Vraag

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:12
Momenteel heb ik een Marantz SR6008 Hierop is aangesloten:
- Nvidia Shield TV (Media / Spotify)
- 5.1 configuratie:De shield (Kodi/Netflix/ Disney / Spotify) is aangesloten via HDMI op de versterker. En geeft netjes de gewenste formaten door. Echter doordat de HDCP versie op de receiver wat ouder is wordt netflix 4K niet ondersteund (doorgegeven). Ik zou natuurlijk de shield rechstreeks op de TV kunnen aanlsuiten en via SPDIF naar de receiver kunnen gaan, maar dan mis ik weer geluidsformaten.

Ik gebruik de set om te kijken naar films, mijn vriendin gebruikt de set voor muziek.

Mijn oplossing is dan ook een nieuwe receiver te kopen.

Ik zoek een?
Surround Receiver

Wat is je budget?
Ongeveer 1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Afspelen media via Shield aangesloten middels HDMI

Wat heb je zelf al gevonden?
Ondanks dat ik vrijwel geen aansluitingen gebruik, wil ik geen downgrade doen. Ik wil een degelijke aansturing voor mijn speakers. Op mijn wensenlijst staat de Marantz Sr6013 (De nieuwe 6014 biedt vrij weinig nieuws t.o.v. 6013). Ook staat op deze lijst de denon x3600H. Mocht er een leuke aanbieding zijn dat is de x4500h mijn ideale kandidaat. Dat voelt als een mooie upgrade t.o.v de sr6008.

Welke vragen heb je hier nog over?
Heeft er iemand ervaring met de SR6013 en de x3600h? Het lijkt me leuk om voor de komende paar jaar weer eens een ander merk te hebben draaien en de denon heeft mijn voorkeur. Echter, ik wil niet downgraden. Wat is wijsheid?

Alle reacties

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:48
Je gebruikt vrij weinig aansluitingen, maar kijkt wel naar receivers die dat bieden. Wat zie jij als downgraden? Het is beter om een receiver uit te kiezen aan de hand van de opties die jij nodig hebt. Wellicht kun jij jezelf veel geld besparen. Door de bank genomen klinken receivers allemaal hetzelfde. Het is de speaker die het verschil gaat maken. Welke opties van een Marantz SR 6xxx of Denon X3xxx gebruik je die echt onmisbaar zijn die goedkopere modellen niet hebben? Voordeel van de Marantz 6xxx en Denon X3xxx is audyssey XT32. Persoonlijk vind ik de Marantz 6xxx mooier, omdat die een klepje op de voorkant heeft om knoppen/aansluitingen weg te werken. Ziet er een stuk cleaner uit dan de Denon X3xxx.

Zelf heb ik een Marantz 5010, waaraan Focal Aria 926 fronts, Focal Aria 900CC center, BA A25 surrounds en een SVS PB1000 hangen. Hangt ook een shield aan en geeft netjes HDR 4K door via de receiver aan mijn tv. Klinkt als een zonnetje. Enige reden waarom ik voor een Marantz 6xxx zou gaan is voor de looks en Audyssey XT32 om de sub beter in te kunnen regelen.

Wat nog wel iets kan zijn om rekening mee te houden is HDMI 2.1. Geen idee of dat voor jou belangrijk is. Met de komst van de nieuwe consoles, en om lang futureproof te blijven, is dat interessant. Er zijn niet veel receivers die dat op het moment hebben. Volgens mij is Yamaha momenteel de enige.

[Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 29-04-2020 08:38]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5

• Benzed
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18-10 08:14

Benzed

LG65C8 owner

Er staat dat je de marantz 6013 hebt klopt dit wel? Ik vermoed dat je een veel ouder model hebt. Anders even de firmware nakijken zowel bij de receiver als de shield.

Edit:Daarnaast zou je de app op de tv voor netflix kunnen gebruiken en met hdmi arc voor het geluid naar de receiver.

