WiFi in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-01 13:56
Ik zoek een?
Wij hebben een behoorlijke tuin en hierin hebben wij sinds kort 2 zitgedeelten. Één gedeelte zit aan het huis (overkapping) en het andere gedeelte bij het hok op zo’n 20 meter van het huis. Nu hebben we op het 2e gedeelte geen wifi, en op het 1e gedeelte geen tot slechte wifi. Wat voor apparaat kunnen wij het best gebruiken zodat wij op beide plekken goede wifi krijgen? Heb een beetje gezocht en kwam op een acces point of een ding voor in het stopcontact.

Wat is je budget?
Onder de €100 in ieder geval, maar het liefste minder.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De router staat in de meterkast en het huis is zo’n 20 jaar oud, dikke betonnen muren.

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-01 15:20
1 accespoint voor buiten onder je overkapping is waarschijnlijk voldoende. Die 20 meter moet je relatief eenvoudig kunnen overbruggen, zeker als er direct line of sight is.

Ik gebruik zelf de UniFi AP-AC-Mesh en haal daar mooie resultaten mee. Valt ook binnen je budget. Andere merken met een buiten AP volstaan vast ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 13% gewijzigd door gastje01 op 27-04-2020 17:39 ]

• PietFace
Moet het een buiten AP zijn? Of zou een binnen AP kunnen aangezien hij onder de overkapping kan hangen?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AP ophangen in de schuur of onder overkapping.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:56
Een buiten ap van ubiquiti is ook geen 100 euro.
Die kun je dan ook onder de overkapping kwijt.
Dat is die mesh waar iemand het hierboven over had. 88 euro.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Het risico is dat je vochtproblemen krijgt als je een apparaat voor binnen zomaar buiten ophangt.
Een ap voor buiten hoeft niet duur te zijn. Afgelopen weekend nog een mikrotik wap bij iemand aan de garage geschroefd.
Die is €40 euro* en alleen 2.4Ghz, dus verwacht geen 100 Mb/s want het is nogal druk in de omgeving (~30 andere netwerken in de omgeving).

Maar de afstand naar de zitplaats in de tuin is ~20 meter, en met 20-30 Mb/s is dat al erg goed. In ieder geval genoeg voor een smartphone.

*het duurst is de kabel leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 27-04-2020 18:24 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-01 15:20
PietFace schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:05:
Moet het een buiten AP zijn? Of zou een binnen AP kunnen aangezien hij onder de overkapping kan hangen?
Het prijsverschil met een gelijkwaardig model (in geval van Ubiquiti de AC-Lite) is verwaarloosbaar, neem er dan meteen een die geschikt is voor buiten, dan weet je zeker dat het goed blijft gaan..
jeroen3 schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:22:
Afgelopen weekend nog een mikrotik wap bij iemand aan de garage geschroefd.
Die is €40 euro* en alleen 2.4Ghz, dus verwacht geen 100 Mb/s want het is nogal druk in de omgeving (~30 andere netwerken in de omgeving).

Maar de afstand naar de zitplaats in de tuin is ~20 meter, en met 20-30 Mb/s is dat al erg goed. In ieder geval genoeg voor een smartphone.
Hoewel Mikrotik mooie spulletjes heeft, zou ik nu geen 2.4 Only AP meer adviseren, ook niet voor buiten. De afstand is dusdanig dat 5 GHz prima moet kunnen werken. 2.4 is op veel plekken gewoon praktisch onbruikbaar geworden heb ik gemerkt.
*het duurst is de kabel leggen.
Belangrijke opmerking. Doe je zelf een plezier en neem wel goede kabel met een stugge CU kern.

• PietFace
Top, bedankt! Hoe weet ik of het een stugge CU kerm betreft?
Pagina: 1