Toon posts:

Linux Red Hat 6.0

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb RH 6.0 geïnstalleerd. Alleen een probleem, ik weet er nog niets van. Als ik m'n PC opstart en Linux start moet ik naar verloop van tijd inloggen. Als ik dat gedaan heb krijg ik een soort dos voor me. Hoe krijg dat X windows dan op m'n scherm. Welk commando moet ik dan intikken?

Martijn

P.S.: Mijn excuses voor deze 'domme' vraag. Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:09
startx

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Verwijderd

Die 'soort dos' is dus linux, het X windows IS niet linux... Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/wink.gif

Als je echt nog *niets* van linux weet raad ik je aan howto's te lezen (in dit geval bijv. die van Xfree86 oid).
Als je niet weet wat bepaalde commands precies doen, typ dan bijv.: 'man startx' (voor een manual page over startx)

Verwijderd

Yup en die howto's vind je dus in /usr/doc/HOWTO

• Zwaluw
  • Laatst online: 16-06-2003
op internet kan je ook veel info in het nederlands vinden.. is altijd nog makkelijker dan Engels. (als je bij Altavista de taal op "dutch" instel, en vraag vaan "linux" dan heb je zo een hele hoop info)

Ik heb pas een werkstuk ovre linux moeten maken.. gewoon ff copy/past van internet.. klaar! Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Is het dit mogelijk:
Mijn pa heeft Internet via de kabel. Via Windows sharen we dat gewoon met Wingate. Hoe kan dit bij Linux. Kan die client zijn aan WIN95?? Doe je dat dan ook met Wingate?

Martijn

• Opvolger
  • Laatst online: 22-07 23:24

Opvolger

Tjaa lalalala ole ole

inloggen doe je met root
en het password heb je in de setup zelf op gegeven
in Xwin kom je door startx in tetikken

By ikke geschrijft

• Opvolger
  • Laatst online: 22-07 23:24

Opvolger

Tjaa lalalala ole ole

tik in in de linux prompt
linuxconf

By ikke geschrijft

• Zwaluw
  • Laatst online: 16-06-2003
Het lijkt mij dat het moet kunnen, het is tenslotte allemaal TCP/IP. Trouwens, dat zal neti met wingate gaan denk ik, maar wel met "www.winroute.nl" lijkt mij.. met dat programma hoeft de client geen programma te installeren, alleen maar de juiste adressen.
BTW. ik heb bijna tot geen verstand van linux... maar het lijkt me logisch dat het zo moet lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Alleen een probleempje, hij herkent m'n ISA Realtek 8029 niet. Standaard NE-2000 werkt ook niet. Ook niet als ik zelf de irq enz. ingeef. Wat te doen?

Thanks,

Martijn

Verwijderd

Topicstarter
Sorr, het is de 8019, niet de 8029.

• RvdH
  • Laatst online: 24-07 17:23

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Als ik jou was zou ik ff een nieuwe PCI ethernetkaartje kopen, lekker goedkope combi. Wordt (bijna) altijd herkend. Gewoon zoeen zonder merk, voor 2 geeltjes ofzo. Linux herkend die dan als het goed is als een NE2000 comp. Netwerkkaart.

Verwijderd

Topicstarter
Die van mij is net nieuw, maar het is alleen ISA. Kan ie dat niet herkennen?

Martijn

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Wat een load-a-crap zie ik hier voorbijkomen zeg...

ISA kaarten worden o.h.a. juist makkelijker herkend onder Linux dan PCI kaarten. Ik heb een tijdje zitten klooien met mijn PCI RealTek 8029, maar ik weet zeker dat er ook een driver is voor de 8019. Lees de NET-HOWTO in /usr/doc. Als het goed is zou dat kaartje trouwens tijdens de RH install moeten zijn herkend en geinstalleerd.

Wat hopelijk ook goed is gegaan is het herkennen van je videokaart en de juiste settings voor je monitor. Zo niet, dan kun je het nogmaals proberen met XF86Setup. Maar kijk uit, als je verkeerde settings kiest krijg je helemaal geen beeld meer of kun je (maar dan moet je wel heel extreem te werk gaan) je hardware vernielen!

Is het allemaal wel gelukt dan kun je inderdaad een grafische shell opstarten met "startx". Tien tegen een dat je dan in fvwm95 komt, een erg lelijke W95 "kloon". Je had tijdens installatie echter ook kunnen kiezen voor KDE, of GNOME, dat er stukken beter uitziet en meer mogelijkheden biedt. Voor een vrij lichte computer (PII233 en lager) zou ik trouwens een evenredig lichtere windowmanager kiezen, Afterstep & Window Maker zijn allebei ook heel aardig w.d.b.

Je Linux client kan ook gewoon via de computer van je pa (dus via Wingate) het internet op. Je moet als gateway dan het ip van de tweede netwerkkaart van de windowsdoos invoeren. Dat zal (als alles goed geconfigd is) een adres uit de serie 192.168.x.x zijn. DNS kan gewoon hetzelfde blijven, die van je provider dus.

• Hans
  • Niet online
Ooooh neeee.... Dit *meen* je niet! 'een soort DOS' whahaha

Verwijderd

Topicstarter
Het spijt me zeer dat ik niet zo veel van Linux afweet als de zeer geleerde Hans Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif

• Hans
  • Niet online
Ja sorry hoor, maar ik moest om dat 'een soort dos' wel heel hard lachen. Linux is geen Windows en will never be Windows.

Verwijderd

Ik heb PCI en ISA Realtek kaartjes. Geen probleem ze onder linux aan de praat te krijgen.

• Tony Vroon
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik heb een merkloze PCI-netkaart (MTek RPCI, mij zegt het in ieder geval niks) en die doet het perfect op NE2000 PCI. Wat ik wel heel erg vervelend is dat ik het scherm niet op 800x600 16-bits kleuren kan krijgen. Het werkt dan gewoon klote. Ik heb een Diamond Stealth64 Video 2001 (S3 Trio64V+, 2 MB RAM) met een Philips 7 CM 3279 monitor. Ik gebruik Mandrake Linux 5.3 en werk onder KDE. Ik kan trouwens ook geen grafische config vinden Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/frown.gif.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Weet iemand waar ik Linux via postorder kan bestellen? (RedHat 6.0 of SuSe 6.0)

Verwijderd

Moet je ff aan Jeroen vragen !!

• Ritchie
  • Laatst online: 18-07 18:08
Je zou eens op donner.nl kunnen kijken.
Ik weet alleen niet of ze ook postorder doen

- NAC Breda -

Verwijderd

Topicstarter
Rick: Ik kan hem wel copiëren voor je. Ik heb de "originele" CD.

Martijn

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Thx Martijn, er is al een meeltje onderweg... Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif

Verwijderd

--naahh laat maar--

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 02:20 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

have you been drinking? :/

Beetje het oudste topic op zoeken en dan schoppen met de melding dat dit het oudste topic is om te schoppen? :/ tis nog geen vrijdag, en dus geen reldag hoor...

edit: jah en dan je post editten he... :P

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 01-02-2007 02:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Gefeliciteerd, je bent verantwoordelijk voor een slotje. :)

Signature

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.