Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-08 14:29
Hoi,

Ik heb sinds kort een Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER Gaming OC 3X White 8G.
Bij idle zit ik op 30% TDP (65W!!), dat is veel te hoog.

Ik heb gezien dat dit veroorzaakt kan worden door Gsync, meerdere schermen en/of hoge resolutie en verversingssnelheid. Ik gebruik momenteel slechts 1 Dell Ultrasharp U2515 (1440p, 60hz) dus ik kan het probleem niet vinden.

Meest recente drivers zijn geinstalleerd.
Corsair iCue lijkt er geen invloed op te hebben.

Iemand een tip?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En als je g-sync eens expliciet uitzet dan? Of is die optie greyed out?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat zegt dat de videokaart idle op 30% TDP zit?

Je monitor ondersteunt geen G-sync dus waarom zou je dat aan zetten, als dat überhaupt al mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
Aikon schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:34:
En als je g-sync eens expliciet uitzet dan? Of is die optie greyed out?
Deze monitor heeft geen G-sync. Ik zie G-sync dan ook nergens terug in de Nvidia control panel.

Ik benoemde het omdat er redelijk wat mensen met hetzelfde probleem zijn, waarbij de oorzaak in G-sync zit. Dat is bij mij dus allemaal niet van toepassing lijkt me.
Uszka schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:38:
Wat zegt dat de videokaart idle op 30% TDP zit?

Je monitor ondersteunt geen G-sync dus waarom zou je dat aan zetten, als dat überhaupt al mogelijk is.
GPU-Z, maar HWInfo ook.
Ik geloof het ook wel omdat de fans af en toe licht beginnen te spinnen... dan raakt 'ie de 60C. :(

Ik heb geen G-sync aangezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
uNoTopia schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:55:
[...]

Deze monitor heeft geen G-sync. Ik zie G-sync dan ook nergens terug in de Nvidia control panel.
Dat snapte ik al, maar dacht wellicht staat het toch aan op de één of andere manier aan en geeft dat problemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:49
Zet in het Nvidia Control Panel eens de optie "Display GPU Activity Icon in Notification Area" aan. Dit zit onder het Desktop menu als je het control panel open hebt.

Je krijgt dan een icoontje erbij in de system tray die laat zien welke applicaties er allemaal van 3D gebruik maken.

Mijn ervaring is dat hier applicaties bij zitten die ervoor zorgen dat de GPU niet naar de idle stand gaat.

Oplossing is om deze applicaties toe te voegen aan Manage 3D Settings -> Program Settings en dan de optie Power management mode op "Adaptive" te zetten. Een reboot kan nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
Aikon schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:05:
[...]

Dat snapte ik al, maar dacht wellicht staat het toch aan op de één of andere manier aan en geeft dat problemen. :)
Ja precies, zou zeker kunnen :)
Mr Magic schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:06:
Zet in het Nvidia Control Panel eens de optie "Display GPU Activity Icon in Notification Area" aan. Dit zit onder het Desktop menu als je het control panel open hebt.

Je krijgt dan een icoontje erbij in de system tray die laat zien welke applicaties er allemaal van 3D gebruik maken.

Mijn ervaring is dat hier applicaties bij zitten die ervoor zorgen dat de GPU niet naar de idle stand gaat.

Oplossing is om deze applicaties toe te voegen aan Manage 3D Settings -> Program Settings en dan de optie Power management mode op "Adaptive" te zetten. Een reboot kan nodig zijn.
In eerste instantie waren het 14 apps, kleine achtergrond apps, een paar keer Firefox etc.

Ik heb toen van alles uitgezet en/of Power Management Mode op "adaptive" gezet maar dat hielp niet, nog steeds 65W bij deze 3 apps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPEXeTh6tBBby1oCFi-e_Nllwus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9bXbrssW2bqbX97W11IiPpao.png?f=fotoalbum_large

Die Photo's heb ik nog uitgezet en toen kwam ik op 35W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6wPi9xfhWIG7ZEihLtBw9dDss8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6HDp8nmdQgCotuXdgReqnYk0.png?f=fotoalbum_large

Ik vind 35W nog steeds erg veel, maar nu zijn die clocks in ieder geval 'normaal'. Als ik de benches mag geloven zou deze GPU in idle zo'n 10-12W verbruiken..

Ik snap niet waar ik nu verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@uNoTopia Waar maak je je druk om ?
Bij zwaar gebruik gaat ie ook over TDP heen ;)

edit: wil je besparen, moet je Undervolten

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 27-04-2020 16:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
Hackus schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:47:
@uNoTopia Waar maak je je druk om ?
Bij zwaar gebruik gaat ie ook over TDP heen ;)

edit: wil je besparen, moet je Undervolten
?

