Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Hoi tweakers,

Op dit moment zit ik in het eerste jaar van de studie HBO-ICT software engineering. Hiervoor heb ik de opleiding ICT-beheer gedaan op MBO3 & 4 niveau.

Hoewel de studie goed gaat, zie ik het steeds minder zitten om nog 3 jaar te studeren. Vandaag kwam ik de associete degree (AD) studie software engineering tegen bij het HU en het Windesheim.

Op het internet lees ik veel verschillende dingen over associete degrees, het schijnt nieuw te zijn en daarom nog onbekend voor sommige werkgevers.

Is er toevallig iemand die mij iets kan vertellen over het AD diploma software engineering en de waarde hiervan?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Veel (goede) werkgevers vereisen een HBO diploma. Andere zijn iets minder kritisch en nemen genoegen met “HBO werk- en denkniveau”.

De eerste groep blijft buiten bereik met een AD, de tweede groep breng je wel binnen bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Een AD is een MBO+ of gaat dicht richting "hbo werk- en denk niveau" als je wat werk ervaring hebt.

Ik zou gaan voor een HBO diploma, desnoods een andere in jouw situatie. De meeste HBO opleidingen zijn erg schools, en vaak kun je er een hobbie of een part time baan naast doen als je elders je levensgeluk zoekt dan in het volgen van lessen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:57
Stel je gaat in september aan een associate degree beginnen, dan heb je na 2 jaar een diploma op zak. Terwijl je nu met 1 jaar meer een HBO diploma haalt. Waarom zou je zo'n switch maken om 1 jaar korter te studeren? Vergeet niet dat je de de komende 40+ jaar nog kan werken.

Ook al krijg je vrijstelling bij de AD dan zou ik het nog niet doen. Dan kan je net zo goed alleen een HBO propedeuse halen en dan gaan werken. Voor werkgever zal het niet uitmaken of je een AD hebt of een HBO propedeuse, het is beide geen HBO bachelor.

Als je eenmaal een bachelor hebt dan zal je in de toekomst bijna nooit horen dat je niet hoog genoeg geschoold bent. Met een AD ga je hier wel vaak tegen aan lopen.

Ga desnoods opzoek naar een duale bachelor waarbij je al kan werken (is wel een stuk zwaarder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:12

Illusion

(the art of)

Een groot deel van de waarde van een HBO papiertje zit juist in de 4 jaar commitment & doorzettingsvermogen.
Bij een AD is een deel van de stof misschien op hetzelfde niveau, Maar je hebt er niet mee aangetoond door te zetten om 4 jaar aan vakken (leuk én stom) & projectgroepjes succesvol af te ronden.

Dat zie je ook aan het feit dat heel veel HBOers uiteindelijk in een ander vakgebied aan het werk kunnen&gaan. Het is niet de stof die telt, maar alles eromheen.

[ Voor 21% gewijzigd door Illusion op 27-04-2020 22:12 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tjidde1984
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Hey!

Mijn naam is Tjidde en ik ben docent bij een IT opleiding op AD niveau. Het is zeker geen MBO + zoals veel mensen denken. Het is een practische HBO die 2 jaar duurt. Na deze 2 jaar kan je door gaan voor een bachelor. Dit kost ook weer 2 jaar. Dus een AD doen levert geen studievertraging op en is veel meer praktijk georienteerd dan een klassieke HBO.

Wij werken bij mijn opleiding ook veel met het bedrijfsleven samen. Opdrachten die worden uitgevoerd vinden ook vaak plaats in de praktijk en zijn dus ook echt. Dit zorgt ervoor dat de theorie die je leert ook meteen in de praktijk kan toepassen en leert herkennen. Bedrijven vinden dit ook erg prettig omdat je goed inzetbaar ben.

Ad onderwijs is in Nederland nog niet erg bekend maar dat begint wel te komen. Het nieuwe onderwijs in Nederland gaat in stappen van 2 jaar ipv stappen van 4 of 6. Dit komt omdat het onderwijs rendement dan hoger is en je eventueel ook nog van pad kan veranderen.

Mocht je verdere vragen hebben of een keer willen praten over studie keuze zaken stuur gerust een PM.

Succes met je keuze!

Groeten,

Tjidde
Pagina: 1