Welke surround neem ik voor zowel films als muziek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkat
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-05-2020
Ik ben op zoek naar een deftig 5.1 surround systeem ( met 2 speakers voor achter de zetel)
Ik las dat all in one cinema's nu niet het van het blijken te zijn. Aangezien ik momenteel nog de kabelgoten aan het slijpen ben dacht ik nu reeds alles te voorzien.

Ook ben ik een grote muziekfan, met een collectie platen had ik dus ook graag mijn platenspeler kunnen aansluiten aan de reciever. Hierbij is het probleem dat voor films het 5.1 zou moeten zijn (eerder knusse living), maar voor de platenspeler had ik er graag de keuken bijgenomen met 2 extra speakertjes.

Is dit te doen zonder veel geklungel.

Los van dat ik graag naar films kijk en naar muziek luister, ben ik een leek qua speakers en opstellen.
Iemand die me kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
sharkat schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:18:

Ook ben ik een grote muziekfan, met een collectie platen had ik dus ook graag mijn platenspeler kunnen aansluiten aan de receiver. Hierbij is het probleem dat voor films het 5.1 zou moeten zijn (eerder knusse living), maar voor de platenspeler had ik er graag de keuken bijgenomen met 2 extra speakertjes.
Prima te doen wat jij wilt, hier heb je wel een versterker voor nodig die minimaal 2 zones ondersteund en de bekabeling dan dus ook zodanig aansluiten.

Hier kun je er meer over vinden -> https://www.homecinemamag...een-home-cinema-receiver/

Met deze informatie kun je dan in de pricewatch van Tweakers een kijkje nemen, en kijken wat er in je budget past aangezien we niet op je bankrekening kunnen kijken ;) => https://tweakers.net/versterkers-en-receivers/vergelijken/

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkat
fazerfreak schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:30:
[...]

Prima te doen wat jij wilt, hier heb je wel een versterker voor nodig die minimaal 2 zones ondersteund en de bekabeling dan dus ook zodanig aansluiten.

Hier kun je er meer over vinden -> https://www.homecinemamag...een-home-cinema-receiver/

Met deze informatie kun je dan in de pricewatch van Tweakers een kijkje nemen, en kijken wat er in je budget past aangezien we niet op je bankrekening kunnen kijken ;) => https://tweakers.net/versterkers-en-receivers/vergelijken/
De informatie lezen is makkelijk, ze begrijpen iets minder. Als ik het goed lees neem ik best een 7.1(metm ulti zone) met 2 extra speaker outputs? en heb ik niet echt een 2e versterker nodig aangezien ik ofwel 5.1 gebruik ofwel 7.1 en nooit tegelijkertijd de 5.1 voor een film en de 2 speakertjes voor een cd ofzo. Ben ik correct? ik las ook dat analoog doorgeven het beste is; dat mag geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
Correct.
Je kunt dus in de hoofdzone naar een Blu-ray film via HDMI kijken maar de tweede zone kan alleen van audio voorzien worden middels bijvoorbeeld een tulpkabel. Het is dus vaak een vereiste om bronnen die je (ook) in een tweede of derde ruimte wilt beluisteren analoog aan te sluiten.
Sommige receivers hebben de ondersteuning om naar 7.1 te gaan als zone 2 niet gebruikt wordt maar dat is zeer receiver specifiek dus hier kan je niet vanuit gaan.
Even bij de leverancier informeren voor de zekerheid dus mocht dit een wens zijn, indien het niet op de website van het merk gevonden kan worden.

Zone 1 en Zone 2 kunnen prima tegelijkertijd iets afspelen maar met beperkingen dus qua bronnen.

Ik zou in jou geval gaan voor een 7.1 receiver met ondersteuning voor een 2e zone met aansluiting via de speaker aansluitingen.

Hierdoor heb je alleen maar speakerdraad vanaf je versterker naar je speakers in de keuken nodig en doet je receiver de rest van het werk.

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@sharkat Aangezien je aangeeft veel waarde te hechten aan muziek, zou ik sowieso kijken naar de duurdere merken. Goed surround hoeft goede stereo-weergave zeker niet in de weg te staan. Zelf heb ik al jaren een Cambridge Audio receiver om deze reden. In stereo-modus doet hij eigenlijk niet onder voor de stereo-versterkers van het merk (die over het algemeen erg goed scoren in reviews).

Veel wat geavanceerdere receivers hebben ook goede ondersteuning voor multi-room.

Voor je draaitafel zal je tegenwoordig zo goed als zeker een losse voorversterker moeten aanschaffen.

Belangrijkste punt mis ik alleen nog, wat is überhaupt je budget en zijn er merken waar je een bepaalde voorkeur voor hebt e.d.?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkat
mijn budget is "beperkt" , maar ik kan natuurlijk alle aansluitingen voorzien en stukje per stukje alles bij elkaar kopen. Hef effectief kopen is nog veraf, maar ik wil al zeker zijn van wat, waar en hoe.

