"map" functie in Excel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Hoi, Ik heb een vrij complexe functie gebouwd, die ik op een range van cellen wil toepassen en de resultaten daarvan wil optellen.

Neem een voorbeeld dat cellen A1 tot en met A10 een bepaalde waarde hebben en dat gebaseerd op deze waardes er een value in A11 komt. Voor A1 t/m A10 moet ik een bepaalde bewerking doen voordat ik deze kan optellen.

Natuurlijk kan ik een kolom maken B1 t/m B10 waarin ik per cel die functie uitvoer en vervolgens optel, maar dat komt esthetisch niet zo goed uit.

In python gebruik ik regelmatig map() waarbij je een functie kan toepassen op een input, welke je vervolgens makkelijk kan SUM'en.

Is er zoiets dergelijks ook in Excel?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Beste antwoord (via JackBol op 28-04-2020 13:39)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:09
Volgens mij wil je iets dat met een Array- of Matrix-functie kan.

Dat zijn die functies die in de cel zichtbaar zijn met { en } eromheen en die je met Ctrl-Enter moet invoeren.

Ik ben echter niet echt bekwaam in dergelijke formules en google die ook maar altijd bij elkaar. Bovendien snap ik nog niet wat je exact wil bereiken, dus weet ik nog niet waar ik op zou moeten googlen...

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Klinkt als slim gebruik van som.als / sommen.als. Of toch een hulpkolom. Hoeft esthetisch niets uit te maken, kolommen kunnen vernborgen worden, teksten kunnen wit-op-wit onleesbaar zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-10 20:58
F_J_K schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:03:
Klinkt als slim gebruik van som.als / sommen.als. Of toch een hulpkolom. Hoeft esthetisch niets uit te maken, kolommen kunnen vernborgen worden, teksten kunnen wit-op-wit onleesbaar zijn.
Als je kolomen toevoegt voor het vereenvoudigen, al zou je die bij wijze van in kolom Z stoppen (die je meestal toch al niet ziet) is het wel slim om het blad te beveiligen en die kolommen vast te zetten, zo kan iemand (zonder het wachtwoord) niet zomaar de kolommen aanpassen, maar wel gegevens aanpassen in de cellen waar dat wel moet mogen.

Zo maak je het jezelf gemakkelijk, is het estetisch ook netjes te houden én weet je zeker dat het blad niet zomaar wordt aangepast waardoor het niet meer werkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:09
Volgens mij wil je iets dat met een Array- of Matrix-functie kan.

Dat zijn die functies die in de cel zichtbaar zijn met { en } eromheen en die je met Ctrl-Enter moet invoeren.

Ik ben echter niet echt bekwaam in dergelijke formules en google die ook maar altijd bij elkaar. Bovendien snap ik nog niet wat je exact wil bereiken, dus weet ik nog niet waar ik op zou moeten googlen...

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
@Patrick_6369 Dank! Dit is inderdaad waar ik naar op zoek was!
Met die Matrix functionaliteit krijg ik voor elkaar wat ik wil.

[ Voor 33% gewijzigd door JackBol op 28-04-2020 13:39 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt