Help me mijn eerste mini PC te bouwen / uit te zoeken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGr
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-02-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil deze pc gebruiken om spellen zoals COD Warzone, League of Legends, en wat andere fps games te spelen. Ook wil ik hem gebruiken voor het produceren van muziek (FL Studio). Goede fps is heel belangrijk voor me. Het belangrijkste voor mij is dat het een mini PC is, zodat hij in mijn rugzak past, omdat ik in Amerika studeer en hem graag in mijn rugzak heen en weer kan meenemen. Ik heb gelezen dat een mini PC lastig in elkaar te zetten is, en sta daarom ook zeker open voor samengestelde PC's.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 600-900 euro. Hoeft niet tot de 900 euro als het ook goedkoper kan. :P Dit zal inclusief de monitor zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen mijn muis, Razer DeathAdder, en mijn besturingssysteem kan ik gratis fixen omdat ik een student ben.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit wordt mijn eerste pc, dus weet er niet zoveel van af. Goede graphics is geen must, het belangrijkste voor mij is dat deze pc snel is en games makkelijk met een vloeiend 120+ fps kan spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte is dus het belangrijkste voor mij, en daarna de snelheid van de pc. Het is een MUST dat deze pc in mijn rugzak past om hem zo mee te kunnen nemen naar Amerika!

Ga je overklokken?
Ik denk het niet, aangezien ik hier weinig verstand van heb.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop geholpen te worden met advies wat ik het beste kan doen. Omdat dit mijn eerste keer is heb ik er nog weinig verstand van, maar ik wil deze pc wel op lange termijn gebruiken in Nederland en in Amerika, vandaar het kleine formaat. Ik heb gelezen dat een eigen mini PC maken best wel lastig kan zijn, omdat het zo'n klein formaat is. Vandaar sta ik ook meer dan open voor adviezen over samengestelde PC's, al weet ik niet hoe groot het prijsverschil daarvan uiteindelijk zal zijn. Een beetje hulp hiermee zou fijn zijn :)

[ Voor 0% gewijzigd door TimoGr op 28-04-2020 00:31 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
heb je gehoord van de HG Osmi?
8.4L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEQqzFlG8bUKratvvR3K9EkzMKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SbH6ueWLTBkJVFe5oiIuuhqP.jpg?f=user_large

Wat betreft componenten.. dit is wat iemand erin gebouwd heeft:

CPU: Ryzen 5 3600

GPU: Gigabyte GTX 1660 Super mini

MB: Gigabyte x570i Aorus Pro Wifi

RAM: 32 GB 3200 Mhz Corsair LPX

SSD: 1 TB Crucial P1

PSU: SF450 Platinum

CPU cooler: Noctua L12s

Fan: Noctua NF-A14 5V 140mm PWM

Case: HG Osmi

Ik zit er zelf heel erg over te denken zo een PC samen te stellen. Lekker klein en een prachtige kast.
Meer plaatjes:
https://imgur.com/gallery/TVEVzXT

Wat betreft het zelf bouwen. Het is in principe precies hetzelfde als een groter formaat, je moet enkel de tijd ervoor nemen en goed stapsgewijs te werk gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door bluebear op 28-04-2020 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGr
bluebear schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 00:45:
8.4L
[Afbeelding]

Ik zit er zelf heel erg over te denken zo een PC samen te stellen. Lekker klein en een prachtige kast.
Meer plaatjes:

Wat betreft het zelf bouwen. Het is in principe precies hetzelfde als een groter formaat, je moet enkel de tijd ervoor nemen en goed stapsgewijs te werk gaan.
Ziet er goed uit en het formaat is ook perfect. Zou dit aan mijn eisen voldoen? (hoge fps voor games en muziekproductie) En wat het bouwen betreft, dit wordt mijn eerste pc die ik zelf in elkaar zet. Als ik er de tijd voor neem en veel filmpjes kijk die helpen met bouwen, moet het dan gewoon lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevins88
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-12-2020
bluebear schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 00:45:
8.4L
[Afbeelding]

Meer plaatjes:

ziet er prachtig uit zo die build alleen de kast is best lastig verkrijgbaar of althans wat ik kan vinden, 1 leverancier in belgie en 1 in engeland etc.

heb jij toevallig een link van een nederlandse retailer?

ben zelf ook bezig met een nieuwe pc en dat is wel erg mooi als desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGr
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,-€ 127,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super OC€ 178,-€ 178,-
1BehuizingenSilverstone Sugo Series 13 (mesh front panel)€ 51,90€ 51,90
1MonitorenAOC G2260VWQ6 Rood, Zwart€ 116,-€ 116,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 80,90€ 80,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W€ 59,02€ 59,02
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 868,72