Ik maak me druk om een onnodig hoog idle verbruik van 65W.
Dit zorgt voor hogere temps, de fans gaan elke 2-3 minuten draaien en het is gewoon zonde. PC staat bijna 24/7 aan dus nonstop 40-45W voor niks opstoken kost op jaarbasis ook gewoon geld. €75 als ik even snel reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:49
@uNoTopia Welke tool gebruik je om te monitoren?

Als ik naar mijn 2080 Ti kijk als die op 300+400 draait geeft GPU-Z aan dat 'ie tussen de 9 en 11 watt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
Mr Magic schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:30:
@uNoTopia Welke tool gebruik je om te monitoren?

Als ik naar mijn 2080 Ti kijk als die op 300+400 draait geeft GPU-Z aan dat 'ie tussen de 9 en 11 watt verbruikt.
Ik gebruik GPU-Z of HWMonitor, beiden geven me dezelfde waarden.
Het feit dat, toen in eerste instantie het idle verbruik 65W was, de fans eens per 2-3 minuten aan gaan, doet mij vermoeden dat deze temps en verbruiken wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:27
uNoTopia schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:37:
[...]

Ik gebruik GPU-Z of HWMonitor, beiden geven me dezelfde waarden.
Het feit dat, toen in eerste instantie het idle verbruik 65W was, de fans eens per 2-3 minuten aan gaan, doet mij vermoeden dat deze temps en verbruiken wel kloppen.
Ik heb dezelfde kaart en ik zit volgens GPU-Z op een average gebruik van 28,5W in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 16:28
uNoTopia schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:55:
[...]

Ik benoemde het omdat er redelijk wat mensen met hetzelfde probleem zijn, waarbij de oorzaak in G-sync zit.
Hwinfo en GPU-Z gekeken, in mijn geval is het verbruik 17~18watt.

En dat terwijl ik 2 schermen heb waarvan 1 met G-Sync aan, YouTube die een 1440p 30 video afspeelt, Firefox aan met paar tabs en mijn GPU fans draaien constant (performance mode van mijn kaart, dan draaien de fans altijd)

RTX 2070 Super, Asus ROG Strix model.

Ik denk dan dat er iets stiekem op de achtergrond je GPU gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
Travee schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Ik heb dezelfde kaart en ik zit volgens GPU-Z op een average gebruik van 28,5W in idle.
Draai jij iets van Corsair iCue of iets dat te maken heeft met RGB?
Mizgala28 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:10:
[...]

Hwinfo en GPU-Z gekeken, in mijn geval is het verbruik 17~18watt.

En dat terwijl ik 2 schermen heb waarvan 1 met G-Sync aan, YouTube die een 1440p 30 video afspeelt, Firefox aan met paar tabs en mijn GPU fans draaien constant (performance mode van mijn kaart, dan draaien de fans altijd)

RTX 2070 Super, Asus ROG Strix model.

Ik denk dan dat er iets stiekem op de achtergrond je GPU gebruikt.
Met alles UIT kom ik echt niet onder de 35W uit. Toch apart zo'n groot verschil. Je hebt wel een andere kaart though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
uNoTopia schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:52:
[...]

Draai jij iets van Corsair iCue of iets dat te maken heeft met RGB?

[...]

Met alles UIT kom ik echt niet onder de 35W uit. Toch apart zo'n groot verschil. Je hebt wel een andere kaart though.
Misschien is je kaart anders afgesteld, de RX 580 van mijn partner gebruikt vrolijk 30 watt in idle bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:27
Ik gebruik geen RGB software. Probeer dat zoveel mogelijk uit te zetten. Als je iets anders wilt weten om te kunnen vergelijken; vraag maar raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Travee schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:02:
Ik gebruik geen RGB software. Probeer dat zoveel mogelijk uit te zetten. Als je iets anders wilt weten om te kunnen vergelijken; vraag maar raak.
Ik denk persoonlijk niet dat het daar aan ligt, zeker omdat de kaart van de TS naar mijn weten alleen een RGB logo heeft aan de zijkant.

Nu ik het mij zo bedenk, misschien dat drivers met DDU verwijderen en nieuwere (recentere) installeren het probleem verhelpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Mizgala28 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:57:
[...]

Misschien is je kaart anders afgesteld, de RX 580 van mijn partner gebruikt vrolijk 30 watt in idle bijvoorbeeld.
Vrijwel alle AMD kaarten verbruiken in die richting als je meer dan 1 scherm aansluit.
Doet mijn 5700XT ook. Zet ik mijn tweede scherm uit, zakt-ie terug naar 10-15w.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
nelizmastr schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 07:28:
[...]

Vrijwel alle AMD kaarten verbruiken in die richting als je meer dan 1 scherm aansluit.
Doet mijn 5700XT ook. Zet ik mijn tweede scherm uit, zakt-ie terug naar 10-15w.
Weer eens wat geleerd dan, ik dacht dat dit net als bij Nvidia vrij weinig uit maakte.
Pagina: 1