hoeveel ballast voor volledig plat geinstalleerde panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lode_spruyt
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-10-2020
Mijn vraag:

Hoeveel ballast (betonnen tegels of boorden) moet er onder volledig plat geinstalleerde panelen op een plat dak van ongeveer 16m hoog in centrum antwerpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Trinisolar 2x1m panelen, 7 in totaal

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

ik heb me al redelijk suf gezocht naar sluitende referenties, maar eigenlijk relatief weinig gevonden. Het lijkt wat mysterieus, de vraag is echter simpel: hoeveel ballast moet er onder mijn panelen opdat ze op mijn dak zouden blijven liggen. Mijn plan is een betonnen boordsteen van 1x0.2x0.06 van 27kg aan elke kant van een paneel (ik heb clickfit evo besteld met met rails van 6m, ik zou de volledige rail ondersteunen met deze betonnen boorden, dan is er dus 54kg ballast per paneel.

Genoeg? of moet ik (nog) meer voorzien? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Moet je uit (laten) rekenen met behulp van de te verwachte wind belastingen.
alternatief is de gegevens uit een tabel halen (minder nouwkurig) sommige fabrikanten van bevestigingsmateriaal leveren ook gegevens mee of zijn op te vragen.

https://www.zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lode_spruyt
Hoi twain4me,

bedankt voor de link; ik had dat al eens bekeken, maar het handelt allemaal voor 20 of 30 graden opstellingen, en ik ga voor een 0 graden opstelling. Ik kan wel zien dat ik tegen wegwaaien aan de onderkant van de vork zit, maar weet niet of er nog een groot verschil zit tussen 0 en 20 graden voor de belasting (?).
Door er nog eens naar te kijken zag ik wel dat als je ze met een kabel aan de muur verankert (dit kan makkelijk bij mij) de ballast vereisten (veel) minder worden, dat ga ik dus zeker doen, kleine moeite voor verhoogde veiligheidsmarge..

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Voor 1 bij 1,65 panelen ga ik meestal uit van 32 kg aan ballast per paneel. Dat vertaalt grofweg naar 40kg per paneel van 2 bij 1 meter.
Deze aanname gaat er vanuit dat er 1 schansconstructie gemaakt wordt waarmee alle panelen aan elkaar zitten. De voorgestelde 54kg ballast per paneel is daarmee meer dan zat. U merkt hetbij het installaren wel. Als de installatie 1 geheel is en u kunt hem zelf met geen mogelijkheid meer verschuiven of optillen is uw missie geslaagd.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
@lode_spruyt
altijd lastig, en verschilt erg per situatie.

zoals is er een stevige dakrand zodat er geen wind onder de panelen kan komen.
liggen de panelen ook dicht tegen de rand aan, dat scheelt ook.

ik heb zelf ervaring met (wel 1,6x1m panelen, dit moet je zelf even omrekenen naar wat voor jouw handig is.):
ik gebruik de rails van solarstel (of ander merk die een beetje 4kanten stangen levert, is makkelijker schroeven als dat er allemaal gleuven in zitten, clickfit evo zou dus ook moeten kunnen.)
zoals:
https://solarstell.nl/product/montagerail/
hier door liggen de panelen maar een +/-4cm boven het dak (3cm van montagerail + 1cm bescherm stukje).
tussen 2 montagerail, hang ik dan een aluminium L profiel 2x.
(klein hoekje weg zagen, en je hebt een bak waar je een paar stoeptegels in kunt leggen.
past erg lekker onder het paneel)
ik dacht dat ik alu L profielen had van 200cm, die in 2e zagen en heb je een mooie bak.
(voor jouw eerder 150cm L profiel of 3m L profiel gebruiken, maar reken dat even goed uit.)

daar passen dan met gemak 2 rijen van 3 tegels (30x30cm tegels) in en heb je al snel 35+ kilo. (ik dacht dat het zelfs 42 kilo was, maar gratis stoeptegels kunnen verschillend gewicht hebben.)
dit is tot nu toe nog steeds niet weg gewaaid, nog ook maar 1mm verschoven, dus heb er alle vertrouwen in.

als je meerdere rijen maakt, zorg er dan ook voor dat die rijen aan elkaar verbonden zijn.
en je zou nog met minder ballast af kunnen ook, dan alleen de buiten rand zwaar ballast, binnen in kan dan minder.

(stoeptegels kun je vaak gratis afhalen, mensen moeten er voor betalen als ze die naar de stort willen brengen. ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 28-04-2020 14:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lode_spruyt
ik ga de rails gewoon bovenop de betonnen boordstenen (1x0.2x0.06m) vastzetten. Die kosten 2.5/stuk, ik heb er 12 van nodig, dat komt dan op 36 euro, dat is echt niet de kost in het hele systeem. Mijn idee is om de rails bovenop de betonstenen de vijzen, en de rails helemaal aan het uiteinde van het paneel zodat de opbouw 14cm is van dak tot bovenkant paneel, maar volledig dicht tot opde grond;

ik plan 2 rijtjes, 1 van vier en daaronder 1 van 3, portrait, 2 zijkanten zijn dicht door ballast, in het midden komt er ook een rijtje ballast, en de 2 ander zijkant maak ik dicht met een plank zodat er langs opzij ook geen wind onder kan.

Totale ballast van 23kg/m2 ofwel 46kg/paneel met 0 graden en de zijkanten wind dicht gemaakt moet het dan volgens wat ik hier lees ok zijn.

In alle geval hartstikke bedankt aan @migjes en @Lardman . Aan de laatste: panelen (7x27kg) en ballast(324kg) samen wegen 513kg, ik ben er redelijk gerust in dat ik daar straks geen beweging meer in krijg :-) ! Hopelijk blijft het ook liggen bij de volgende storm of onweer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Fijn, zolang het maar helemaal 1 geheel is en alles aan elkaar vast zit gaat de installatie met 500kg inderdaad nergens meer heen.
stuur je foto's als het klaar is ?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lode_spruyt
doe ik zeker! is het een probleem als ik de panelen ondersteun op de uitersten? de panelen hebben dan een overspanning zeg maar van bijna 2 meter?

in het midden plan ik namelijk om in de betonnen steun van 20cm breed zowel rail van de bovenste als van de onderste rij panelen vast te bouten, zodat die rail telken max 10 cm van de rand van het paneel afkomt; doordat er nooit wind onder komt, zou ik toch veronderstellen dat panelen zelfdragend zijn op hun frame?

Thx

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

0 graden is een slecht plan, geen goede opbrengst en veel vuil door water wat er niet af kan lopen.
Waarom niet iets een hoek van 5-8 graden?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lode_spruyt
@Rol-Co hoofzakelijk omwille van de grotere nood aan ballast die nergens echt deftig besproken wordt voor kleine hellingsgraden, en ten tweede omdat de gangbare bevestigingssysteem niet gemaakt zijn om te monteren onder een hoek (de rails op de hoge en lage kant liggen altijd horizontaal met standaard betonblokken eronder) waardoor de panelen een hoek maken met de rails en de bevestiging minder triviaal wordt. Het opbrengstverlies omwille van de hoek vind ik niet opwegen tegen mijn nachtrust omwille van de toegenomen windbelasting, en 2 keer per jaar even de panelen schoonmaken zie ik niet echt tegenop. Indien iemand geinteresseerd is wil ik achteraf wel eens kijken of er opbrengstverschil is voor en na een schoonmaakbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

lode_spruyt schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:05:
@Rol-Co hoofzakelijk omwille van de grotere nood aan ballast die nergens echt deftig besproken wordt voor kleine hellingsgraden, en ten tweede omdat de gangbare bevestigingssysteem niet gemaakt zijn om te monteren onder een hoek (de rails op de hoge en lage kant liggen altijd horizontaal met standaard betonblokken eronder) waardoor de panelen een hoek maken met de rails en de bevestiging minder triviaal wordt. Het opbrengstverlies omwille van de hoek vind ik niet opwegen tegen mijn nachtrust omwille van de toegenomen windbelasting, en 2 keer per jaar even de panelen schoonmaken zie ik niet echt tegenop. Indien iemand geinteresseerd is wil ik achteraf wel eens kijken of er opbrengstverschil is voor en na een schoonmaakbeurt.
En als je oost west legt? Kan ook iets minder ballast nodig hebben en er kan geen wind onder. Ik heb zelf betonvoeten gemaakt voor mijn 2 meter panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV6vl5_YFRgIykUPZxVWjAqYM6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I2eNqUd5fcduu4pb9HabggC2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLJq197mDmhxvgZvl35TFfiztbQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A0VX3bm28Xx7yivshXML0IwG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lode_spruyt
ik had al (jouw?) zelfgemaakte betonvoeten gezien op het forum, en die zijn werkelijk prachtig, maar zelfs in corona tijden heb ik met een voltijdse job niet ongelimiteerd tijd en voorlopig gebruik (en mijn vrouw :-) ) de tijd dan liever om nog wat actief te gaan ontspannen...misschien later.

