Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp nodig bij PC Upgrade (kast, nieuwe onderdelen, monitor)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MisterM1995
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2020
Hallo,

Ik heb mijn huidige setup nu ongeveer 5 jaar en wil hem upgraden. Ik heb het een en ander al zelf uitgezocht, maar heb op sommige vlakken geen idee waar ik naar moet kijken (mijn huidige setup is ook door iemand anders samen gesteld) met name een bijpassende monitor, een nieuwe behuizing en processorkoeler. Uiteraard zou ik ook willen weten of mijn nieuwe setup die ik al gedeeltelijk heb samengesteld voldoet aan mijn eisen, compatible is en niet overkill is.

Mijn huidige setup (huidige monitor is niks bijzonders, een simpele HP):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 243,84€ 243,84
1MoederbordenGigabyte GA-Z170XP-SLI€ 89,99€ 89,99
1VideokaartenMSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master K380€ 57,67€ 57,67
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-2666C15D-8GVR€ 47,90€ 47,90
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 620W€ 71,90€ 71,90
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,30

Wat ik al heb gevonden/advies van anderen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed (SRG15/SRELT))€ 400,05€ 400,05
1MoederbordenAsus PRIME Z390-A€ 185,05€ 185,05
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 549,92€ 549,92
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 86,90€ 86,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.221,92

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In principe alles, ik studeer nog en werk regelmatig in Matlab, COMSOL en Excel. Maar het meeste wat ik er op doe is gamen. Eigenlijk speel ik van alles (Minecraft, GTA V, The Witcher 3 etc.) behalve FPS zoals COD of BF. Ook ben ik van plan om Cyberpunk 2077 te gaan spelen. Graag wil ik dat mijn computer voldoende is voor current gen maar ook weer vooruit kan voor de komende jaren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten voor alles wat ik al heb gevonden mogen hetzelfde zijn of er onder zitten. Voor een nieuwe kast maximaal 100 euro en voor een nieuw beeldscherm maximaal 200 euro. Ik weet vrijwel niks over processorkoelers maar wat ik een beetje gezien heb max 50-70 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige van mijn huidige setup wat ik wil overzetten is de
Seasonic S12II-Bronze 620W
Aangezien ik de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 al heb van iemand anders, wil ik deze ook in mijn nieuwe build. Dus mocht er een ander moederbord gevonden worden, dan moet deze compatibel zijn met dit werkgeheugen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe videokaart, moederbord, processor + koeler (als dat nodig is), nieuwe kast en nieuw beeldscherm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te veel geluid, redelijk stofvrije kast, hoeft niet vol te zitten met LED verlichting of iets dergelijks, setup moet voldoende zijn voor de komende 3-5 jaar.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Stel jullie hebben betere suggesties, dan hoor ik deze graag. Ik heb bijvoorbeeld gezien dat veel mensen voor de AMD Ryzen 7 kiezen i.p.v. de Intel i7 i.v.m. prijs en dat deze niet zoveel verschillen, op het gebied van gaming zou de intel i7 9700k wel weer beter moeten zijn volgens verschillende bronnen. Voor mij is de prijsklasse hierin geen probleem, maar als het maar weinig scheelt (met weinig bedoel ik klein verschil in fps) dan ga ik liever voor goedkoper. Wel kijk ik hierin ook weer naar de toekomst en heb het idee dat ik met een Intel i7 9700k langer vooruit kan dan andere processors. Wat het moederbord betreft, wat ik nu heb gevonden was mijn eerste keuze en heb niet verder gekeken, als er een goedkopere keuze is dan vind ik dit ook prima.

Ik hoop jullie hiermee voldoende informatie te hebben gegeven en mij verder kunnen helpen, alvast bedankt!

Groetjes,

Fabian

Beste antwoord (via MisterM1995 op 28-04-2020 19:57)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:50
Heb je al eens naar de BBG gekeken?
Wanneer je voor gaming gaat zou zelfs de ryzen 5 geschikt zijn.
Ik weet echter niet wat je allemaal doet met Matlab. Misschien dat daarvoor de 7 beter geschikt is.
In ieder geval zou ik geen i7 pakken. Die is (nog) te duur voor wat hij geeft. Ik denk zelfs dat de ryzen 7 langer meegaat dat de i7 omdat hij wat meer cores heeft.