Ziet dit er een beetje goed uit? Haal ik hier de settings mee die ik wil, en is de behuizing het juiste formaat? Zou top zijn als ik hier wat advies over kan krijgen. Als je denkt dat ik op een van de volgende componenten kan besparen hoor ik dat ook graag! :)
Edit: Ik vind hoge fps belangrijker dan mooie graphics. Is het dan misschien een idee om een betere processor te kopen en een wat mindere videokaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
quote: TimoGr
Haal ik hier de settings mee die ik wil, en is de behuizing het juiste formaat?
-Met die videokaart ga je geen 120 fps halen in moderne spellen, tenzij je alles op low zet. Ik zou toch minimaal een gtx1660 super nemen. Aan de andere kant, je scherm is ook 'slechts' 75Hz. in combinatie met een 1650 is dat waarschijnlijk goed te doen.
-Je koeler is niet geschikt voor socket AM4. Deze wel: pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4
-Je voeding levert meer vermogen dan nodig. Ik zou naar een lichtere voeding, eventueel modulair en met 80+ gold certificaat kijken. Hogere efficiëntie zorg voor minder warmte ontwikkeling en een modulaire voeding scheelt een hoop bekabeling, wat best wel een ding is in kleine behuizingen.
-Je zou in plaats van een Sata SSD, een M.2 kunnen nemen. Scheelt ruimte en maakt inbouwen een stukje makkelijker.
-Deze kast heeft een inhoud van 12 liter. Of dat in jouw rugzak past kan alleen jij weten. Ik zou even kijken wat je redelijkerwijze in je rugzak kwijt kunt en op basis daarvan een kast uitkiezen.

edit: In de VS is hardware over het algemeen een stukje goedkoper. Als je zo lang kunt wachten kan het zich lonen om daar een systeem aan te schaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Baardhaas op 28-04-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGr
Baardhaas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:45:
[...]

-Met die videokaart ga je geen 120 fps halen in moderne spellen, tenzij je alles op low zet. Ik zou toch minimaal een gtx1660 super nemen. Aan de andere kant, je scherm is ook 'slechts' 75Hz. in combinatie met een 1650 is dat waarschijnlijk goed te doen.
-Je koeler is niet geschikt voor socket AM4. Deze wel: pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4
-Je voeding levert meer vermogen dan nodig. Ik zou naar een lichtere voeding, eventueel modulair en met 80+ gold certificaat kijken. Hogere efficiëntie zorg voor minder warmte ontwikkeling en een modulaire voeding scheelt een hoop bekabeling, wat best wel een ding is in kleine behuizingen.
-Je zou in plaats van een Sata SSD, een M.2 kunnen nemen. Scheelt ruimte en maakt inbouwen een stukje makkelijker.
-Deze kast heeft een inhoud van 12 liter. Of dat in jouw rugzak past kan alleen jij weten. Ik zou even kijken wat je redelijkerwijze in je rugzak kwijt kunt en op basis daarvan een kast uitkiezen.

edit: In de VS is hardware over het algemeen een stukje goedkoper. Als je zo lang kunt wachten kan het zich lonen om daar een systeem aan te schaffen.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,-€ 127,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 258,-€ 258,-
1BehuizingenSilverstone Sugo Series 13 (mesh front panel)€ 51,90€ 51,90
1MonitorenAOC G2260VWQ6 Rood, Zwart€ 116,-€ 116,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 38,66€ 38,66
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 83,90€ 83,90
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 68,95€ 68,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 854,36

Ziet dit er beter uit? Ik kon de ssd op tweakers niet vinden, maar dat zou de Western Digital Blue 500 GB M.2-2280 ssd worden. Ik denk dat ik in Amerika een betere monitor aanschaf dus vandaar de videokaart ook ge-upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
Lijkt me een goed werkende build.

Een paar suggesties:

Je kan nog wat besparen door de volgende onderdelen te nemen:

De nieuwe (12nm) Ryzen 5 1600. Prestaties komen in de buurt van de duurdere 2600. Zie bijvoorbeeld Gamers Nexus voor meer info.

Iets goedkoper geheugen met dezelfde snelheid. Geen mooie heatspreader, maar hey, je kast is toch dicht dus niemand die het ziet.

