Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zonnepanelen welke omvormer bij 19 panelen qcells 350

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Graag jullie mening. Ik wil 19 qcells 350 laten installeren inclusief Solaredge p370 optimizers. Welke omvormer combinatie is beter: 2 x Solaredge HD wave 3000 of 1 x Solaredge HD wave 6000. De ene leverancier zegt dat de oplossing van 2 x 3000 veiliger is. Ik heb namelijk een 1-fase 35A aansluiting.
Deze 1-fase aansluiting wil ik in de toekomst laten verzwaren naar een 3 fase 25A aansluiting. Nu nog niet omdat er een enorme wachttijd is.

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoe wil je dat doen dan met die 6000? Is dat 3 fase? Als dat enkelfase is zou ik het niet doen en voor de 2x gaan, die kan je later gewoon ieder een eigen fase geven.
Waarom solaredge? Veel verschillende hoeken of oriëntaties ? Als je het al op deelt in 2 omvormers kan je al wat opvangen namelijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Topicstarter
Die HD wave 6000 is ook 1 fase, maar hierop kunnen meer panelen. En misschien geeft 1 omvormer veel minder geluid dan 2.
Solaredge optimizers kies ik uit voorzorg. Ik heb een plat dak en gezien huidige situatie geen optimizers nodig. Echter het huis van mijn buurman staat te koop. In mijn buurt zie ik vaak nieuwe bewoners een verdieping er op zetten. En dan zullen wat panelen gedeeltes van de dag in de schaduw komen te liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2020 20:09 . Reden: Te weinig ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Voor dergelijke vermogens zou ik voor een 3-fase omvormer gaan.

Van de netbeheerder mag je nooit meer dan 5000 W invoeden op 1 fase, dus als je regelmatig >5000W produceert (en niet tegelijk verbruikt), dan moet je gewoon naar 3-fase.

De SE6000HD wordt in Nederland om die reden zelden of nooit toegepast.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:50
ocaj schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:19:
Voor dergelijke vermogens zou ik voor een 3-fase omvormer gaan.

Van de netbeheerder mag je nooit meer dan 5000 W invoeden op 1 fase, dus als je regelmatig >5000W produceert (en niet tegelijk verbruikt), dan moet je gewoon naar 3-fase.

De SE6000HD wordt in Nederland om die reden zelden of nooit toegepast.
Heb je ook een bronvermelding dat die regel er is?
Lijkt me namelijk een beetje rare regel omdat je dan wel 8000W mag gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat je i.v.m. selectiviteit van stoppen niet meer als 5000W per groep mag.
Dus een enkele 6000W omvormer mag sowieso al niet op een 1x35A aansluiting.

Buiten eventueel die regel:
Een 6000W omvormer kan je niet op 3x25A hoofdstoppen plaatsen.
Bij 2x 3000W kan je de omvormers gewoon over 2 verschillende fases verdelen.
Dus de 6000 versie lijkt mij niet slim.

Wellicht kun je de kosten voor het aanpassen van de groepenkast naar 3 fases ook opvoeren als installatiekosten van de zonnepanelen.
Hierdoor kun je hierover ook de BTW terugvragen ;)
Tijdelijk kan er een brug geplaatst worden over een 3 fase hoofdschakelaar waardoor het gewoon werkt op 1 fase.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Die is wel interessant. Zoals ik het lees, volgens hen mag je met een 3 fase aansluiting 17 kW op 1 van de 3 fases aansluiten. Je moet hem wel aansluiten op de fase waar je normaal gesproken niet op aangesloten bent als je een 1 fase aansluiting zou hebben met je huisnr. Lijkt me dan ook logisch.
Maar ja dan ga je 73 ampere terugleveren dat kan natuurlijk ook niet :-)

[ Voor 10% gewijzigd door joezzt op 28-04-2020 22:58 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Nee, bij zowel een 1-fase als 3-fase aansluiting mag je maximaal 5kVA aansluiten op een enkele fase. 1-fase omvormer dus. Selectiviteit heb je dan dus niet bij 3x25A en 1 omvormer. Bij gebruik van een 3-fase omvormer(s) op een 3-fase aansluiting mag je tot 17kVA aansluiten. Beetje vreemd dat het niet 5.7kVA is i.p.v. 5kVA maar soit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:46
Oeps, hoe streng zijn ze hiermee? Heb hier een situatie waar ik in pieken de 10kW op een enkele fase haal 8)7

3-fase is al twee maanden geleden aangevraagd maar dat gaat hem nog een hele tijd niet worden ben ik bang, maar om nou de helft van de panelen los te koppelen is toch wel heel zonde.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@PeeVv

Ik heb nog nooit gehoord van een geval waar gehandhaafd is.
Die max 5 kW invoeding bij een 1 fase aansluiting is een poging de onbalans tussen de fasen te beperken.
Zover ik weet mag je officieel bij een 3 fase aansluiting ook max 5 kW onbalans invoeden.

Edit:
On topic.
Ik zou 2x 3 kW nemen, het kost iets meer maar je hebt de mogelijkheid om het later beter naar wens te verdelen over de fasen. (Voor je eigen bestwil zodat je minder last hebt van hoog AC voltage op het net)
En als bonus voldoe je later aan de 5 kW regel.
En aan selectiviteit waar sommigen zich aan willen houden maar dat is slechts een richtlijn.

[ Voor 40% gewijzigd door busscherski op 28-04-2020 23:44 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:46
busscherski schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:40:
@PeeVv

Ik heb nog nooit gehoord van een geval waar gehandhaafd is.
Die max 5 kW invoeding bij een 1 fase aansluiting is een poging de onbalans tussen de fasen te beperken.
Zover ik weet mag je officieel bij een 3 fase aansluiting ook max 5 kW onbalans invoeden.
Gelukkig. Scheelt weer dat ze in het buitengebied staan, er zijn in ieder geval geen problemen met een te hoge spanning. Als het straks 3-fase is wordt het netjes verdeeld over de fasen, dan blijft het <5 kW per fase.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@PeeVv

Tot een boer die op hetzelfde transformatorhuisje aangesloten zit 2000 panelen op z'n stal legt.

Dat gebeurde bij iemand die ik ken en die kreeg last met z'n 15 kW omvormer.
Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoelang de kabel naar het trafo huisje is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1