Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop als desktopvervanger voor mijn ouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-11 21:54
Mijn ouders (60+) zijn op zoek naar een laptop die hun oude desktop moet gaan vervangen. Als Mac-gebruiker ben ik niet echt thuis in de Windows laptops. Het hoeft geen krachtpatser te zijn, maar wel een laptop waar ze een aantal jaren mee vooruit kunnen. Ik heb nog een Chromebook overwogen, maar dit lijkt me op het gebied van bestandsbeheer niet handig?

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk browsen, office en foto's. Er zal geen zwaar Photoshop-werk plaatsvinden, maar wel inscannen en archiveren van oude foto's en het ontwerpen van fotoboeken.

Wat is je budget?
Max € 500, maar liever onder de € 400.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, omdat de laptop als desktopvervanger gebruikt gaat worden (en het feit dat ze een dagje ouder worden ;)) lijkt een scherm van 15 inch me minimaal.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet persé. Ik had zelf deze opties gevonden:
HP 15s-fq1008ND actie bij Dirk (kwamen mijn ouders zelf mee)
pricewatch: Asus VivoBook D509DA-BQ053T
pricewatch: Lenovo V155-15API 81V50008MH

Refurbished is ook zeker een optie. Is dit wellicht interessanter?

Alle reacties

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Voor dit budget ga je echt concessies moeten doen. Je gaat geen laptop voor deze prijs vinden die én degelijke hardware heeft én een degelijke bouwkwaliteit heeft én een fatsoenlijk LCD heeft.

Ik zou tweedehands gaan kijken als dat geen probleem is. Een refurbished exemplaar heb je vanaf 200 euro en dan zit het in ieder geval goed met de bouwkwaliteit en de snelheid.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Overigens zijn de specificaties van de genoemde laptops prima. I3, SSD en 8GB is prima evenals een ryzen 5.

Die van Drik heeft trouwens maar 4GB RAM. Dat is tegenwoordig echt aan de magere kant. Daar zou ik niet nog jaren mee door gaan. En ja, bedenk je ook hoe het zit met de garantie. Zoals ik de advertentie lees, ligt die onterecht bij een derde partij. Ik vraag me dan echt af hoe goed die gaat zijn.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:47

ericplan

5180 Wp PV

Macbook Air of Pro geen optie? Ook die zijn refurbished te krijgen. Of misschien een kleine laptop of iPad met een losse monitor?

A'dam PVOutput

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
voor een windows laptop wil je op dit moment minimaal:

4 cores (op >2GHz om slappe Intel 'silver' cpu's te vermijden)
8GB ram
240 G ssd
dat lukt niet voor <€490 lijstje: https://tweakers.net/lapt...mwmpzyFVVNrBk-uuxNhet6_oB

en dan lever je nog steeds in op de kwaliteit van het scherm en de accuduur

Deze is nog niet leverbaar maar heeft een 512 ssd voor €500! pricewatch: Asus M509DA-EJ025T

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Iedereen hier gaat meteen weer uit van een overkill laptop, voor basis zaken.

Heel simpel, als je een laptop uitzoekt met 8gb ram zit je vrijwel altijd goed voor deze toepassingen.

Gezien het om ouderen gaat willen ze niet liever een 17" laptop ?
17" is minder draagbaar maar veelal komen dit soort laptops niet buiten de woonkamer.

Ontwerpen van foto boeken wat moet ik mij daar bij voorstellen ?
het bijwerken van 20MP foto,s ?

Edit hieronder: Is vrijwel altijd vanwege WAF, ze willen dat ding uit het zicht hebben indien niet gebruikt, bij een pc zit je vast aan een bureau, veelal wordt dat ding tijdelijk op de keukentafel gekiepert.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 28-04-2020 16:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Als ze toch niet met het ding gaan sjouwen: waarom een laptop en niet bv een losse monitor + een Asrock Deskmini A300? Dan kun je binnen het budget toch een wat groter scherm kiezen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
guido66 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:50:
Als ze toch niet met het ding gaan sjouwen: waarom een laptop en niet bv een losse monitor + een Asrock Deskmini A300? Dan kun je binnen het budget toch een wat groter scherm kiezen.
Als ik een gok mag doen? Om lekker aan de keukentafel te kunnen zitten, ipv de trap op te moeten naar de studiekamer.

Verder ben ik wel met de rest eens dat 4GB geheugen aan de krappe kant is, en 128GB opslag ook. Zeker als hij flink wat foto's op wil slaan. De Asus en Lenovo uit de startpost lijken me echter prima opties. Misschien eens gaan kijken bij een fysieke winkel zodat je een beetje een indruk krijgt hoe stevig ze aanvoelen en hoe het scherm eruit ziet.

• niels132
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ze willen inderdaad een laptop om aan de keukentafel te kunnen zitten in plaats van de trap te nemen naar de studeerkamer. Na gebruik kan de laptop weer opgeborgen worden, een los scherm is niet wenselijk.
Omdat de laptop alleen thuis gebruikt gaat worden is accucapaciteit en draagbaarheid geen issue.

