Is het wifi bereik van deze AP groter dan van mijn router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Geeft een accesspoint zoals deze TP-Link een beter wifi bereik dan mijn Experiabox V10?

Toelichting bij vraag:
Huidige situatie is Telfort glasvezel met een Experiabox router in de meterkast. Wifi dekking in mijn jaren 60 huis is overal prima.

Sinds kort heb ik een vrijstaande veranda met een dubbele houten wand die de zichtlijn naar mijn huis onderbreekt. Laptop behoudt nog net wifi maar deze is onbruikbaar traag.

Helaas kan ik geen UTP naar buiten krijgen voor een outdoor AP. Powerline adapters zou ik kunnen testen, maar niet ideaal aangezien het outdoor is, storingsgevoelig en ik niet op dezelfde groep kan.

Als een AP zoals de voorgestelde TP Link een veel hoger zendvermogen heeft dan mijn huidige router dan kan ik wifi op mijn router uitschakelen en daar het AP voor gebruiken die ik er naast plaats in de hoop dat het bereik in de veranda dan wel voldoende zal zijn.

Zou dat een mogelijke oplossing kunnen zijn of is het gek gedacht? Kan er natuurlijk een bestellen om het te testen maar dacht kom hier eerst even buurten...

Beste antwoord (via mrnn op 29-04-2020 07:55)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
Wifi-problemen los je doorgaans niet op door een draadloze router met een beter bereik te kopen. De maximale zendsterkte is wettelijk beperkt en wifi is altijd nog een tweeweg-signaal, dus je apparaat moet ook terug kunnen zenden. De beste oplossing is toch echt meerdere access points plaatsen. Mocht UTP echt niet mogelijk zijn, dan zou een triband-mesh oplossing het overwegen waard kunnen zijn. Het is echter lastig om goed advies te geven zonder een idee van de afstanden en de plattegrond.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:02

lier

MikroTik nerd

mrnn schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:09:
Zou dat een mogelijke oplossing kunnen zijn of is het gek gedacht? Kan er natuurlijk een bestellen om het te testen maar dacht kom hier eerst even buurten...
Zendvermogen is gelimitteerd vanuit wet en regelgeving. Betere dekking krijg je (alleen) met meerdere accesspoints.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
Wifi-problemen los je doorgaans niet op door een draadloze router met een beter bereik te kopen. De maximale zendsterkte is wettelijk beperkt en wifi is altijd nog een tweeweg-signaal, dus je apparaat moet ook terug kunnen zenden. De beste oplossing is toch echt meerdere access points plaatsen. Mocht UTP echt niet mogelijk zijn, dan zou een triband-mesh oplossing het overwegen waard kunnen zijn. Het is echter lastig om goed advies te geven zonder een idee van de afstanden en de plattegrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
lier schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:12:
[...]

Zendvermogen is gelimitteerd vanuit wet en regelgeving. Betere dekking krijg je (alleen) met meerdere accesspoints.
Dat, en het verbonden apparaat moet ook terug kunnen zenden. Enkel je access point versterken gaat daarbij dus niet per definitie helpen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
wauw, actief subforum, bedankt voor jullie reacties! Duidelijk verhaal. Ik zal nog even wat meer details delen in de vorm van een plattegrond met afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:37
Accesspoints met externe antenne,s eraan geven in algemeen wel iets beter kwaliteit verbinding, maar in principe haalt geen enkel accesspoint een beter bereik gezien de wettelijke limiet van 100mw.

Bereik zegt overigens niet heel veel wat veel mensen denken, het gaat vooral om de kwaliteit van de verbinding, veel mensen zetten de accesspoint voluit waardoor die gaat "scheeuwen" en niet doorhebben dat dit juist meer storing kan geven.

WiFi heeft veel invloed van externe factoren zoals al je buren(op welke kanaal zit jij met de rest), je woning gewapend beton? ondervloer van laminaat wat veelal van zilderfolie is en de positie van de router natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 28-04-2020 16:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Kun je de router ook buiten de meterkast plaatsen? Dit geeft misschien al beter bereik.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Externe antennes geven eerder een negatief dan een positief effect, bijna niemand weet namelijk hoe die zulke antennes optimaal moet positioneren. De enige manier om echt een beter (niet directioneel) bereik te krijgen uit een AP is het gebruik van slimme antennetechniek, zoals het gebruik van beamforming en eventueel het gebruik van vele directionele antennes (zoals Ruckus beamflex+).

Verwacht daar echter ook geen wonderen van, en tevens kom je dan echt in een heel andere prijsklasse (800+ voor beamflex+ (dat is duidelijk beter dan beamflex zonder plus)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Hieronder grofweg de situatie, rood omcirkeld is de meterkast waar nu mijn router staat. Vanaf daar tot de achterdeur is 5,5 meter waarbij je een tussendeur tegenkomt. Beide deuren hebben glas. Van de achterdeur tot de dubbele houten wand van de veranda is vervolgens 11 meter. Veranda zelf is 6 meter breed.

Helaas heb ik geen kruipruimte waardoor ik niet gemakkelijk buiten kom met UTP. Als het niet anders is dan zou ik wellicht UTP door houten kozijn vanuit woonkamer naar buiten kunnen boren maar dat krijg ik niet mooi weggewerkt. Dan zijn powerline adapters alsnog wellicht een betere optie.

Of dus mesh met een model in de meterkast (omdat ik daar UTP heb, en dan wifi van router zelf uitzetten?) en een tweede AP in de veranda?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZApZFU47taIHTyirGc-PnPsytM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BkT2FYVtg0hdTBIvs0BBsJWm.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door mrnn op 28-04-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:47
mrnn schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:38:
Of dus mesh met een model in de meterkast (omdat ik daar UTP heb, en dan wifi van router zelf uitzetten?) en een tweede AP in de veranda?
Neen, als je laptop daar al bijna geen ontvangst heeft zal die wifi repeater ook geen goed signaal krijgen en het dus ook niet goed kunnen verder verdelen. Zo'n wifi repeater, of wireless mesh, what's in a name, moet je zetten waar het originele wifi signaal nog OK is. Maar sowieso is glas steeds een spelbreker bij wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Tha Render_2 op 29-04-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Dit document geeft wel een redelijk goed beeld van de te verwachtten verliezen van diverse bouwmaterialen:
https://blog.ibwave.com/a...ls-the-2-4ghz-5ghz-bands/

Het beste is echter om geen gebruik te maken van mesh/repeater access points, maar gewoon accesspoints die d.m.v. bekabeling verbonden zijn met een switch/router.
Pagina: 1