• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-03 04:03
Hallo,

Ondertussen al veel gelezen over mesh networking, maar ben benieuwd naar jullie feedback of in mijn use-case het ook een oplossing kan zijn.

Ik woon in een nieuwbouwwoning, dus veel staal, beton en allerhande materialen die erg wifi onvriendelijk zijn.
Om die reden is er naar iedere verdieping een ethernet kabel gelegd, en heb ik ook op iedere verdieping een access point (AP1, AP2, AP3).
Ze hebben exact hetzelfde SSID en wachtwoord, maar zitten wel op verschillende kanalen. De access points zijn allemaal identiek, namelijk TP-LINK Archer C2. Ze zenden zowel op 2.4Ghz als 5Ghz dezelfde SSID (dus eigenlijk heb ik 6 netwerken in huis). Enkel 5Ghz lukt niet, want er zijn oudere toestellen die enkel 2.4 Ghz ondersteunen.

Wat ik ervaar;
-toestellen switchen niet goed. Als ik mijn tablet eens mee naar boven neem, blijft ie vasthouden aan AP1 terwijl AP3 het dichtst is (zowel Android als Apple)
-owv dubbele beglazing vermoedelijk is ontvangst in de tuin erg pover.

Dit is de setup:

Nu, over mesh networking wordt veel gesproken, maar specifiek:
-is de roaming functie bij mesh echt verschillend dan mijn huidige setup? Gaan toestellen echt probleemloos over naar het beste punt, zoals hier wordt beweerd? Of is Mesh totaal hetzelfde als mijn huidige setup, alleen minder stabiel omdat ze niet individueel via ethernet worden gevoed? https://www.tp-link.com/res/images/vi/mesh/c1.gif?1
-kan ik, voor de tijd dat het nodig is (zomerse avonden), een extra access point net achter de muur zetten buiten in de tuin, in de hoop zo toch ontvangst te hebben? Evt een Powerline vanaf de modem? (punt M4) Of brengt dit niet op?

Specifiek kijk ik naar de TP Link Deco M5 mesh, of eender welke andere die voldoet...-

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hoe staan je accesspoints afgesteld? Je moet zorgen dat je niet teveel overlap hebt in zendvermogen. Dan roamen de devices sneller.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-03 15:20
IndigoX schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:22:
-is de roaming functie bij mesh echt verschillend dan mijn huidige setup? Gaan toestellen echt probleemloos over naar het beste punt, zoals hier wordt beweerd?
Neen, roaming is een client beslissing. Mesh is gewoon een naam om aan te duiden dat de access points een wired of wireless backhaul hebben en in contact staan met elkaar, meer is dat niet, heeft ook niets met roaming te maken, mesh is eerder een marketing term.

Wel is het zo dat bepaalde mesh systemen protocollen hebben ingebouwd die de client helpen om beter te roamen, zoals bijvoorbeeld 802.11k & 802.11v -> https://support.apple.com/nl-nl/HT202628

Maar dat is niet eigen aan mesh systemen, losse access points kunnen dat ook als de fabrikant dat voorzien heeft, maar je ziet ze wel vaker bij systemen die verkocht worden onder de term 'mesh'. Je client moet natuurlijk ook compatibel zijn met 802.11k & 802.11v. Ik ken je het exacte type nr. niet van je access points dus kan niet opzoeken of die het ondersteunen en of het actief staat.

Bij beide oplossingen moet je wifi design wel in orde zijn, en dan bedoel ik verschillende kanalen per AP (blijkt in orde te zijn, maar doe toch maar eens een scan met inssider, misschien dat een dichte buurman net hetzelfde kanaal gebruikt als jouw AP die ook het dichtste tegen die buurman geĂŻnstalleerd is?) en overlap. Vaak zie ik dat mensen AP's instellen op zoveel mogelijk zendkracht, maar WiFi is 2-way, je AP zal misschien wel verder geraken, maar je client kan niet zover terug met zijn signaal! Liefst wil je een beetje overlap door de AP's maar niet te veel.

Het maakt het er ook niet gemakkelijker op dat elke client nog eens andere roaming beslissingsparameters gebruikt :) Apple is daar heel transparant in -> https://support.apple.com/nl-be/HT203068

Daar staat bijvoorbeeld:
iPhone, iPad en iPod touch monitoren en handhaven de verbinding met de BSSID (Basic Service Set Identifier) totdat de RSSI (Received Signal Strength Indicator) daalt tot beneden de -70 dBm. Vervolgens gaat het apparaat op zoek naar in aanmerking komende roaming BSSID's voor de nieuwe ESSID (Extended Service Set Identifier).
Dus ook al ben je naar een plaats gestapt waar een 'nieuwe' AP dichter is, als je Apple client nog -70dBm of meer haalt met de vorige AP waar hij mee verbonden is, zal hij daarmee verbonden blijven tot die daalt naar bijvoorbeeld -71dBm en dan pas naar een nieuwe geschikte AP zoeken. Vandaar dat je dus niet teveel overlap wilt tussen de verschillende access points, het kan helpen om voor sommigen de zendkracht te minderen.