[Voor 26% gewijzigd door Benzed op 29-04-2020 09:36]

• mcsluis
Hulleman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:28:
Je gebruikt vrij weinig aansluitingen, maar kijkt wel naar receivers die dat bieden. Wat zie jij als downgraden? Het is beter om een receiver uit te kiezen aan de hand van de opties die jij nodig hebt. Wellicht kun jij jezelf veel geld besparen. Door de bank genomen klinken receivers allemaal hetzelfde. Het is de speaker die het verschil gaat maken. Welke opties van een Marantz SR 6xxx of Denon X3xxx gebruik je die echt onmisbaar zijn die goedkopere modellen niet hebben? Voordeel van de Marantz 6xxx en Denon X3xxx is audyssey XT32. Persoonlijk vind ik de Marantz 6xxx mooier, omdat die een klepje op de voorkant heeft om knoppen/aansluitingen weg te werken. Ziet er een stuk cleaner uit dan de Denon X3xxx.
Als downgrade zie ik gebruikte interne materialen. Bijvoorbeeld een koelelement van flinterdun metaal i.p.v. een goed aluminium blok.Het grootste voordeel van beide series zie ik de hogere DHCP versie en de XT32.
Vooral de XT32 is vaak niet aanwezig bij lagere series.
Zelf heb ik een Marantz 5010, waaraan Focal Aria 926 fronts, Focal Aria 900CC center, BA A25 surrounds en een SVS PB1000 hangen. Hangt ook een shield aan en geeft netjes HDR 4K door via de receiver aan mijn tv. Klinkt als een zonnetje. Enige reden waarom ik voor een Marantz 6xxx zou gaan is voor de looks en Audyssey XT32 om de sub beter in te kunnen regelen.
Dat zijn een paar flinke jongens. Ik kijk dan ook zeker niet naar het vermogensverschil tussen mijn keuzes. Dat is te verwaarlozen.
Wat nog wel iets kan zijn om rekening mee te houden is HDMI 2.1. Geen idee of dat voor jou belangrijk is. Met de komst van de nieuwe consoles, en om lang futureproof te blijven, is dat interessant. Er zijn niet veel receivers die dat op het moment hebben. Volgens mij is Yamaha momenteel de enige.
Ik heb er even over gedacht, Maar gamen via de console doe ik nu niet en in de toekomst ook niet. HDMI2.1 is geen must.
Benzed schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:13:
Er staat dat je de marantz 6013 hebt klopt dit wel? Ik vermoed dat je een veel ouder model hebt. Anders even de firmware nakijken zowel bij de receiver als de shield.
Scherp! SR6013=SR6008 -- Aangepast!
Edit:Daarnaast zou je de app op de tv voor netflix kunnen gebruiken en met hdmi arc voor het geluid naar de receiver.
Ik weet dat er andere mogelijkheden zijn. Ik was juist naar de shield overegestapt van deticated HTPC om Netflix/Videoland/Prime/Disney/Spotify/KODI vanaf 1 plek te kunnen laten werken. Dat is ook wat makkelijker voor de vriendin.

Dit is ook een goede reden(Excuus) om een nieuwe receiver aan te schaffen.

[Voor 15% gewijzigd door mcsluis op 29-04-2020 10:23]

• Benzed
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18-10 08:14

Benzed

LG65C8 owner

Kijk een 6008. Zowel de Denon als de Marantz hebben de XT32 aan boord. In klank en kwaliteit zal wel weinig hoorbaar verschil zijn. Het is een beetje waar je voorkeur voor ligt. Met een nieuwe receiver moet 4k geen probleem meer zijn. Zowel op vermogen als aansluitingen genoeg. Ik heb zelf geen ervaring met deze maar in het verleden wel verschillende receivers gehad. waaronder een denon 1610 .Ik kijk zelf naar een Denon 4500 omdat mijn oude pioneer kapot is gegaan. Ik denk dat je aardig safe zit bij deze 2.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14:57
Kijk ook eens naar Yamaha, heb zelf de laatste jaren wat vage problemen met Marantz (slechte audio-uitgangen) die niet echt te triggeren waardoor het niet aan te tonen valt voor garantie.

Zou overigens alleen voor een nieuwere hdcp versie geen nieuwe versterker kopen. Als je het dan toch perse wil zou ik wel hdmi2.1 doen want dat zal langer ondersteunt worden.

