Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Latex spuiten. Volstaat dan consumentenverf?

Pagina: 1
Acties:
Ik wil mijn muren spuiten. Gezien dat eigenlijk als vanzelf twee keer gebeurt (2 lagen), volstaat dan flexa of histor, of doe ik beter aan sikkens projecttex?

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• BreiTech
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 19:52
Zelf ook gedaan met een Wagner unit. Zowel Flexa als Sikkens. Het is vooral van belang dat je het goed verdunt. 10% minimaal.

Verder breng je het dunner op met spuiten dan met rollen dus kan zijn dat je het meerdere keren moet doen.

• Joost79
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Recent ook mijn woonkamer gedaan met zo'n wagner set van de bouwmarkt.

De verf moet je inderdaad verdunnen, staat goed beschreven in de handleiding.
Daarvoor kun je elke latex gebruiken.

Let wel op dat je alles GOED afplakt, de nevel komt echt overal terecht. Ik had zelf zo'n wagner set gekocht om het hele huis te doen, net een nieuwe woning gekocht. Uiteindelijk de woonkamer gespoten en de plafonds op de bovenverdieping. De muren boven heb ik toch met een roller gedaan. Daar zaten zoveel hoekjes en kozijnen om af te plakken dat het een stuk sneller was om netjes met een kwast en roller te verven.
Voor lege kamers en grote oppervlaktes is het ideaal, zeker een plafond doen is een stuk eenvoudiger. Heeft prima gewerkt om mijn nieuwe woning snel geverfd te krijgen Maar om "even snel"een muurtje een andere kleur te geven werkt het best omslachtig.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:27

cactusman

nu met extra naalden

Gewoon histor monodek pakken goed verdunnen en dan kun je hem in 1 keer strak krijgen..en verder wat joost zegt... die zooi komt overal!!!

euhmmmm

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

paQ schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:39:
Ik wil mijn muren spuiten. Gezien dat eigenlijk als vanzelf twee keer gebeurt (2 lagen), volstaat dan flexa of histor, of doe ik beter aan sikkens projecttex?
Sigmatex Superlatex Matt gebruikt bij verhuizen van kameraad van mij.

Go Heavy; Squat One Week, Deadlift Next Week !

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:28
Ik heb mijn hele huis ook gespoten met een wagner 115, gewoon Flexa en inderdaad ongeveer 10% verdund. Dit moet je even uitproberen: Te dik en het spuit niet goed, te dun en het nevelt (veel) te veel.

Resultaat is dikke prima, ik heb eerst de wanden gedaan (waarvan 1 antraciet) waarbij je een 30~50cm overspray hebt op het plafond. 2 lagen gedaan: 1x horizontaal, 1x verticaal.

Daarna als alles droog is de muren ook helemaal afplakken (Afplakfolie werkt perfect: Strak tegen plafond aanplakken, en daarna plastic tot aan grond toe uittrekken, door statische electriciteit blijft het aan de wand plakken).

Als laatste het plafond gedaan, en zelfs de stukken die nu dus antraciet waren zijn na 2 lagen 100% dekkend.

Nu 8 jaar later ziet het er nog steeds prima uit.

• Sjoerdfoto
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10:34

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Toevallig topic dit. Woensdag a.s. gaan wij onze muren spuiten.

Gedeelte nieuwe gipsplaten, gedeelte nieuw gestucde muur. Alles is geschuurd, laatste plekjes bijgevuld, vanavond in de voorstrijk en woensdag spuiten.
Wij hebben de flexa powerdeck staan (30L).
Op de emmer staat absoluut niet verdunnen, maar ik denk dat ik voor het spuiten zeker wat water erbij doe.

Spuiten met een Wagner 995.

Nikon D610 + glas, licht en pootjes | MacBook Pro Retina 13,3" | www.foto-sjoerd.nl

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 20:38
Ik heb twee van die Wagner latexspuiten gehad, inclusief de speciale Wagner latex voor deze verspuiten (combi actieprijs) maar ik vond het persoonlijk niet perfect. Latex is gelukkig een makkelijke verf die door matte afwerking veel maskeert maar het spuiten vond ik eerder spetteren en nevelen en het steeds bijvullen is ook minder handig. Op zich werkt het wel maar het is ronduit consumentenspeelgoed.