Op mijn extra hoog dag zou ik zelfs de betonvoeten aan de zijkant vol kunnen uitvoeren om ook aan zijkant geen wind te vangen, ik sluit het zeker niet uit, maar misschien eerder iets voor later. Hangt ook sterk af waarvoor je wilt optimaliseren (in belgie mogen we indien we nog dit jaar installeren en keuren en ingebruik nemen nog 15 jaar achteruit draaiende teller, dan kan ik net zo lief een extra paneel extra leggen en in de zomer de teller ver in de min duwen, maar op termijn wil ik liever zo net onafhankelijk worden, en dan zal ik terug naar ander ortientaties moeten kijken).
Dit zijn mijn allereerste panelen dus ik wil het liever niet te ingewikkeld maken...maar super bedankt voor alle geachtenwisselingen en tips.

Heb je die betonnen steunen gewapend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lode_spruyt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjyetHeZe2kRs8CQ8WZnp0RcSsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3oA4sMRzyuT0nm36ajqrqUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDplSNQPtI2nzctYPjeUdaHeBZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWbATqEk0JWNOMtdtmgwJaqn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

lode_spruyt schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:14:
ik had al (jouw?) zelfgemaakte betonvoeten gezien op het forum, en die zijn werkelijk prachtig, maar zelfs in corona tijden heb ik met een voltijdse job niet ongelimiteerd tijd en voorlopig gebruik (en mijn vrouw :-) ) de tijd dan liever om nog wat actief te gaan ontspannen...misschien later.
Het mooie is dat die voeten maken geen tijd kost, elke 2 dagen ontkisten van 2 stuks is half uurtje a drie kwartier incl nieuwe gieten, als je die tijd niet meer hebt moet je serieus over je leven gaan nadenken. :)
Op mijn extra hoog dag zou ik zelfs de betonvoeten aan de zijkant vol kunnen uitvoeren om ook aan zijkant geen wind te vangen, ik sluit het zeker niet uit, maar misschien eerder iets voor later. Hangt ook sterk af waarvoor je wilt optimaliseren (in belgie mogen we indien we nog dit jaar installeren en keuren en ingebruik nemen nog 15 jaar achteruit draaiende teller, dan kan ik net zo lief een extra paneel extra leggen en in de zomer de teller ver in de min duwen, maar op termijn wil ik liever zo net onafhankelijk worden, en dan zal ik terug naar ander ortientaties moeten kijken).
Dit zijn mijn allereerste panelen dus ik wil het liever niet te ingewikkeld maken...maar super bedankt voor alle geachtenwisselingen en tips.

Heb je die betonnen steunen gewapend?
Ja zit 1 gebogen staaf in van 16mm betonijzer.

Hier onder zie ik toch wel een ingewikkelde installatie kwa montage, door aluminium en in beton, rvs bouten (hoop ik voor je).
De platte setup gaat niet heel best presteren, dus gooi het zo vol mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lode_spruyt
het is best moeilijk om ergens wat gestructureerde informatie te vinden over wat werkt en wat niet goed werkt, voor mij blijft gemak van installatie nog steeds belangrijk :-). Dit was makkelijk te installeren en ik vond het wel een mooie setup (gewoon gestolen van iemand anders hier ergens op het forum). Voorlopig ook top installatiegemak.
Zeker RVS bouten, ringen en borgmoeren. Wel kostelijk, best makkelijk. achteraf bekeken vraag ik me af waarom ik niet gewoon pluggen in de beton heb gestoken en gewone RVS vijzen gebruikt, geen geklooi met de bouten langs onder nog te moeten vast draaien. Al doende leren we :-).
Verder begrijp ik niet zo goed de reacties over oost-west ligging, als je alleen naar de totale jaaropbrengst kijkt. Volgens de online tools (https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html) brengt een platte opstelling net zoveel op als een oost-west in 8 graden helling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDP1fy8eEC6KT6QZykj0pAJoU38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gt0IMV0V1MrjK1LQPN5UUUWL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Rol-Co schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:10:
[...]

