Toekomstproof thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:33
Wij zijn nu ons nieuwe huis aan het verbouwen en wil graag zorgen dat dit qua aansluitingen toekomstproof is. Ik wil dat het iig mogelijk is om op alle kamers tv te kijken en een bedrade internetaansluiting te hebben.
Het gaat om een woning met 3 slaapkamers op de 1e etage en 2 slaapkamers op de 2e etage. Mijn idee is om naar de 2 grootste slaapkamers op elke verdieping zowel een UTP als een Coaxkabel te laten lopen en hier in/opbouwdozen voor te maken. Ik ben niet helemaal een leek op dit gebied, maar heb er niet genoeg verstand van om het hele plaatje helder te krijgen, dus advies is welkom.

De Ziggo aansluiting komt binnen in de woonkamer, en dat laat ik ook zo. Verleggen naar de meterkast is niet praktisch omdat de slaapkamers juist aan de kant van de woonkamer zitten, recht boven de meterkast zit de badkamer.

Er is in de woonkamer al een sleuf gefreesd naar het plafond en een gat geboord naar de bovenliggende slaapkamer. Van daaruit zal er een kabelgoot lopen naar de muur van de naastgelegen slaapkamer en een kabelgoot naar boven om op de 2e etage hetzelfde te doen.

Ik heb voornamelijk de volgende vragen:

- Past het / is het handig om door 1 pvc buis/ kabelgoot zowel een utp als een coax kabel te trekken? Mijn idee is voor elke kamer op de verdiepingen 1 buis, die overgaat in een kabelgoot.
- Als het zover komt, wat is de beste manier om het tv signaal naar 5 verschillende kamers te splitten en/of te versterken?
- De standaard Ziggo modem heeft maar 4 poorten, als ik meer vaste aansluitingen wil realiseren zal er een router moeten komen. Wat is daarbij wijsheid?

Ik hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken. :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Beste antwoord (via Malfunctions op 29-04-2020 09:30)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Malfunctions schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:02:
Wij zijn nu ons nieuwe huis aan het verbouwen en wil graag zorgen dat dit qua aansluitingen toekomstproof is. Ik wil dat het iig mogelijk is om op alle kamers tv te kijken en een bedrade internetaansluiting te hebben.
Vergeet ook de plaatsing van Access Points voor Wifi niet (voor nu en in de toekomst). Hoe groot is je huis?

Ik heb in mijn huidige woning op elke etage een kabel getrokken naar strategische plekken in het huis om een Access Point aan te sluiten.
Er is in de woonkamer al een sleuf gefreesd naar het plafond en een gat geboord naar de bovenliggende slaapkamer. Van daaruit zal er een kabelgoot lopen naar de muur van de naastgelegen slaapkamer en een kabelgoot naar boven om op de 2e etage hetzelfde te doen.
Je hebt het over kabelgoten, is het niet mogelijk om vanuit daar ook te frezen? Je kan dan in de toekomst makkelijker de kabels vervangen, mocht dat nodig zijn.
- Past het / is het handig om door 1 pvc buis/ kabelgoot zowel een utp als een coax kabel te trekken? Mijn idee is voor elke kamer op de verdiepingen 1 buis, die overgaat in een kabelgoot.
Welke dikte buis zat je aan te denken? In ieder geval is het geen probleem.
- Als het zover komt, wat is de beste manier om het tv signaal naar 5 verschillende kamers te splitten en/of te versterken?
Coax splitters gebruiken en mocht dat teveel signaal verlies opleveren een retour geschikte versterker gebruiken.
- De standaard Ziggo modem heeft maar 4 poorten, als ik meer vaste aansluitingen wil realiseren zal er een router moeten komen. Wat is daarbij wijsheid?
Je hebt geen extra router nodig, maar een switch. Afhankelijk van het aantal extra poorten kan je een 5, 8, 16 of 24 model kopen. Mocht je verder geen extra's nodig hebben is bijvoorbeeld pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch of pricewatch: TP-Link TL-SG108 al voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 28-04-2020 14:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Malfunctions schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:02:
Vergeet ook de plaatsing van Access Points voor Wifi niet (voor nu en in de toekomst). Hoe groot is je huis?

Ik heb in mijn huidige woning op elke etage een kabel getrokken naar strategische plekken in het huis om een Access Point aan te sluiten.
Je hebt het over kabelgoten, is het niet mogelijk om vanuit daar ook te frezen? Je kan dan in de toekomst makkelijker de kabels vervangen, mocht dat nodig zijn.
Coax splitters gebruiken en mocht dat teveel signaal verlies opleveren een retour geschikte versterker gebruiken.
Je hebt geen extra router nodig, maar een switch. Afhankelijk van het aantal extra poorten kan je een 5, 8, 16 of 24 model kopen. Mocht je verder geen extra's nodig hebben is bijvoorbeeld pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch of pricewatch: TP-Link TL-SG108 al voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 28-04-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:08

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik heb voor dezelfde vraag gestaan als de TS, een bestaand huis aanpassen voor netwerk- en coaxkabel. Ik ben wellicht wat overboord gegaan en de elektricien deed alsof ik gek was, maar zolang ik betaalde mocht hij doen wat ik vroeg.

