Deuropener (veer/mechanisch)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:09
Overal op het internet kom ik veren en drangers tegen die ervoor zorgen dat deuren automatisch sluiten.

Maar ik zoek juist precies het tegenovergestelde. Er moet een dranger op de wc deur komen die ervoor zorgt dat als deze van het slot afgaat, deze automatisch opent. Niet volledig maar voldoende om uit de sponning te komen. Nu zat ik te denken aan een veerbumper welke wordt gebruikt voor een garagedeur aan het einde van de rails, maar verwacht dat deze teveel spanning vereisen om de deur nog dicht te krijgen.

Dus ben ik op zoek naar wat de kracht en uitvoering van een deursluiter heeft, maar dan om juist de deur te openen. Bestaat zoiets, en waar kan ik op zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:22

WCA

Geen idee of het in jouw situatie mogelijk is, maar kan je de dranger niet aan de andere kant van de deur monteren?

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:12

Illusion

(the art of)

Dat is wel een hele rare use-case. Kan je iets beter uitleggen wat het grotere geheel is?

In princiepe zou een spiraalveertje dat je in een gat in het kozijn lijmt al genoeg kunnen zijn.

Maar wil je bijvoorbeeld ook dat de deur naderhand ook in die positie gehouden wordt? En zo ja, tegen welke kracht moet dat bestand zijn?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
WCA schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:59:
Geen idee of het in jouw situatie mogelijk is, maar kan je de dranger niet aan de andere kant van de deur monteren?
Dat zou misschien not wel een mogelijkheid kunnen zijn, even kijken of deze op het frame te passen is.
Illusion schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:05:
Dat is wel een hele rare use-case. Kan je iets beter uitleggen wat het grotere geheel is?

In princiepe zou een spiraalveertje dat je in een gat in het kozijn lijmt al genoeg kunnen zijn.

Maar wil je bijvoorbeeld ook dat de deur naderhand ook in die positie gehouden wordt? En zo ja, tegen welke kracht moet dat bestand zijn?
Het is de bedoeling om dit te monteren op een toiletdeur, om de deur te gebruiken voor aanwezigheidsdetectie. Het kan dan zijn dat na gebruik de deur wordt gesloten. Dus moet ervoor worden gezorgd dat de deur uit de sponning komt om te detecteren dat niemand aanwezig is. Andere methodes door bijvoorbeeld IR of het tellen van deur open en sluiten, is niet mogelijk.

De deur hoeft hiervoor dus enkel buiten de sponning geduwd te worden en niet helemaal open. Een veertje zou dus voldoende moeten zijn, maar als hier bestaande oplossingen voor zijn is dat gemakkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:12

Illusion

(the art of)

Maar is het dan niet veel makkelijker & slimmer om een sensor in de sluitkom te plaatsen die detecteert of de deur op slot zit?

Die dingen bestaan gewoon off the shelf: sluitkom met signaleringscontact of nachtschootsignalering.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus de deur moet altijd op een kier staan, tenzij de gebruiker van de ruimte de deur dichttrekt en op slot doet?

Volgens mij kan de firma Dictator hier wel wat mee, die doen wel meer met veren voor deuren.

[ Voor 30% gewijzigd door CodeCaster op 27-04-2020 14:31 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ben nieuwsgierig wat het doel is van je idee. Ofwel welk probleem denk je op de lossen?

Als je het probleem uitlegt dan kan er misschien ook naar een andere (betere) oplossing gekeken worden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:21
Aan de achterkant van de deur wat rubberen dopjes plakken die ingedrukt worden tegen het kozijn als je de deur dicht doet?
Een klein beetje opendoen vergt veel minder kracht dan helemaal dicht doen.

[ Voor 25% gewijzigd door joppybt op 27-04-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Illusion schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:25:
Maar is het dan niet veel makkelijker & slimmer om een sensor in de sluitkom te plaatsen die detecteert of de deur op slot zit?

