Vraagje opdek binnendeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:33
Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuwe opdek binnendeur, maar twijfel over de maatvoering. De maten die wij opgemeten hebben zijn 93 x 209,5. Is het correct dat de passende maat dan 93 x 211,5 moet zijn? Aangezien 209,5 geen maat is die je zo kunt bestellen.

Hoe heb ik de deur opgemeten?

Over de breedte aan de binnenkant van de deur. De lengte tot aan het kozijn aan de bovenkant van de deur.

SiberischeHusky Shepsky

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb recent voor een soortgelijk probleem gestaan, en toen bleek de vloer iets verhoogd te zijn (&vloerverwarming in geplaatst). De standaard maat deur was aan de onderkant iets ingekort. Wellicht heb jij een soorgelijke situatie - gewoon een stukje van de bodem afzagen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:59:
Ik heb recent voor een soortgelijk probleem gestaan, en toen bleek de vloer iets verhoogd te zijn (&vloerverwarming in geplaatst). De standaard maat deur was aan de onderkant iets ingekort. Wellicht heb jij een soorgelijke situatie - gewoon een stukje van de bodem afzagen dus.
Ja aan zoiets zat ik te denken, want er ligt wel een vloer over een vloer heen. Zou dat het kunnen zijn?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

CryptoNL schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:00:
[...]

Ja aan zoiets zat ik te denken, want er ligt wel een vloer over een vloer heen. Zou dat het kunnen zijn?
Jup, als je een vloer over een andere vloer hebt dan is het duidelijk.

Die opdekdeuren zijn enorm zacht, voor mij was het 5min werk om die deur in te korten. De onderkant van je deur wordt wel kwetsbaarder, want hij is dan "open" (opdekdeuren zijn meestal 2x dun hout en karton er tussen).

Ik heb er een metalen L vormige strip tegenaan gemaakt op de bodem :) Ziet er nog goed uit ook.

Stripje koop je in de bouwmarkt, was een paar euro. Kan je er tegenaan schroeven of verlijmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8aXlhsO4HKxFYuyP4VYcQ54IQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6iP6bnJdtlq20O1rifP20R7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 28-04-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57
Ik dacht dat onderaan een stukje massief was (5 cm ofzo?) en dat de deuren in een veelvoud van die maat verkocht worden. Zodat een paar cm er af schaven dus altijd moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Wilke schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:06:
Ik dacht dat onderaan een stukje massief was (5 cm ofzo?) en dat de deuren in een veelvoud van die maat verkocht worden. Zodat een paar cm er af schaven dus altijd moet kunnen.
Ja denk ik ook. Nu nog even kijken waar we de deur gaan bestellen, aangezien de een wel met loopslot komt en de ander niet etc.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilke schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:06:
Bij mij was de bodem maar ongv 1cm massief, wellicht verschilt dat per merk. Deur koste ook maar 32 euro ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 28-04-2020 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:00
Klopt, onderaan zit een massieve lat, deur moet je altijd even paszagen/schaven
Verschilt wel een beetje per merk hoe groot die lat is

Verder, opdekdeuren ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:09:
Bij mij was de bodem maar ongv 1cm massief, wellicht verschilt dat per merk.
Zou goed kunnen, ik weet het ook niet precies hoor.

Bespaarde de producent vast 20 cent op de productiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:02:
[...]

Jup, als je een vloer over een andere vloer hebt dan is het duidelijk.

Die opdekdeuren zijn enorm zacht, voor mij was het 5min werk om die deur in te korten. De onderkant van je deur wordt wel kwetsbaarder, want hij is dan "open" (opdekdeuren zijn meestal 2x dun hout en karton er tussen).

Ik heb er een metalen L vormige strip tegenaan gemaakt op de bodem :) Ziet er nog goed uit ook.

Stripje koop je in de bouwmarkt, was een paar euro. Kan je er tegenaan schroeven of verlijmen.

[Afbeelding]
Normaliter is het niet de bedoeling dat je er dusdanig veel afzaagt dat je de onderbalk eraf zaagt!
Dan koop je beter een kortere deur.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pyrofielo schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:14:
[...]

Normaliter is het niet de bedoeling dat je er dusdanig veel afzaagt dat je de onderbalk eraf zaagt!
Dan koop je beter een kortere deur.
Als er een deur in de juiste maat was had ik dat wel gedaan ja. Hij zat er precies zo tussenin dat de kortere deur te kort was.

Verder, het werkt nu prima en je ziet er niks van, dus wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
FabianGTI schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:10:
Klopt, onderaan zit een massieve lat, deur moet je altijd even paszagen/schaven
Verschilt wel een beetje per merk hoe groot die lat is

Verder, opdekdeuren ;(
Ja wil er veel liever een taatsdeur in, maar bouwlieden hebben volgend jaar pas een keer tijd O-) :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:15:
[...]

Als er een deur in de juiste maat was had ik dat wel gedaan ja. Hij zat er precies zo tussenin dat de kortere deur te kort was.

Verder, het werkt nu prima en je ziet er niks van, dus wat is het probleem?
Het verband is uit de deur en hij is ook open, dan zou ik er zelf een nieuwe onderbalk in maken en opnieuw verlijmen.

Mijn opmerking erover is echter meer gericht op mensen die het lezen en hun deur in 2-en zagen terwijl er mogelijk wel een andere maat beschikbaar is. Ik keur ook niet af dat je een andere oplossing hebt gevonden vandaar ook het woord normaliter.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

pyrofielo schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:18:
[...]

Het verband is uit de deur en hij is ook open, dan zou ik er zelf een nieuwe onderbalk in maken en opnieuw verlijmen.

Mijn opmerking erover is echter meer gericht op mensen die het lezen en hun deur in 2-en zagen terwijl er mogelijk wel een andere maat beschikbaar is. Ik keur ook niet af dat je een andere oplossing hebt gevonden vandaar ook het woord normaliter.
Ah zo. De bodem is nu dus wel dicht omdat die metalen strip die je op de foto ziet, de hoek om gaat en de bodem afsluit.

Daarnaast is het een dubbele deur - ik woon in Finland en hier hebben we bij deuren naar buiten altijd 2 deuren (voor betere isolatie).
Pagina: 1