plastic afsluitdop vijverfilter kwijt, kopen vs. 3d printen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 21:30
De afsluitdop van mijn vijver(druk)filter is verdwenen na het aflaten van het water tegen bevriezing (en geeneens vorst deze winter gehad |:( ) voor de winter. Dit vijverdrukfilter is een wat ouder merkloos ding en oorspronkelijke winkel heeft geen onderdelen beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di1cGogPqCuE6m2Z3mBSB4bgYho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k1FzroRmSWJeQuC5CS1b5u6w.png?f=user_large

Helaas heb ik na een middag google-en nergens iets gevonden om een vervangende dop te kunnen kopen.
Heeft iemand een idee waar er zoiets te koop is om de aflaat mee af te sluiten?

Zou een vervangende dop te 3D printen zijn, ik heb zelf niet de benodigde spullen, maar merkte al dat de exacte maatvoering bepalen ook niet eenvoudig is. De buitenkant van de draad is in de x-richting 69.5 mm en in de verticale richting 69.2 mm dus het gat lijkt niet heel mooi rond te zijn.
Ook de spoed van de draad lijkt onconventioneel te zijn. Als ik zo kijk (van 2.5mm tot 13.75 mm op de lineaal) lijkt de spoed 2.25mm, wat een heel ongebruikelijke maat schijnt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GDFhesY_uDiO9kXvWj-NUE-uYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SRjXl47WkdDz4TCM2ALToRFo.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat er iemand is die weet waar dergelijke doppen te krijgen zijn, of misschien weet iemand of het kans maakt zoiets te 3d printen zonder dat het een trail and error traject van 'tig' pogingen driegt te worden.

Beste antwoord (via AzertyNL op 16-06-2020 12:38)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien kun je er een stukje PVC pijp met wat epoxy/lijm/kit in of op maken, waar je dan weer een standaard PVC einddop danwel schroefdop op kunt zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Rubberenafsluitendop met slangenklem kan er gewoon op, desnoods het schroefdraad eraf halen of met kit aan de slag om het juist op te vullen.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:37

Illusion

(the art of)

Als je hem in het juiste Waar koop je dat - Deel 2-topic had geplaatst, dan had ik met alle liefde voor je opgezocht dat het waarschijnlijk een 2 1/8" BSP buitendraad is..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die is voor M62. Als de TS ruim 69mm diameter meet op zijn schroefdraad, dat gaat dat dus niet passen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou met een liniaal de supermarkt ingaan op zoek naar de pindakaas potten e.d. ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien kun je er een stukje PVC pijp met wat epoxy/lijm/kit in of op maken, waar je dan weer een standaard PVC einddop danwel schroefdop op kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
Illusion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:16:
Als je hem in het juiste Waar koop je dat - Deel 2-topic had geplaatst, dan had ik met alle liefde voor je opgezocht dat het waarschijnlijk een 2 1/8" BSP buitendraad is..
Die BSP draad klinkt heel aannemelijk, ik zie dat die voor 1 tot 6 inch diameters een spoed van 2.309 mm heeft (11 windingen per inch).

(ik post te weinig om de huiskamer threads zoals "Waar koop je dat - Deel 2", te kunnen zien/gebruiken, gelukkig dat je hier de hint postte :) dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik kom online div winkels tegen met vijver apparatuur, mail al die lui met je foto en de vraag of ze een dop hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
Als ik naar die 2 1/8" BSP draad kijk (wikipedia) denk ik dat dit niet overeenkomt. Voor de genoemde binnen- en buitendiameter van de draad op wikipedia zou het dan eerder 2 3/8" moeten zijn. Maar dit lijkt een totaal ongebruikte diameter te zijn als ik er zo links en rechts op zoek.

Het andere idee om in het gat een stukje buis te lijmen met daarop aan de buitenzijde een gangbare draad + bjipassende dop (oid) staat me wel aan. De binnendiameter van de aansluiting (het gat dus) is ongeveer 62.1-62.4 mm, heeft iemand een idee van iets dat in de buurt komt bij die maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
@AzertyNL 2 3/8" inderdaad niet. Maar tel daar 1/8" bij en 2 1/2" is wel een gebruikte diameter. Waar heb je de diameter van 69 mm opgemeten? Is dat aan de bovenkant want dan is volgens de foto waarschijnlijk de breedte van de schroefdraad niet mee gemeten?

https://www.depvcspeciali...ap-binnendraad-2-1-2.html
https://www.vijverleven.nl/eindkap-binnendraad-2-1-2

[ Voor 49% gewijzigd door D-Three op 01-05-2020 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
De 69.2 (en 69.5) mm zijn gemeten op de draad zelf, dat is dus de buitenkant-draad diameter.
Ik ga eens zoeken naar een stuk buis met 2 1.2" buitendraad waarzo'n dop op past (dank voor de links), waar de buis zelf pas te maken is in het gat met diameter 62.4 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dit is in principe prima te 3D printen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AzertyNL
_ferry_ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:31:
Uit een stuk kunststof heb ik met een grote-gatenzaag een stuk gehaald en afgeslepen tot het op maat was, daar weer kleiner gat in gemaakt voor een 40mm PVC einddop, alles in elkaar gekit en het lijkt te houden (2.5 bar waterdruk getest).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcP4CvxfrK1MFBkMB2Wcc5jlC18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0cR5xIWS0jAjnGHVUtMXrx83.png?f=fotoalbum_large

Bedankt iedereen voor het meedenken.
Pagina: 1