Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff7
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-01-2022
beste allen,

Ik ben een zzper die nog thuis woont bij zijn ouders.
Mijn ouders werken beide niet meer en willen mij graag vrijwillig helpen.

Ik ben koerier en zij willen af en toe ook een rit rijden om zich niet te vervelen, mijn vraag is of dit mag op vrijwilligers basis?

Ze willen en krijgen geen geld en willen het alleen doen wanneer zij willen.

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Dat zal afhangen van wat je met je klanten hebt afgespoken dunkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en wat zegt jou verzekering voor je voertuig?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Ik zou het vooral ook even met je opdrachtgever overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff7
Bedankt voor jullie antwoord. De opdracht gevers hebben er geen problemen mee zolang hun levering van a naar b gaan. Het zijn voor de rest ook geen waardevolle spullen.

Waar het mij omgaat is hoe de belastingdienst zoiets ziet. Dit gaat echt om vrijwilligers werk wanneer zij willen zonder enige vorm van betaling.

Ik wil achteraf namelijk geen problemen omdat zij vinden dat ik ze in dienst had moeten nemen of iets dergelijks

Bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 21:45
Jeff7 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 03:48:
[...]
Waar het mij omgaat is hoe de belastingdienst zoiets ziet.
En de uitkeringsinstanties? Vermoedelijk SVB en pensioenfonds(en).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Zo'n zaken vraag je toch niet op een tech forum?
Bel de belastingsdienst, bel je boekhouder. Vraag het aan mensen die het moeten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Zoek even op 'meewerkend familielid'. Daar zijn diverse regelingen voor (ook fiscaal, etc). Met die term moet je wel het e.e.a. kunnen vinden en zien tot in hoeverre het op jou van toepassing is. De meeste voorbeelden hebben het vooral over kinderen of partner, maar volgens mij geldt hetzelfde net zo goed voor meewerkende ouders.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat gaat volgens mij alleen op voor kinderen & partners. En zullen de ouders in dienst moeten, moeten werkgeverslasten betaald worden, etc. (En gelden de andere zaken rond verzekeren etc)

Vrijwilligerswerk mag alleen voor (ANBI) stichtingen, sportclub, of org die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen. Misschien (?) zijn hun uren als gift te zien? Waar dan de zzp-er schenkbelasting over moet betalen. Dan moet je hun uren * net uurtarief bijhouden en die als gift bijhouden. Dat mag tot max. iets van 5500 per jaar. Daarna belasting over betalen. Wat een reëel uurtarief zonder belastingen is, wil je op papier hebben afgesproken.

Arbeidsrelatie: wat als je ooit zware ruzie krijgt en ze achteraf geld willen zien? Zie vorige punt: op papier afspraken hebben staan.

Verzekeringen: wat als er een pakketje verloren gaat? Zo te horen (pakketjes weinig waarde) betaal je dat en dingen als verkeersboetes uit eigen zak, dan geen probleem. Maar wat als er een ongeluk gebeurt en zowel auto als 'werknemer' total-loss zijn? Ik denk dat het bedrijf daar voor moet zijn verzekerd.
cadsite schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:51:
Bel de belastingsdienst, bel je boekhouder. Vraag het aan mensen die het moeten weten.
offtopic:
Uiteindelijk wil je 'professionele' adviezen. Desondanks hoeft hier de tenen in het water steken niet vreemd te zijn w.m.b. General Chat - Openbare fora is best groot. Er zijn mensen in dit topic die veel minder dan de helft van hun forumposts in de techfora hebben staan ;)

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 28-04-2020 09:19 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Volgens mij kan dat, maar je mag ze dan helemaal niks betalen, dus ook geen onkostenvergoeding of loon in natura (het zou kunnen dat dingen die onder de nihil waarderingen vallen wel mogen). Het is geen vrijwilligers werk, dat mag alleen bij organisaties zonder winstoogmerk. Maar als er geen enkele beloning is, is er geen sprake van een dienstbetrekking.
Zie 1.1, 16.20 en 20.2 in het handboek loonheffingen https://download.belastin...-jan-2020-lh0221t01fd.pdf
Ga er vanuit dat als er ooit hier een conflict over ontstaat met je ouders, dat je juridisch altijd aan het kortste eind zal trekken. Maar mits je de regels volgt denk ik dat je van de belastingdienst weinig te vrezen hebt.

