Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:51

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Het "hoe" van de topictitel heb ik inmiddels door - er zijn sites voor, maar ik ben redelijke enthousiast geworden over EasyVideoMaker. Zelfs voor een noob als mij goed te doen.

Wat ik nergens vind is: wat is het optimale formaat van de JPEG's om tot een redelijke behapbare video te komen. Een filmpje van 16 JPEG's à 2.5 Mb plus een soundtrackje van 1 minuut kwam me op zo'n 8 Mb, dus de hemel mag weten wat er gebeurt als ik echt flink wat diaatjes achter elkaar ga zetten...

De rendering was op 480 p 16x9, dus niet excessief;. Die setting werd aangeraden door EVM als "voor Youtube". Valt er winst te behalen met een kleinere JPEG, (en zo ja, hoeveel keiner) of met een andere codec, of wordt je filmpje dan weliswaar compacter maar niet om aan te zien of nergens meer afspeelbaar?

Iemand een antwoord? Men zegt altijd "Google is your friend", maar op mij komt G. zo langzamerhand over als een advertentieblaadjes. Niks over wat je wilt weten, maar van alles over wat ze je aan willen smeren :-(

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03:43

g0tanks

Moderator CSA
Je zou kunnen proberen om van te voren al je jpgs te verkleinen naar 480p-resolutie met lichte compressie en dan pas te importeren in EasyVideoMaker. Bijvoorbeeld met één van deze programma's: https://www.raymond.cc/bl...ogging-and-web-galleries/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

bobcom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:42:

Wat ik nergens vind is: wat is het optimale formaat van de JPEG's om tot een redelijke behapbare video te komen. Een filmpje van 16 JPEG's à 2.5 Mb plus een soundtrackje van 1 minuut kwam me op zo'n 8 Mb, dus de hemel mag weten wat er gebeurt als ik echt flink wat diaatjes achter elkaar ga zetten...
ik vermoed dat de grootte van de MPEG vooral gebaseerd is op de resolutie en duur van het filmpje...

of je nu JPEG's van 2,5MB of van 400Kb gebruikt, of desnoods een RA bestand van toentallen megabytes maakt verder niet zo heel veel uit... omdat de mpeg-compressie daarover nog geen gaat en uiteindelijk de bestandsgrootte bepaald.

Wat meestal aan te raden zal zijn, is om de bronbestanden eerder wat groter te laten en de mpeg grootte vooral te 'sturen' dooe te spelen met je mpeg-compressie en resolutie (die dan over de bronbestanden heengaan)..

als je eerst de bron-foto's flink gaat comprimeren krijg je vooral het effect van compresie die nogmaals over compressie heengaat en dat wordt snel vooral erg lelijk

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 28-04-2020 13:52 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@g0tanks Ik exporteer mijn foto's vanuit Raw altijd op 1920p uit Lightroom, op 80% compressie. Wat voor voordeel hebben resize-programma boven mijn Lightroom-export? Ik kan natuurlòijk altijd kleiner exporteren, maar het moeten lekker kijkbare fot's blijven.

@RM-rf Merci, ik begin nu wat meer licht (en verwarring) te zien. Als ik je goed begrijp kan ik beter grotere JPEGS nemen en meer MPEG-compressie? Wat verder spitten geeft me ook de optie om de bitrate te verlagen - geen ramp met fading stills, als ik het goed begrijp. In EasyVideoMaker mag ik kiezen tussen kwaliteit, bestandsgrootte of bitrate.Kwaliteit staat nu op 25 (van 1 to 50), bitrate staat vast op 1500kbps, bestandsgrootte kan ik vrij invullen. Suggesties? Of experimenteren?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03:43

g0tanks

Moderator CSA
bobcom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:35:
@g0tanks Ik exporteer mijn foto's vanuit Raw altijd op 1920p uit Lightroom, op 80% compressie. Wat voor voordeel hebben resize-programma boven mijn Lightroom-export? Ik kan natuurlòijk altijd kleiner exporteren, maar het moeten lekker kijkbare fot's blijven.
Geen voordelen t.o.v. Lightroom. Ik deed enkel wat suggesties voor programma's omdat ik dacht dat je de foto's rechtstreeks van je camera importeerde.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Even terugmelding: heb zo'n 35 jpegs elk teruggebracht tot <1Mb, gecombineerd met een soundtrackje van 4,5 Mb, elk voorzien van een fade-in/fade-out en door het programma (Easy Video Maker) laten renderen tot een Youtube-compatibel 480p videootje van ca 3 minuten.
Meest compacte resultaat was bitrate prioriteit(1Mbps, vanwege weinig beweging): ca 27 Mb.
Kwaliteit prioriteit leverde veel grotere files op (67 resp 87 Mb op 15, c.q. 25 van max 50).
Gaf ik een maximum grootte op van 10 Mb dan houdt'ie zich daaraan, maar het resultaat is niet om aan te zien.

Is dit een acceptabel resultaat, of zijn er ergens nog drastische bezuinigingen mogelijk?

Pagina: 1