• mcsluis
Malt007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:47:
Kijk ook eens naar Yamaha, heb zelf de laatste jaren wat vage problemen met Marantz (slechte audio-uitgangen) die niet echt te triggeren waardoor het niet aan te tonen valt voor garantie.

Zou overigens alleen voor een nieuwere hdcp versie geen nieuwe versterker kopen. Als je het dan toch perse wil zou ik wel hdmi2.1 doen want dat zal langer ondersteunt worden.
Had nog even naar de A880 gekeken, maar die is dan weer net wat duurder dan ik wil. Daarnaast heeft deze geen XT32. De aanleiding is inderdaad enkel de HDCP (doorgifte 4k60hz). Vind ik storend genoeg om te gaan shoppen.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:53

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

mcsluis schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:57:
[...]
Daarnaast heeft deze geen XT32.
Dat zal je naast Denon en Marantz ook niet op andere merken vinden. Onkyo gebruikte het vroeger ook maar die zijn over naar "hun" ("hun" want het is afgeleid van Pioneer MCACC) AccuEQ. Pioneer heeft dus MCACC en Yamaha YPAO. Ervaringen met YPAO zijn mij niet bekend, ik weet wel dat MCACC op GoT enthousiast wordt ontvangen. Wil je overigens echt goede Room EQ Software dan ga je naar Anthem met hun ARC of neem je iets met DIRAC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mcsluis
FeaR schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:39:
[...]

Dat zal je naast Denon en Marantz ook niet op andere merken vinden. Onkyo gebruikte het vroeger ook maar die zijn over naar "hun" ("hun" want het is afgeleid van Pioneer MCACC) AccuEQ. Pioneer heeft dus MCACC en Yamaha YPAO. Ervaringen met YPAO zijn mij niet bekend, ik weet wel dat MCACC op GoT enthousiast wordt ontvangen. Wil je overigens echt goede Room EQ Software dan ga je naar Anthem met hun ARC of neem je iets met DIRAC.
Echter, de meest 'basic' Anthem ligt buiten mijn budget. ;-)

Ik kom trouwens net een review van de x3600h tegen op https://www.audiosciencereview.com/ waarbij er behoorlijk wat metingen zijn gedaan. De x3600h schijnt erg goed uit zijn tests te komen. Echter, ik heb geen idee wat er precies wordt getest en welke conclusies ik hieraan kan verbinden voor mijn consumenten gebruik. Volgens mij heb jij wel enig idee van wat hier wordt besproken :+ .

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
mcsluis schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:35:
Ik zou natuurlijk de shield rechstreeks op de TV kunnen aanlsuiten en via SPDIF naar de receiver kunnen gaan, maar dan mis ik weer geluidsformaten.
Zelf heb ik een SR6007 en gebruik deze alleen voor het geluid. Een blu-ray speler en een zelden gebruikte htpc zitten op de TV aangesloten. Probeer het eens en kijk welke geluidsformaten je echt mist...
Met een redelijk recente LG doen de netflix en primevideo app het ook op de tv zelf.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13-10 14:44

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@mcsluis heb je al een keuze gemaakt en wat heb je gekozen en waarom?

Reden voor de vraag is dat ik een vergelijkbare vraag heb, maar dan ook nog de SR5014 en de X2600H overweeg.

Daar ontbreekt het wel aan de XT32, maar de vraag is in hoeverre je dat mist. (De SR6008 heeft het ook niet.)

Het is lastig kiezen

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcsluis
Hann1BaL schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:17:
@mcsluis heb je al een keuze gemaakt en wat heb je gekozen en waarom?

Reden voor de vraag is dat ik een vergelijkbare vraag heb, maar dan ook nog de SR5014 en de X2600H overweeg.

Daar ontbreekt het wel aan de XT32, maar de vraag is in hoeverre je dat mist. (De SR6008 heeft het ook niet.)

Het is lastig kiezen
Ik heb enige tijd geleden de x3600h aangeschaft met voornaamste reden boven de Marantz, dat ik wel eens wat anders wilde proberen na meerdere malen een marantz te hebben aangeschaft. En mijn conclusie is dat de x3600h een prima apparaat is, stuurt de set zonder moeite aan en ook het 4k signaal wordt netjes doorgegeven. Xt32 met de audessey app werkt ook prima. Maar geluidstechnisch hoor ik geen verschil met de sr6008. En dat was de insteek ook niet.

