Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Een maat van mij heeft onlangs een game PC samengesteld waar je U tegen zegt. Een MSI RTX 2080 Ti en Intel i9 met 32GB ram. Anyway, die machine kan alles trekken.

De game monitor is een Asus PG278QR (TNT).

Nou ik heb even Warfware mogen spelen en wat een teleurstelling. Het ziet er gewoon niet uit. Mijn PS4 op een BenQ PD2500Q IPS scherm @ 1080p (!!) ziet er mooier uit. Om te beginnen zijn de kleuren vele, vele malen mooier maar dat is te verklaren gezien het een IPS scherm is.

De zwartwaarden van die Asus is om te huilen. Veel te helder en 0,0 contrast.

Echter het grootste minpunt is iets wat ik slecht onder woorden kan brengen en dat is dat het mega nerveus speelt. Een beetje het soap opera effect. Ik weet ook niet of ik nou een blur zie of dat de enorme refresh rate gewoon overkill is. Ik kreeg na 2 minuten al ontzettende hoofdpijn en tijdens het rennen/schieten heb ik ook niet het idee dat alles beter zichtbaar is dan op een console. In tegendeel, het voelt allemaal heel paniekerig/geforceerd aan.

Mijn BenQ scherm is een scherm voor photo editing en die heeft een response time van 4ms. Voor games is dat eigenlijk te traag, maar ik merk er niets nadeligs van en het het speelt gewoon heel beheerst.

Daarnaast is er een continu geflikker van het beeldscherm op die Asus. Vooral in de menu's is dit duidelijk te zien.

Uiteraard zie je wel dat de resolutie en texture veel hoger is op deze PC, maar blijkbaar is dat dus niet alles.

Hoe kan een PS4 van 200 euri gewoon fijner en mooier ogen dan een game PC van 3 ruggen?

We hebben een aantal dingen geprobeerd om het beeld mooier/rustiger te krijgen:
> Refresh rate van 165 uitgezet in de OSD van het scherm
> Custom refresh rate ingesteld in Warfare van 75 (stond op unlimited)
> OD in de OSD van het scherm op "normal" gezet ipv "extreme"
> V-sync aangezet.

Het maakt allemaal niets zichtbaars uit.

Op papier is het een beest, maar blijkbaar komt er nog e.e.a. bij kijken. Wie kan hierbij helpen?

Groet!

[ Voor 4% gewijzigd door Aviv1 op 28-04-2020 18:26 ]

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Staat motion blur niet aan in het spel zelf?

https://www.windowscentra...dumb-heres-how-disable-it

[ Voor 52% gewijzigd door Spierenburg op 28-04-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Voor de zekerheid: zit de monitor aangesloten op de 2080TI of op de monitoraansluiting op het moederbord?
Als je het laatste doet maak je geen gebruik van de graka maar van de Intel Graphics, dat levert niet zulke hoge framerates op. Wat zijn de framerates die Warframe haalt?

Verder kun je qua kleuren misschien wat met de calibratieinstellingen van de monitor spelen?

[ Voor 22% gewijzigd door Vaudtje op 28-04-2020 18:29 ]

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Vaudtje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:26:
Voor de zekerheid: zit de monitor aangesloten op de 2080TI of op de monitoraansluiting op het moederbord?
Als je het laatste doet maak je geen gebruik van de graka maar van de Intel Graphics, dat levert niet zulke hoge framerates op.
Die zit gewoon op de graka... Alles staat ook op max en we halen 75fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
motion blur uitgeze!! weapon blur ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-08 13:56

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

75fps op een 165 herz scherm? Pas de settings een aan zodat het boven de 166 fps draait?

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Aviv1 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:30:
[...]

motion blur uitgeze!! weapon blur ook.
En is het daarmee opgelost? ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Spierenburg op 28-04-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-07 13:05
Heb jij dei Asus met een displayport kabel aangesloten of HDMI?

het is ook logisch dat die Asus slechte zwart waarden heeft, het is een Tn paneel.

[ Voor 86% gewijzigd door Mizgala28 op 28-04-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-08 16:22

Barrycade

Through the...

En alle drivers geïnstalleerd?
Als je flikkering ziet bij 165 Hz heb je wel erg goede ogen namelijk.

[ Voor 53% gewijzigd door Barrycade op 28-04-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Zit de monitor aangesloten met een displayport-kabel? Verder, staat de videokaart ingesteld op 165HZ? Dat kan je instellen in het nVidia control panel.

Welke grafische settings in Modern Warfare? RTX aan/uit? Ook een 2080ti zal op QHD en hoge grafische settings moeite hebben om constant 165FPS te halen (ik neem aan dat je die 165HZ ook wil matchen met 165FPS).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21
Gaming monitor is performance monitor. En omdat het ook nog een TN is en niet IPS dan ja dan heb je kleur verschillen. betreft detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-08 13:43
Staat de render resolution wel goed in het spel zelf?