Strikt genomen is een cpu koeler niet nodig. De cpu komt met een eigen koeler. De stock koelers hebben wel de neiging om een irritant 'jengelend' geluid te maken. Dit is enigzins te verhelpen door het fan profiel wat hoger te schroeven zodat hij niet steeds fluctueert in toeren. Met 54mm zou de wraith stealth die bij deze cpu zit, in jouw kast moeten passen. Een after market fan zoals die jij hebt uitgezocht zal ongetwijfeld beter koelen en minder geluid produceren.

Met bovenstaande besparingen heb je misschien ruimte voor het volgende:
Een case-fan (of 2). Bij jouw kast worden er geen meegeleverd. En airflow, al is het maar een simpele outtake fan, is echt een must. Bij voorkeur monteer je een in- en outtake fan.

Een M.2 Nvme SSD. Die jij hebt uitgezocht gebruikt de Sata bus, een pci-e x4 ssd is een stukkie sneller. Vraag is of je er in de praktijk veel van zult merken, maar het is leuk om te hebben en niet veel duurder. Als het budget het toelaat is een 1 TB ssd natuurlijk ook te prefereren.

Ik heb trouwens even moeten zoeken naar de locatie van je M.2 slot op je moederbord. Mocht je hem nog niet gevonden hebben, die zit dus aan de achterkant.

PS. Je kast lijkt niet heel goed leverbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
TimoGr schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:00:
[...]

Ziet er goed uit en het formaat is ook perfect. Zou dit aan mijn eisen voldoen? (hoge fps voor games en muziekproductie) En wat het bouwen betreft, dit wordt mijn eerste pc die ik zelf in elkaar zet. Als ik er de tijd voor neem en veel filmpjes kijk die helpen met bouwen, moet het dan gewoon lukken?
Ja, SFF is in principe niet anders als een full-tower build. Het vergt wel meer tijd en is meestal wat meer prutswerk (omdat er minder ruimte is).
Zoals je aan het speclijstje kan zien in mijn post is het een vrij high-spec build. Het enige waar je echt op moet letten is de dimensies van de onderdelen, zodat je zeker weet dat het past.
kevins88 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:08:
[...]

ziet er prachtig uit zo die build alleen de kast is best lastig verkrijgbaar of althans wat ik kan vinden, 1 leverancier in belgie en 1 in engeland etc.

heb jij toevallig een link van een nederlandse retailer?

ben zelf ook bezig met een nieuwe pc en dat is wel erg mooi als desktop
Hij is inderdaad lastig te krijgen. De Osmi 2.0 is EOL, maar begin mei komt de Osmi 3.1 uit, dus hopelijk veranderd dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGr
Baardhaas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:47:
Lijkt me een goed werkende build.

Een paar suggesties:

Je kan nog wat besparen door de volgende onderdelen te nemen:

De nieuwe (12nm) Ryzen 5 1600. Prestaties komen in de buurt van de duurdere 2600. Zie bijvoorbeeld Gamers Nexus voor meer info.

Iets goedkoper geheugen met dezelfde snelheid. Geen mooie heatspreader, maar hey, je kast is toch dicht dus niemand die het ziet.

Strikt genomen is een cpu koeler niet nodig. De cpu komt met een eigen koeler. De stock koelers hebben wel de neiging om een irritant 'jengelend' geluid te maken. Dit is enigzins te verhelpen door het fan profiel wat hoger te schroeven zodat hij niet steeds fluctueert in toeren. Met 54mm zou de wraith stealth die bij deze cpu zit, in jouw kast moeten passen. Een after market fan zoals die jij hebt uitgezocht zal ongetwijfeld beter koelen en minder geluid produceren.

Met bovenstaande besparingen heb je misschien ruimte voor het volgende:
Een case-fan (of 2). Bij jouw kast worden er geen meegeleverd. En airflow, al is het maar een simpele outtake fan, is echt een must. Bij voorkeur monteer je een in- en outtake fan.

Een M.2 Nvme SSD. Die jij hebt uitgezocht gebruikt de Sata bus, een pci-e x4 ssd is een stukkie sneller. Vraag is of je er in de praktijk veel van zult merken, maar het is leuk om te hebben en niet veel duurder. Als het budget het toelaat is een 1 TB ssd natuurlijk ook te prefereren.

Ik heb trouwens even moeten zoeken naar de locatie van je M.2 slot op je moederbord. Mocht je hem nog niet gevonden hebben, die zit dus aan de achterkant.

