Poort/deur verbreden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:16

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Een mee denk oproep/topic aan mijn mede Tweakers.

Om bij ons huis in de achtertuin te komen moeten we door een gangetje tussen 2 woningen door.
1 van die twee is onze woning die andere van onze buren. Het gangetje delen we dus met hun.
Het onze grond en hebben de buren dus recht van overpad.
Het gangetje is 100cm breed en wordt aan de straatzijde afgesloten met een deur.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/04/1588091090-400-x-495px-IMG-20200428-WA0007.jpg

Nou rijd ik ook motor en wil ik deze naar achteren krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/04/1588091091-400-x-711px-IMG-20200428-WA0009.jpg

Dat lukt nu ook wel.
Dan moet ik echter de handkappen en stuurgewichten van het stuur los schroeven. En de spiegels inklappen ook heb ik opklapbare rem en koppelingshendels geplaatst.
Dan krijg ik het stuur net door de kozijn opening gedraaid.
Tussen de open gedraaide deur en de muur is dan 89cm ruimte wat net genoeg is om tussen in te passen met het stuur recht en dus kan ik de motor naar binnen rollen/duwen.
Eenmaal in het gangetje is die 100cm beste daarvan genoeg ruimte om in de tuin te komen.

Ik heb echter een nieuwe motor gekocht en daarvan is het stuur ongeveer net zo breed als mijn huidige motor maar zijn al die onderdelen niet zo makkelijk los te halen. Plus is dat niet echt tof om iedere dag te moeten doen als ik de motor gebruik.

Wat info van de huidige situatie:
Gat maat tussen kozijn: 85cm
Als de deur open draait (naar binnen toe) is dit nog maar 80cm.
De deur zelf is 90cm breed.
Deur en kozijn liggen iets van 20cm naar achteren in de voorgevel.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/04/1588091090-400-x-711px-IMG-20200428-WA0008.jpg

Optie 1 (en ook de makkelijkste):
Nieuw kozijn + deur op de voorzijde van de gevel, waarbij de deur naar buiten open draait.
Dan is de doorgang maximaal en dus 1 meter.
De kosten daarvan vind ik nog tot daar aan toe.
Echter dat veranderd wel het aanzicht van niet alleen ons huis maar ook dat van de buren.
Dat zou ik nog moeten bespreken maar ik kan me zo voorstellen dat hun niets in hun voorgevel vast geschroefd willen hebben.

Optie 2:
Een deur zonder kozijn, waarbij deze op de zelfde plek blijft zitten.
Het aanzicht veranderd dan het minste of bijna niets.
De doorgang zou dan de breedte van het gangetje zijn min de dikke van de deur.
Dit zou ook het minste werk zijn maar dat maakt me niet zo veel uit.

Ik wil de meeste ruimte creëren in deze doorgang..
Wie heeft er nog andere ideeën?
Of een andere oplossing met gebruik van de bestaande situatie/materialen?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of een overheaddeurtje er in, dan heb je alleen de rails aan de zijkant. Moeten de buren uiteraard ook maar net willen.

Ik zou toch voor optie A gaan: een opbouwkozijn. Kun je netjes een afsluitbare deur houden zonder het geklapper wat je mogelijk hebt wanneer je een deur direct aan de stenen vast maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:54
Die deur mag naar mijn weten niet naar buiten open draaien.
Je zou met wat werk een opklapbare deur ervan kunnen maken? Net zoals handmatige garageboxen veel hebben.

@KabouterSuper bij die optie kan iedereen zo zijn tuin in denk ik. Ook ongewenst bezoek kan er dan dus doorheen.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2020 19:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Optie 3: deur en kozijn verwijderen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Beetje out-of-the box, maar: horizontale sleuf maken in zowel het kozijn als de deur, ter hoogte van het stuur van de motor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Ik zou er een (zwart/antraciet) rolluik in zetten met afstandsbediening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:15
Optie 4: je motor niet meer naar achteren rijden. Als je bang bent voor diefstal koop je een groot granieten blok en een dikke ketting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je probleem is niet zozeer de deur, maar het kozijn.
Aantal ideeen:
1. Garagedeur van maken. Bovenlicht laten zitten, rest loszagen, iets inkorten links en rechts en een plaat er achter zodat het stiekem een geheel is. Electrische garagedeuropener (3x woordwaarde :P) er achter en je bent helemaal het heertje :)

2. Deur er uit, electrisch rolluik in kleur er voor. Het type dat je in Belgie overal voor de ramen ziet zeg maar. Werkt ook mooi strak af, ben je alleen wel je bovenlicht kwijt.

Vraag: is dit een vluchtroute? Zo ja beperkt het wellicht je mogelijkheden, dus dat moet je sowieso even navragen / rekening mee houden

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:36
Een ijzeren poort er in plaatsen die naar buiten draait?

Afbeeldingslocatie: https://preserve.archieven.nl/mi-39/fonc-hua/Beeldbank/Atlantis5/xNegatieven/X70001-X80000/X76401-X76500/X76419%20-%20b28a-Donkerstraat19-21.jpg?format=thumb&size=500x500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:46
O88088 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:27:
Optie 4: je motor niet meer naar achteren rijden. Als je bang bent voor diefstal koop je een groot granieten blok en een dikke ketting.
Wie had het over diefstal? Misschien wil hij de motor wel binnen of droog zetten.