Zorg wel dat ze goed genoeg verzekerd op pad gaan, hun persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering zal niks dekken op het moment dat ze voor jouw werken.

[ Voor 28% gewijzigd door jmzeeman op 28-04-2020 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
F_J_K schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:17:
Uiteindelijk wil je 'professionele' adviezen. Desondanks hoeft hier de tenen in het water steken niet vreemd te zijn w.m.b.
Ik vind dat 'ie gewoon gelijk heeft. Alsof TS als iedereen hier zou roepen "joh, geen enkel probleem" alsnog dit bij de belastingdienst zou checken. Ik vind dit net zo iets als hier komen vragen of je met een bepaalde moedervlek naar de dokter moet.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff7
Dank voor jullie antwoord. Wellicht heb ik het op een verkeerde forum gegooid, ik zat te googlen op de termen zzp’ers vragen etc en kwam via google uit op tweakers dus ik dacht dat ik hier wel goed zat

Excuses als dat niet zo is

Ik ga inderdaad even de belastingdienst bellen, fijne dag allen nog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Hoewel er wat mij betreft prima ruimte is op GoT voor dit soort vragen, zou je je ook nog kunnen wenden tot higherlevel.nl. Daar zit het vol met adviseurs die dit soort vragen haarfijn kunnen uitleggen (maar voor heel casus-specifieke dingen soms ook alsnog naar betaald advies verwijzen).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
De vraag blijft of je voor dit soort zaken puur op random internet mensen af wil gaan. Maar het scheelt vaak wel dat je voordat je met een professional gaat praten een beetje weet waar je het over hebt zodat je de juiste vragen kan stellen en het advies op waarde kan schatten (ja ook betaalde juristen, advocaten, accountants en boekhouders praten soms onzin). Ook kijken verschillende soorten adviseurs met hun eigen bril tegen een probleem aan (de adviezen van mijn advocaat en accountant staan soms lijnrecht tegen over elkaar). Ook de belastingtelefoon en dergelijken moet je mee uitkijken, slecht advies via de telefoon van een overheidsdienst heeft mij in het verleden duizenden euro's gekost die ik aan die zelfde overheidsdienst mocht betalen. Het feit dat het op hun advies was mocht in mijn bezwaar niet baten.
Dus op deze manier vast wat informatie inwinnen op GOT of andere fora lijkt me helemaal geen slecht plan. Uiteindelijk ben je zelf altijd verantwoordelijk en moet je zelf de keuze maken.

[ Voor 3% gewijzigd door jmzeeman op 28-04-2020 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10

bonzz.netninja

Niente baffi

Niks mis met de vraag hier stellen idd.

Ik zou het niet adviseren geloof ik. Helpen met echte hele simpele dingen kan misschien nog wel, maar denk aan de vervelende scenario's. Ouders rijden zichzelf in de prak, hebben opeens veel zorgkosten en gaan die verhalen omdat jij ze een klusje liet doen. Er ontstaat een juridische relatie zodra je ze iets voor je zaak laat doen, ik zou daar weg van blijven geloof ik, hoe lief ook bedoeld.
cadsite schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:51:
Want?

[ Voor 16% gewijzigd door bonzz.netninja op 28-04-2020 12:50 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Ik zal het anders formuleren.

Je kan hier wel eens komen luisteren hoe iemand erover denkt, maar aub, informeer je erna toch nog eens bij deskundigen.
Wetgeving/regelgeving verandert constant en de boetes op zo'n zaken kunnen behoorlijk zwaar uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
cadsite schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:11:
[...]
Wetgeving/regelgeving verandert constant en de boetes op zo'n zaken kunnen behoorlijk zwaar uitpakken.
Veranderende wetgeving zou ik niet zo bang zijn voor dit soort dingen hoor, zoveel verandert er op dit soort gebieden ook niet.
Het enige waar je qua boetes voor te vrezen hebt zijn interpretatie verschillen tussen TS en BD, zijn die 2 x uit eten waar TS zijn ouders jaarlijks op trakteert echt cadeautjes, of is het loon in natura...
Met een B.V. heb je nog gescheiden vermogen waarbij je kan zeggen waaruit je het betaald hebt, maar dat is bij veel ZZP'ers "vloeiend"

Maar waar ik veel banger voor zou zijn is aansprakelijkheid : Als je vader geschept wordt door een auto en fiets in de kreukels ligt, plus pa in de kreukels. Dan is TS aansprakelijk want tijdens werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff7
Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik snap heel goed wat jullie bedoelen mbt ongelukken etc. Dat is indd een puntje voor mij om over na te denken.