Mijn moeder houdt zich graag bezig met fotograferen en het inscannen van oude foto's. Hier maakt ze dan fotoboeken van met de software van bijvoorbeeld Albelli. Er wordt dus geen heftig werk meegedaan, maar een beetje opslagruimte om de foto's lokaal op te slaan en een groot scherm is hierbij wel wenselijk.

Als ik in de pricewatch op 17 inch en minimaal 8 GB geheugen zoek vind ik eigenlijk alleen maar opties die boven budget zijn. Maar misschien dat hier refurbished wat te vinden is.

Een MacBook lijkt me voor dit budget niet reëel, zeker niet met een 15 inch scherm.

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
mr_evil08 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:46:
Iedereen hier gaat meteen weer uit van een overkill laptop, voor basis zaken.
Dit... ik noem het de tweakersreflex, moet altijd maar groter zwaarder beter sneller whatever...

In de dagelijkse praktijk zullen je ouders er echt niets van gaan merken, 4GB is meer dan zat voor hun taken, Je ouders zoeken voornamelijk een huis, tuin en keukentafel laptop en dat hoeft allemaal niet zo spannend te zijn.
Enige waar je echt op moet letten is dat er een degelijk scherm in zit.

Ik zelf zit voor kennissen ook even te kijken of de DIRK laptop inderdaad een goeie deal is of niet, voor hun gebruik zijn de specs voldoende, en is het alleen kijken of de prijs inderdaad scherp is.

• mr_evil08
  • Nu online
@Lednov 8 gb werkgeheugen zou ik dan nog wel doen, de rest is niet zo boeiend, opslag is dan wel belangrijk wil je veel met foto,s werken.

4Gb ram is binnen no-time vol.
Je laptop wordt niet direct langzamer doordat de SSD snel genoeg is, Windows gaat onnodig veel de pagefile aanspreken op je SSD, daardoor slijt de SSD sneller.

Voorbeeld, ik heb 2 browser tabs open + 1 Youtube video.
En hop 5.4gb ram kwijt(oke steam staat ook open maar is idle).

De videokaart neemt op dit moment al 600mb geheugen, dat wordt dus ook in beslag genomen indien geen dedicated videokaart in zit(wat veelal niet in budget laptops zit).

Daarnaast dit soort laptops wordt vaak heel lang gebruikt tot er geen Windows updates meer uitkomen zeg maar(7 tot 10 jaar is heel normaal).

4Gb ram is anno 2020 echt heel krap ook voor mensen wat weinig met een laptop doen.

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Dat vind ik wel erg veel, hier neemt Firefox krap een 1 GB aan RAM in gebruik, met meerdere tabs open en YouTube aan...
Chrome daarentegen is wel een ramp, dat is echt een lomp programma geworden... Dus als jij al zoveel ruimte kwijt bent, lijkt me niet gezond...

Ik ben het overigens eens dat ze naar een solide opslag moeten kijken. Die 128 zit zo vol. En buiten dat, is het niet raadzaam om die foto's op deze manier te archiveren.

• mr_evil08
  • Nu online
Lednov schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:20:
Dat vind ik wel erg veel, hier neemt Firefox krap een 1 GB aan RAM in gebruik, met meerdere tabs open en YouTube aan...
Chrome daarentegen is wel een ramp, dat is echt een lomp programma geworden... Dus als jij al zoveel ruimte kwijt bent, lijkt me niet gezond...

Ik ben het overigens eens dat ze naar een solide opslag moeten kijken. Die 128 zit zo vol. En buiten dat, is het niet raadzaam om die foto's op deze manier te archiveren.
Helaas is de webbrowser niet het enige wat werkgeheugen neemt, ik weet ook dat ouderen maar 1 ding tegelijk open hebben veelal.
ik hoef helemaal geen spannende zaken te doen om over de 4gb ram te gaan indien een iGPU aanwezig is, ik zou dan nog eerder een HDD met veel opslag aanraden dan 4 GB ram.

Ik ken het verschil HDD vs SSD kwa performance, tekort aan werkgeheugen merk je heel snel met een HDD maar amper bij een SSD, echter de SSD degradeerd een stuk sneller door het onnodig pagefile gebruik.
Windows geeft niet aan dat er geheugen tekort is en gaat vrolijk de pagefile vullen en die kan behoorlijk oplopen.

TS koopt een laptop voor lange periode, denk gerust aan 10jr gebruiken, oftewel tot er geen updates meer komen of de laptop gaat vroegtijdig kapot, ik heb genoeg ervaring met ouderen. XD
Uit bescherming zou ik daarom ook geen 4 GB ram meer aanraden.

Edit: moest er nog even op reageren, TS is er nu wel uit denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 03-05-2020 20:41 ]

• niels132
Nogmaals dank voor jullie reacties! :)
We hebben de opties even naast elkaar gezet en daarnaast even een bezoek gebracht aan de lokale computerwinkel die veel refurbished laptops verkoopt.

Uiteindelijk hebben ze daar gekozen voor een refurbished Dell Latitude E5570 - 15.6" - Core i3 6100U - 8 GB RAM - 250 GB SSD voor € 429. Leek ons een goed aanbod, en lokaal kopen had bovendien hun voorkeur, met oog op service en bereikbaarheid.
Pagina: 1