Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question?Mark
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09-2021
Hoi,

Ik heb een half jaartje geleden een nieuwe laptop aangeschaft om mijn oude computer (van 2008) te vervangen. Dit was namelijk ook wel echt nodig en ik had de laptop nodig om mee te nemen naar mijn studie.

Ik heb nu een Lenovo Ideapad S540-15IWL - 81SW001SMH en heb hierop 256 GB SSD. Mij werd verteld dat dit genoeg ruimte was en zo nodig was het ook mogelijk om de opslag uit te breiden. Toch lees ik nu op verschillende sites dat dit NIET het geval is en het er maar net aan ligt om welke laptop het precies gaat. En op andere sites staat juist dat het WEL mogelijk is.

Ik loop er nu dus tegenaan dat er eigenlijk te weinig ruimte is om nog foto's op te bewaren. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om de opslag uit te breiden met een harde schijf (ik hoef namelijk niet elke dag bij de foto's, gaat er meer om dat ze ergens veilig opgeslagen staan en het is goedkoper).

Ik hoop dat dit genoeg informatie is en dat iemand hier toevallig ervaring mee heeft!!
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:11
heeft dat ding een dvd drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zit een M<2 in, die kan vervangen worden volgens mij.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:48
De HDD en/of SSD kunnen met verschillende formfactors in een laptop geplaatst worden. Deze video laat een 2,5" behuizing zien, waar zowel een HDD of een SSD in passen:
YouTube: Lenovo Thinkpad S540 SSD Upgrade

Geen idee of dit overeen komt met jouw S540. Wellicht dat er bij jou zowel een 2,5" bay als ook een M.2 SSD past.

Als je een foto van je opengeschroefde laptop hier upload, kunnen mensen meedenken of je de bestaande SSD kan vervangen, of dat er misschien nog een extra SSD bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• umbrellavs
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-05 20:29
even een ander vraagje. Ik wil de huidige ssd m.2 256gb vervangen voor een kingston A2000 1TB. Wat ik mij afvraag of ik de huidige ssd kan klonen naar de kingston. Heeft iemand ervaring mee en vertellen hoe ik dit het beste kan doen. Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bech
  • Laatst online: 12-09-2020
Zijn legio mogelijkheden voor, zoals de Samsung migration tool
https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

Zelf gebruik ik voor klonen altijd Clonezilla

Maar als het even kan zou ik lekker een herinstallatie doen.
Meeste is zo up and running. Heb je ook gelijk een schoon systeem.

Waar je tegenaan zal lopen is dat je 2 m.2 drives hebt, dus je zal met een omweg moeten klonen.
Die ellende bespaar je je als je je data naar externe schijf kopieert en dan een OS op de nieuwe M.2 installeert.
Anders zal je moeten klonen naar een image op externe schijf, dan de M.2.wisselen, booten van USB en dan het image terugklonen naar de nieuwe M.2.

Let op dat je bij klonen alleen data pakt, geen sector voor sector kloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• umbrellavs
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-05 20:29
Bench, tnx voor je reactie. Even vraag hoe werkt het met de Lenovo om de Windowslicentie over te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Dat is geen probleem bij alleen een HDD swap. Juiste versie van MS site plukken op een USB zetten en binnen 15 minuten heb je een verse install.

Well daarna even een rondje drivers updaten doen meestal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bech
  • Laatst online: 12-09-2020
Windows licentie zit voor zover ik weet ingebakken in de laptop :)
Unieke code in het BIOS/UEFI firmware.

Dus je zou volgens mij gewoon een ISO van Microsoft kunnen downloaden en installeren.
(zie hun media creation tool voor het gemak)

Tegenwoordig heeft elke merkcomputer die met Windows geleverd wordt een unieke code in het BIOS ergens waar Windows naar kijkt.
Pagina: 1