Waarom heb je dit moederbord gekozen? Kijk eens naar een tomahawk b450 max bord.

Als videokaart zou je ook kunnen kijken naar een 5700 (dat) zoals de Sapphire dragon of de Pulse. Het geld dat je bespaart op je moederbord/cpu zou je hier deels in kunnen steken.

Enige nadeel van je ram geheugen is dat Corsair niet altijd dezelfde kwaliteit heeft. Zelfs 2 dezelfde sticks kunnen andere chips bevatten. Vandaar dat meestal cruciale wordt aanbevolen.

Stock koeler van de ryzen is goed genoeg. Mocht je tegen problemen lopen kan je altijd nog eentje bijkopen voor 30 euro.

Kast: ik heb zelf net de be quite 500 black gekocht. Erg tevreden over. Let wel op hier kan geen dvd speler ingebouwd worden (kwam ik iets te laat achter).

Voor je beeldscherm... Wil het 1 of 2? Welke grootte? Hoeveel Hz? Hoogte instelbaar? Kijk zelfs eens naar schermen... Moeilijk advies te geven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:50
Heb je al eens naar de BBG gekeken?
Wanneer je voor gaming gaat zou zelfs de ryzen 5 geschikt zijn.
Ik weet echter niet wat je allemaal doet met Matlab. Misschien dat daarvoor de 7 beter geschikt is.
In ieder geval zou ik geen i7 pakken. Die is (nog) te duur voor wat hij geeft. Ik denk zelfs dat de ryzen 7 langer meegaat dat de i7 omdat hij wat meer cores heeft.

Waarom heb je dit moederbord gekozen? Kijk eens naar een tomahawk b450 max bord.

Als videokaart zou je ook kunnen kijken naar een 5700 (dat) zoals de Sapphire dragon of de Pulse. Het geld dat je bespaart op je moederbord/cpu zou je hier deels in kunnen steken.

Enige nadeel van je ram geheugen is dat Corsair niet altijd dezelfde kwaliteit heeft. Zelfs 2 dezelfde sticks kunnen andere chips bevatten. Vandaar dat meestal cruciale wordt aanbevolen.

Stock koeler van de ryzen is goed genoeg. Mocht je tegen problemen lopen kan je altijd nog eentje bijkopen voor 30 euro.

Kast: ik heb zelf net de be quite 500 black gekocht. Erg tevreden over. Let wel op hier kan geen dvd speler ingebouwd worden (kwam ik iets te laat achter).

Voor je beeldscherm... Wil het 1 of 2? Welke grootte? Hoeveel Hz? Hoogte instelbaar? Kijk zelfs eens naar schermen... Moeilijk advies te geven.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:02
Voeding ook vernieuwen want de Seasonic heeft een verouderd intern ontwerp dat niet goed compatibel is met de nieuwste hardware en slechte beveiligingen. Een goed voeding kan er makkelijk vanaf als je een Ryzen 7 3700X neemt, een cpu die beter is dan de 9700K en een kwart goedkoper. Suggestie pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 28-04-2020 18:28 ]

• MisterM1995
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2020
Dankjewel voor jullie reacties. Als ik het zo bekijk is de i7 niet nodig voor de modellen/berekeningen die ik op Matlab uitvoer. Die zijn niet zo complex dat ze een krachtige CPU nodig hebben om te runnen. Het moederbord had ik gekozen omdat deze compatibel was met de i7 processor, verder niet al te veel in verdiept. Wat betreft het beeldscherm: 23-24 inch, 144 hz en instelbare hoogte, dus als iemand nog goede suggesties heeft dan zijn die altijd welkom

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-11 15:28
Het is laat dus wellicht mis ik wat, maar ik zie geen ssd? Anno 2020 is een 1tb ssd wel aangeraden.. games op een hdd hebben veel hogere laadtijden, en je pc voelt gewoon wat soepeler aan als je al je programmas op een ssd kan installeren.
Als je voor ryzen gaat bespaar je bijvoorbeeld al geld hiervoor ( denk aan een 3600 ). B450 moederborden zijn vaak ook wat goedkoper.

En idd, niet bezuinigen op je voeding..