En als je oost west legt? Kan ook iets minder ballast nodig hebben en er kan geen wind onder. Ik heb zelf betonvoeten gemaakt voor mijn 2 meter panelen.
Ziet er strak uit!
Welke klemmen/schroeven/pluggen/diameter heb jij trouwens gebruikt om op de betonvoeten te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

lode_spruyt schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:47:
het is best moeilijk om ergens wat gestructureerde informatie te vinden over wat werkt en wat niet goed werkt, voor mij blijft gemak van installatie nog steeds belangrijk :-). Dit was makkelijk te installeren en ik vond het wel een mooie setup (gewoon gestolen van iemand anders hier ergens op het forum). Voorlopig ook top installatiegemak.
Zeker RVS bouten, ringen en borgmoeren. Wel kostelijk, best makkelijk. achteraf bekeken vraag ik me af waarom ik niet gewoon pluggen in de beton heb gestoken en gewone RVS vijzen gebruikt, geen geklooi met de bouten langs onder nog te moeten vast draaien. Al doende leren we :-).
Verder begrijp ik niet zo goed de reacties over oost-west ligging, als je alleen naar de totale jaaropbrengst kijkt. Volgens de online tools (https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html) brengt een platte opstelling net zoveel op als een oost-west in 8 graden helling:

[Afbeelding]
Is allemaal vrij makkelijk te vinden op het forum hoor.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/azdpbAfRYZiHA5JmsuN1rnQ2/full.jpg

@Thijs82
Ik heb plug 10mm en nu nog 100mm 4,5 schroeven maar die gaan nog veranderen, de clickfit schroeven waren te kort helaas, zou je die in 100 hebben gaat het wel.
Maar zou als ik het nu moest doen 6mm nemen met 100x 4,5 schroef, stevig zat hoor.

Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 03-05-2020 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lode_spruyt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DNYQrgy7fS5r4XgWLkdwwsMXk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOV9We11fOsWXQLdZOl5tL4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw8kAJSn9kj9E72WJd-jhnAgSSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zzHpJZjv0JzFFToISJIWh6N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGZnoknT4O9oqR_dVTGguuHlFEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtG2iCZGwzztI6xVQZDmAYtT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lode_spruyt
Zo, panelen zijn erop gegaan afgelopen zaterdagavond; nog een plankje op de zijkant op de open kant tegen windvang (aan de andere zijde is het in aluminium maar ik niet meer liggen); zondagochtend dan kabels aangesloten en omvormers in werking gezet. Zondag 2.9 KWh, maandag 11 kWh, vandaag zitten we aan 5.8 kWh. Mix van zon en wolken. Max vermogen tot nu toe van 1700 watt; de panelen hebben een max vermogen van 7*275=1925 watt maar zijn niet nieuw en staan niet onder de ideal hoek, dus ik veronderstel dat ze niet meer veel meer gaan geven. Mijn omvormer is sowieso maar max 1650 watt dus hoeft ook niet. Nogmaals bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerberge
  • Laatst online: 16-10-2023
Hoe heb je nu uiteindelijk je ballast bepaald en hoeveel kilo ballast gebruik je nu?

R

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 20:20
We zijn alweer 2 jaar verder maar ik heb exact dezelfde vraag/wens. Dus ik was benieuwd naar je ervaringen 2 jaar later!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-09 13:39
Dit was het eerste en enige topic van Lode op Tweakers, we kunnen enkel hopen dat hij ooit eens terugkeert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:22
Kleine opmerking: het gaat niet om wind eronder, maar om de zuigende werking van de wind die er overheen waait. Wind met snelheid heeft een lagere druk dan stilstaande lucht eronder. Eigenlijk drukt de stilstaande lucht onder de panelen ze omhoog. (Dat is de reden dat vliegtuigen in de lucht blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09 11:27
Oude Topic maar het laatste klopt niet helemaal , er is bij een vliegtuig geen stilstaande lucht en een paneel dus ook niet , hij vliegt doordat de lucht boven de vleugel een langere weg moet afleggen dan onder de vleugel , hoe harder de wind waait of in geval vliegtuig hoe hoger de snelheid , hoe groter het druk verschil , dat is natuurkunde , beide luchtdeeltjes zullen gelijk aan de achterkant zijn echter de een met langere weg , de druk onder is dan hoger dan boven paneel/vleugel , en men vliegt .
Moest het even kwijt .
Pagina: 1