Een volgende keer huur ik een zgn. Airless spuit die je als een buitenboordmotor in een emmer van elk type onverdunde latex hangt. Spuiten is vrij makkelijk, zonder lucht dus veel minder nevel, omhoog of zelfs ondersteboven spuiten hierdoor ook geen probleem en het resultaat is erg mooi. Deze techniek gebruikt vrijwel elke schilder of stuwadoor.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Wat gewikt en gewogen, en zojuist Sigma Sikkens Projecttex besteld. Het scheelt ook echt maar een paar euro hier en daar, bovendien wilde ik een deel in een bepaalde redelijk donkere kleur. 10 liter is echt veel te veel, en bouwmarkt muurverf wordt dan ineens te duur.

Nu dus alles netjes op kleur besteld, in 5, 5, en 2,5 liter.
Ik las wel, 5% verdunnen met warm water, en dan machinaal roeren.

We gaan het zien. Ik ga woensdag er mee aan de slag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Los van dat.. kwaliteitsverf kan net wat meer hebben.. wij hebben regelmatig plekjes moeten bijwerken of hebben er een kussen langs gehaald. Bij de goedkopere verf zie je eerder strepen.

Bij lakken gebruik ik alleen nog maar kwaliteitsverf. Dat blijft een stuk langer mooi en is harder. In the end ben je dan nu iets duurder uit maar scheelt het veel meer gezeik als je weer alles over moet doen. Goede keuze dus! (y)

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:45
@paQ Ik denk dat je Sikkens bedoelt? Zo ja: als je niet tevreden bent, de projecttex niet gebruiken om te gaan rollen. Daar is het echt niet voor bedoeld.

K to the KillaZ

KillaZ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:01:
@paQ Ik denk dat je Sikkens bedoelt? Zo ja: als je niet tevreden bent, de projecttex niet gebruiken om te gaan rollen. Daar is het echt niet voor bedoeld.
Sikkens idd. (te veel Sigma lakken besteld de afgelopen weken :') )
Ik ga alles spuiten.

• bonus
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 03-06 21:57

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Als je vers stuc werk gaat spuiten doe er dan ook wat voorstrijk door, die verdunt niet alleen maar zorg ook voor een betere hechting en minder vlekkerig opdrogen. Uiteraard in de eerste lag :)

Atari 4 ff'r 😊

• Pietjuh
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:35
Die projecttex zou ik niet nemen, die is slecht afneembaar. Zou in wat betere latex investeren. Ik dacht ook sikkens zal wel goed zijn, maar een paar jaar later toch maar alles getext met betere kwaliteit verf. Zeg maar zo ongeveer vanaf 100 euro per emmer (sikkens, sigma, trimetal)
bonus schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:36:
Als je vers stuc werk gaat spuiten doe er dan ook wat voorstrijk door, die verdunt niet alleen maar zorg ook voor een betere hechting en minder vlekkerig opdrogen. Uiteraard in de eerste lag :)
De huidige latex (Histor) zit er al 10 jaar op, en is na twee opgroeiende kinderen en huisdieren wel toe aan een nieuw laagje :+

• Vossie94
  • Laatst online: 21:37
Heb hier Polar Meister Wit van de Hornbach op bruine gipsplaten geverfd. Ondanks dat gipsplaten nog wel iets kunnen zuigen en ondanks de bruine kleur heb ik het met 1 laag dekkend gekregen. Komt ook als tweede beste uit de test van de Avro Tros test ( zie https://radar.avrotros.nl...e-latexverf-ook-de-beste/).

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:53
Van de stucadoor heb ik een Graco Ultramax 695 te leen. Hiermee heb ik inmiddels het halve huis al gespoten. Dit apparaat heeft geen moeite met onverdunde verf. Als voorstrijk heb ik Stucgoed rol & spraygrond gebruikt (huismerk van BMN) en de eindlaag is SPS 4040. Die laatste is al te vinden vanaf €55 per 10 liter. Ik heb het bij de Bouwmaat gehaald voor €75 per emmer. Goed spul want schrobbaar, zelfs geschikt voor buiten en extra mat. Dat is niet verkeerd omdat je verflaag zo glad wordt en je anders elke oneffenheid ziet.
Met spuiten verbruik je heel wat verf is mij opgevallen. Heb nu al 40 liter voorstrijk en 30 liter latex verbruikt maar het resultaat is veel mooier dan bij rollen. Zorg dat je veel oppervlak per keer kan spuiten want van het schoonmaken van de spuit word je niet vrolijk.

