Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Hoi medetweakers,

Helaas is recentelijk mijn schoonvader overleden, en ik help mijn schoonmoeder met de financiën. Op zich gaat dit allemaal prima, maar rond de hypotheek ontstaat een wat complexe situatie.

Mijn schoonmoeder was getrouwd (geregistreerd partnerschap) met mijn schoonvader. De hypotheken stonden echter alleen op naam van mijn schoonvader, het huis ook. Inmiddels is er een verklaring van erfrecht en mijn schoonmoeder heeft de erfenis zuiver aanvaard (enig erfgenaam, mijn vrouw komt uit een eerder huwelijk, mijn schoonvader had geen biologische kinderen).

De hypotheek bestond uit een aantal delen, combinatie van consumptief krediet, aflossingsvrij en spaarhypotheek. Allen gezamenlijk onder de 60% WOZ waarde. Deze hypotheken lopen allen bij de Rabobank, en er hoeft van ons weinig gewijzigd te worden. Met één uitzondering, waar ik de Rabobank niet snap; Van de bankspaarhypotheek is automatisch (zonder overleg) de SEW afgelost op de lopende hypotheek. Op zich geen probleem, maar men blijft wel de hoge rente (5,8%) hanteren op het "aflossingsvrije" leningdeel.

Men stelt dat mijn schoonmoeder zich moet houden aan de rentevaste periode, omdat zijn niet op de hypotheek staat, anders had dit wel aangepast kunnen worden. Dit lijkt mij erg krom, de hypotheek houder is overleden, maar met houd wel vast aan het contract. Daarnaast lijkt het mij erg krom om niet meer de SEW rente te kunnen ontvangen, maar wel de hoge rente te moeten betalen.

Hebben wij gewoon pech van een slechte constructie, is dit standaard, of hebben wij specifieke rechten die de bank probeert te verbloemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Ik zou als ik jou was morgen bellen voor een afspraak bij een onafhankelijk financieel adviseur. Spreek een uurtarief af, en laat het verhaal beoordelen. Voor een paar honderd euro zou ik dit soort grote dingen niet op advies van een forum gaan doen ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Vaak is de ORV vormgegeven in de SEW (“keert uit bij overlijden x% van de unitwaarde met een minumum van y”). Typisch zie je ook verpanding aan de hypotheek.

Resteert een restschuld, dan blijft die tegen de bestaande rentevaste periode en rente.

Tot zoverre niets vreemds. Alleen het feit datvze onderscheid lijken te maken tussen de klant en de erfgenaam die in de rechten staat van de klant, dus vind ik wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
@Reptile209

Het gaat überhaupt maar om een verschil van een paar honderd euro in de restant van de rentevaste periode, dus dat is het niet waard. Het is meer dat in het principe erg vreemd vind.

@t_captain
Dank je, helaas is er geen ORV, dit was oorspronkelijk een woekerpolis van de Rabobank, en deze is omgezet in deze vorm in 2010. Als ik de stukken teruglees heeft de rabobank hier ook "bijzondere" adviezen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 15:47
Jammer. Nu krijg je nauwelijks nog rente inkomsten, echter bankspaar en aflossingsvrij zijn 2 losse hypotheken. Is de bankspaar er nog steeds nu of is deze afgelost?

Ik heb zelf ook deze 2 hypotheek delen, verschillende looptijden en een hoge en een lage rente.

Schakel toch maar even advies in en laat je niet afschepen door de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
De bankspaarhypotheek is dus automatisch overgezet in een aflossingsvrij hypotheek, de SEW opgeheven (in mindering gebracht op de aflossingsvrije hypotheek) en de rente vastgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 15:47
Je moet denk ik echt even advies inroepen, en bij Rabo opeisen op basis waarvan, welke voorwaarde, er nu is afgelost. Die bijzondere adviezen, wat zegt een derde hypotheek deskundige daarover. Men houdt vast aan het contract, waar staat in dit contract dat er afgelost gaat worden. Dit zijn de vragen die ik zou hebben.

Mogelijk komt uit dit advies ook nog eens naar voren dat er voordelig kan worden overgesloten. Ik zeg niet dat het kan, maar Rabobank gaat, als dit mogelijk is, dit in ieder geval zeker niet uit zichzelf op een presenteerblaadje aanbieden. Die houden liever die 5.8% nog even vast.
Pagina: 1