Lamp schakelt van andere kamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:26
Ik ben bezig om mijn zolder in 2 kamers te delen. Ik heb vanaf een aansluiting van een WCD de bruine, blauwe en geel-groene draad gesplitst naar de WCD en naar een nieuw punt met 2 lampen: voor kamer 1 en voor kamer 2.

Beide lampen werken, maar ze schakelen elkaar.

De draad naar de lampen: 2x zwart (1 per lamp), 1x blauw, 1x geel-groen. Mijn redenering is dat blauw en geel-groen afvoerend en voor de aarde is. En dus kunnen ze voor beide lampen dienen (wel aan het einde gesplitst uiteraard om aan te sluiten. Klopt deze redenering? Of moet ik twee draden bij trekken?

Of mogen de twee zwarte draden niet in een lasdop zitten? Kan ik die lasdop dan vervangen voor een kroonsteentje/2 lasdoppen? Of is er iets heel anders aan de hand?

Symptomen:
1 + 2 aan = 2 lampen aan
1 uit, 2 aan = 2 lampen aan
1 aan, 2 uit = 2 lampen aan
1+2 uit = beide uit.

Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is en dat jullie kunnen helpen het op te lossen...

Beste antwoord (via Paultje3181 op 28-04-2020 08:47)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:03

Reptile209

- gers -

Zwarte draden lopen vanaf een schakelaar naar een lamp. Als je die twee zwarte draglden met elkaar verbindt, dan gaan (uiteraard) beide lampen aan op één schakelaar, ongeacht welke. Dus die zwarte moet je helemaal gesplitst houden.

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Zwarte draden lopen vanaf een schakelaar naar een lamp. Als je die twee zwarte draglden met elkaar verbindt, dan gaan (uiteraard) beide lampen aan op één schakelaar, ongeacht welke. Dus die zwarte moet je helemaal gesplitst houden.

• Paultje3181
Reptile209 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 01:29:
Dus de zwarte lasdop vervangen voor een kroonsteentje?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Paultje3181 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 01:45:
[...]
Nee, die zwarte draden mogen niet bij elkaar komen! Dat zijn schakeldraden voor de lampen, per WCD en lamp één aparte, zwarte schakeldraad, volledig gescheiden van de andere set.

EDIT: Als je hier al zoveel moeilijkheden mee hebt, kun je beter iemand erbij halen, die er meer verstand van heeft.

EDIT2:
Zie bijgevoegde eenvoudige schakeling:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejySOY2JJLCorxtp2cTRCD2AEBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SdPKZlvGz9sZFS0k5Z9LE6Dg.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door Freee!! op 28-04-2020 02:17 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Paultje3181
Met een kroonsteen schakel je ze toch los?
- Schakelaar 1-Zwarte draad-kroonsteen- zwarte draad1-lamp 1
- Schakelaar 2-Zwarte draad-kroonsteen- zwarte draad 2-lamp 2

Een kroonsteen is intern niet verbonden, een lasdop wel.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:17
Paultje3181 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 06:41:
Met een kroonsteen schakel je ze toch los?
- Schakelaar 1-Zwarte draad-kroonsteen- zwarte draad1-lamp 1
- Schakelaar 2-Zwarte draad-kroonsteen- zwarte draad 2-lamp 2

Een kroonsteen is intern niet verbonden, een lasdop wel.
Dta klopt helemaal, maar er is soms een weerstand tegen het gebruik van kroonsteen in een (vaste) installatie. Dus achter schakelaars, wcd's etc. Ik zou ook gewoon een tweede lasdop pakken om zo de zwarte te splitsen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In een 230V is de enige plaats voor een kroonsteen in een armatuur. In de rest van de installatie werk je met laskllemmen of lasdoppen. En nee, de schakeldraad ga je bijna nooit in een lasdop doen, zeker niet wanneer er maar 1 schakelaar is voor 1 lamp. De draad trek je dan in 1 keer door van schakelaar naar de lamp, met een beetje extra draad in een lasdoos. Dit wordt meestal gedaan door de draad en rondje in de lasdoos te laten maken en niet strak door de lasdoos heen. Mocht je ooit de installatie van wijzigen dan kun je daar de draad onderbreken en lassen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:46

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB, dit is een klustopic.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Waarom zijn die lapdoppen/kroonstenen überhaupt nodig? Normaal trek je zwart direct van de schakelaar naar de te schakelen lamp, tenzij je een complexe schakeling hebt.