Maar naast dat zou ik ook graag willen weten of ik geen gezeur krijg van de belastingdienst als zij mij af en toe willen helpen.
Heb vanmiddag de belastingdienst geprobeerd te bellen alleen kwam ik daar niet doorheen.

Fijne avond allen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit mag sowieso niet. Een commercieel bedrijf mag geen gratis personeel voor zich laten werken, lees vrijwilligerswerk. Dit zorgt namelijk voor het ontlopen van belastingbetaling en voor oneerlijke concurrentie.

@Jeff7 En de belastingdienst zou ik hiervoor niet bellen. Je staat gelijk op de radar, ook als je straks gewoon het niet doet en netjes je aangiftes doet. Gewoon een fiscalist bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Check even het ondernemershandboek van de belastingdienst mbt personeel. Dit specifieke hoofdstuk heb ik zelf overgeslagen maar een goede fundering voordat je vragen gaat stellen aangezien er veel regels zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Koerier je als ZZP'er met een eigen auto/busje of die van een opdrachtgever?
Kan zomaar eens zijn dat niet iedereen verzekerd rondrijdt in alle gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff7
Ik koerier met een eigen auto en dat zouden zij grotendeels ook doen.

Ik heb zojuist een fiscalist gesproken en die vertelde mij dat dit best een grijs gebied is omdat het 1e rangs familie is en het volledig onbetaald is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Jeff7 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:13:

Ik heb zojuist een fiscalist gesproken en die vertelde mij dat dit best een grijs gebied is omdat het 1e rangs familie is en het volledig onbetaald is
Let er wel op dat het grijze voornamelijk zit in de frequentie...

Gaan je ouders dit 1x per jaar doen dan is er niets aan het handje.
Gaan je ouders dit 4x een uurtje per week doen, dan is het gewoon 100% zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff7
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik denk dat ik het antwoord heb gevonden, ik deel hem even hieronder mochten er nog meer mensen met hetzelfde zitten

Familie als helper in uw eenmanszaak. Uw familie (tot de 3de graad) mag gratis komen ­helpen. Uw (schoon)broer/zus, (schoon)ouders, nonkels en tantes kunnen gedurende maximum 90 dagen per jaar inspringen zonder dat ze zich bij een sociale kas moeten inschrijven als ‘zelfstandig helper’. U mag hen daar dan wel niet voor ­ver­goeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff7
Update: het stukje tekst hierboven is van belgie kom ik net achter

Dit is nederland

De eerste vraag is wat uw ouder (stel, ma) gaat krijgen voor haar werk. Krijgt ze niets, dan is de Belastingdienst niet geïnteresseerd en heeft u dus verder geen verplichtingen. Of krijgt zij een vergoeding of alleen een kostenvergoeding?

Kostenvergoeding. Krijgt zij alleen een compensatie voor haar reiskosten, dan is zij geen werknemer en mag u een vergoeding van de feitelijke kosten belastingvrij aan haar uitbetalen, mits u de hoogte van deze kosten aannemelijk kunt maken.

Beloning. Krijgt zij echt een beloning, dan is het de vraag of zij een werknemer is. Om daar een antwoord op te vinden, zult u moeten beoordelen of uw moeder verplicht is persoonlijke arbeid te verrichten, daarbij onder gezag staat en loon ontvangt. In familieomstandigheden is het vaak onduidelijk of het familielid wel onder gezag staat of dat deze de werkzaamheden verricht vanuit de familierelatie in plaats van de relatie werkgever/werknemer.

