Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07 09:45
Beste medetweakers,

Voor onze boot zijn we bezig met het ontwikkelen van een GPS tracker. Het idee is om een Arduino (of andere microprocessor) te gebruiken hiervoor, zo kunnen we later extra functies toevoegen. Denk aan een automatische bilgepomp en andere beveiligingsmiddelen.

Nu zijn er een aantal arduino shields/modules met bijvoorbeeld een sim800 of sim808, echter lees ik op verschillende fora dat je onder andere moet kijken naar voor welk werelddeel deze geschikt is. En bovendien werken deze vaak op 2G, wat inmiddels uitgefaseerd wordt. Het hele verhaal is mij een beetje onduidelijk geworden, kan iemand hier misschien wat licht op schijnen? Het liefst haal ik een module waar zowel 3G als GPS in zit, deze heb ik echter nog niet kunnen vinden.

Een andere optie zou zijn om gebruik te maken van een LoraWAN netwerk aangezien het om kleine pakketten informatie gaat, heeft iemand hier al ervaring mee? Vooral in combinatie met een Arduino in Nederland.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 21:01
Ik zou ze los zien en dan een standaard tracker kopen:

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Vervolgens kun je een eenvoudig arduino ontwerp maken voor andere functies die je wil hebben.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

3G wordt juist uitgefaseerd, frequenties zijn nodig voor 5G.
2G blijft juist voor telemetriezaken actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07 09:45
Bedankt voor jullie input!

@Btje Dit zien we graag als laatste redmiddel, we willen namelijk ook bijvoorbeeld de hoogte van het water in de bilge via de webinterface laten zien. Bovendien ben je met zo'n GPS tracker afhankelijk van hun servers en dashboard (voor het geld mag je niet klagen natuurlijk).

@_ferry_ Ah interessant, ik las op internet dat ze het wel gingen uitschakelen:
T-Mobile: https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten
KPN: https://www.kpn.com/zakel...vraagt-om-meer-dan-2g.htm
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee goed gezien, ik wist niet dat T-Mobile het al had uitgezet, bij KPN zit je nog wel 5 jaar safe zo te zien. Ben benieuwd, want energiebedrijven zitten er niet om te springen om al die "nieuwe" meters weer te vervangen lijkt mij.

Dan zou je kunnen kiezen voor een sim met 4G, deze in een router zoals een pepwave (heeft GPS ingebouwd, wel zo'n 400€ voor de Pepwave Max mini), of een goedkoper alternatief, welke waarschijnlijk geen GPS heeft. En al je meet/regel techniek aansluiten op esp, Arduino, of rPi units, welke dan weer via wifi of utp met die router kunnen verbinden.

Als je zelf handig bent kun je die GPS ook met een esp ofzo doen, en kun je met een simpele 4G router af. Pepwaves zijn mooie dingen, veel opties, profi spul, maar veel meer dan jij nodig hebt denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 01-05-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 12:12
Ik ben precies met dit project bezig: een device die informatie over de automatische bilgepomp (accuspanning, waterstand in bilge) met regelmaat via 4G verstuurt. Bijvoorbeeld naar InfluxDb. Leuk om er ook gps coordinaten en barometer info aan toe te voegen.

Ik heb geprobeerd dit via Lora te doen via TheThingsNetwork maar heb thuis geen dekking dus dat is lastig testen.
Dus ik hoop dat het via een 4G shield wel gaat lukken. Tot dusver getest met een sim900 shield maar daarmee lukte het me helaas niet.

Nu ben ik op zoek naar een arduino diy project van iemand die het wel werkend heeft gekregen; dan is weet ik tenminste welke hardware werkt 😀.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 16:21
kan je niet gewoon een oude smartphone nemen die 4g ontvangt en wifi uitzendt? Dan kan je een esp / arduino via die wift met de wereld verbinden.

Verwijderd

een oude smartphone wil nog wel eens vastlopen, en dat wil je dus niet als je bilge pomp daar op moet vertrouwen

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoek op een pet tracker. Dit zijn halsbandjes voor hond en kat die via GSM GPS coördinaten verstuurt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 16:21
een oude smartphone wil nog wel eens vastlopen, en dat wil je dus niet als je bilge pomp daar op moet vertrouwen
Mee eens, ik ging / ga er van uit dat de bilgepomp automatisch start en dat dit project alleen om de boel te monitoren vanaf huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 12:12
iemand toevallig al een betaalbare 4/5G SIM unit gevonden welke aan arduino gekoppeld kan worden?

Ik vond deze voor 40 euro. Misschien werkt dat goed.

Ik heb met een goedkopere unit getest maar dit niet werkend gekregen.

[ Voor 69% gewijzigd door fweijers op 11-10-2023 11:38 ]

Pagina: 1