Een mee denk oproep/topic aan mijn mede Tweakers.
Om bij ons huis in de achtertuin te komen moeten we door een gangetje tussen 2 woningen door.
1 van die twee is onze woning die andere van onze buren. Het gangetje delen we dus met hun.
Het onze grond en hebben de buren dus recht van overpad.
Het gangetje is 100cm breed en wordt aan de straatzijde afgesloten met een deur.

Nou rijd ik ook motor en wil ik deze naar achteren krijgen.

Dat lukt nu ook wel.
Dan moet ik echter de handkappen en stuurgewichten van het stuur los schroeven. En de spiegels inklappen ook heb ik opklapbare rem en koppelingshendels geplaatst.
Dan krijg ik het stuur net door de kozijn opening gedraaid.
Tussen de open gedraaide deur en de muur is dan 89cm ruimte wat net genoeg is om tussen in te passen met het stuur recht en dus kan ik de motor naar binnen rollen/duwen.
Eenmaal in het gangetje is die 100cm beste daarvan genoeg ruimte om in de tuin te komen.
Ik heb echter een nieuwe motor gekocht en daarvan is het stuur ongeveer net zo breed als mijn huidige motor maar zijn al die onderdelen niet zo makkelijk los te halen. Plus is dat niet echt tof om iedere dag te moeten doen als ik de motor gebruik.
Wat info van de huidige situatie:
Gat maat tussen kozijn: 85cm
Als de deur open draait (naar binnen toe) is dit nog maar 80cm.
De deur zelf is 90cm breed.
Deur en kozijn liggen iets van 20cm naar achteren in de voorgevel.

Optie 1 (en ook de makkelijkste):
Nieuw kozijn + deur op de voorzijde van de gevel, waarbij de deur naar buiten open draait.
Dan is de doorgang maximaal en dus 1 meter.
De kosten daarvan vind ik nog tot daar aan toe.
Echter dat veranderd wel het aanzicht van niet alleen ons huis maar ook dat van de buren.
Dat zou ik nog moeten bespreken maar ik kan me zo voorstellen dat hun niets in hun voorgevel vast geschroefd willen hebben.
Optie 2:
Een deur zonder kozijn, waarbij deze op de zelfde plek blijft zitten.
Het aanzicht veranderd dan het minste of bijna niets.
De doorgang zou dan de breedte van het gangetje zijn min de dikke van de deur.
Dit zou ook het minste werk zijn maar dat maakt me niet zo veel uit.
Ik wil de meeste ruimte creëren in deze doorgang..
Wie heeft er nog andere ideeën?
Of een andere oplossing met gebruik van de bestaande situatie/materialen?
Om bij ons huis in de achtertuin te komen moeten we door een gangetje tussen 2 woningen door.
1 van die twee is onze woning die andere van onze buren. Het gangetje delen we dus met hun.
Het onze grond en hebben de buren dus recht van overpad.
Het gangetje is 100cm breed en wordt aan de straatzijde afgesloten met een deur.

Nou rijd ik ook motor en wil ik deze naar achteren krijgen.

Dat lukt nu ook wel.
Dan moet ik echter de handkappen en stuurgewichten van het stuur los schroeven. En de spiegels inklappen ook heb ik opklapbare rem en koppelingshendels geplaatst.
Dan krijg ik het stuur net door de kozijn opening gedraaid.
Tussen de open gedraaide deur en de muur is dan 89cm ruimte wat net genoeg is om tussen in te passen met het stuur recht en dus kan ik de motor naar binnen rollen/duwen.
Eenmaal in het gangetje is die 100cm beste daarvan genoeg ruimte om in de tuin te komen.
Ik heb echter een nieuwe motor gekocht en daarvan is het stuur ongeveer net zo breed als mijn huidige motor maar zijn al die onderdelen niet zo makkelijk los te halen. Plus is dat niet echt tof om iedere dag te moeten doen als ik de motor gebruik.
Wat info van de huidige situatie:
Gat maat tussen kozijn: 85cm
Als de deur open draait (naar binnen toe) is dit nog maar 80cm.
De deur zelf is 90cm breed.
Deur en kozijn liggen iets van 20cm naar achteren in de voorgevel.

Optie 1 (en ook de makkelijkste):
Nieuw kozijn + deur op de voorzijde van de gevel, waarbij de deur naar buiten open draait.
Dan is de doorgang maximaal en dus 1 meter.
De kosten daarvan vind ik nog tot daar aan toe.
Echter dat veranderd wel het aanzicht van niet alleen ons huis maar ook dat van de buren.
Dat zou ik nog moeten bespreken maar ik kan me zo voorstellen dat hun niets in hun voorgevel vast geschroefd willen hebben.
Optie 2:
Een deur zonder kozijn, waarbij deze op de zelfde plek blijft zitten.
Het aanzicht veranderd dan het minste of bijna niets.
De doorgang zou dan de breedte van het gangetje zijn min de dikke van de deur.
Dit zou ook het minste werk zijn maar dat maakt me niet zo veel uit.
Ik wil de meeste ruimte creëren in deze doorgang..
Wie heeft er nog andere ideeën?
Of een andere oplossing met gebruik van de bestaande situatie/materialen?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.