• IndigoX
HKLM_ schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:40:
Hoe staan je accesspoints afgesteld? Je moet zorgen dat je niet teveel overlap hebt in zendvermogen. Dan roamen de devices sneller.
Channel width: auto
Channel: zelf geselecteerd
Mode: 11bgn
Transmit Power: High
Beacon Interval: 100 (25-1000)
RTS Threshold: 2346 (1-2346)
DTIM Interval: 1 (1-255)

• jeroenvroos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-01 16:47
interessant verhaal hierboven.
Ben zelf ook zoekend.
Heb nu een Ziggo modem/router. Wil graag goed dekkend wifi netwerk bouwen

Twijfel over Mesh systeem TP-link M5 of 2 accespoints

wat raden jullie aan, budget ongeveer €150 - 175
Ik heb vanuit de Ziggo-router een utp-kabel naar eerste verdieping liggen
jeroenvroos schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:48:
interessant verhaal hierboven.
Ben zelf ook zoekend.
Heb nu een Ziggo modem/router. Wil graag goed dekkend wifi netwerk bouwen

Twijfel over Mesh systeem TP-link M5 of 2 accespoints

wat raden jullie aan, budget ongeveer €150 - 175
Ik heb vanuit de Ziggo-router een utp-kabel naar eerste verdieping liggen
Deco m4 voor 100 euro bij Ziggo.

CISSP! Drop your encryption keys!

• jeroenvroos
laurens0619 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:01:
[...]

Deco m4 voor 100 euro bij Ziggo.
beter dan bekabelde AP ?
Je moet ze wel bekabeld aansluiten, dat vergat ik te zeggen. Daarmee zijn het “bekabelde accesspoints”. De vraag is dus beter dan welke andere bekabelde accesspoints :)

• jeroenvroos
laurens0619 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:30:
[...]

Je moet ze wel bekabeld aansluiten, dat vergat ik te zeggen. Daarmee zijn het “bekabelde accesspoints”. De vraag is dus beter dan welke andere bekabelde accesspoints :)
oke, ik begin het te snappen denk ik ;) . nog even voor de zekerheid:

1 Moeten kabels rechtstreeks vanuit ziggo router naar de accesspoints ?

2 kan een 3e accesspoint van deco dan ook op zolder "onbekabeld' functioneren?
Nee hoeft niet rechtstreeks. Sterker nog het heeft de voorkeur een switch ertussen te zetten omdat soms de onderlinge communicatie tussen deco nodes geblokkeerd wordt.

Je ap op zolder kan zonder kabel werken maar het is niet aan te raden. Met een tri band (deco m9) werkt het beter maar kabel is best.
Dat gezegd hebbende: je kunt de ap prima eerst draadloos plaatsen. Mocht de performance tegenvallen kan er altijd nog een kabel naartoe

• IndigoX
laurens0619 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:30:
[...]

Maar gebruik je die Deco's dan niet als wel erg dure AP?
Wat is dan het verschil tussen een M5 en een standaard Access Point voor een paar tientjes?
Een deco m4 is 100 euro voor 3 accesspoints. Dat is 33 euro per accesspoint.
De goedkoopste accesspoitns die ik ken die qua specs/stabiliteit in de buurt komt is bv een unifi ac lite. Die is 75 euro per accesspoint. Sterker nog, het goedkoopste accesspoint (los van de kwaliteit) met 802.11ac is minimaal 45 euro

Dus nee precies andersom, ik gebruik de deco juist als goedkope AP :)

[Voor 60% gewijzigd door laurens0619 op 17-11-2020 12:09]

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-02 11:35
Ook voor mij allemaal nieuw.
Al wel 2x een Mesh systeem geĂŻnstalleerd, de TP-Link M4 set via Ziggo, maar mij niet verdiept in de werking.
Nu voor een buurman bezig, heeft sinds kort KPN Experia box.
Deze staat op de 1e verdieping aan de straatkant, anders gezegd boven de keuken.
Dus in de woonkamer geen goed signaal.
Ik had al een ethernetkabel door hem laten aanleggen naar de woonkamer, in z'n kabelgoot lag coax kabel tbv TV.
Hierop zijn oude UPC router (TC-7200) aangesloten als access point, o.a. om een aantal bekabelde apparaten aan te kunnen sluiten op de ethernet poorten.
Maar over de Wifi niet tevreden.
Bovenin dit bericht wordt verwezen naar een website waarin het gebruik van 802.11k, v en r wordt uitgelegd.
Ik begrijp hieruit, dat zowel de router als het access point over deze standaard moeten beschikken.
Klopt dit?
En hoe kom ik hierachter.
Op tweakers bij Access points is dit geen selectie criterium (?).
Op zich ook goed te weten, dat omschakelen pas gebeurt bij een signaal zwakker dan -70.

