Buitengevel schilderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ponkrucker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 13:57
Wij willen onze aanbouw gaan schilderen.
Het betreft een bakstenen aanbouw uit circa 1990 van 440x220cm met in de lengte een deur en een raam.

We zullen deze eerst goed schoonmaken, eventueel met een hogedrukreiniger, waarna we de slechte voegen zullen repareren.

Maar dan het schilderen.
Mijn oog is gevallen op Alphatex IQ Mat van Sikkens.
Na het aanbrengen van een hechtmiddel, willen wij de muren wit schilderen, met op straatniveau een band van circa 35cm in zwart blauw (zelfde kleur als Keralit gevelbekleding van de achtergevel woning) tegen opspattend vuil.

Wie heeft er ervaring met deze verf en de juiste voorbehandeling van de muren?

Door een vriend werd ik gewezen op Keim Soldalan buitenverf. Volgens hem is deze, na schoonmaken en voegreparatie, aan te brengen zonder primer.
Heeft iemand hier nog wat zinnigs over te melden?

Alvast bedankt voor de aandacht!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Denk er aan dat als je spouw geïsoleerd is, of je dat nog wilt laten naisoleren, je alleen damp-open verf mag gebruiken. Anders zul je vochtproblemen krijgen.

Zie bijv https://www.isolatie-info...nadelen-spouwmuurisolatie

[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 27-04-2020 08:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-06 21:44
Mijn woning uit 1890 met gestuucte muren staat ook helemaal in de Keim. Waarom? Omdat het de meeste damp open verf is die je kan krijgen, en omdat de verf ‘versteend’ met de ondergrond en daardoor zeer slijtvast is en de ondergrond ook nog iets versterkt.

De damp openheid was voor mij extra belangrijk omdat de gevels zo oud zijn en de baksteen onder het stucwerk van het type oud en bros is (vocht icm vorst is de grootste vijand, dus het vocht moet uit de muur kunnen).

Het is wel hele dure verf, maar op het gebied van gevels is er mijn inziens niks beters te koop.

De meeste monumenten worden met Keim gedaan vanwege bovenstaande redenen. Het blijft echt decennia zitten als je het goed aanbrengt.

Ik heb eerst een laag Soldalan Grof (verdund) aangebracht om de ergste oneffenheden te verdoezelen en het zuigen van de muur te beperken, daarna afgewerkt met een laag Soldalan. De gevel in 9010 en de smetplint in 7016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ponkrucker
B-lex schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:43:
Mijn woning uit 1890 met gestuucte muren staat ook helemaal in de Keim. Waarom? Omdat het de meeste damp open verf is die je kan krijgen, en omdat de verf ‘versteend’ met de ondergrond en daardoor zeer slijtvast is en de ondergrond ook nog iets versterkt.

De damp openheid was voor mij extra belangrijk omdat de gevels zo oud zijn en de baksteen onder het stucwerk van het type oud en bros is (vocht icm vorst is de grootste vijand, dus het vocht moet uit de muur kunnen).

Het is wel hele dure verf, maar op het gebied van gevels is er mijn inziens niks beters te koop.

De meeste monumenten worden met Keim gedaan vanwege bovenstaande redenen. Het blijft echt decennia zitten als je het goed aanbrengt.

Ik heb eerst een laag Soldalan Grof (verdund) aangebracht om de ergste oneffenheden te verdoezelen en het zuigen van de muur te beperken, daarna afgewerkt met een laag Soldalan. De gevel in 9010 en de smetplint in 7016.
Duidelijk. Bij ons zijn de muren niet gestuukt, wij willen het dus aanbrengen op het metselwerk.
Is het dan noodzakelijk een primer/hechtlaag aan te brengen, of kan het, zoals een vriend zegt, direct de muur op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-06 21:44
ponkrucker schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:59:
[...]

Duidelijk. Bij ons zijn de muren niet gestuukt, wij willen het dus aanbrengen op het metselwerk.
Is het dan noodzakelijk een primer/hechtlaag aan te brengen, of kan het, zoals een vriend zegt, direct de muur op?
Als je de muur goed schoonspuit met een HD spuit dan kan het direct op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:25
Ik zou zeggen probeer eerst een stukje, lijkt me nogal lullig als je de hele muur gedaan hebt en de volgende dag is alle verf toch de muur in gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

NDF82

Doomed Space Marine

Wij hebben dit laten aanbrengen: https://www.sto.nl/nl/pro...ductdetail_272111104.html

Zou extra lang schoon moeten blijven door het "lotus" effect. Zit er nog maar een week op dus of het echt werkt, weet ik nog niet.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Met @B-lex ik woon in een huis uit 1894, en heb op verschillende plekken mijn gevel (onbehandelde bakstenen / afgesmeerd cement) met van dat Keim geverfd. Straatgenoten doen hetzelfde. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ponkrucker
bas-r schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:48:
Met @B-lex ik woon in een huis uit 1894, en heb op verschillende plekken mijn gevel (onbehandelde bakstenen / afgesmeerd cement) met van dat Keim geverfd. Straatgenoten doen hetzelfde. Werkt perfect.
Gewoon er direct opgeklatst?
Wel eerst schoongespoten met hogedrukreiniger en eventueel voegen gerepareerd?
Heb gelezen dat de verf van Keimzelf al hechtmiddel bevat, dus dat is mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
ponkrucker schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:58:
[...]

