RPG // Adventure *** waarom die namen!

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:42
Ik heb in mijn leven al heel veel Adventures gespeeld. Zo goed als alle Lucas adventures heb ik gespeeld. Alleen Loom niet geloof ik.
Ik heb niet echt veel RPG's gespeeld, maar dat wil niet zeggen dat ik er niets van af weet.

Nou zit ik met een klein mierenneukerij dingetje.

Waarom heten RPG's RPG's en Adventures Adventures.
De kenmerken van een RPG zijn het upgrade systeem en de fantasie settings. De kenmerken van een Adventure zijn het tegenkomen en praten met mensen en het oplossen van puzzels.

Waarom heet een RPG dan een Role Playing Game, wat zoveel betekend als Rollenspel. Ik vind Grim Fandango méér een rollenspel dan bijvoorbeeld Diablo.

Correct me if I'm wrong, maar waarom heet een RPG zo terwijl er veel adventures zijn die meer met verschillende rollen te maken hebben dan de doorsnee RPG.

Misschien hebben RPG's een verkeerde noemer gekregen en let niemand er meer op omdat de afkorting niet echt meer een afkorting is maar een begrip in de gamesscene.

Veel van jullie zullen dit een BS topic vinden, maar het stuit mij al een tijd tegen de borst dat veel mensen bepaalde uitdrukkingen overnemen zonder dat ze er bij nadenken wat het eigenlijk is...

Teach Me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

bij een echte RPG heb je de mogelijkheid om als het ware het karakter te vormen van je entiteit waarmee je speeld, bij een adventure, staat het hele karakter van je entiteit vast.

vb

Guybrush is een wannabe pirate, je kan niets aan hem veranderen waardoor hij anders reageerd in bepaalde situaties

Bij Baldurs gate heb je 'volledige' controle over hoe je karakter reageert in bepaalde situaties

ik denk dat dat ongeveer het verschil is

bij RPG's heb je een dynamisch karkater en bij een adventure een statisch karakter

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2557

Most likely omdat in de tijd dat de RPG's opkwamen adventures simpelweg niet bestonden. Diablo vind ik trouwens absoluut geen RPG. En echte RPG's hebben ook te maken met "met mensen praten, rondlopen en puzzels oplossen". En fantasy settings hoeft ook helemaal niet, hoewel het wel vaak zo is. SD-Snatcher is een RPG met een Cyberpunk setting, niet Fantasy. Vroeger had je tekstadventures / tekst/beeld adventures en RPG's. Click&Point adventures kwamen pas veel later, toen de PC in opmars kwam (Larry enzo).

Er zijn veel verschillen tussen RPG's en Adventures, maar of die te maken hebben met Role Playing...hmmm...adventures zijn ook Role Playing maar spelen toch heel anders. Dat verschil zal wel de reden zijn dat ze anders heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:28
het verschil is gewoon wat je zelf ook zegt dat bij een adventure avonturen beleeft worden en bij een RPG moet je een rol spelen en een karakter 'trainen'?

sja... je zou een adventure misschien ook wel een RPG kunnen noemen, maar andersom kan dat niet...

en dit...
Veel van jullie zullen dit een BS topic vinden, maar het stuit mij al een tijd tegen de borst dat veel mensen bepaalde uitdrukkingen overnemen zonder dat ze er bij nadenken wat het eigenlijk is...
...is natuurlijk complete onzin! als een iemand ipv van adventure RPG gaat zeggen of andersom dan snapt niemand hem toch???? |:(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

RPG's hebben ook een andere Battle Mode vaak, dat vind ik ook specifiek voor RPG. RPG' hebben sequenced based battle modes, waarin lopen niet kan bijv. Adventures wel, daarbij moet je ook ontwijken ed.

Secret of mana en Diablo vind ik geen echte RPG's (hebben er wel veel van weg), FF en chrono trigger wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meerdere characters is ook typisch voor RPG vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08-2014
Secret of Mana vindt ik nou juist wel een RPG. Afgezien van de afwijkende battle-mode heb je alles dat ik juist typerend voor een RPG vindt: HP, MP, EXP, Armour, etc.
Allemaal aspecten die je character vormen.