Ik heb elke slaapkamer boven voorzien van meerdere kabel- en netwerkaansluitingen: aan weerszijden van elke kamer een setje zodat je de kamer ook nog eens kan omgooien als je dat wilt. Ook zijn de CAT6a-netwerkaansluitingen altijd per twee gemonteerd (neemt net zoveel ruimte in beslag op de muren als een enkele aansluiting). Volgens mij is coaxkabel hier gescheiden van netwerkkabel en dus niet door één enkele buis gelegd.

Ook bij mij komt de coaxkabel binnen in de huiskamer (verleggen kostte 400 Euro, meen ik?) en deze heeft bij binnenkomst direct een T-splitter gekregen met een korte kabel waar je direct op de muur iets kan aansluiten en een lange kabel naar mijn centrale punt. Dit werkt prima. Op het centrale punt heb ik vervolgens een elektrisch versterkte kabelsplitter met 6 uitgangen.

Levert wel een hoop kabels op, maar je hoeft op de centrale plek niet alle kabels tegelijk aan te sluiten als je dat niet nodig hebt. Al mijn kabels, netwerk en kabel-tv, komen in mijn kelder uit. Daar staat de kabelsplitter, de modem van Ziggo (die dus feitelijk niet dichtbij de binnenkomende kabel staat), en inderdaad ook een 24-poorts switch om de netwerkkabels samen te brengen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:15
Ik zou geen geld meer steken in het door het huis verdelen van coax. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar de meeste hebben absoluut geen behoefte aan lineaire TV.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:33
rens-br schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:39:
[...]
Het is een redelijk normale rijwoning van 3 verdiepingen. enkel de eerste etage heeft een vloer van beton, de tweede heeft een houten vloer. Voor nu zullen we kijken hoe ver de wifi van het modem komt. Als dat problemen oplevert zou 1 acces point extra op de overloop van de eerste etage afdoende moeten zijn.
Dat kan, maar is niet echt nodig van de 5 buizen die op de eerste etage uitkomen gaan er 2 door naar boven, dat kan prima met een kabelgoot want die verdwijnt achter het gordijn dat daar komt te hangen. Eentje zal naar de naastgelegen kamer gaan, dat kan achter de plint en dan door de ingebouwde kast worden geboord. eentje blijft in de kamer waar hij uitkomt, en eentje als reserve.
Ze zaten er gisteren al in, volgens mij standaardafmeting gele pvc buis. Zoals je vroeger gebruikte als blaaspijp. ;)
Daar zal ik even in moeten duiken op het moment dat het gaat spelen. Voor nu is tv beneden in de woonkamer voldoende, maar ik wil graag eenvoudig kunnen uitbreiden wanneer het nodig is.
Thanks, daar zal ik even naar kijken.
guido66 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:56:
Ik zou geen geld meer steken in het door het huis verdelen van coax. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar de meeste hebben absoluut geen behoefte aan lineaire TV.
nu 3 en 1, maar we hebben de indeling van de slaapkamer die we nu gaan hanteren zal zeer waarschijnlijk in de toekomst gaan veranderen. Dan kan ik net zo goed gelijk zorgen dat alle kamers voorzien zijn, in plaats van dat ik het later moet aanpassen.

In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb weer iets meer beeld bij wat nodig is om het functionerend te krijgen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:37
Heel simpel iedere kamer laat je 2x lege buisjes leggen, afgemonteerd in een centraaldoos met blindplaat.

- 1 voor coax en 1 voor netwerk dan zit je altijd goed.
- Je kan achteraf ten alle tijden nog een kabel trekken, het hoeft er niet direct in.

Voor netwerkkabels is CAT6 voldoende, dure CAT6a of CAT7 kabels voegen niks toe voor thuisgebruik en ook nog een stuk lastiger te trekken.

Als we even terugkijken op vroeger 20 jaar geleden zaten we al met 100mbit, dat is vandaag de dag nog prima voor de reguliere zaken, CAT 6 kan tot 10.000mbit tot 30m dus genoeg rek.

Coax en netwerk krijg je zeer moeilijk door 1 buis, vandaar voorkeur 2 buizen.
Persoonlijk zou ik voor 3/4 (19mm)buis gaan, daar krijg je fatzoenlijk een coax kabel doorheen, hier is het overgens gelukt om en een coax en netwerkabel erdoor te krijgen maar dat ging zeer moeilijk, ik had het geluk dat het ruime bochten waren.

In de overloop boven zou je nog een klein buisje kunnen trekken voor een accesspoint, en op zolder natuurlijk ook 1.

In iedergeval doe het gelijk goed en ga niet besparen op een paar euro want achteraf ga je knoeien met allerlei kastjes wat regelmatig storing hebben, aanschaf van deze kastjes zijn ook niet goedkoop, ik kom vaak genoeg bij mensen thuis "had ik maar" en dan komt er weer een halve oplossing.

btw gebruik geen geribbelde flexibele buis daar krijg je nooit een kabel doorheen, altijd gladde buizen gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 29-04-2020 09:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1