Maar als die deur er niet is staat iedereen zo in de tuin denk ik? Beste optie lijkt mij het kozijn aan de buitenkant zoals je zegt. Is denk ik ook het veiligste. Zo'n garagedeur ziet er denk ik erg raar uit.

Misschien ook een gek idee, maar hoe hoog word de deur als je hem zo hoog maakt dat je stuur er overheen past? Dan zou je er misschien een halve deur in kunnen zetten. Maar ik denk dat het dan te laag word, en iedereen nog zo in de tuin staat.

Weet niet precies hoe het zit, maar misschien ook bij de gemeente informeren, want ik kan mij voorstellen dat je dat niet zomaar mag aanpassen als het bij de hele straat hetzelfde is.
GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:17:
Die deur mag naar mijn weten niet naar buiten open draaien.
Waarom niet? Een naar buiten slaande deur is toch juist veiliger als je weg moet? Of gaat het ergens anders om?

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 28-04-2020 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Lijkt me dat je sowieso even met de buren moet overleggen. Ik zie niet echt een probleem voor ze. Of er nou iets aan de zijgevel hangt of aan de voorgevel... big deal. Meteen mooie demper er op en gaan.

Je kunt ook nog zo'n valhek doen. Maar dan zou dat voor je raam er boven komen als het open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
@GeeMoney waarom zou de deur niet naar buiten mogen open scharnieren?

@sypie overhead deur was ook een van mijn gedachten, buren en wij een afstand bediening en klaar.
Wij gebruiken deze ingang alleen als we met de 2-wieler er in willen. Mijn vriendin met haar scooter, ik dus eens in de zoveel tijd met de motor. max 2 keer per dag zeg maar.
De buren echter gebruiken de poort en de doorgang naar hun achter tuin als "voordeur" achter om is kermis zoals mijn oma vroeger altijd riep.. ;)
Een rol/overhead deur gaat denk ik dus vervelen bij hun als die meerder keren per dag open en dicht moet.

@KabouterSuper niet echt een optie, dat vinden wij en ik denk de buren ook teveel "inloop" naar onze achter tuinen. Beide tuinen hebben wel weer een eigen poort deur die op dit "gangetje uit komen". Al deze deuren kunnen op slot.

@WeetIkHetNou haha uit het doosje inderdaad.
Het toch nu al soms heel heftig als je de deur open wil doen, lijkt me niet echt een oplossing dus. Tenzij we veel wind willen genereren.. :P

@O88088 mijn huidige motor (een oud beestje) staat nu in het seizoen als ik hem bijna dagelijks gebruik ook in de voortuin. (paadje naar onze voordeur).
Ik heb echter nu een splinter nieuwe motor besteld en die wil ik gewoon niet in de voortuin laten staan, die wil ik achter een afgesloten deur, onder een afdak hebben, met een dikke ketting er aan voor de zekerheid.

@The Eagle Garage deuren of rol deur had ik dus ook al bedacht.
Gezien het frequente gebruik van de deur niet echt een optie, zoals ik hier boven ook schreef.
Is het een vlucht route.. goede vraag.
We hebben een voordeur en een achter deur onze tuin in, onze buren ook.
Er zijn genoeg huizen waar van ik weet dat die geen uitweg uit hun tuin hebben behalve over de schutting naar percelen van buren. Dat is daar ook geen probleem.

@Kapotto wel een mooie oplossing vind ik dan toch maar gezien de tocht door dit gangetje die dan ontstaat niet echt een optie. Zeker omdat de muren van dit gangetje enkelsteen zijn en onze huiskamers er aan grenzen. Het is nu al een koude muur in de winter, laat staan als het flink door tocht.
Jaren 30 woning, karakter noemen ze dat.. :9

@WEBGAMING Stuur van de motor zal iets van 1,1 of 1,2 vanaf de grond zijn? Een halve deur zou wat dat betreft dus wel kunnen. Maar niet vanwege de toch/koude/inkijk/enz.
Wat betreft het wel of niet mogen aanpassen, we wonen redelijk in het buiten gebied, ons huis is er 1 van een rijtje van iets van 12 woningen.
Allemaal met andere voordeuren, kozijnen, kleuren enz. Ik denk niet dat het een probleem is als ik er een andere deur in klus dus net op de voorgevel rust. En er dus net wat anders uit ziet.

@kabeltjekabel Inderdaad even overleggen, lijkt me niet zo een probleem maar ik dacht ik pols eens of er leuke andere oplossingen uitkomen.

Stuur van de motor smaller zagen heb ik nog niet als oplossing gehoord.. >:) ;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21
Bommes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:00:
@sypie overhead deur was ook een van mijn gedachten, buren en wij een afstand bediening en klaar.
Wij gebruiken deze ingang alleen als we met de 2-wieler er in willen. Mijn vriendin met haar scooter, ik dus eens in de zoveel tijd met de motor. max 2 keer per dag zeg maar.
De buren echter gebruiken de poort en de doorgang naar hun achter tuin als "voordeur" achter om is kermis zoals mijn oma vroeger altijd riep.. ;)
Een rol/overhead deur gaat denk ik dus vervelen bij hun als die meerder keren per dag open en dicht moet.
Een overheaddeur of kanteldeur met loopdeur erin?