Familieband. Helpt uw moeder mee vanwege de familieband, dan is zij geen echte werknemer. Indicaties dat uw moeder geen werknemer is, zijn bijvoorbeeld: haar vrijheid om te komen en gaan wanneer ze wil, vrijheid van handelen, een salaris dat afwijkt van hetgeen normaal is voor de functie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jeff7 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:13:
Let wel dat dit waarschijnlijk niet gedekt is als je dat niet hebt aangegeven bij je verzekering. Zakelijk vervoer ( wat dit gewoon is ) is meestal niet gedekt bij een particuliere verzekering!
Voor de belastingdienst zou ik hier niet zo heel bang zijn, zeker niet als het incidenteel is. Ik vermoed dat het in principe niet is toegestaan om met regelmaat "gratis" werk te verrichten, en dat het een schenking is. Zolang er echter niks vastgelegd is zie ik niet hoe de belastingdienst dit überhaupt zou willen aantonen. Maar dit zou je inderdaad bij de belastingdienst voor kunnen leggen.

Ik zou mij inderdaad veel meer zorgen maken over aansprakelijkheid bij ongevallen en dergelijke. Misschien nog niet eens zozeer vanuit je ouders, maar wel vanuit verzekeringsoogpunt. Mocht er inderdaad een "bedrijfsongeval" gebeuren, en je hebt het niet goed geregeld kan het zomaar een erg duur grapje worden als de verzekering niet uit wil keren omdat het zakelijk vervoer was, en die persoon daar niet voor verzekerd was.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 28-04-2020 21:41 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Jeff7 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:39:
Familieband. Helpt uw moeder mee vanwege de familieband, dan is zij geen echte werknemer. Indicaties dat uw moeder geen werknemer is, zijn bijvoorbeeld: haar vrijheid om te komen en gaan wanneer ze wil, vrijheid van handelen, een salaris dat afwijkt van hetgeen normaal is voor de functie
Let erop dat jouw ouders niet vrij om te komen en gaan zijn wanneer zij dat willen.
Als zij 4 pakketjes in de auto hebben "mogen" zij niet even zeggen dat zij het wel mooi vinden geweest voor vandaag en dat ze volgende week wel even die 4 pakketjes gaan afleveren...

Jouw stuk is meer voor ouders die meehelpen maar wel elke minuut kunnen opstaan en weglopen omdat iemand anders het gewoon direct kan overpakken. Bijv moeders die je kantoor schoonmaakt, moeders die de administratie doet. Allemaal taken die zo direct kan stoppen, maar dat is het bij jou nou net niet.

Alhoewel het in wezen gewoon een complete non-issue is. Aangezien de belastingdienst hier pas moeilijk over gaat doen als jij het opgeeft (en dan kunnen ze erg moeilijk gaan doen, want wat is beloning etc)

Praktisch zit je gewoon met het feit dat als je ouders in hun auto pakketjes rondbrengen dat zij in feite niet verzekerd zijn (want dan zijn ze bedrijfsmatig bezig en dat dekt hun verzekering niet en de jouwe ook niet)
Als ze in jouw auto rondrijden dan mag jij een verzekering voor jezelf + medebestuurders afsluiten.
Als ze op de fiets rondrijden en ze vallen dan is het jouw bedrijfsverzekering die het mag ophoesten (en die doet het niet, oftewel jij mag het ophoesten, als ze verkeerd vallen en er een paar weken ziekenhuis uit volgt dan is die rekening zo 20 a 30k, en omdat je zzp'er bent ben je persoonlijk verantwoordelijk voor dat bedrag, oftewel jij hebt dan een persoonlijke schuld van 20 a 30k bij het ziekenhuis)

Kijk, het gebeurt vaak genoeg dat pa en ma een zzp'er die een frietzaak gestart is gaan helpen achter de balie, of die het kantoor gaan schoonmaken of ... of ... alleen dat zijn allemaal redelijk niet-risicovolle dingen die gewoon gedaan kunnen worden omdat de pakkans nul is.
Alleen pakjes rondbrengen, dat is niet meer niet-risicovol aangezien je dan te maken hebt met andere bestuurders etc waar jij geen invloed op hebt. Maar waar je wel voor mag betalen als het fout gaat.

En het uitgangspunt van elke verzekeringsmaatschappij is nog steeds : Wij betalen niets uit als wij er onderuit kunnen komen.
Pagina: 1