Verder mag je altijd lasdoppen gebruiken, maar als je draden van lamp 1 en lamp 2 in één lasdop gaat stoppen, verbind je ze en zullen altijd samen aan en uit gaan.

Kroonstenen in inbouwdozen zijn eigenlijk een big no-no en gebruik je alleen als om fysieke redenen een lasdop niet mogelijk is (bijv. om de gevlochten mantel van een buitenkabel met de randaarde te verbinden).

Maar het aansluiten van een lamp en wel of niet kunnen combineren van draden is wel een stukje heel basale kennis voor huisinstallaties. Als het daar al mis gaat, kan je wellicht beter iemand (professioneel of familie/kennis) inschakelen die er meer kennis/ervaring mee heeft.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:50: (bijv. om de gevlochten mantel van een buitenkabel met de randaarde te verbinden).
Nee, zelfs dan niet. De mantel draai je in elkaar, wikkel je in met groen/gele tape tot 10mm van het einde. Dat doe je in een wago 221 las klem:
Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/thumbnails/465/465/detailed/38/Wago_lasklem_hevelklem_hendel_221-413_nieuw.jpg?t=1491488130

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Reptile209 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 01:29:
Of van schakelaar naar schakelaar.
sypie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:44:
[...]

Nee, zelfs dan niet. De mantel draai je in elkaar, wikkel je in met groen/gele tape tot 10mm van het einde. Dat doe je in een wago 221 las klem:
[Afbeelding]
Wago 221 heeft voorgeschreven striplengte van 11 mm :P
Paultje3181 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 01:45:
[...]

Kroonsteentjes horen thuis in de prullenbak, niet in je installatie.

Blauw en geel/groen kun je gewoon splitsen dmv lasklem, zwart moet je per lamp apart houden.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:42:
[...]
Of van schakelaar naar schakelaar.
Ook waar :). Niet te ingewikkeld maken ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

sypie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding]
Tenzij je huis ouder is dan dat die dingen op de markt beschikbaar zijn ;) Hier is toch echt vanuit de bouw de bedrading naar de tuin op die manier aangesloten en dat is vanuit de bouw zo gedaan.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik zo'n losse mantel wel vertrouw in een dergelijke klem.

Daarom hanteer ik ook de simpele vuistregel, geen kroonstenen in de muur tenzij het echt niet anders kan (en niet de juiste klemmen op voorraad hebben is uiteraard geen geldige reden).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• kabeltjekabel
deepbass909 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:01:
[...]

Daarom hanteer ik ook de simpele vuistregel, geen kroonstenen in de muur tenzij het echt niet anders kan
Nou, dat is makkelijk; het kan altijd anders, dus die uitzondering kan geschrapt worden.

• Paultje3181
kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:42:

Kroonsteentjes horen thuis in de prullenbak, niet in je installatie.

Blauw en geel/groen kun je gewoon splitsen dmv lasklem, zwart moet je per lamp apart houden.
Dat had ik ook gedaan, alleen dus blijkbaar niet goed nagedacht dat er dan ook 2 lasklemmen nodig zijn in de centraaldoos. En voor ik de hele muur opensloop wilde ik even zeker weten waar het probleem zat.

• kabeltjekabel
Muren hoef je daar sowieso niet voor open te slopen, tenzij je het al direct fout hebt aangelegd.

• Paultje3181
kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:47:
Muren hoef je daar sowieso niet voor open te slopen, tenzij je het al direct fout hebt aangelegd.
Klopt. Heb ik dan ook gedaan :P

• kabeltjekabel
Paultje3181 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:57:
[...]

Klopt. Heb ik dan ook gedaan :P
Dus je hebt de boel weer open gesloopt om het correct aan te leggen?

• Paultje3181
1 gipsplaat eraf en goed doen... Zit midden in de verbouwing...

• kabeltjekabel
Paultje3181 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:59:
1 gipsplaat eraf en goed doen... Zit midden in de verbouwing...
Maar hoe raar heb je het dan aangelegd dat er een gipsplaat af moet? Je weet dat lasdozen altijd bereikbaar horen te blijven?
Pagina: 1