Heb die alleen nog nooit in deze maat gezien.
Bommes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:00:
Stuur van de motor smaller zagen heb ik nog niet als oplossing gehoord.. >:) ;)
Huis smaller zagen en een breder pad maken? >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 28-04-2020 21:24 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In het kader van stuur inkorten, u vraagt wij draaien:
Je kunt ook gewoon je oude nieuwe caravan voor de deur zetten en hem daar in stallen. Moet je daar een gat in zagen maar das nog allicht goedkoper en makkelijker te regelen dan met de buren in de clinch over een mooie oplossing >:)

* The Eagle rent

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:55
Al aan een motormover gedacht?
Dan maakt het verplaatsen van het ding veel eenvoudiger. Wellicht een model met iets grotere wielen zodat hij nog iets makkelijker te verplaatsen is. Dan is het ook geen probleem meer dat er zo weinig centimeters ruimte aan beide kanten over is. De mover, indien je op pad bent, met een slot aan een ankertje bevestigen in de voortuin
Afbeeldingslocatie: https://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/image/470x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/o/motormover-zwart.png

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:41
Als de deur naar buiten mag (of als het niet mag maar je toch besluit te doen) zou ik voor optie 2 gaan, de deur naar voren halen en gelijk met de gevel zetten en dan scharnieren met lange scharnierbladen toepassen. Zodat wanneer je de deur opendraai je deze 180 graden kunt openslaan en geen belemmering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
@Paul Hewson Dat klinkt eigenlijk wel als een goede optie zeg.
Dan hoeft het kozijn niet op de voorgevel maar gelijk met de voorzijde van de muur.
Ziet er ook beter uit.
De motor door het kozijn draaien lukt altijd wel, als die deur maar aan de kant is.

Dan zou ik het huidige kozijn kunnen hergebruiken maar dan omdraaien. (binnenzijde naar buiten draaien)
Zodat de deur naar buiten kan draaien.
De deur kan ik dan ook hergebruiken, alleen trekt dat rot ding steeds zo krom met droog weer dat hij bijna niet meer sluit.

@fonsoy ook aan gedacht maar dan alleen onder het voorwiel.
Dat is nog wel het gene ik eerst kan proberen.
Een klein hondje onder het voorwiel, dan kan het stuur van de motor vol naar een kant draaien terwijl het ding toch "recht door" te duwen is.

[ Voor 19% gewijzigd door Bommes op 28-04-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:46
Bommes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:18:

@fonsoy ook aan gedacht maar dan alleen onder het voorwiel.
Dat is nog wel het gene ik eerst kan proberen.
Een klein hondje onder het voorwiel, dan kan het stuur van de motor vol naar een kant draaien terwijl het ding toch "recht door" te duwen is.
Pas maar op. Met een hondje gaat de boel er heel snel vandoor. Je voorwiel schiet weg, en je motor ligt plat tegen de muur aan. Dan houd je ook met geen mogelijkheid die motor overeind.

Maar inklapbare spiegels? Je stuur past er zo te horen (net) doorheen, wat past er precies niet dan? Spiegels? Kappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Een hondje met "vaste" wielen, dus geen zwenkwielen. Dat zou moeten kunnen.
Voorwiel er op, spanbandje , rem vast en duwen. Dan is het zelfs enigsinds stuurbaar.

Wat er denk ik niet past van de nieuwe motor:
Originele spiegels zijn niet inklapbaar, die moeten dus los geschroefd worden.
Handkappen en stuur gewichten.

Ik zal morgen de buurman eens polsen wat hij van het aanpassen van die deur vind.
Heel kort gezegd is het onze deur.. maar goed ik houd wel meeer van het overleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:54
@Bommes vraag me niet waarom maar er staat mij iets van bij dat als de deur op een pad of trottoir uitkomt deze niet naar buiten mag draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 20:55
En een gat maken waar een deur op rails inschuift? ;-) Zit je wel met een deur aan de binnenkant van je huis
Maar kan je dichtmaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:29
@GeeMoney maar dit komt niet op trottoir maar op eigen tuin uit.
Ik denk dat het naar buiten openslaan het beste zou zijn, gezien de buren de deur zoveel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 09:29

Foamy

Fulltime prutser

Misschien een ander idee (en er van uit gaande dat de stenen "strip" tot aan de regenpijp aan de rechterzijde van jou is): iets boven de bovenkant van de huidige deur, dus ter hoogte van het glas, een stalen balk erin plaatsen. Je zult dan een deel ook in de muur van de buurtjes moeten plaatsen, dus goed overleg is wel belangrijk. Je kunt hierna jouw deel van die strip weg hakken, waardoor je een steenlengte aan extra ruimte creëert. Dit moet je uiteraard wel goed door laten rekenen, je wilt niet over een paar jaar problemen krijgen met een verzakking bij jou en/of de buren.

blub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je hebt ook scharnieren die je in de muur kunt bevestigen. Slotplaten idem. Dan kun je af met een bredere deur. Dan een of andere low-profile deurgreep er *in* maken en je hebt een meter minus deurdikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zou (net als @Paul Hewson) kozijn en deur naar voren halen en de deur naar voren (dus niet naar de gang) open laten gaan. Het is op eigen grond, dus dat zou gewoon moeten mogen. Eventueel kan nog gekeken worden, of het kozijn wat dunner kan en dus de doorgang (en de deur) breder. Desgewenst kan het kozijn ook not op de gevels bevestigd worden, maar die constructie wordt wat minder stevig.