• sanderb
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:15
In ieder geval geen monodek gebruiken! Die werkte bij mij bij voor geen meter, zelfs met flink (steeds meer geprobeerd) verdunnen niet.

Staat ook op de site van Wagner..maar dat zag ik uiteraard te laat..
Geen idee hoe het met powerdeck zit, maar als daar hetzelfde inzit om het in 1 keer dekkend te krijgen zou ik die ook niet pakken

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Vossie94 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:02:
Heb hier Polar Meister Wit van de Hornbach op bruine gipsplaten geverfd. Ondanks dat gipsplaten nog wel iets kunnen zuigen en ondanks de bruine kleur heb ik het met 1 laag dekkend gekregen. Komt ook als tweede beste uit de test van de Avro Tros test ( zie https://radar.avrotros.nl...e-latexverf-ook-de-beste/).
Die heb ik een paar jaar geleden ook gebruikt naar aanleiding van deze test, vond het verschrikkelijke verf. Spettert als de nete want vrij dun, dekt OK, maar vond het in de verste verte geen concurrent voor de Sikkens Alphacryl die als best uit de test van de Consumentenbond is gekomen.

[Voor 4% gewijzigd door The Killer op 29-04-2020 09:40]

• Vossie94
  • Laatst online: 21:37
The Killer schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:34:
[...]

Die heb ik een paar jaar geleden ook gebruikt naar aanleiding van deze test, vond het verschrikkelijke verf. Spettert als de nete want vrij dun, dekt OK, maar vond het in de verste verte geen concurrent voor de Sikkens Alphacryl die als best uit de test van de Consumentenbond is gekomen.
Heb geen ervaring met de Sikkens verf maar ben wel benieuwd. Was al vrij onder de indruk van de Hornbach verf. Houdt de Sikkens ver zich ook goed over een langere tijd?

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Vossie94 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:47:
[...]

Heb geen ervaring met de Sikkens verf maar ben wel benieuwd. Was al vrij onder de indruk van de Hornbach verf. Houdt de Sikkens ver zich ook goed over een langere tijd?
Heel goed en geweldig schoon te maken zonder dat je glimmende vlekken krijgt. Hier poets ik vieze handjes, poezenpootjes en kookvlekken zo van de muren af.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Sikkens alphatex. De beste latex die ik ooit heb gebruikt. Spettert nauwelijks, op kleur in 1 keer dekkend en je verbruikt de helft van wat je normaal gebruikt als je bouwmarkt huismerken/histors gebruikt.

• GJ007
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:35
bij verbouwing ook gespoten met een wagner, beste resultaat behaald met karakter (eigen merk hubo of praxis was dat meende ik). monodek wordt afgeraden door wagner om te spuiten!

signature

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 04-06 09:49

Stoffel

Engineering the impossible

ciris schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:53:
Sikkens alphatex. De beste latex die ik ooit heb gebruikt. Spettert nauwelijks, op kleur in 1 keer dekkend en je verbruikt de helft van wat je normaal gebruikt als je bouwmarkt huismerken/histors gebruikt.
Helemaal mee eens. Ter referentie, wij hebben onze paardenstallen van binnen allemaal geverfd met Sikkens Alphatex (IQ) en die worden zoals je je kunt voorstellen een stuk viezer dan een huis. Jaarlijks nemen we ze af met een schuurspons en ontvetter en een hogedrukreiniger. Zelfs na die behandeling zit de verf nog strak op de muur.

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

zoals besproken, vandaag de woonkamer gespoten.

Gebruikte spuitmachine: Wagner 995 Flexio (spuitlans model)
Gebruikte verf: Flexa powerdek muren/plafonds RAL9010 + 10% verdunning (mixen met boormachine)

Ondergrond: oud stucwerk / vers stucwerk / gipsplaten / houten balken
Voorbereiding: veel schuren, gaatjes vullen, schuren, ontvetten, voorstrijk fixeer huismerk bouwmarkt

Resultaat: Het is nog aan het drogen (droogt echt wel traag, maar dat geeft niet). Het zal aan mij liggen maar het zit er redelijk dik op, op een aantal plekken een druipertje weggerold. Het is geen druipsteengrot, dat echt niet, maar 't is best dik hier en daar. Meer aan mijn eigen (on) kunnen als aan het apparaat denk ik.