Die dingen bestaan gewoon off the shelf: sluitkom met signaleringscontact of nachtschootsignalering.
Klopt, maar om daar bij te komen zal er een gat moeten worden gemaakt in de deuropening, en dat is net wat niet gewenst is. het moet non destructief geplaatst kunnen worden omdat het een tijdelijke oplossing betreft.
CodeCaster schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:28:
Dus de deur moet altijd op een kier staan, tenzij de gebruiker van de ruimte de deur dichttrekt en op slot doet?

Volgens mij kan de firma Dictator hier wel wat mee, die doen wel meer met veren voor deuren.
Exact. Dictator maakt inderdaad mooie spullen om een deur te sluiten, echter openen is niet wat zij in de catalogus hebben.
DutchKel schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:30:
Ik ben nieuwsgierig wat het doel is van je idee. Ofwel welk probleem denk je op de lossen?

Als je het probleem uitlegt dan kan er misschien ook naar een andere (betere) oplossing gekeken worden.
Betreft een oplossing voor een toiletdeur in horeca. De huidige maatregelen vergen een afstand van 1,5meter, dit is bij de wc lastig te realiseren omdat deze in een een gang zit. Daarom moet er visueel gemaakt worden dat de wc bezet is en niet dat de gang niet betreden mag worden.

Er zijn veel verschillende oplossingen maar het moet echt heel erg simpel en fool proof zijn. Dus verlichting met uitleg bij binnenkomst is dan het makkelijkst. Verlichting an sich is al intuïtief.
joppybt schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:39:
Aan de achterkant van de deur wat rubberen dopjes plakken die ingedrukt worden tegen het kozijn als je de deur dicht doet?
Een klein beetje opendoen vergt veel minder kracht dan helemaal dicht doen.
Dit is eigenlijk helemaal geen gek idee. Moet wel van een zeer zacht materiaal zijn, want de deur moet wel een minimaal een cm of 2 worden verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

Een deurdranger moet je ook voor gaan boren etc dus totaal niet destructief zou ik dat ook niet willen noemen.

Kan degene die controleert of de wc bezet is niet gewoon even de deur proberen? Puur een open deur is geen detectie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
mark-k schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:10:
Een deurdranger moet je ook voor gaan boren etc dus totaal niet destructief zou ik dat ook niet willen noemen.
Klopt, maar dat zou nog redelijk uit het zicht kunnen.
Kan degene die controleert of de wc bezet is niet gewoon even de deur proberen? Puur een open deur is geen detectie namelijk.
Dat is net het probleem, de gang mag niet betreden worden als er iemand op de wc zit. En om dat te kunnen zien moet je de gang in. Dus moet de signalering buiten de gang worden gedaan zodat gepaste afstand kan worden gehouden. Een open deur is in dit geval een detectie, omdat iemand die op de wc zit, wel de deur zal sluiten door middel van het slot. Als deze persoon klaar is zal hij/zij de wc verlaten en de deur openen. Dan kan bijvoorbeeld 5-10 seconden later het signaal worden gegeven dat de wc vrij is.

Het is misschien allemaal wat overdreven, maar dat zijn de regels die opgelegd worden op het moment.

Ik denk dat ik het ga proberen met een 'Deursluiter voor Opdekdeur', aan de binnenkant op de deur te monteren, deze zal de deur dan open drukken.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakG5 op 27-04-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:41

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

tweakG5 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:16:
[...]
Een open deur is in dit geval een detectie, omdat iemand die op de wc zit, wel de deur zal sluiten door middel van het slot. Als deze persoon klaar is zal hij/zij de wc verlaten en de deur openen. Dan kan bijvoorbeeld 5-10 seconden later het signaal worden gegeven dat de wc vrij is.
Hangt er van af of het een heren toilet is / mixed. Ik ken er genoeg die rustig met de deur (half) open staan te klateren :+

Andere opties:
1. Schakel een LED/lamp buiten het toilet met de toilet verlichting.
Licht in toilet aan == een LED boven de deur aan.