Vooral Seiken Densetsu III; je kunt kiezen uit een aantal figuren om mee te beginnen, waardoor de verhaallijn totaal anders wordt. De characters die je gekozen hebt kunnen tijdens het spel ook nog eens 2 keer veranderen.

Een adventure is meer 1 verhaallijn die je volgt, van te voren al exact voor je uitgestippelt, waarbij je meestal niet eens game-over kunt gaan; hooguit vastzitten.

Maar omdat spellen als Seiken Densetsu en Zelda en Mystic Quest een real-time battle-systeem hebben worden ze naar mijn idee het meest aangeduidt als "RPG/Adventures".

edit:

Ik bedoel dus Mystic Quest op de GameBoy, niet Final Fantasy Mystic Quest van de SNES.

It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aXe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11-2024

aXe

[#]aXe

Nou zoals je al ziet hebben veel mensen verschillende ideeen over RPG. Misschien een idee om eens een AD&D game te bijwonen. Das het echte rollenspel, misschien zie je dan beter in wat een rollenspel is en wat er allemaal gebeurt. We kunnen hier hele discussie houden over welk spel iemand wel een RPG vind en een andere niet. Je zou zowat elk spel wel bij actie kunnen neerzetten want het komt overal wel in voor..

Games kunnen nou eenmaal in meerdere genres geplaatst worden (natuurlijk zijn er ook games die dat niet kunnen). Er is niet echt een standaard voor in welke groep een game hoort. Er zijn wel kenmerken om te bepalen wat voor genre game het is maar zoals je al zag iedereen heeft zijn eigen kenmerken :)

Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:25

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Diablo is dus GEEN RPG. Dat heeft er niks mee te maken imho.

Een RPG is een ROLE playing game. Je speelt dus een 'rol'. Je hebt dus keuzes in je acties die je maakt en het zijn 'real-life' situaties. Het verschil is lastig uit te leggen maar ga maar een keer een potje AD&D bijwonen en dan wordt alles duidelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:42
thnx. dus als het goed is, wordt de term RPG veelste vaak gebruikt en is Diablo helemaal geen RPG. Maar wat is het dan? Een isometrisch hack&slash festijn? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
RPG komt NATUURLIJK :P van de oude rond-de-tafel spelletjes zoals AD&D. Je speelt een ventje, mage bijvoorbeeld, en door roleplaying kom je verder in het spel, verdien je goud, krijg je experience enzovoorts. Je character leveled up en wordt sterker, een van de belangrijkste trekjes van dit soort spellen volgens de makers.
Toen kwamen de computers (AD&D werd al voor de WO I gespeeld) en Blizzard en zo gingen goud geld verdienen met roleplaying games (de eerste non-graphical waren lachen!), maar de markt wou steeds meer actie. Gevolg? Ze combineerden het levelup gedeelte van RPG's, wat het zo verslavend maakt, en zetten het in een actie spel. Iedereen blij, zij goud verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2557

Op maandag 06 augustus 2001 13:11 schreef daFubar het volgende:
thnx. dus als het goed is, wordt de term RPG veelste vaak gebruikt en is Diablo helemaal geen RPG. Maar wat is het dan? Een isometrisch hack&slash festijn? :P
Dat komt aardig in de buurt. Diablo zitten te weinig echte RPG elementen in om zo genoemd te worden. Het IS inderdaad gewoon lopen&hakken meer niet, en dat dungeon na dungeon na dungeon. Maar goed ik vond Diablo 1 ook een zwaar meukspel dus ik zal er verder niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 06 augustus 2001 02:39 schreef Ecco het volgende:
Secret of Mana vindt ik nou juist wel een RPG. Afgezien van de afwijkende battle-mode heb je alles dat ik juist typerend voor een RPG vindt: HP, MP, EXP, Armour, etc. Allemaal aspecten die je character vormen.
Het heeft er wel wat van weg maar een echt RPG vindt ik het niet. Ook geen keuzes oid. Altijd dezelfde characters. Lineair verhaal.
Maar omdat spellen als Seiken Densetsu en Zelda en Mystic Quest een real-time battle-systeem hebben worden ze naar mijn idee het meest aangeduidt als "RPG/Adventures".
Dat vind ik secret of mana dus ook (deel 1 dan)Het heeft er veel van weg maar een echt RPG is imo niet.
Pagina: 1