PS. Je kast lijkt niet heel goed leverbaar te zijn.
Allereerst, bedankt voor je hulp!
Ik hoorde van een vriend dat er 12 mei nieuwe processors uitkomen, de AMD 3100x en 3300x voor ongeveer dezelfde prijs, dus ik denk dat ik daar nog even op ga wachten. Wat is het verschil in prijs van de M.2 Nvme SSD? En die case-fan moet je er dus zelf in monteren? En ik zag het ja, vooralsnog is hij wel bij azerty beschikbaar dus nog even aankijken of hij de komende weken nog geleverd zal worden.
Nogmaals bedankt voor je hulp en de antwoorden op mijn vragen. Ik heb hier allemaal nog niet zoveel verstand van en wil zeker weten dat alles goed gaat werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
Ik had je kast nog niet goed bekeken. Er kan slechts 1 fan in, gelukkig wel een 140mm conform opgave van de fabrikant. Ik zou een fan nemen die flink veel lucht verplaatst en niet te veel herrie maakt, deze bijvoorbeeld: pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm

Je kan hem zowel als intake als outtake plaatsen. Hij zit aan de voorzijde, de standaard plek voor een intake. Maar als ik zo naar die kast kijk, dan zuigt de videokaart lucht aan van buiten naar binnen via de gaten in de zijkant, wordt de andere zijkant afgedekt door de voeding en is het afzuigen van de warme lucht (outtake) misschien helemaal geen gek idee. Je zou kunnen meten wat het beste rendement geeft met een programmaatje zoals bijvoorbeeld coretemp.

Suggesties voor SSD's:
500 GB (QLC)
500 GB (TLC)
1 TB (QLC)
1 TB (TLC)

In de regel is TLC sneller en gaat het langer mee dan QLC. Meer info. De bovengenoemde suggesties zijn allemaal pci-e 3.0 x4 en daarmee sneller dan de Sata varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGr
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 259,-€ 259,-
1BehuizingenSilverstone Sugo Series 13 (mesh front panel)€ 42,70€ 42,70
1MonitorenLG 24MK400H-B Zwart€ 110,50€ 110,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 38,66€ 38,66
1VentilatorenCorsair AF120 Quiet Edition, 120mm€ 15,29€ 15,29
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)€ 54,90€ 54,90
1MuismattenSteelseries Qck€ 11,98€ 11,98
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,21€ 79,21
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Gun metal€ 55,92€ 55,92
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 68,95€ 68,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.097,01

Na veel onderzoek en jullie reacties heb ik besloten om deze pc in elkaar gaan te zetten. Ga het vanavond allemaal bestellen, en let op dat hier ook het toetsenbord, muismat, en een koptelefoon bijzitten. Als er problemen met deze build zijn hoor ik het graag, maar ik geloof dat het zo allemaal moet werken. Bedankt allemaal voor jullie hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
Prima build, ik vraag me alleen af waarom je voor een 120mm fan kiest. Je kast heeft plek voor een 140mm fan. Het verschil in luchtverplaatsing met de noctua fan die ik voorstelde is volgens de specs aanzienlijk: 67,8m³/h vs. 140,2m³/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGr
Baardhaas schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:33:
Prima build, ik vraag me alleen af waarom je voor een 120mm fan kiest. Je kast heeft plek voor een 140mm fan. Het verschil in luchtverplaatsing met de noctua fan die ik voorstelde is volgens de specs aanzienlijk: 67,8m³/h vs. 140,2m³/h.
Ik zag in een video dat iemand een fan van 140 mm hier in had gezet, maar deze kon maar aan 3 van de 4 hoeken vast gemonteerd worden. Die van 120 mm kan aan alle 4 de hoeken vast gemonteerd worden. Daarom dacht ik dat 120 mm ideaal zou zijn, maar als de prestaties van de 140 mm fans beter zijn, en het niet uit maakt dat hij maar aan 3 hoeken vast gemonteerd kan worden, koop ik die van 140mm. Ook had ik nog een vraag, ik wil op deze pc ook graag muziek maken en bestanden zoals omnisphere en keyscape downloaden, en deze 2 bestanden zijn al bijna 200 gb groot. Is het dan slim om een ssd met 1 tb in plaats van 500 gb te kopen? Of zou ik een hdd van 1 tb kopen voor zo'n 40 euro? Of zou ik wachten tot ik merk dat ik meer geheugen nodig heb en dan een externe hard drive kopen? Graag hoor ik hier wat tips over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
Je wilt wel dat de fan op alle 4 de hoeken vast zit. Als dat niet met een 140mm fan kan, dan is dat inderdaad geen optie. Misschien deze fans eens bekijken, ze verplaatsen wat meer lucht dan degene die jij hebt uitgezocht:
pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm

Qua opslag is een HDD veel goedkoper dan een SSD, maar ze nemen een hoop meer ruimte in. Als een 1TB SSD nog in je budget past zou ik dat doen, anders een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGr
Baardhaas schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:20:
Je wilt wel dat de fan op alle 4 de hoeken vast zit. Als dat niet met een 140mm fan kan, dan is dat inderdaad geen optie. Misschien deze fans eens bekijken, ze verplaatsen wat meer lucht dan degene die jij hebt uitgezocht:
pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm

Qua opslag is een HDD veel goedkoper dan een SSD, maar ze nemen een hoop meer ruimte in. Als een 1TB SSD nog in je budget past zou ik dat doen, anders een HDD.
Oke, die 2 veranderingen heb ik nog gemaakt. Ik heb dit allemaal bij pcpartpicker ingevoerd om te kijken of het allemaal goed samen zou gaan, maar nu geeft de website een waarschuwing. 'Some AMD B450 chipset motherboards may need a BIOS update prior to using Matisse CPUs. Upgrading the BIOS may require a different CPU that is supported by older BIOS revisions. Betekent dit dat ik een ander moederbord of cpu nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
De b450 chipset is ouder dan de 3e generatie Ryzen, voor ondersteuning van deze generatie heb je een recente Bios nodig. Je hebt bordjes die zonder CPU wel naar de Bios kunnen voor een update, maar dit bord heeft zo te zien die feature niet. Dat is vervelend, want dan heb je een oude AM4 cpu nodig om de Bios te kunnen flashen.
Volgens mij is al oude stock inmiddels uitverkocht, de kans is heel groot dat er al een Bios in zit van medio 2019 of later en jouw bord dus gewoon de r5 3600 ondersteunt.
Als je geen risico wilt nemen moet je het bord bij een leverancier bestellen die hem voor je kan flashen. O.a Azerty biedt dit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 22:43
Ik ben dit topic met veel interesse aan het volgen, aangezien ik ook bezig ben met een itx systeem samen te stellen, met ongeveer hetzelfde budget en hetzelfde gebruik.

Ik vroeg me echter af of deze voeding wel compatibel is met de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGr
101Bram schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:17:
Ik ben dit topic met veel interesse aan het volgen, aangezien ik ook bezig ben met een itx systeem samen te stellen, met ongeveer hetzelfde budget en hetzelfde gebruik.

Goed dat je het zegt. Ik had deze gekozen omdat deze volgens pcpartpicker wel compatibel zou zijn met deze behuizing, maar lees nu op veel websites dat deze voeding maar weinig ruimte overlaat. Veel mensen raden de Corsair SF450 aan bij de Silverstone SG13, deze is kleiner in formaat en maar een tientje duurder. De 50 Watt minder maakt ook niet veel uit voor deze build. Dit wordt dus denk ik mijn nieuwe voeding :) thanks voor de tip

Edit: Heb ik voor de Corsair SF450 een atx-to-sfx adapter nodig? Dit las ik op andere topics. beetje benieuwd hoe dit allemaal in zijn werk gaat

[ Voor 8% gewijzigd door TimoGr op 03-05-2020 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoGr
101Bram schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:17:

Net alle onderdelen van de PC besteld! Heb de Corsair SF450 besteld met een sfx-to-atx adapter, zodat er ruimte overblijft voor airflow. Kwam net toevallig een filmpje tegen van de Silverstone SG13 met veel van dezelfde onderdelen die ik gebruik. Hij legt alles goed uit en laat zien wat deze build zou kunnen doen. Link is hier: YouTube: $900 SFF Gaming Build - SG13 1080p Slayer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 22:43
TimoGr schreef op zondag 3 mei 2020 @ 01:22:
[...]

Net alle onderdelen van de PC besteld! Heb de Corsair SF450 besteld met een sfx-to-atx adapter, zodat er ruimte overblijft voor airflow. Kwam net toevallig een filmpje tegen van de Silverstone SG13 met veel van dezelfde onderdelen die ik gebruik. Hij legt alles goed uit en laat zien wat deze build zou kunnen doen. Link is hier: YouTube: $900 SFF Gaming Build - SG13 1080p Slayer!
Heb de componenten uit het youtube filmpje besteld (met sommige upgrades zoals de amd ryzen 5 3600 en meer geheugen). De build past op de millimeter perfect en ben zeer tevreden met het resultaat!
Pagina: 1