2. Meer foolproof systeem: stop er ook een timer of bewegingsdetectie bij.

3. Gebruik een ESP of ander microcontroller oplossing welke een of meerdere sensoren gebruikt om te detecteren of er iemand in het toilet is. Via wifi een LED aansturen of wifi berichtje versturen. :P

Allemaal vrij makkelijk weg te werken en relatief goedkoop.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
sh4d0wman schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:34:
[...]

Hangt er van af of het een heren toilet is / mixed. Ik ken er genoeg die rustig met de deur (half) open staan te klateren :+
Zeker waar, maar gezien het een gemixt toilet in een horeca gelegenheid is, ga ik er voor het gemak even vanuit, dat ook de heren het fatsoen hebben om de deur te sluiten.
Andere opties:
1. Schakel een LED/lamp buiten het toilet met de toilet verlichting.
Licht in toilet aan == een LED boven de deur aan.

2. Meer foolproof systeem: stop er ook een timer of bewegingsdetectie bij.

3. Gebruik een ESP of ander microcontroller oplossing welke een of meerdere sensoren gebruikt om te detecteren of er iemand in het toilet is. Via wifi een LED aansturen of wifi berichtje versturen. :P

Allemaal vrij makkelijk weg te werken en relatief goedkoop.
Oplossingen met een bewegingsmelder is te traag, de toilet moet namelijk meteen 'vrij' zijn als de persoon het toilet heeft verlaten. Tijdens een lange 'grote boodschap' wil je niet dat de bewegingsmelder geen beweging meer detecteert en het toilet vrijgeeft, dus zul je een delay van een minuut toch wel in moeten houden.

Het idee is nu om een magneetcontact te gebruiken, zoals ook bij beveiligingssystemen, en deze te verbinden met een microcontroller met signaal verlichting. Dan kan de tijd waarin de persoon is vertrokken, tot het toilet weer vrijgegeven wordt , worden ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien moet je kijken naar hoe de NS het doet in de treinen. Sensor op het slot. Dicht is lampje branden. Veel makkelijker te realiseren lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
The Eagle schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:56:
Misschien moet je kijken naar hoe de NS het doet in de treinen. Sensor op het slot. Dicht is lampje branden. Veel makkelijker te realiseren lijkt me.
Sensor op het slot was eerder inderdaad ook gemeld. Maar lastig om te realiseren zonder schade. Nu heeft een deurdranger ook wel wat gaatjes, maar deze kan worden gemonteerd op een plek waar het niet direct opvalt.

Voor een slotsensor moet er een gat worden geboord welke redelijk in het zicht is, tenzij er een oplossing is waar ik niet aan gedacht heb natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:11

Croga

The Unreasonable Man

tweakG5 schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:02:
Voor een slotsensor moet er een gat worden geboord welke redelijk in het zicht is, tenzij er een oplossing is waar ik niet aan gedacht heb natuurlijk.
Ik zie even niet hoe een gat wat in het slot geboord wordt, in het zicht is. Nog sterker; ook dat gat wordt vervolgens afgedekt door de sensor en de rest van het slot.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Croga schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:04:
[...]

Ik zie even niet hoe een gat wat in het slot geboord wordt, in het zicht is. Nog sterker; ook dat gat wordt vervolgens afgedekt door de sensor en de rest van het slot.....
Er zal een manier gevonden moeten worden om deze sensor aan te sluiten op een relais/lamp/bedieningseenheid. Deze draad zal vanuit het slot naar buiten moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Is er geen lamp in het toilet die met een knop te bedienen is in de toilet?

Dan zou je daar de sensor op kunnen zetten. Eventueel in combinatie met een timer. Lamp aan = lamp aan de buitenkant aan+timer aan (5 min), lamp uit = lamp aan buitenkant uit + timer uit, timer verlopen = lamp uit en lamp aan buitenkant uit. Het is wel een redelijk prijzige oplossing maar dat zijn de andere ideeën volgens mij ook.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
DutchKel schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:09:
Is er geen lamp in het toilet die met een knop te bedienen is in de toilet?

Dan zou je daar de sensor op kunnen zetten. Eventueel in combinatie met een timer. Lamp aan = lamp aan de buitenkant aan+timer aan (5 min), lamp uit = lamp aan buitenkant uit + timer uit, timer verlopen = lamp uit en lamp aan buitenkant uit. Het is wel een redelijk prijzige oplossing maar dat zijn de andere ideeën volgens mij ook.
Is aan gedacht, maar mensen zetten de lamp niet zelf uit, moet ook worden gedacht aan kleine kinderen. Daarnaast, zoals eerder gezegd, mag er niet veel tijd zitten tussen het verlaten van het toilet, en de vrijgave hiervan. Max 15-30 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 07:20
Ik zou een klein plat magneetje op het deel van het slot dat in het slotgat valt plakken. In het slotgat een hallsensor plakken en hele dunne draadjes met een stukje tape in de sponning wegwerken. Je controller kan je dan ergens boven de deur doen. Zie je nauwelijks wat van en is schadevrij binnen 20 seconden te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:58
tweakG5 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:16:
[...]

Klopt, maar dat zou nog redelijk uit het zicht kunnen.

[...]

Dat is net het probleem, de gang mag niet betreden worden als er iemand op de wc zit. En om dat te kunnen zien moet je de gang in. Dus moet de signalering buiten de gang worden gedaan zodat gepaste afstand kan worden gehouden. Een open deur is in dit geval een detectie, omdat iemand die op de wc zit, wel de deur zal sluiten door middel van het slot. Als deze persoon klaar is zal hij/zij de wc verlaten en de deur openen. Dan kan bijvoorbeeld 5-10 seconden later het signaal worden gegeven dat de wc vrij is.

Het is misschien allemaal wat overdreven, maar dat zijn de regels die opgelegd worden op het moment.

Ik denk dat ik het ga proberen met een 'Deursluiter voor Opdekdeur', aan de binnenkant op de deur te monteren, deze zal de deur dan open drukken.
Waarom niet gewoon een slot op de deur naar de gang toe?
Of als dasr nog geen deur zit, een tijdelijke deur ophangen?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-05 14:34
Pindakaas schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:53:
[...]

ja bij somige bedrijven kan inderdaad op de eerste deur een slot en op de 2de niet.
dan kan je rustig in het gangtje je handen wassen, aan het begin wel even nadenken,
maar als je het goed doet werkt het wel, en als je het verkeerdt doet kan iemand de plee open trekken als je zit
te kakken. vooral bij mensen met een beperking werkt het niet naar behoren. bij normale werkt het wel.
het ging ook dan af en toe mis. maar de basis ansich werkte prima. je wist of een wc bezet was of niet.

[ Voor 74% gewijzigd door miciel op 27-04-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
tweakG5 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:40:
Oplossingen met een bewegingsmelder is te traag, de toilet moet namelijk meteen 'vrij' zijn als de persoon het toilet heeft verlaten. Tijdens een lange 'grote boodschap' wil je niet dat de bewegingsmelder geen beweging meer detecteert en het toilet vrijgeeft, dus zul je een delay van een minuut toch wel in moeten houden.
In plaats daarvan kun je misschien een lichtsluis gebruiken. Idealiter over de lengte van de wc gemonteerd zodat je zowel staande als zittende gebruikers meepakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:01

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Even outside the box gedacht: een plasketting gebruiken? Plasketting weg = wc bezet.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Nielson schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:27:
[...]
In plaats daarvan kun je misschien een lichtsluis gebruiken. Idealiter over de lengte van de wc gemonteerd zodat je zowel staande als zittende gebruikers meepakt.
Had ik voorgesteld, maar kreeg de opmerking dat men dan zou denken dat het een camera kan zijn.
RedFox schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:32:
Even outside the box gedacht: een plasketting gebruiken? Plasketting weg = wc bezet.
Dat is absoluut de makkelijkste oplossing, maar corona en dingen aanraken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
leecher schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:48:
Ik zou een klein plat magneetje op het deel van het slot dat in het slotgat valt plakken. In het slotgat een hallsensor plakken en hele dunne draadjes met een stukje tape in de sponning wegwerken. Je controller kan je dan ergens boven de deur doen. Zie je nauwelijks wat van en is schadevrij binnen 20 seconden te verwijderen.
Ik denk dat ik toch even ga kijken of ik wat achter het slot kwijt kan.
Pindakaas schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:53:
[...]

Het is zo dat elke toilet voorzien is van een eigen wasbak, dus vandaar dat de individuele wc's op slot gaan en niet de hoofddeur. Het zou eventueel wel mogelijk moeten zijn om deze deur te sluiten. Echter zullen mensen dan daar wachten en alsnog dicht bij elkaar in de buurt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
je hebt kastschakelaars. zet daar een relais achter en je hebt de tegenovergestelde werking.
(er bestaan relais die dit kunnen) echter dan moet je nog een manier verzinnen om de deur uit de sponing te drukken. de dagschot verwijderen of er een schroefje indraaien zodat deze naar binnen blijft staan.
en enkel gebruik maken van het nachtslot.de deur wordt dan open geduwdt door de kastschakelaar en blijft dus op een kier staan.mits de kastschakelaar sterk genoeg is hiervoor, en anders moet je opzoek naar een veertje oid. als je netjes uitlegt dat ze de deur moeten sluiten en dat dan de verlichting automatisch aangaat.
zal het wel werken. zowel de verlichting in de wc als een waarschuwingslamp kan je er dan aan koppelen.

[ Voor 16% gewijzigd door miciel op 27-04-2020 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:10

franssie

Save the albatross

Sowieso alleen nachtslot anders werkt het niet. Ik zou ook voor de kast verlichting schakelaar icm relais en veren gaan. Afhankelijk van de scharnieren heb je ook veren die je op de scharnieren kan zetten.

Edit: en een stukje schockcord trekt die deur ook wel open als je een L haak bovenin monteert.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 27-04-2020 17:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
miciel schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:41:
je hebt kastschakelaars. zet daar een relais achter en je hebt de tegenovergestelde werking.
(er bestaan relais die dit kunnen) echter dan moet je nog een manier verzinnen om de deur uit de sponing te drukken. de dagschot verwijderen of er een schroefje indraaien zodat deze naar binnen blijft staan.
en enkel gebruik maken van het nachtslot.de deur wordt dan open geduwdt door de kastschakelaar en blijft dus op een kier staan.mits de kastschakelaar sterk genoeg is hiervoor, en anders moet je opzoek naar een veertje oid. als je netjes uitlegt dat ze de deur moeten sluiten en dat dan de verlichting automatisch aangaat.
zal het wel werken. zowel de verlichting in de wc als een waarschuwingslamp kan je er dan aan koppelen.
Een kastschakelaar is eigenlijk best een goede, om deze dan ook aan de verlichting te koppelen inderdaad. Dagslot zou sowieso verwijderd worden, ander kan de deur van buiten weer dichtgeduwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:10

franssie

Save the albatross

En natuurlijk een leuke rode lamp zoeken met "no access - recording ongoing / stilte opname"

edit: en een simpele oplossing zou kunnen zijn om de kast schakkelaar binnen te monteren maar van dan boven en op de deur een plaatje te maken dat een cm uitsteekt, deur op kier = plaatje weg, licht in de gang aan. En dan voor de toiletverlichting een standaard PIR (bewegeingsmelder) of gewoon een LED lamp (verbruikt bijna niets, 6W is EUR13 per jaar grofweg)

edit2: en een stukje tochtstrip in de deursponning duwt 'm ook wel open - moet je wel om de zoveel tijd vervangen denk ik.