Verder een egale spuitstraal, een dikke emmer leeggespoten. Voor het plafond zeker een bril en mondkapje voor doen, maar het stuift niet extreem.

Morgenochtend nog een dun laagje erop en dan mag 't weer drogen. Foto's volgen.

Nikon D610 + glas, licht en pootjes | MacBook Pro Retina 13,3" | www.foto-sjoerd.nl

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 04-06 22:12
Pietjuh schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:39:
Die projecttex zou ik niet nemen, die is slecht afneembaar.
Dat is echt onzin, die projecttex is perfect afneembaar. Als in: Als je er een paar keer overheen gaat met een nat doekje veeg je de latex compleet van de muur. Letterlijk. Echt de meest abominabele meuk waar ik ooit mee geverfd heb. Vloeit ook voor geen ene kut.

Ik dacht de bovenverdieping te doen met de projecttex (want: goedkoper) maar daar was ik na 1 kamer klaar mee. De rest gedaan met alphacryl mat. Daar kan je 2 bakken tomaten tegenaan pleuren en het nog perfect schoon krijgen zonder dat de latex schade oploopt. Ook letterlijk. Per ongeluk getest met een blender zonder deksel.
Ik heb vandaag met projecttex banen verticaal gespoten, deels overlappend (voor zover je dat kan zien met lichte kleur over lichte kleur) en dan wat
Vlotter horizontaal.
Dekt dikke prima :)

5% warm water, machinaal met spindel geroerd ca 1-2 min.
Kracht stand 7, verf op 6

Ben ik op 75% van het werk, stopt de W990 ermee :(
3 keer haperen en uit. Spuitkop eraf gehaald, allemaal verf de motor ingelopen :’(

Niet meer te redden en een losse motor is niet te krijgen zo. Hoe dan ook, heel het huis onder de afplakfolie dus ik “moest” verder.

Bij praxis was de W950 in de aanbieding dus die snel gehaald. In elkaar gezet, en gaan met die banaan. Stuk handzamer, stuk sneller dan de 990, vederlicht ook. Voor muren en zeker plafonds veeeel eenvoudiger werken, al was het maar dat je niet steeds trapje op af hoeft. Reinigen ook veel makkelijker.
1 nadeel: als je hem aanzet, blaast hij ook hárd. De blaas kracht is bovendien niet regelbaar. Maar aan is dus gewoon aan. En als je dan ergens in een hoekje komt waar de lucht oNder het plastic grijpt...... al twee keer dus plastic tegen het verse spuitwerk gehad :/

En dan moet je dus vlug vlug naar de machine rennen om op OFF te draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

paQ schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:51:
Ben ik op 75% van het werk, stopt de W990 ermee :(
3 keer haperen en uit. Spuitkop eraf gehaald, allemaal verf de motor ingelopen :’(

Niet meer te redden en een losse motor is niet te krijgen zo. Hoe dan ook, heel het huis onder de afplakfolie dus ik “moest” verder.

Bij praxis was de W950 in de aanbieding dus die snel gehaald. In elkaar gezet, en gaan met die banaan. Stuk handzamer, stuk sneller dan de 990, vederlicht ook. Voor muren en zeker plafonds veeeel eenvoudiger werken, al was het maar dat je niet steeds trapje op af hoeft. Reinigen ook veel makkelijker.
1 nadeel: als je hem aanzet, blaast hij ook hárd. De blaas kracht is bovendien niet regelbaar. Maar aan is dus gewoon aan. En als je dan ergens in een hoekje komt waar de lucht oNder het plastic grijpt...... al twee keer dus plastic tegen het verse spuitwerk gehad :/

En dan moet je dus vlug vlug naar de machine rennen om op OFF te draaien.
Oei, balen!
Ik heb dus de hele hut gespoten met de W995, dit is de voorloper van de W950.
Dat hij hard blaast wist ik, folie goed strak afgeplakt en nergens last van.
Achteraf heb ik hem gereinigd door hem eerst een half uur door te laten spoelen in de reinigingsstand, vervolgens alles uit elkaar gehaadl en met tandenborstel en warm water schoongemaakt. Ding kan gewoon schoon de doos in, volgende keer weer gebruiken.

Foto: https://www.dropbox.com/s/wrki8u4n356q99i/IMG_7047.jpg?dl=0

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True