Wat betreft het eerder genoemde hondje, eentje met een goede klem voor het voorwiel zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn (werkt beter dan spanbanden, zeker als je het twee keer per dag moet doen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 22:21
Ruil die nieuwe motor gewoon in voor een supersport model met clip-ons op het stuur, pas je met gemak door die deuropening en kun je mooi even genieten van het geluid van hoge toerentallen in dat nauwe doorgangetje... en de buren ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:46
Een heel ghetto oplossing zou zijn om vanaf de scharnierkant een U in de deur te zagen ter hoogte van je stuur.

Als de deur volledig open is, komt de kant met de klink erin toch vaak iets verder dan het kozijn.
Kan je voor het zicht de boel alsnog afwerken met een dun plaatje hout.

Niet netjes, wel doeltreffend waarschijnlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij optie 1 ga je waarschijnlijk ook een vergunning nodig hebben van de gemeente. Ondanks eigen grond vinden ze meestal wel iets van vaste constructies > 1 meter die voor de voorgevel staan.
En met een beetje pech vind de welstandscommissie er ook wat van (aanname, als de hele straat die deuren zo heeft vinden ze nooit goed dat die van jou op de voorgevel komt ipv de huidige situatie.)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als je de deur als vluchtweg wil kunnen gebruiken mag hij overigens niet naar buiten openen. Anders kan een onverlaat hem aan de buitenkant blokkeren door er bijvoorbeeld een zware motor voor te zetten ofzo. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:21

Milmoor

Footsteps and pictures.

Gesorteerd op afnemende haalbaarheid
  1. Een wegklapbaar gedeelte in het kozijn en indien nodig ook in de deur? Voor het laatste kan je de deur splitsen in een onder- en een bovendeur. Als je dat netjes doet ziet dat er prima uit en hebben je buren er geen last van.
  2. Je zou deur met kozijn en al boven of onder kunnen scharnieren. Dan rijdt je er overheen of onderdoor.
  3. Deze lijkt me net te complex :).

[ Voor 45% gewijzigd door Milmoor op 29-04-2020 08:48 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Milmoor schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:41:
Gesorteerd op afnemende haalbaarheid
  1. Deur eruit rolluik erin
  2. Een wegklapbaar gedeelte in het kozijn en indien nodig ook in de deur? Voor het laatste kan je de deur splitsen in een onder- en een bovendeur. Als je dat netjes doet ziet dat er prima uit en hebben je buren er geen last van.
  3. Je zou deur met kozijn en al boven of onder kunnen scharnieren. Dan rijdt je er overheen of onderdoor.
  4. Deze lijkt me net te complex :).
Je was er een vergeten. ;)

Voortboordurend op het wegklappen (het is niet mijn voorkeur)
Voor het naar boven scharnieren van het kozijn is dit nog wel een optie.

Kozijn loszagen van het huis.
Aan bovenzijde met scharnieren vastzetten.
Electrisch liertje een stuk verder op in het halletje aan het plafond.
Bij het kozijn onderaan links en rechts een oog waaraan een staalkabel via een katrol aan het plafond Links en rechts naar het liertje loopt.
Onderaan het kozijn een schuif slot waar het kozijn mee in de vloer vast gezet kan worden.

Zo hou je de deur als loopdeur, maar kun je het geheel omhoog wegklappen.

Lang leve paint
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMSHAfsb5Wl0QTzjsZACHOuwe3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unfx03FI4kUhpOXR0BJgrhI5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 29-04-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
En gewoon het idee "staldeur" :?
Een geleidebaan boven de doorgang en een hangende deur aan de geleidebaan. Dan heb je een schuifdeur die je voorlangs je eigen huis schuift.
Want, moet de deur wel op slot :? Je zegt zelf dat je buitenaf woont en dat er vanaf de steeg nog deuren zijn de tuin in.
Met de schuifdeur voorkom je een groot deel van de tocht, is relatief makkelijk te maken (desnoods bestaande deur gewoon ophangen). Voor het oog is de gang afgesloten, ik weet alleen niet of dat voor TS voldoende is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Dat gaat hem niet worden met de regenpijpen aan beide kanten gok ik zo ;) Was ook mijn eerste ingeving hoor, maar na de foto's gezien te hebben denk ik niet dat dat een realistische oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:00
ybos schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:06:
En gewoon het idee "staldeur" :?
Een geleidebaan boven de doorgang en een hangende deur aan de geleidebaan. Dan heb je een schuifdeur die je voorlangs je eigen huis schuift.
Want, moet de deur wel op slot :? Je zegt zelf dat je buitenaf woont en dat er vanaf de steeg nog deuren zijn de tuin in.
Met de schuifdeur voorkom je een groot deel van de tocht, is relatief makkelijk te maken (desnoods bestaande deur gewoon ophangen). Voor het oog is de gang afgesloten, ik weet alleen niet of dat voor TS voldoende is.
Klikt goed, echter als ik in de OP kijk, zie ik bij de topicstarter, aan beide zijden hwa-afvoer en vlak daarnaast een raamkozijn. Dat is dan nog een punt om op te lossen. Wellicht niet de mooiste oplossing.

Maar waarom geen sectionaaldeur, zoals eerder voorgesteld, maar dan inclusief een loopdeur (handig voor de buren). Deze kun je dus op twee verschillende manieren gebruiken. Lijkt me het beste voor jou en je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb nog wel een slecht idee: ik verwacht dat de kamer boven het gangetje van @Bommes is. Net als in een kasteel een valhek-achtige constructie, maar dan met de deur. Schuif je de hele deur omhoog als jij er langs wil. Dat gezegd hebbende is mijn eerste optie wel serieus, en heb ik in varianten ook in de praktijk gezien:
  1. Een wegklapbaar gedeelte in het kozijn en indien nodig ook in de deur? Voor het laatste kan je de deur splitsen in een onder- en een bovendeur. Als je dat netjes doet ziet dat er prima uit en hebben je buren er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
petervandenberg schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:16:
[...]