[ Voor 87% gewijzigd door franssie op 27-04-2020 18:09 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
tweakG5 schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:51:
[...]

Een kastschakelaar is eigenlijk best een goede, om deze dan ook aan de verlichting te koppelen inderdaad. Dagslot zou sowieso verwijderd worden, ander kan de deur van buiten weer dichtgeduwd worden.
ik vergeet nog een ding relais houden niet van lange inschakelduur.
zoals in jou geval snacht plaats vindt. een uurtje ofzo kan geen kwaad.
je zou er bijv voor de nacht dan nog een timer ofzo tussen moeten zetten om te voorkomen dat ze vast gaan kleven. en overdag en savonds zal het toilet wel gebruikt gaan worden.

je kan natuurlijk ook het internet afstruinen naar een omgekeerde schakelaar.
een no (normaly open) schakelaar moet je dan hebben. dan heb je geen relais meer nodig.
en deze ergens inbouwen. in een kastschakelaar doosje bijv, :+
(zie laatste post alles in een keer klaar geen relais geen geklooi gewoon complete schakelaar)

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 28-04-2020 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

tweakG5 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:40:
[...]

Zeker waar, maar gezien het een gemixt toilet in een horeca gelegenheid is, ga ik er voor het gemak even vanuit, dat ook de heren het fatsoen hebben om de deur te sluiten.

[...]

Het idee is nu om een magneetcontact te gebruiken, zoals ook bij beveiligingssystemen, en deze te verbinden met een microcontroller met signaal verlichting. Dan kan de tijd waarin de persoon is vertrokken, tot het toilet weer vrijgegeven wordt , worden ingesteld.
Just out of curiosity, waarom mag er niemand de gang op als er iemand zit te poepen??

Maybe is het verwijderen van het invalslot (of hoe dat ding dat je met de klink normaal bedient) icm zo'n snelbinder elastiek en twee oogschroeven een idee, als je deur niet op slot zit wordt hij open getrokken door de elastiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:21

rdejongjr

Gnome

PIR sensor om het licht te schakelen? Meteen een extra contactpunt minder en ja kan de geschakelde spanning ook doorlussen naar een statuslamp aan het begin van de hal.

Ook knoppen voor het doorspoelen heb je contactloos.

Sensorkraan bij de wasbak en je hebt nog meer gemak.

Diverse oplossingen die (denk ik) waarde toevoegen als deze permanent blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
Draait er iets aan de buitenkant mee als je hem op slot draait? Anders kun je daar mss daar iets op plakken dat meedraait? Net zoals die rood=bezet deurbeslagen? Of moet de deur perse open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
Alternatief, je kunt veren in alle soorten en maten online bestellen. Deze op een hoekijzer monteren en dan op de tegel plakken of ergens klemmen op een hout? Ik heb met zo'n lijm de toiletrolhouder opgehangen. Toen ik hem weggehaald heb kon je de lijmresten wegsteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:36
@tweakG5

Ik heb zo'n schakelaar voor mijn zolderverlichting.
https://www.elektramat.nl...on-safety-eindschakelaar/

Heeft een NO en NC contact, dus je kan deze zonder relais gebruiken zoals jij wilt.

Mogelijk is de veerspanning zelfs sterk genoeg dat de deur niet uit zichzelf in het slot valt.

Je kan dat trouwens voorkomen door het verende gedeelte wat je met de kruk bedient met een klein schroefje te blokkeren zodat hij altijd nasr binnen gedrukt zit.

Zo werkt alleen het handmatige wc slot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:02
tweakG5 schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:34:
Dat is absoluut de makkelijkste oplossing, maar corona en dingen aanraken :X
Wat denk je van de deurklink, wc, kraan etc die je ook moet aanraken? Dit is de makkelijkste optie en mee te nemen in de schoonmaak ronde... die als je het goed wilt doen na elk toilet bezoek zou moeten.
Pagina: 1