Bij mij thuis de volgende test gedaan:
- in de woonkamer de Connect box van Ziggo
- ethernetkabel naar mijn werkkamer op de 1e verdieping
- hierop aangesloten een oude Icidu router met 54Mbps Wifi.
- Icidu wel met een eigen SSID en IP-range.

Als ik boven mijn iPad connecteer met de Icidu en ga met de iPad naar de keuken, liggend aan de andere kant van mijn woning, dan verandert de iPad niet van SSID ondanks dat het signaal van de Icidu is gezakt naar -80.
Dus met bovenstaande configuratie geen wisseling van SSID.
Nee krv boeit niet zoveel, correct instellen wel

Maar waarom gooi je die oude meuk niet weg en fiets je dr geen deco setje in?

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-03 19:57
even een schopje, ik heb dezelfde vraag

Ik heb op elke verdieping 1 0f 2 loze leidingen die ik ga afmonteren met een UTP kabel.
ik was eerst overtuigd dat ik een mesh deco set nodig had maar wellicht is dit overpriced omdat dit vooral gericht is op een draadloze backhuel ?

ander vraag, als ik 2 AP koop kan ik die dan combineren met de standaard KPN expi. box of kan ik dan beter 3 AP kopen ?

concrete vraag in topic kaap.
1. KPN box en 2x https://www.coolblue.nl/p...iti-unifi-ap-ac-lite.html
2. 3x deco https://www.coolblue.nl/p...ultiroom-wifi-3-pack.html

kosten zijn nagenoeg hetzelfde..
Combineren met je experiabox kan maar dat kan minder werken dan wanneer alles binnen hetzelfde eco systeem zit. Als je combineren perse wilt zou ik er eerder wifi punten bij kpn bij proberen te krijgen (gratis bij nieuw abo dacht ik)

Maar als je experiabox in de meterkast staat zou ik het afraden. Dan wil je waarsch toch een ap in de woonkamer omdat dekking vanuit meterkast minder is. Dan heb je 2 wifipunten op 1 verdieping wat elkaar in de weg kan zitten

Dan zou ik of een unifi of deco node per verdieping ophangen. Tip: deco m4 is 100 euro hij ziggo en praktisch zelfde als m5. Unifi wat duurder maar wel meer instelmogelijkheden. Overweeg ook hp aruba instanton :)

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-03 09:22
Je zendvemogen staat simpelweg te hoog, je clients zien geen noodzaak om te roamen op basis van signaal sterkte.

Dat betekend ook dat de positie van de ap's uitgekiend dient te worden, als er 2 in een hoek relatief dicht bij elkaar zitten en je verwacht van beide dat ze ook de andere kant van het pand gaan redden, zul je wel moeten leven met potentieel "stikky"clients mede gezien weinig AP's in de huis tuin en keuken klasse 802.11k/ ondersteunen waarmee een client potentiele andere AP's zou kunnen leren.

Als je een tool gebruikt als b.v. winfi zul je zien dat je signaalsterktes op bepaalde plekken van de diverse ap's niet voldoende verschil hebben om een client te overtuigen naar een alternatief ap uit te gaan wijken. Dat zal voor 2,4Ghz wat meer gelden dan voor 5Ghz. Dan zul je band steering moeten gaan gebruiken, dat zal echter slechts beperkt helpen, zoals je zegt, niet alle devices hebben 5Ghz, En als dat al zo is zijn drivers soms ronduit crappy en niet echt gebouwd voor een opzet met meerdere bssid's.

Voor je tuin zul je dan nog een extra ap moeten gaan plaatsen. Het is helaas het een of het ander. Daar gaan mesh systemen in mijn beleving niet veel aan veranderen.

[Voor 123% gewijzigd door mash_man02 op 30-08-2021 06:45]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:46

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk anders gewoon naar 2de hands?

Ruckus r510 b.v. had ik zelf gratis maar heb ze weg zien gaan voor 50 euro

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
wd200 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:44:
even een schopje, ik heb dezelfde vraag
Zou je even een nieuw topic willen starten? Het kapen van een topic van iemand anders is niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee