Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• drxevdb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik heb mijn computer samengesteld n.a.v. gekochte en gekregen componenten omdat ik nog op een oud systeem zat. Nu blijkt dat de USB poorten op het gekregen moederbord (ASUS Z270P) niet werken. Ik ben zover dat ik wel windows erop heb gekregen (geinstalleerd op mijn SSD via een andere PC, niet optimaal maar hij doet en is vooralsnog niet instabiel), maar kan ik mijn eigen muis/toetsenbord niet gebruiken, wat wel een eis is... Ik twijfel nu tussen een aantal opties omdat ik er nooit te veel geld voor uit wou geven. Dit is wat ik nu heb:

Intel i5-7400 (voor een redelijk prijsje kunnen kopen)
Z270-p
Corsair 16GB DDR4 (MP gekocht)
Radon R9 380 gaming (gekregen)

ik moest dus een socket 1151 processor halen voor het mobo, gedaan. Nu weet ik niet of ik deze weer makkelijk kan slijten, dan kan ik wellicht helemaal op nieuw beginnen met m'n build. Normaal zitten er ook nog USB poorten op de behuizing, alleen deze kast is zo oud, die zijn ook afgebroken. mijn opties:

PCIe USB kaart halen (+/- 20E, geen idee of dit werkt)
PS/2 (m) - USB-A (v) adapter (werkt dit voor een nieuwe muis/toetsenbord? en alsnog geen USB poort over dan)
Nieuw mobo met socket 1151 halen (of totaal wat nieuws?)
Nieuwe behuizing halen met USB poorten (behuizing / mobo keuze wil ik niet teveel voor kwijt)

Extra:
de USB poorten van het mobo moeten mijn inziens wel doen, alleen krijg ik ze niet aan de praat. Geeft wel stroom (telefoon eraan gelegd, laadt op), geeft alleen in apparaat beheer error code 10 aan (Connection Interrupted). Alle mogelijke oplossingen wel geprobeerd (in apparaatbeheer de installatie verwijderen en opnieuw opstarten etc.), BIOS update via het BIOS zelf, meerdere driver scans gedaan. Alles lijkt up-to date en hij zou moeten werken. Misschien kan alles dus hierdoor al verholpen worden?

Alle reacties

Verwijderd

drxevdb schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:12:
Ik heb mijn computer samengesteld n.a.v. gekochte en gekregen componenten omdat ik nog op een oud systeem zat. Nu blijkt dat de USB poorten op het gekregen moederbord (ASUS Z270P) niet werken. Ik ben zover dat ik wel windows erop heb gekregen (geinstalleerd op mijn SSD via een andere PC, niet optimaal maar hij doet en is vooralsnog niet instabiel), maar kan ik mijn eigen muis/toetsenbord niet gebruiken, wat wel een eis is... Ik twijfel nu tussen een aantal opties omdat ik er nooit te veel geld voor uit wou geven. Dit is wat ik nu heb:

Intel i5-7400 (voor een redelijk prijsje kunnen kopen)
Z270-p
Corsair 16GB DDR4 (MP gekocht)
Radon R9 380 gaming (gekregen)

ik moest dus een socket 1151 processor halen voor het mobo, gedaan. Nu weet ik niet of ik deze weer makkelijk kan slijten, dan kan ik wellicht helemaal op nieuw beginnen met m'n build. Normaal zitten er ook nog USB poorten op de behuizing, alleen deze kast is zo oud, die zijn ook afgebroken. mijn opties:

PCIe USB kaart halen (+/- 20E, geen idee of dit werkt)
PS/2 (m) - USB-A (v) adapter (werkt dit voor een nieuwe muis/toetsenbord? en alsnog geen USB poort over dan)
Nieuw mobo met socket 1151 halen (of totaal wat nieuws?)
Nieuwe behuizing halen met USB poorten (behuizing / mobo keuze wil ik niet teveel voor kwijt)

Extra:
de USB poorten van het mobo moeten mijn inziens wel doen, alleen krijg ik ze niet aan de praat. Geeft wel stroom (telefoon eraan gelegd, laadt op), geeft alleen in apparaat beheer error code 10 aan (Connection Interrupted). Alle mogelijke oplossingen wel geprobeerd (in apparaatbeheer de installatie verwijderen en opnieuw opstarten etc.), BIOS update via het BIOS zelf, meerdere driver scans gedaan. Alles lijkt up-to date en hij zou moeten werken. Misschien kan alles dus hierdoor al verholpen worden?
Heb je die afgebroken USB poorten in de kast wel aangesloten op het moederbord? Dan loshalen. Toevallig ook een afgebroken USB poort op het moederbord die sluiting maakt?

• drxevdb
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:19:
[...]

Heb je die afgebroken USB poorten in de kast wel aangesloten op het moederbord? Dan loshalen. Toevallig ook een afgebroken USB poort op het moederbord die sluiting maakt?
Wat ik zo zie is er verder niets aangesloten van de USB poorten van de kast. Zal het zo eens helemaal goed nakijken, kast is zo oud dat al die jumpers (heten ze zo?) stuk voor stuk juist geplaatst moeten worden.

Toevallig ook een afgebroken USB poort op het moederbord die sluiting maakt' - dit is toch 1 geheel? meestal bij 1 kapotte USB werken ze allemaal niet? Maar ze geven allemaal stroom. Ik zie gewoon echt niet in waarom ze niet werken. Degene van wie ik hem heb gekregen gaf nog aan: volgens mij had ik nooit wat met het moederbord/bios gedaan (geflasht).

Verwijderd

drxevdb schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:25:
[...]

Wat ik zo zie is er verder niets aangesloten van de USB poorten van de kast. Zal het zo eens helemaal goed nakijken, kast is zo oud dat al die jumpers (heten ze zo?) stuk voor stuk juist geplaatst moeten worden.

Toevallig ook een afgebroken USB poort op het moederbord die sluiting maakt' - dit is toch 1 geheel? meestal bij 1 kapotte USB werken ze allemaal niet? Maar ze geven allemaal stroom. Ik zie gewoon echt niet in waarom ze niet werken. Degene van wie ik hem heb gekregen gaf nog aan: volgens mij had ik nooit wat met het moederbord/bios gedaan (geflasht).
Maar heb je de poorten van de kast wel verbonden aan het moederbord met dat kabeltje. Die moet je dan loshalen want die poorten maken waarschijnlijk sluiting.

Dat vind je USB controller niet leuk en dan werken je andere poorten ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2020 09:26 ]

• drxevdb
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:26:
[...]

Maar heb je de poorten van de kast wel verbonden aan het moederbord met dat kabeltje. Die moet je dan loshalen want die poorten maken waarschijnlijk sluiting.

Dat vind je USB controller niet leuk en dan werken je andere poorten ook niet.
Ik zie zo niet dat deze aangesloten zijn nee. Ik zal straks even een keer alles eruit halen, want ik kan niet alle teksten zien. Maar in principe hoeft er voor het moederbord dus in de USB pinnen helemaal niets te zitten, USB poorten op het moederbord staan hier neem ik aan los van? Of zie ik nu helemaal mis. Ik zie de USB P3+/- USB P2 +/- in ieder geval al niet aangesloten. krijg zo niet alle kabels te zien, maar als P1 erin zit zou dit dus een kortsluiting kunnen beteken?

Verwijderd

drxevdb schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:33:
[...]

Ik zie zo niet dat deze aangesloten zijn nee. Ik zal straks even een keer alles eruit halen, want ik kan niet alle teksten zien. Maar in principe hoeft er voor het moederbord dus in de USB pinnen helemaal niets te zitten, USB poorten op het moederbord staan hier neem ik aan los van? Of zie ik nu helemaal mis. Ik zie de USB P3+/- USB P2 +/- in ieder geval al niet aangesloten. krijg zo niet alle kabels te zien, maar als P1 erin zit zou dit dus een kortsluiting kunnen beteken?
Juist - als die USB1 er wel in zit zou dat kunnen inderdaad. Die kabels hoeven inderdaad niet aangesloten te zijn, dat is enkel om de poorten op je kast te gebruiken (en die zijn dus kapot)

• drxevdb
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:57:
[...]

Juist - als die USB1 er wel in zit zou dat kunnen inderdaad. Die kabels hoeven inderdaad niet aangesloten te zijn, dat is enkel om de poorten op je kast te gebruiken (en die zijn dus kapot)
Nou, er kan geen usb meer in die poort, daadwerkelijk kapot durf ik niet te zeggen. Ik zal de update hier vanavond plaatsen.