Gewoon er direct opgeklatst?
Wel eerst schoongespoten met hogedrukreiniger en eventueel voegen gerepareerd?
Heb gelezen dat de verf van Keimzelf al hechtmiddel bevat, dus dat is mooi.
Natuurlijk eerst schoonmaken en reparaties uitvoeren. Die GOED laten drogen/uitharden, en er dan direct opschilderen.
Zoals @B-lex als zei, er zit wat in Keim waardoor het versteend en samensmelt met wat eronder zit. Dus je zit er wel aan vast ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ponkrucker
Dank jullie wel voor het meedenken!
Wij gaan voor Keim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-06 08:33
NDF82 schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:45:
Wij hebben dit laten aanbrengen: https://www.sto.nl/nl/pro...ductdetail_272111104.html

Zou extra lang schoon moeten blijven door het "lotus" effect. Zit er nog maar een week op dus of het echt werkt, weet ik nog niet.
En hoe is het nu met de verf? Is het nog schoon?
Wij hebben een wit huis die ik weer opnieuw wil witten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

NDF82

Doomed Space Marine

@Citroentaart Nog steeds super, we zijn er erg tevreden over.

Onder de carport in de binnenhoeken zit wat zand aan de gevel, maar dat komt door de structuur van de gevelstuc. Dat ga ik er binnenkort af spuiten met water.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:07
Citroentaart schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:46:
[...]
En hoe is het nu met de verf? Is het nog schoon?
Wij hebben een wit huis die ik weer opnieuw wil witten. ;)
Check goed of je keim over de verf heen kunt gebruiken. Wij hebben een huis dat bij bouw 15 jaar geleden is gekeimd, en ons is op het hart gedrukt om er geen verf overheen te gebruiken, omdat je daarna de keim niet meer kunt bijwerken(het hecht niet meer). Dus keim op keim kan, verf op keim ook (eenmalig), maar na verf kan alleen verf. (Als ik het goed heb onthouden). Overigens ziet het er bij ons na 15 jaar nog top uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
NDF82 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:35:
@Citroentaart Nog steeds super, we zijn er erg tevreden over.

Onder de carport in de binnenhoeken zit wat zand aan de gevel, maar dat komt door de structuur van de gevelstuc. Dat ga ik er binnenkort af spuiten met water.
Mooi! Goed om te horen. Dank voor het bericht.
Toke_gt schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:46:
[...]

Check goed of je keim over de verf heen kunt gebruiken. Wij hebben een huis dat bij bouw 15 jaar geleden is gekeimd, en ons is op het hart gedrukt om er geen verf overheen te gebruiken, omdat je daarna de keim niet meer kunt bijwerken(het hecht niet meer). Dus keim op keim kan, verf op keim ook (eenmalig), maar na verf kan alleen verf. (Als ik het goed heb onthouden). Overigens ziet het er bij ons na 15 jaar nog top uit.
Ons huis is al wit geverfd met een Sikkens topcoat verf. Keim er over werkt dus niet, dat dacht ik al.
Ik ga denk voor de Sigma façade topcoat self clean. Met nano dingen er in. ;)

Hopelijk werkt dat ook goed voor een jaar of 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
wij gebruike caparol amphibolin.
Dekt erg goed en kleur blijft goed.
Als grondverf caparol dupahaftgrund.

Bij hele oude huizen/vochtregulatieproblemen word idd keim vaak toegepast maar das ook wel erg duur spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Citroentaart schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

Mooi! Goed om te horen. Dank voor het bericht.

[...]

Ons huis is al wit geverfd met een Sikkens topcoat verf. Keim er over werkt dus niet, dat dacht ik al.
Ik ga denk voor de Sigma façade topcoat self clean. Met nano dingen er in. ;)

Hopelijk werkt dat ook goed voor een jaar of 15.
Nu las ik over 'KEIM Soldalan' en deze mineraalverf kan je als het goed is wel over een gewone verf zoals Sikkens topcoat verf aanbrengen. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1968
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08-2024
Onze schilder stelt voor Sto te gebruiken in plaats van Keim. Ons huis is van 1920, is Sto net zo goed als Keim? Ik lees hier vooral goede ervaringen met Keim nanelijk
Pagina: 1