Klikt goed, echter als ik in de OP kijk, zie ik bij de topicstarter, aan beide zijden hwa-afvoer en vlak daarnaast een raamkozijn. Dat is dan nog een punt om op te lossen. Wellicht niet de mooiste oplossing.

Maar waarom geen sectionaaldeur, zoals eerder voorgesteld, maar dan inclusief een loopdeur (handig voor de buren). Deze kun je dus op twee verschillende manieren gebruiken. Lijkt me het beste voor jou en je buren.
Die had ik over het hoofd gezien, dan is het al snel een no go.

De optie die hierboven genoemd word is dan wel een goeie, gewoon een roldeur met een loopdeur. Ik vraag me alleen af of dat past in deze maatvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Wow.. goede denk tank zeg.. _/-\o_ d:)b

De kamer er boven is inderdaad van ons.
(op de foto van buiten genomen is het linkse huis van ons)
Maar een constructie dat de deur daar inschuift.. heftig.. :o

Schuifdeur zitten inderdaad de beide regenpijpen in de weg.
Maar los daarvan dan komt de deur ook op de voorgevel, dan kan ik ook een "normale" open draaiende deur op de voorgevel monteren.

Ik heb gisteren avond nog eens gekeken bij de diverse buren, de deuren draaien wel allemaal naar binnen open maar zitten bijna allemaal op verschillende "dieptes" de gangetjes in. Niet allemaal gelijk in het aanzicht dus vanuit de straat.

Los van of het mag dat de deur naar buiten draait is dat wel de kortste weg.
Het geheel wat er nu in zit los schroeven, omdraaien en weer vast zetten en klaar.
Deur + kozijn op de zelfde plek, voor het zicht is er niets veranderd, de deur komt enkel naar buiten toe.

Het kozijn krijg ik wel doorheen gedraaid, het is de deur die nu in de weg zit.
Tussen de deur en muur is te smal voor een motorstuur met de hele rimbam er op/aan vast.

Stappenplan nu:
Eens samen met de buurman en en fles bier bomen hoe dit op te lossen.
Hem laten mee denken is altijd goed voor de buren relatie en misschien heeft hij nog wel een heldere ingeving.
Vervolgens wachten op levering van de motor, wat zit er waar in de weg en wat is dan de beste oplossing.
Misschien is het 5 cm smaller maken van het stuur al een oplossing, of inderdaad een hapje uit het kozijn, een u in de deur, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Kun je er niet meer een poort idee van maken, ipv een deur. Dus met een paar duimen aan de muur. Klein stalen beslag op/in de muur en klaar. Alleen dan een beetje sierlijk.

Overigens mag een poort niet over gemeente grond draaien. Daarom gebeurt dit nooit met een poort in een brandgang. Dit is zo te zien gewoon je eigen terrein. Dus dan kun je wellicht ook nog kiezen om de deur naar buiten te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIJawNdKE_R0EwbVvsA2Ht5enyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G4DX6CBYZoC0jW2HCuHux4jR.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door sj0ertum op 29-04-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:38:
@Bommes vraag me niet waarom maar er staat mij iets van bij dat als de deur op een pad of trottoir uitkomt deze niet naar buiten mag draaien.
Dat geldt voor draaien over openbare terrein, trottoir of weg. Binnen eigen terrein maakt het geen bal uit.
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:29:
Als je de deur als vluchtweg wil kunnen gebruiken mag hij overigens niet naar buiten openen. Anders kan een onverlaat hem aan de buitenkant blokkeren door er bijvoorbeeld een zware motor voor te zetten ofzo. :)
Vluchten gaat om veilige plaats buiten, kan ook de achtertuin zijn.

Ik zou die hele deur weglaten, recht van overpad betekent niet dat jij een deur/poort moet onderhouden. Jullie hebben ieder al een eigen, afsluitbare poort achter. Een rolhek oid klinkt leuk, maar die hebben ook zijgeleiders nodig. Een kozijn voor de gevel plaatsen ziet er al helemaal niet uit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mmm, je kan het verticale gedeelte van het kozijn wegklapbaar maken. Een paar lange tuinhek scharnieren vanaf de straatkant links en rechts waar de balken op vast zitten. De buren gebruiken de standaard deur, jij doet de deur open en klapt dan de kozijn balken naar buiten. Dan is de hele gang leeg.
Eerst met de buurman praten is in ieder geval een goed plan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 21:19
Persoonlijk zou ik gewoon de bestaande deur en kozijn demonteren/slopen. Het bovenlicht zou je eventueel nog kunnen behouden. Met hoekprofielen zou ik de hoek van het metselwerk en de onderzijde van het bovenlicht afschermen. Hierop kan je dan de nieuwe scharnieren monteren waarbij de nieuwe deur naar buiten toe draait.

Het resultaat kan er dan zo uitzien:
https://horsefriend.nl/wp-content/uploads/2016/08/artikel_145-570x428.jpg

Een plaatselijke smid zou dit vrij goed kunnen maken. Het mechanische om de poort op slot te kunnen doen vereist misschien wat aandacht maar ook dat is goed op te lossen. Omdat de scharnieren aan de buitenkant zitten zal je misschien ook willen kijken naar een inbraakveilige oplossing.