Maar ervan uitgaande dat dit het probleem niet oplost: een idee over de PS2-USB mogelijkheid? zou dit wellicht werken?

Verwijderd

Zal vast werken maar ideaal is het niet.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
Werkt het toetsenbord ook in de bios niet? Kortom kun je met F2, F10 of del (ik weet niet welke toets het bij jou moederbord is) in de bios komen? Zo ja dan ligt het wellicht aan de drivers in Windows.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• drxevdb
DutchKel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:21:
Werkt het toetsenbord ook in de bios niet? Kortom kun je met F2, F10 of del (ik weet niet welke toets het bij jou moederbord is) in de bios komen? Zo ja dan ligt het wellicht aan de drivers in Windows.
Nope, werkt alleen met het PS2 toetsenbord. Drivers in windows zijn allemaal opnieuw geïnstalleerd, en er heeft een handig persoon al echt naar gekeken. De stekkers zoals hierboven kan een ding zijn, anders lijkt het me toch echt wat diepgaander en moet ik wellicht toch voor een nieuw mobo en/of behuizing gaan. Als mensen hier denken dat alleen een nieuwe behuizing met werkende USB poorten volstaat, is dat wellicht het beste.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

ook een optie als je geen usb in je kast hebt
https://www.allekabels.nl...fvPBuE3e1JkRoCT_8QAvD_BwE

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• drxevdb
thanks, houd ik ook even als optie. goedkopere variant van de PCIe - USB dus :)

• drxevdb
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:14:
Zal vast werken maar ideaal is het niet.
Kabels zitten wel juist, USB van de kast zit er niet in. Dus helaas niet geholpen. In mijn BIOS is
USB Controllers;
1 XHCI ook niet opgelicht, kan dit nog wat zijn?

want de foutmelding geeft dat dus aan. van internet afgehaald:
https://filestore.communi...-727f2b5fdbe1?upload=true (gaat niet om other devices, maar voor de beeldvorming dus de USB fout)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Heb je al eens een cmos reset gedaan en/of de bios defaults geladen?

• brid

brid

Aangezien het in het originele systeem wel werkte, afstandsbusjes bij het plaatsen van het moederbord gecontroleerd? Anders even op een kartonnen doos opbouwen om eventueel kortsluiting uit te sluiten

DIY NAS, Hoofd PC

• drxevdb
Nielson schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:10:
Heb je al eens een cmos reset gedaan en/of de bios defaults geladen?
defaults zeker geladen. CMOS reset niet. Ik heb dit dus gezocht op internet, maar met mijn kennis en kunde kan ik echt werkelijk waar nergens de juiste werkwijze voor mijn moederbord vinden..

Vertrouw het dus niet om e.e.a. zo te doen nu.

• drxevdb
brid schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:11:
Aangezien het in het originele systeem wel werkte, afstandsbusjes bij het plaatsen van het moederbord gecontroleerd? Anders even op een kartonnen doos opbouwen om eventueel kortsluiting uit te sluiten
heel goed punt, afstandbusjes. eens even gegoogled (zo'n leek ben ik). Maar volgens mij zaten deze er niet eens allemaal meer bij? Wauw, eerste keer ook dat ik zoiets lees. Waar dienen ze voor. Kan het zijn dat het hierdoor gewoon niet werkt? Dan moet ik zeker een nieuw mobo + kast halen.

• brid

brid

Die zitten normaal in bij de kast. als je ze op de verkeerde plek hebt zitten dan, kan dit voor issues zorgen

In de basis zit alles voor usb ingebakken in windows 10, dus drivers moeten geen issue zijn zeker niet met keyboard of muis

Een clear cmos zie pagina 22 van de handleiding https://dlcdnets.asus.com..._v2_web_only_20170712.pdf

Pinnen kun je 10s kortsluiten met een schroevendraaier

DIY NAS, Hoofd PC

• drxevdb
brid schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:27:
Die zitten normaal in bij de kast. als je ze op de verkeerde plek hebt zitten dan, kan dit voor issues zorgen