Daarnaast, zo'n gaming pc en dan zo'n brakke monitor :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Inmiddels een ander scherm. Een LG UltraGear gaming monitor (IPS).

Het soap-opera effect is weg en omdat het een IPS scherm is zou het beeld beter moeten zijn.

Helaas is dat niet het geval. Nu weet ik dat gamers, zoals mijn maat, alleen maar naar Hz en FPS kijken en zich daar blind op staren, maar ik als hobby fotograaf met een gekalibreerd scherm, schrik hier toch ontzettend van.

Wat is dit slecht... wat ontzettend, ontzettend slecht beeld! :o

Out of the box:

De kleuren druipen van het scherm alsof de saturatie op x100 staat. Dit is echt hilarisch. Ik liet mijn maat een portretfoto zien die ik op mijn gekalibreerde scherm heb bewerkt met zeer natuurlijke kleuren en huidtinten.

Op dit LG scherm lijkt het alsof het model rosacea heeft. Allemaal rode vlekken en kunstmatige scherpte. Verschrikkelijk. Ik zette mijn BenQ scherm er naast en toen zag je het pas echt! Om te huilen, zo slecht.

Het troubleshooten kon beginnen.

Het scherm is via Displayport aangesloten. Dit is beter dan HDMI.

In Windows kun je HDR aanzetten. Ik ben nogal tegen alle "verbeteringen" op de OS laag, maar gek genoeg werden de kleuren hierdoor minder fel.

In het OSD van de monitor zijn een aantal presets. De een maakt het beeld nog slechter dan de andere preset. Vooral "Vivid". Het hele beeld wordt dan blauw en het rood van de Tweakers website is cherry-rood.

Gamer 1: over saturated met een groene zweem
Gamer 2: ove satured met een blauwe zweem
FPS: Tweakers-rood is hier roze. Een beetje te vergelijken met een oude rode Fiat die decennia in de volle zon buiten heeft gestaan.

sRGB: slecht maar het minst slecht van allemaal. Wanneer je deze optie kiest, kun je niet meer handmatig de scherpte, contrast, helderheid en RGB instellen op het scherm.

Wij lieten hem op sRGB staan.

In de NVIDEA software hebben wij hem op "Use NVIDEA color settings" gezet en "Output Dynamic Range" op "volledig".

Output color format = "RGB".

YouTube: YouTube

De kleuren zijn nu "mwah". Het is niet dramatisch maar ook zeker niet natuurlijk.

Ik heb mijn Mac Pro aangesloten op het scherm. Daar zit gewoon minimale software/drivers op en het beeld is dan ietsje beter maar nog steeds niet acceptabel. En dit dan op sRGB preset op het scherm, alle andere presets doen mij echt verdriet.

Mensen, wat kunnen wij nog meer proberen om het beeld goed te krijgen zonder een kalibratie spider te moeten kopen? Ik begrijp dat deze gaming monitors niet factory calibrated zijn voor fotografie, maar van een IPS scherm als deze mag je meer verwachten.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 15:39

De Nelis

en anders maar niet...

Kun je eens wat foto's posten? Ben wel benieuwd hoe dramatisch het allemaal is.

Je komt van een gekalibreerd scherm af, geoptimaliseerd voor alles behalve gaming, maar voor beeldbewerking in tegenstelling tot de andere schermen. Dus bij de gaming schermen lever je zeker wel ergens op in in dit geval.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39
Aviv1 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:35:
Inmiddels een ander scherm. Een LG UltraGear gaming monitor (IPS).

Het soap-opera effect is weg en omdat het een IPS scherm is zou het beeld beter moeten zijn.

Helaas is dat niet het geval. Nu weet ik dat gamers, zoals mijn maat, alleen maar naar Hz en FPS kijken en zich daar blind op staren, maar ik als hobby fotograaf met een gekalibreerd scherm, schrik hier toch ontzettend van.

Wat is dit slecht... wat ontzettend, ontzettend slecht beeld! :o

Out of the box:

De kleuren druipen van het scherm alsof de saturatie op x100 staat. Dit is echt hilarisch. Ik liet mijn maat een portretfoto zien die ik op mijn gekalibreerde scherm heb bewerkt met zeer natuurlijke kleuren en huidtinten.

Op dit LG scherm lijkt het alsof het model rosacea heeft. Allemaal rode vlekken en kunstmatige scherpte. Verschrikkelijk. Ik zette mijn BenQ scherm er naast en toen zag je het pas echt! Om te huilen, zo slecht.

Het troubleshooten kon beginnen.

Het scherm is via Displayport aangesloten. Dit is beter dan HDMI.

In Windows kun je HDR aanzetten. Ik ben nogal tegen alle "verbeteringen" op de OS laag, maar gek genoeg werden de kleuren hierdoor minder fel.