Het naar buiten toe draaien van de deur is gezien de vluchtrichting praktischer en zoals gezegd blijft de deur ook in open stand op eigen terrein. Een venstertje in de deur is misschien fijn om te voorkomen dat je de deur niet in iemands gezicht open slaat. Maar dat risico loop je nu zelf ook als je vanuit de tuin komt. Wel heb je het risico met een naar buiten draaiende deur dat deze makkelijker te blokkeren is door derden. En je kan natuurlijk altijd nog een deur in een deur maken

Bovenstaande is misschien niet de meest goedkope optie maar wel één die goed utivoerbaar is en je de maximale breedte geeft.

Een rolluik, overheaddeur, valdeur of al het andere klikt leuk maar naar het praktisch zal het in de praktijk ook voor geluidsoverlast zorgen. Zoiets wil je niet naast je huis hebben wanneer naast jijzelf er ook nog buren gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Señor Sjon schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:23:

[...]

Vluchten gaat om veilige plaats buiten, kan ook de achtertuin zijn.

Ik zou die hele deur weglaten, recht van overpad betekent niet dat jij een deur/poort moet onderhouden. Jullie hebben ieder al een eigen, afsluitbare poort achter. Een rolhek oid klinkt leuk, maar die hebben ook zijgeleiders nodig. Een kozijn voor de gevel plaatsen ziet er al helemaal niet uit.
Ik ken de tuin van de TS niet. Als dat een ommuurd stadstuintje / patio is, niet. Als dat een tuin van 20+ meter is, dan wel.

Ik snap overigens wel waarom die deur daar zou kunnen zitten. Zo'n tunneltje is natuurlijk een perfecte schuilplek voor straatjeugd enzo.

Denk dat ik zelf voor het verwijderen van kozijn + deur zou gaan en dan een naar buiten openend hek voor zou zetten, als dat zou mogen van de gemeente en de buurman geen bezwaren heeft. Maar als de hele straat nu al een allegaartje is van verschillende oplossingen, dan zou je kunnen overwegen om de gok te nemen en het gewoon te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 13:53
Die deur zou ik persoonlijk niet weg doen. Een donker hol is nergens goed voor.
Ook zal dit thermisch zeker gevolgen hebben voor de ruimtes ernaast en erboven.

De enige oplossing met max. breedte die ik zie is een sectionaalpoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
cadsite schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:18:

Dat hol wordt lichter als de deur er uit is ;-) Bovendien is dat gangetje gewoon buiten lijkt me gezien het ontbreken van een onderdorpel, de stoeptegels en nog meer hints die ik kan afleiden van de foto.

Praktisch elke kanteldeur / overheaddeur / sectionaaldeur of hoe je het ook wil noemen heeft een aanslag nodig breder dan de stijl van het kozijn dus daar win je niets mee.

Sloop de hele deur er uit en plaats er een net laag hekje er in om de hangjongeren te ontmoedigen als je daar bang voor bent en klaar ben je.

Gezien het je voorgevel is moet je hier officieel een vergunning voor aanvragen maar je had zelf wel tijd om je rotte kozijn er uit te slopen en de timmerfabriek is nou eenmaal erg druk ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Kaasplank schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:33:
[...]

Dat hol wordt lichter als de deur er uit is ;-) Bovendien is dat gangetje gewoon buiten lijkt me gezien het ontbreken van een onderdorpel, de stoeptegels en nog meer hints die ik kan afleiden van de foto.
Dat dit geen verwarmde ruimte is weet ik ook wel. Als er een deur in zit krijg je geen actieve koeling bij koud weer. Wel of geen deur zal echt wel een verschil maken in de winter.

Een sectionaalpoort loopt in rails. als je die tegen de zijmuren vijst verlies je heel wat minder ruimte dan nu bij de huidige kader en je hebt ook geen deur in je gang. OK, er zijn nog rubbers die uitsteken, maar die beschadigen niet bij het doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
cadsite schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:18:

Nee de poort wil ik er inderdaad niet weg hebben.
Het is een redelijk drukke weg met veel uitgaans publiek (althans voor deze corona bende).
Nog los daarvan is het me de deur open een toch gangetje dat zeker in de winter onze huiskamer behoorlijk kan laten afkoelen.

Ik vond de optie zoals een normale poort deur wel een goede:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIJawNdKE_R0EwbVvsA2Ht5enyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G4DX6CBYZoC0jW2HCuHux4jR.jpg?f=user_large
Dit met een normale op maat gemaakte deur, dan win ik namelijk al de kozijn dikte aan de scharnier kant.
Die zorgt er namelijk ook voor dat de deur een cm of 5 van de muur af blijft staan in de open toestand (aan de scharnier zijde dus.

Voor het inrijden/draaien van de motor zijn de 2 kozijntjes niet zo een probleem, dan mag die doorgang zelfs nog wel krapper.
Het is de deur die het gangetje in draait en daarmee zorgt voor een versmalling die in lengte gelijk is aan de breedte van de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7zWSfxBWG6IN3fgQyNT9vMMclQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Wb29GpA6DHTBXv5sykQhwf2.jpg?f=user_large
.
Tussen de (rode) deur en de muur in het gangetje is het ongeveer 89 cm ruimte, omdat er ook nog een klink achter op de deur zit.
Daar zou ik wel al vast een minder uitstekende klink voor kunnen plaatsen, dat is al de eerste winst in de huidige situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bommes schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:16:
[...]

