Wat een load-a-crap zie ik hier voorbijkomen zeg...
ISA kaarten worden o.h.a. juist makkelijker herkend onder Linux dan PCI kaarten. Ik heb een tijdje zitten klooien met mijn PCI RealTek 8029, maar ik weet zeker dat er ook een driver is voor de 8019. Lees de NET-HOWTO in /usr/doc. Als het goed is zou dat kaartje trouwens tijdens de RH install moeten zijn herkend en geinstalleerd.
Wat hopelijk ook goed is gegaan is het herkennen van je videokaart en de juiste settings voor je monitor. Zo niet, dan kun je het nogmaals proberen met XF86Setup. Maar kijk uit, als je verkeerde settings kiest krijg je helemaal geen beeld meer of kun je (maar dan moet je wel heel extreem te werk gaan) je hardware vernielen!
Is het allemaal wel gelukt dan kun je inderdaad een grafische shell opstarten met "startx". Tien tegen een dat je dan in fvwm95 komt, een erg lelijke W95 "kloon". Je had tijdens installatie echter ook kunnen kiezen voor KDE, of GNOME, dat er stukken beter uitziet en meer mogelijkheden biedt. Voor een vrij lichte computer (PII233 en lager) zou ik trouwens een evenredig lichtere windowmanager kiezen, Afterstep & Window Maker zijn allebei ook heel aardig w.d.b.
Je Linux client kan ook gewoon via de computer van je pa (dus via Wingate) het internet op. Je moet als gateway dan het ip van de tweede netwerkkaart van de windowsdoos invoeren. Dat zal (als alles goed geconfigd is) een adres uit de serie 192.168.x.x zijn. DNS kan gewoon hetzelfde blijven, die van je provider dus.