In de basis zit alles voor usb ingebakken in windows 10, dus drivers moeten geen issue zijn zeker niet met keyboard of muis

Een clear cmos zie pagina 22 van de handleiding https://dlcdnets.asus.com..._v2_web_only_20170712.pdf

Pinnen kun je 10s kortsluiten met een schroevendraaier
Ga ik eens proberen. Had in de handleiding dit gedeelte waarschijnlijk over het hoofd gezien. Alleen op het moederbord nog niet echt duidelijk welke punten dit zijn, priegel werk. kortsluiten in de zin van: systeem uit, stroomkabel eruit, 10 sec de schroevendraaier ertegen aan, alles er weer in en pc opstarten?

zoals ik het lees?

en anders wordt het wellicht tijd voor de afstandsbuisjes, maar de kast is 300 jaar oud. Dus anders koop ik wel een nieuwe behuizing, en heb ik weer werkende behuizing usb poorten (hopelijk)? Kan je ook vanaf die behuizing de USB windows boot gebruiken, of alleen vanaf het mobo.

• brid

brid

Hoeft niet van de spanning enkel de pinnen kortsluiten.
En zoals ik al eerder aangaf je kan het syteem opbouwen op een kartonnen doos om kortsluiting met de kast uit te sluiten

DIY NAS, Hoofd PC

• drxevdb
brid schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:43:
Hoeft niet van de spanning enkel de pinnen kortsluiten.
En zoals ik al eerder aangaf je kan het syteem opbouwen op een kartonnen doos om kortsluiting met de kast uit te sluiten
Excuus, even gemist. Goede tip, kan ik proberen ja, kan ik wellicht even in het weekend doen.

update: CMOS reset gedaan (volgens mij), niets geholpen helaas.
Jammer weer

[ Voor 9% gewijzigd door drxevdb op 28-04-2020 12:22 ]

• drxevdb
Heb nog weer e.e.a. proberen te ontkoppelen en opnieuw erin te doen, maar niets heeft geholpen. Ik kwam op een gegeven moment nog uit op de hulppagina van windows, en daarin zag ik nog wat: veel mensen die van windows 7 naar 10 gingen hadden er last van. terug op 7 deed die het weer. Ik heb mijn windows geinstalleerd op een andere pc, en deze in de 'nieuwe' pc gedaan, omdat de poorten het niet deden. Is het wellicht verstandig om er ook nog eens windows 7 op te gooien en dan de drivers via de site van Asus te proberen? Windows 7 heeft wel drivers daar van de website, maar voor windows 10 vind ik dit nergens terug, dus ik kan ook niet vergelijken of e.e.a. aan versies langs elkaar heenloopt (w10 update natuurlijk uit zichzelf).

Verwijderd

drxevdb schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:43:
Heb nog weer e.e.a. proberen te ontkoppelen en opnieuw erin te doen, maar niets heeft geholpen. Ik kwam op een gegeven moment nog uit op de hulppagina van windows, en daarin zag ik nog wat: veel mensen die van windows 7 naar 10 gingen hadden er last van. terug op 7 deed die het weer. Ik heb mijn windows geinstalleerd op een andere pc, en deze in de 'nieuwe' pc gedaan, omdat de poorten het niet deden. Is het wellicht verstandig om er ook nog eens windows 7 op te gooien en dan de drivers via de site van Asus te proberen? Windows 7 heeft wel drivers daar van de website, maar voor windows 10 vind ik dit nergens terug, dus ik kan ook niet vergelijken of e.e.a. aan versies langs elkaar heenloopt (w10 update natuurlijk uit zichzelf).
Een kapotte usb poort ga je met installeren op een andere machine niet fixen.

Als hij het al niet doet VOOR dat je windows hebt, aka, je kan windows niet installeren, is het een hardwareprobleem.

• drxevdb
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:00:
[...]

Een kapotte usb poort ga je met installeren op een andere machine niet fixen.

Als hij het al niet doet VOOR dat je windows hebt, aka, je kan windows niet installeren, is het een hardwareprobleem.
sorry voor de miscommunicatie. Ik heb namelijk niet het idee dat de USB poorten kapot zijn, alleen dat het een diepgaander probleem is dan resetten etc. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, of kan de daadwerkelijke werkende functies zien.
Pagina: 1