Het is een redelijk drukke weg met veel uitgaans publiek (althans voor deze corona bende).
Nog los daarvan is het me de deur open een toch gangetje dat zeker in de winter onze huiskamer behoorlijk kan laten afkoelen.

[Afbeelding]
Dit met een normale op maat gemaakte deur, dan win ik namelijk al de kozijn dikte aan de scharnier kant.
Die zorgt er namelijk ook voor dat de deur een cm of 5 van de muur af blijft staan in de open toestand (aan de scharnier zijde dus.

Voor het inrijden/draaien van de motor zijn de 2 kozijntjes niet zo een probleem, dan mag die doorgang zelfs nog wel krapper.
Het is de deur die het gangetje in draait en daarmee zorgt voor een versmalling die in lengte gelijk is aan de breedte van de deur.

[Afbeelding]
.
Tussen de (rode) deur en de muur in het gangetje is het ongeveer 89 cm ruimte, omdat er ook nog een klink achter op de deur zit.
Daar zou ik wel al vast een minder uitstekende klink voor kunnen plaatsen, dat is al de eerste winst in de huidige situatie.
Huidige kozijn omdraaien en naar voren halen, heb je geen last meer van die deur in de gang.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Freee!! schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:28:
[...]

Huidige kozijn omdraaien en naar voren halen, heb je geen last meer van die deur in de gang.
Dat hangt er vanaf hoe de deur in het metselwerk zit.
In BE zou ik zeggen: kan niet, hoe het daar zit durf ik niet te zeggen.

In BE wordt schrijnwerk altijd achter een slag gemonteerd, het huidige kozijn omdraaien kan dus enkel op dezelfde plaats, dus kan je je deur ook max. 90° open draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

cadsite schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:34:
[...]
Dat hangt er vanaf hoe de deur in het metselwerk zit.
In BE zou ik zeggen: kan niet, hoe het daar zit durf ik niet te zeggen.

In BE wordt schrijnwerk altijd achter een slag gemonteerd, het huidige kozijn omdraaien kan dus enkel op dezelfde plaats, dus kan je je deur ook max. 90° open draaien.
In Nederland worden de kozijnen vaak direct op de muur geplaatst, op de juiste plaatsen een paar gaten boren en met kozijnpluggen vast zetten. Maar zelfs als het kozijn alleen op dezelfde plaats vast gemaakt kan worden, is er toch nog winst omdat de klink van de deur niet tegen de muur komt en er tegenover de deur ruimte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
Andere optie: de deur verplaatsen naar het einde van het gangetje? Zo op de foto lijkt het niet dat er iets in het gangetje staat, dus geen idee of er andere bezwaren zijn om de gang verder afgesloten te hebben.
Kan je hem aan de achterkant op de buitengevel plaatsen, open laten slaan richting de tuin en dus heb je de volle 100cm doorgang + voldoe je aan de regels met richting van openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
.
Precies; scharnier direct op de muur. Maar ik zou het deel nog 180 graden draaien zodat het draaipunt *in* in de deur komt te zitten. Dan zit er niet nog weer 5 cm tussen muur en deur als hij open staat. En dan een in de deur verzonken greep, anders zorgt die er alsnog voor dat de deur zo'n eind van de muur zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• I vd R
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:28
Ik moest eigenlijk direct hieraan denken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgitNS2rmOOPmAkiJUy9Nql4n2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lPW8HTqSMCLiKdkiJu5qfmRO.png?f=user_large

Hoef je ook geen moeilijke uitleg aan de buren te geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Check ook even of je dat kozijn wel zonder vergunning mag aanpassen, zeker als je opbouw of een rolluik wil toepassen. Aan de achterkant van je woning mag je veel, aan de voorkant kan vaak niet alles zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EU_RAZER schreef op donderdag 30 april 2020 @ 00:06:
Check ook even of je dat kozijn wel zonder vergunning mag aanpassen, zeker als je opbouw of een rolluik wil toepassen. Aan de achterkant van je woning mag je veel, aan de voorkant kan vaak niet alles zomaar.
Valt tegenwoordig wel mee, sinds de meeste welstandscommissies zijn afgeschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
[...]

[Afbeelding]
.
Dump 't kozijn volledig en gebruik Duimhengen en een tuin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjE0MYoAoY7WCdlQKHItWw0p5fQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7h68yJWNMek8A808CdbIDv8p.png?f=fotoalbum_large

Eventueel nog met een knikje zodat de deur dieper in de gang valt.

Zit de regenpijp in de weg, dan twee bochtjes van 45 graden op de gevel en je kan 'm 10 a 20 cm opzij zetten.

Alle andere ideeën van garagedeuren met een loopdeur e.d. Dat kost je een vermogen, is in dat formaat lastig te krijgen en levert je weinig winst op, want een garagedeur loopt in een rail die aan de zijkanten bevestigd zit.

Een haakje van een boerenklinkstel moet er toch wel af kunnen in de muur van de buren. Het huidige kozijn blijft ook niet magisch op z'n plek.

Een beetje dit idee, alleen jammer dat deze nou net 90cm is.
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8800135675934-424-424.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door PROnline op 30-04-2020 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
Freee!! schreef op donderdag 30 april 2020 @ 00:07:
[...]

