Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APDK66
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-05-2020
Hallo,

Ik heb nu al 2 Fibaro home plugs waarvan de contacten van het interne relais blijven kleven.
Je hoort bij het schakelen een klik maar de wall plug blijft aan.
Het relais word aangestuurd en schakelt maar de contacten die moeten verbreken blijven aan elkaar “gekleefd”.

Ik heb er 1 uit elkaar gehaald en gezien dat er geen vergulde contacten gebruikt zijn voor het relais.
Het is alom bekend in de electronica dat bij het schakelen vonken ontstaan.
Om het aanvreten van de contacten door vonken te voorkomen worden contacten verguld.
De binnenkant van het relais is zwart van de vonken en de contacten aangevreten.

Deze situatie kan ook ontstaan door te hoge stromen, maar ik schakel ongeveer 150W en zou dus geen reden mogen zijn. (Specs zeggen geschikt voor 2500W).

De wall pugs heb ik nu 3 jaar en schakelen gemiddeld 4 x per dag. (~4500 schakelmomenten).

Nu heb ik hierover wat vragen die me bezig houden:

- wordt dit door anderen herkend?
- is dit brandgevaarlijk?

Persoonlijk vindt ik de kwaliteit ondermaats, zeker gezien de prijs. In een kwaliteitsproduct zit geen goedkoop chinees relais maar 1 met vergulde contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat zou niet mogen kunnen inderdaad.
Ik heb er 4 in gebruik, waaronder ook een quooker die 2x per dag aan en uit gaat.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wichert H
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-08 22:19
Er zit verschil in de belastingsoort. Een waterkoker is ohmse belasting. Dit geldt voor elke verwarmingselement. Bij het inschakelen veroorzaakt dit geen piekstroom. Sluit je er elektronica op aan dan kan er een enorme piekstroom gaan lopen bij het inschakelen. 50x de normale stroom is heel gebruikelijk. Hierdoor kunnen de contacten gaan kleven. Dit speelt bijvoorbeeld bij led-verlichting en is afhankelijk van de kwaliteit van het ontwerp. Heeft de fabrikant er rekening mee gehouden om de piekstroom te beperken, of moest het zo goedkoop mogelijk.

Een voorbeeld is m'n HP laptopvoeding. Als ik de stekker in het stopcontact steek hoor ik gewoon een vonk overspringen. Je ziet het ook als je goed naar de metalen punten van de stekker kijkt: ze zijn wat aangevreten. Je verwacht dat niet van HP.

Praktisch alle elektronica werkt met een schakelende voeding. Deze voeding bestaat uit een gelijkrichter met erachter een condensator, waar dus 'de gelijkspanning in opgeslagen wordt'. Deze condensator wordt dus in 1 klap opgeladen bij het inschakelen.

Dus: steek de stekker van het apparaat wat ervoor zorgt dat de Fibaro home plug kapot gaat eens in het stopcontact en luister of je een vonk over hoort springen. Dan weet je iets over de inschakelstroom die er wellicht voor zorgt dat de plug kapot gaat.

Brandgevaar zal het niet gouw geven, de contacten lassen simpelweg aan elkaar en de normale stroom is tijdens gebruik niet hoog. Als je een plug die al half overleden is voor een grote belasting gaat gebruiken (frituurpan) is het risico op smelten wel groter, omdat de overgangsweerstand over contacten groter wordt, doordat ze invreten door de vonkvorming bij het inschakelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Wichert H op 27-06-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jokidoki
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 21:15
APDK66 schreef op maandag 27 april 2020 @ 07:46:

- wordt dit door anderen herkend?
- is dit brandgevaarlijk?
Klopt! Op het Fibaro forum zelf wordt hier ook al een tijd over geklaagd. Er gaat geruchten over een foute batch, maar van een algehele inruil of terugroepactie is ggen sprake. Veel mensen stappen over naar een andere merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 12:32
jokidoki schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:50:
[...]

Klopt! Op het Fibaro forum zelf wordt hier ook al een tijd over geklaagd. Er gaat geruchten over een foute batch, maar van een algehele inruil of terugroepactie is ggen sprake. Veel mensen stappen over naar een andere merk.
Ow ik dacht er net 4 te kopen ... ofwel van philips ... damn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:08

paQ

Eve heb ik hetzelfde gedonder mee gehad.
Sindsdien alleen nog die van Osram in gebruik en dat gaat op alle 8 stuks helemaal prima

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 17:28
AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2020 @ 07:50:
Dat zou niet mogen kunnen inderdaad.
Ik heb er 4 in gebruik, waaronder ook een quooker die 2x per dag aan en uit gaat.
Die quooker is de kans best groot dat je die schakelt op een moment dat die helemaal geen stroom trekt, en er dus ook geen vonken zijn.

Ik heb zelf ook al een paar jaar wat Fibaro plugs in huis, maar ik schakel er alleen wat led-verlichting mee. Weinig kans op vonken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 18:21

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Sorry voor de relatief grote schop, maar ik zit met hetzelfde probleem thuis, een Fibaro Dual switch die blijft kleven.
Nu koppel ik hier inderdaad een Lenovo adapter aan voor mijn ThinkPad. Ik denk dat dit de switch naar de gallemiezen geholpen heeft. Nu wil ik er vervangen, maar weet zo even niet welke te gebruiken. De OSRAMs waar in dit topic naar gerefereerd wordt lijken niet meer geleverd te worden en voor andere switches (Qubino, Aeotec) lijk ik alleen te kunnen vinden dat ze een lagere load aan kunnen dan de fibaro's, dus zowieso niet wenselijk dan, vermoed ik? :?
Het gaat me specifiek om Z-Wave inbouw switches omdat het gaat om plaatsing in een stopcontact ter vervanging van de FGS223 Double Relay+ van Fibaro.

Iemand en goed advies voor me? _/-\o_

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1