In het OSD van de monitor zijn een aantal presets. De een maakt het beeld nog slechter dan de andere preset. Vooral "Vivid". Het hele beeld wordt dan blauw en het rood van de Tweakers website is cherry-rood.

Gamer 1: over saturated met een groene zweem
Gamer 2: ove satured met een blauwe zweem
FPS: Tweakers-rood is hier roze. Een beetje te vergelijken met een oude rode Fiat die decennia in de volle zon buiten heeft gestaan.

sRGB: slecht maar het minst slecht van allemaal. Wanneer je deze optie kiest, kun je niet meer handmatig de scherpte, contrast, helderheid en RGB instellen op het scherm.

Wij lieten hem op sRGB staan.

In de NVIDEA software hebben wij hem op "Use NVIDEA color settings" gezet en "Output Dynamic Range" op "volledig".

Output color format = "RGB".

YouTube: YouTube

De kleuren zijn nu "mwah". Het is niet dramatisch maar ook zeker niet natuurlijk.

Ik heb mijn Mac Pro aangesloten op het scherm. Daar zit gewoon minimale software/drivers op en het beeld is dan ietsje beter maar nog steeds niet acceptabel. En dit dan op sRGB preset op het scherm, alle andere presets doen mij echt verdriet.

Mensen, wat kunnen wij nog meer proberen om het beeld goed te krijgen zonder een kalibratie spider te moeten kopen? Ik begrijp dat deze gaming monitors niet factory calibrated zijn voor fotografie, maar van een IPS scherm als deze mag je meer verwachten.

Tips?
is dat de NVIDEA FOR MEN software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
De Nelis schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:49:
Kun je eens wat foto's posten? Ben wel benieuwd hoe dramatisch het allemaal is.

Je komt van een gekalibreerd scherm af, geoptimaliseerd voor alles behalve gaming, maar voor beeldbewerking in tegenstelling tot de andere schermen. Dus bij de gaming schermen lever je zeker wel ergens op in in dit geval.
Ik zal even wat foto's maken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Het is Nvidia.

Bij het lezen van Nvidea krijg ik altijd vreemde beelden....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5YjoFbo.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
M!chel schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:55:
Het is Nvidia.

Bij het lezen van Nvidea krijg ik altijd vreemde beelden....

[Afbeelding]

:+
Ik grinnik, wat een ontzettend slechte grap :+.

Ontopic:

Wat wellicht aan de hand kan zijn, is dat er misschien iets niet goed is aan je bekabeling? Zou er wellicht een breuk inzitten? Heb je die al eens vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Ok we zijn een stapje wijzer geworden.

Het is mogelijk het scherm een goede kleur te laten weergeven maar op het moment er een spel wordt opgestart wordt het beeld magenta van kleur. Vervolgens kun je 2 dingen doen om: 1) het scherm resetten in de OSD of 2) in Windows de HDR slider uit en weer aan zetten.

Wanneer de PC wordt herstart sluit hij af met het goede beeld en start op met het goede beeld, maar op het vergrendelscherm verspringt het beeld weer naar magenta en moeten de stappen zoals hierboven beschreven worden herhaald.

Ik heb het gefilmd, ik zal het even uploaden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
Mensen het probleem is opgelost na een herinstallatie van Windows.

Gek genoeg zien nu alle presets in het OSD er goed uit. Vivid is wel wat feller maar niet meer zo extreem. Hij staat nu op Gamer 1 of Standard en dat ziet er gewoon strak en natuurgetrouw uit.

De root-cause niet kunnen achterhalen maar het zal ergens mis gegaan zijn met een driver.

Al met al is deze LG UltraGear een hele fraaie IPS monitor!! Bedankt allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
JZX81_Drift schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:33:
75fps op een 165 herz scherm? Pas de settings een aan zodat het boven de 166 fps draait?
Ps. ik stond hier in eerste instantie ook niet bij stil. Het scherm draait op 165Hz maar de graka spuugt maar 75FPS uit. Dan heb je dus niets aan 165Hz en misschien verklaart dat waarom het wat soap-opera effect overkomt, omdat het scherm dan elk beeldje 2.2x laat zien.

Het is dan een afweging om óf op Ultra te willen spelen met max. 75 FPS of alles op Low zetten met 165FPS / 165Hz.

Persoonlijk zou ik altijd op de mooiste beeldkwaliteit willen spelen. Ik geloof niet dat dat meer dan 75FPS je een betere gamer maakt.

Maar zou je dan het scherm moeten hard-locken op bijv 75Hz of gewoon op maximale Hz laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik weet niet of je monitor FreeSync/G-Sync compatible is? Maar anders zou ik me daar ook eens in verdiepen.
165fps heeft zeker wel voordelen tov 75fps. De reactietijden gaan oa iets omlaag waardoor je minder inputlag hebt.
Pagina: 1