Valt tegenwoordig wel mee, sinds de meeste welstandscommissies zijn afgeschoten.
Net even de bouwvergunningscheck gedaan en daaruit komt toch echt dat je een vergunning moet aanvragen voor het bijplaatsen OF aanpassen van een kozijn aan de voorzijde van je woning.

https://www.omgevingsloke...init=true&clear-case=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
EU_RAZER schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:43:
[...]

Net even de bouwvergunningscheck gedaan en daaruit komt toch echt dat je een vergunning moet aanvragen voor het bijplaatsen OF aanpassen van een kozijn aan de voorzijde van je woning.

https://www.omgevingsloke...init=true&clear-case=true
Ja inderdaad.. dat wist ik niet.
U hebt de check gedaan voor Nieuw kozijn plaatsen of bestaand kozijn of gevelpaneel veranderen. De uitkomst hiervan is:

Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig.
hhmmm vraag me af hoeveel mensen dat doen?
In mijn vorige huis heb ik ook de kozijnen aan de voorzijde laten aanpassen en dubbelglas laten plaatsen.
Daarvoor heb ik toen ook geen vergunning aangevraagd, ook nooit bij stil gestaan dat dit zou moeten. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
Over het algemeen is het prima om kozijnen te vervangen als die er weer hetzelfde uit zien en er dus niet veranderd (zoals de tekst op die site aangeeft). Veranderd de indeling, of het materiaal (van hout naar kunststof) dan moet je dit meestal aanvragen. Dat bijna niemand dit doet is dan weer een tweede. Aan de achterkant van je woning is dit vaak allemaal een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Toen ik vanmiddag de motor terug voor aan het zetten was kwam de buurman thuis van zijn werk.
Even over de poort/deur gesproken.
Het is principe onze deur dus ik kan er mee doen wat ik wil maar toch even met de buurtjes kortsluiten.

Hij vond wat er nu in zat erg lelijk, en hij snapte dat het op deze manier waardeloos is om de motor door heen te krijgen.

Hij zou eens overleggen met een vriend van hem die iets met deuren en verbouwen deed. Gewoon voor wat ideeën.
Hij is dus op de hoogte en vind het allemaal wel okay volgens mij.

Ik denk dat ik eerst eens de deur er uit pak en naar buiten toe "open zet".
Zoals het dus zou zijn als het geheel omgedraaid wordt.
Kijken of ik er dan met de motor makkelijk doorheen kan.

Ik zag dat het kozijn met 9 kozijnschroeven in de muur vast zit. Dat is dus zo los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bommes schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:54:
Toen ik vanmiddag de motor terug voor aan het zetten was kwam de buurman thuis van zijn werk.
Even over de poort/deur gesproken.
Het is principe onze deur dus ik kan er mee doen wat ik wil maar toch even met de buurtjes kortsluiten.

Hij vond wat er nu in zat erg lelijk, en hij snapte dat het op deze manier waardeloos is om de motor door heen te krijgen.

Hij zou eens overleggen met een vriend van hem die iets met deuren en verbouwen deed. Gewoon voor wat ideeën.
Hij is dus op de hoogte en vind het allemaal wel okay volgens mij.

Ik denk dat ik eerst eens de deur er uit pak en naar buiten toe "open zet".
Zoals het dus zou zijn als het geheel omgedraaid wordt.
Kijken of ik er dan met de motor makkelijk doorheen kan.

Ik zag dat het kozijn met 9 kozijnschroeven in de muur vast zit. Dat is dus zo los.
Wel even opletten, dat de gaten en pluggen aan weerszijden goed uitlijnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1588423649-350-x-622px-IMG_20200502_143044519~2.jpg

Even de deur er uitgepakt (erg zwaar kreng trouwens) en naar buiten toe gedraaid er voor gezet. Lijmklem er op dat het ding niet om kon waaien.
Motor gepakt met alles er op gemonteerd, spiegels gewoon nog uit gericht/geklapt.
En ik kon er zo door heen. Even om het kozijn heen draaien maar echt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1588423649-350-x-622px-IMG_20200502_143033379~2.jpg

Dit wordt dus de oplossing.
Kozijn er uit omdraaien en terug er in.
Beetje opknappen, nieuw likje verf er over heen.
Oude schroefgaten dichtmaken, nette nieuwe kozijnschroeven er in.
Dat scheelt weer flink wat kosten maken, afgezien van wat verf en schroeven kost het me alleen wat tijd, zweet en waarschijnlijk mezelf kennende wat schrammen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Is het ook een dubbel post als er een paar dagen tussen zitten en er nieuwe informatie is...??

Evengoed
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1588615002-350-x-622px-IMG_20200504_195347497~2.jpg

Ziet er niet heel anders uit dan op de foto's in de vorige post.
Afgezien van dat het kozijn nu ook andersom zit een een beetje geschuurd is.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/05/1588615001-350-x-622px-IMG_20200504_195406189~2.jpg

Oh en het glas in het daglicht heeft het niet overleefd.
Ik dacht laat ik dat er maar uithalen zodat het heel blijft.
Dat was dus niet gelukt, 1 hoek er uit gescheurd. Even een nieuw stukje glas bestellen en er in zetten.
Eerst flink wat plamuur, grondlak en aflakken.
En een andere klink halen, die vaste klink aan de buitenzijde wijst nu de verkeerde kant op en ondanks dat dat wel uit elkaar te halen is lukt mij dat niet.
Is een bout met een kop van 14mm in een verdiept gat waardoor dop 14 er niet op past.. vreemd.

Pagina: 1