Let trouwens op dat er ook al een x2700h is gepresenteerd.

Maar mijn advies, neem de goedkoopste van de twee. Welke je ook koopt het is geen miskoop.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ja, de Denon's zijn toch wel een slagje goedkoper.
Ze blijven met Marantz stellen dat de HDAMs zo goed zijn en daardoor beter klinken en de prijs rechtvaardigen.

Ik denk dat ik na meerdere Marantz receivers ook langzaam richting Denon word getrokken.

• mcsluis
Hann1BaL schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:44:
Ja, de Denon's zijn toch wel een slagje goedkoper.
Ze blijven met Marantz stellen dat de HDAMs zo goed zijn en daardoor beter klinken en de prijs rechtvaardigen.

Ik denk dat ik na meerdere Marantz receivers ook langzaam richting Denon word getrokken.
Ik gebruik geen analoge aansluitingen waardoor de HDAM ook geen doorslaggevende factor meer was.

• Hann1BaL

Hann1BaL

mcsluis schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:21:
[...]

Ik gebruik geen analoge aansluitingen waardoor de HDAM ook geen doorslaggevende factor meer was.
Zo simpel en correct. Ik ook niet meer, dus dat hoef ik ook niet zo mee te laten wegen. Blij dat ik toch nog even op je topic heb gereageerd. Misschien toch eens naar Denon gaan.

(Irrationeel is het voor mij nog steeds meer het budgetmerk vergeleken Marantz, maar het is gewoon onzin voor veel gebruikers.)

• mcsluis
Hann1BaL schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Zo simpel en correct. Ik ook niet meer, dus dat hoef ik ook niet zo mee te laten wegen. Blij dat ik toch nog even op je topic heb gereageerd. Misschien toch eens naar Denon gaan.

(Irrationeel is het voor mij nog steeds meer het budgetmerk vergeleken Marantz, maar het is gewoon onzin voor veel gebruikers.)
In een van mijn post heb ik een link naar een review geplaatst. Daarop zie je de interne opbouw van de x3600h naast de 6013. Deze is vrijwel identiek. Weet niet of dat ook geldt voor de 2600h, maar die hebben ze daar ook gereviewd. Ik heb denon nooit gezien als budgetmerk, immers beide van sound unlimited.

Succes met je Keuze!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:55
Zet je wensen eens achter elkaar in de pricewatch, adhv dit lijstje: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Dan zie je vanzelf welke receivers overblijven die aan jouw wensen voldoen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcsluis
Jorgen schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 01:30:
Zet je wensen eens achter elkaar in de pricewatch, adhv dit lijstje: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Dan zie je vanzelf welke receivers overblijven die aan jouw wensen voldoen.
Wellicht goed bedoeld, maar die post is niet relevant in dit topic, het is geen ik ben verdwaald topic. Valt me ook op dat je die pricewatch filterhandleiding wel heel erg vaak post. Begint voor mij een beetje op ongewenste spam te lijken.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:55
mcsluis schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:22:
[...]

Wellicht goed bedoeld, maar die post is niet relevant in dit topic, het is geen ik ben verdwaald topic. Valt me ook op dat je die pricewatch filterhandleiding wel heel erg vaak post. Begint voor mij een beetje op ongewenste spam te lijken.
Even een paar dingen helder maken. Allereerst vraag je om advies en kom je zelf met hogere segment / top receivers van deze merken, terwijl deze hogere ranges waarschijnlijk geheel niet nodig zijn. "Degelijke aansturing" is echt een non-issue. Dat had je kunnen weten als je mijn lijstje en de tig andere topics al kent en er wordt ook door verschillende mensen voor mij al op gewezen. Zeker als je weinig aansluitingen gebruikt, voldoet bijna elke 4k hdr receiver gewoon. De hulp was goed bedoeld. Ik ga echter niet op duizend keer dezelfde vraag, duizend keer hetzelfde antwoord opschrijven. Maar goed, wie het niet waardeert hoeft het niet te lezen.

[Voor 22% gewijzigd door Jorgen op 04-07-2020 18:14]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee