Vloerverwarming onder terrasoverkapping

Pagina: 1
Acties:

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-01 11:31
Hallo allemaal.

Binnenkort starten wij met de bouw van een douglas houten terrasoverkapping. Aan de voorzijde wordt deze afgewerkt met glaspanelen. De vloer en wanden worden geïsoleerd. En de vloer afgewerkt met een tegelvloer. De ruimte zal als een tuinkamer worden gebruikt, ook voor feestjes ed.
Mijn vraag is nu wie ervaring of tips heeft met vloerverwarming in een terrasoverkapping. Aangesloten op de cv. Is dit evt ook te beschermen tegen vorst? De vloerverwarming zal onder de terrasoverkapping waarschijnlijk niet aan staan als de ruimte niet wordt gebruikt.

Groetjes Peter

[ Voor 10% gewijzigd door petertje30 op 28-04-2020 13:20 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:37
Ik vraag me af of vloerverwarming in staat is om die ruimte te verwarmen. Die glaspanelen op zo een rail sluiten niet volledig af (of die van jou wel?). En hoe is het dak? Geïsoleerd of niet?

Vloerverwarming is traag en ik denk dat je in je tuinkamer al snel veel warmte verliest (zeker omdat je kennelijk bang bent voor vorst lijkt de boel me niet zo goed geïsoleerd), waardoor het lastig en/of kostbaar wordt om de kamer op temperatuur te houden. Maar wat is verder je idee? Want je wil de vloerverwarming alleen aanzetten als je de ruimte gaat gebruiken. Dus je zet het ‘s morgens om 9 uur aan om aan het einde van de middag een comfortabele temperatuur te hebben?

Zijn terrasverwarmers niet een veel snellere en efficiëntere oplossing?

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:36
Zou vooral richting elektrische vloerverwarming denken als je per se vloerverwarming wilt.

Ik zou kijken naar straalverwarmers die geen rood licht geven, die zorgen voor snelle en goedkope warmte zonder risico’s.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08-2025
Als je bang bent voor vorst moet je
- de vloerverwarming niet dicht draaien (en dus continu die ruimte op zijn minst een beetje verwarmen)
- gaan werken met glycol in het systeem

Ik zou hier geen vloerverwarming in aanleggen; elektrische of IR panelen ophangen lijkt me een betere (en goedkopere) keus.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01 17:52
WeetIkHetNou schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:30:
Als je bang bent voor vorst moet je
- de vloerverwarming niet dicht draaien (en dus continu die ruimte op zijn minst een beetje verwarmen)
- gaan werken met glycol in het systeem
wil je glycool in je cv systeem ? dan vervalt je garantie op je cv ketel.
dus zal je er een wartewisselaartje voorzetten om dat te voorkomen.

• petertje30
De vloeren en wanden worden geïsoleerd. Met de glazen (panelen) wand kan het geheel nagenoeg geheel worden afgesloten. De vloerverwarming is bedoeld om de koude uit de vloer te halen.
Het opwarmen van de ruimte zelf gaan we dmv een pelletkachel doen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32
petertje30 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:48:
De vloeren en wanden worden geïsoleerd. Met de glazen (panelen) wand kan het geheel nagenoeg geheel worden afgesloten. De vloerverwarming is bedoeld om de koude uit de vloer te halen.
Je zal dan toch echt iets elektrisch moeten gaan doen verwacht ik.
Anders gaat je rendement gigantisch naar de knoppen of je stookt je een ongeluk terwijl je maar sporadisch in die ruimte zal zijn. Vloerverwarming heeft zeker 2-3 uur nodig om op te stoken en ondanks dat je het dicht maakt en isoleert is het nooit zo goed als je woonkamer.

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
petertje30 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:48:
Ik ken ze wel met radiatoren in een aanbouw van dubbelglas.
Thermostaat knop erop met vorstbeveiliging en funderings randen 60/80 cm diep (voorbij de vorstgrens in Nederland) .
Swinters goed warm te houden maar loop er niet op mijn blote voeten .

• petertje30
Dank voor de tips. We gaan ze voorleggen aan de aannemer. 👍

• rosanna85
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-04-2021
petertje30 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:14:
Dank voor de tips. We gaan ze voorleggen aan de aannemer. 👍
Goedemorgen Petertje,
Ik weet dat het al een oud topic is, maar wij zitten op dit moment met precies dezelfde vraag voor onze overkapping. Kan je mij vertellen hoe jullie het uiteindelijk hebben gedaan?
Groet Rosanna

• Francis007
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-05-2021
Beste Petertje, Rosanna, ik ben eveneens geïnteresseerd in uw finale oplossing, kan u enige feedback geven aub ? Ik denk aan elektrische vloerverwarming. groeten, Francis

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
@petertje30 @rosanna85
Zo krijgen ze ook een melding...

• robertwel
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-10-2024
Beste Peter,

Ik kamp momenteel met precies dezelfde vragen.

Ben erg benieuwd naar je finale oplossing.

Groeten,

Robert

• Stanneman23
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-12-2024
Hallo @petertje30
Ik zit met de zelfde vraag als hierboven, hoe is het afgelopen?
Ik ben zelf aan het kijken voor een overkapping welke geïsoleerd is met schuiframen. Ik zal deze overkapping hoogstens 2 keer in de maand gebruiken om meerdere mensen op te kunnen vangen omdat het huis zelf niet zo groot is.
De overkapping gaat 4 bij 5 worden.

Ik wil elektrische vloerverwarming en een pelletkachel om er te kunnen verblijven in de winter.

Een aanbouw wil ik niet omdat ik er wil bbqen en het buitengevoel wil.

Iemand tips voor mij?
Alvast bedankt,
Stan

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Stanneman23 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:00:
Hallo @petertje30
I

Ik wil elektrische vloerverwarming en een pelletkachel om er te kunnen verblijven in de winter.
ik zou een palletkachel nemen met een cv aansluiting.
Daar een pomp op (of de kachel moet er zelf een hebben)
en dan een glycol mix door de vloerverwarming en palletkachel.

elektrisch vind ik helemaal niks, heb hier 180m2 met electrische verwarming.
1 keer gebruikt, 20000 watt in 1 uur. daarna nooit meer aangezet

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1