Als ik er nog een voorversterker tussen plaats denk ik dat ik draden moet versteken als ik dan bijvoorbeeld de tv uitzet en een plaatje wil opleggen ( en een versterker door een versterker geef meestal ruis dacht ik?).
Je moet je er ook niet te veel bij voorstellen. De echte audio apparatuur staat op een andere kamer, in de living pimeert het geluid voor films en games.

Een voorkeur voor merken heb ik niet, wel las ik dat Denon goede reviecers heeft. Los daarvan hoopte ik ook dat jullie me konden helpen met de sub, front, center etc. Ik heb hier echt geen flauw benul van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:20
Sharkat, ik heb de volgende opstelling voor films, gamen en lp draaien. Versterker Denon xh-1500, fronts Dali spektor 6, sub Dali sube9f, center Dali spektor vokal , surround achter Dali Fazon mikro vocal.
Voor games en films gaat alles over de 5.1 set en voor lp draaien alleen over de fronts en de sub. Als je in de keuken ook muziek wil dan passen de Heos luidsprekers heel goed bij de denon. Hierover kun je dan aparte muziek draaien of ze toevoegen aan een bestaande setup.
Dali geeft voor mij een mooi warm geluid en ze hebben iets voor ieder budget maar is ook kwalitiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

sharkat schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:51:
Los daarvan hoopte ik ook dat jullie me konden helpen met de sub, front, center etc. Ik heb hier echt geen flauw benul van
Dat gaan we niet doen zonder input van jouw kant. Zonder input wordt dit een topic met een eindeloze lijst van merken en type speakers eventueel in combinatie met een receiver die binnen het (niet genoemde) budget vallen. Opsomtopics voegen weinig toe. Advies is dan ook om eerst zelf onderzoek te doen. Stel een budget vast, ga kijken en luisteren in een winkel. Dan weet je wat er te krijgen is qua type speakers (vloerstaander, boekenplank, satelliet) en naar welke merken je neigt. Nu is het veel te breed om een advies te kunnen geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkat
ok, ik ben alleszins al een heel stuk wijzer wat betreft de multi room functie. bedankt daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-04 12:02

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Ik raad aan om even langs een hifi zaakje te gaan. Dan kan je het verschil met normale 5.1 setjes direct horen en wil je eigenlijk niks anders meer. Zeker niet als je een echte liefhebber bent.
Heb het over winkels als: Hobo, Stassen, Audioexpert of HifiKlubben.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-05 23:16
Vraag 1 is denk ik budget en verwachtingen.

Surround is leuk, maar een set die zowel surround als muziek echt goed doet loopt aardig in de papieren
Vandaar de vraag, budget.

Als het budget relatief klein is en muziek is belangrijk, dan wordt je misschien blijer van een goede stereo set in plaats van de surround set die je voor hetzelfde geld kan kopen. Dat is het verwachtingen deel.

En nog iets, goed geluid en van die melkpakjes gaat niet samen, dus de W.A.F. factor is ook belangrijk, heb je daar last van? Goede speakers frommel je niet in een hoekje van een plank weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkat
wat is een klein budget? rond de 2000 dacht ik sowieso kwijt te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-05 23:16
sharkat schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:44:
wat is een klein budget? rond de 2000 dacht ik sowieso kwijt te zijn
Kijk, sommigen vinden de helft al te veel.

Maar dat is een budget daar kan je best een nette surround set voor kopen.
Alleen zal je toch ergens moeten gaan luisteren om te bepalen of het klinkt zoals je wil.

Zoals gezegd, voor hetzelfde geld heb je ook een stereo set die de vloer aanveegt met een surround set van dezelfde prijs.

Dus kan komt de onvermijdelijke vraag, surround, of beter klinkende stereo, of het budget verder verhogen?

Qua surround kan je voor dat geld een Yamaha RX-A880 + surround set Dali speakers wel vinden waarschijnlijk.
Zit je qua receiver net een stukje boven de instappers.

Ik denk dat je eens bij een goede hifi zaak moet gaan kijken en luisteren.
Wat de één al erg goed vind klinken kan de ander helemaal niet bekoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkat
Zoals gezegd, voor hetzelfde geld heb je ook een stereo set die de vloer aanveegt met een surround set van dezelfde prijs.
maar dan verlies ik wel echt het cinema gehalte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
https://doublepoint.nl/sv...round-systeem-white-gloss

ie is er ook in het zwart

https://doublepoint.nl/sv...ma-surround-systeem-zwart

en zwarte piano lak die is even duur als de witte

Een denon x2500 of x2600 als receiver en je zit nog onder je budget.
En Yamaha is ook goed maar die zakken niet in prijs, een denon van een jaar oud is een stuk goedkoper geworden.
Je kan ook andere speakers nemen maar ik zou wel een svs sb1000 of pb1000 als sub aanbevelen, die zijn toch wel behoorlijk goed en je hebt het budget ervoor.
Later als het upgradevirus gaat kriebelen vervang je gewoon je fronts voor vloerstaanders of grote boekenplank modellen, je kan svs speakers mixen ze gebruiken allemaal dezelfde tweeter. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Goofy1978 op 28-04-2020 18:12 ]

Pagina: 1