Granite Portable, waar is mijn vault?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al vele jaren bewaar ik mijn foto's op een externe harde schijf die ik beveilig met Granite Portable.
Terwijl de schijf aangekoppeld en de kluis ontgrendeld was is er iets fout gelopen en nu zie ik de kluis (vault) niet meer. De foto's staan er (hopelijk...) nog op want ik zie dat de ruimte op de schijf niet vrijgemaakt is. Maar hoe zie ik de vault nu terug???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Allereerst: Heb je (g)een backup?
Allertweedst: Maak even een 1:1 sectorkopie van de disk voordat je gaat trachten de boel te repareren.

Verder kan ik over Granite Portable belabberd weinig (ogenschijnlijk betrouwbaars) vinden. Wat is het? Heb je een linkje?

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 27-04-2020 01:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas geen volledige backup... Not smart, I know... 8)7
De site graniteportable.com is niet actief meer, dat belooft niet veel goeds.
Hier 2 linkjes:
https://granite-portable.en.uptodown.com/windows
https://computertotaal.nl...-je-draagbare-data-62920/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Daar staat dat er niets versleuteld wordt, dat je met bijv TC alsnog bij de bestanden kan komen. Dat dus al geprobeerd? Hielp niet?

Edit: welkom! :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even met Total Commander gespeeld en ik zie welk bestand de ruimte inneemt (3 GB): F:\Windows10Upgrade\18362.175.190612-0046.19h1_release_svc_refresh_CLIENTCONSUMER_RET_x64FRE_nl-nl.esd_
Kan ik hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nee, helaas: dat lijkt me een bestand van Windows 10 upgrade.

Edit: heb je in TC ingeschakeld dat je verborgen en systeembestanden kunt zien? Options -> display -> twee vinkjes

[ Voor 49% gewijzigd door F_J_K op 27-04-2020 12:31 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:09:
Even met Total Commander gespeeld en ik zie welk bestand de ruimte inneemt (3 GB): F:\Windows10Upgrade\18362.175.190612-0046.19h1_release_svc_refresh_CLIENTCONSUMER_RET_x64FRE_nl-nl.esd_
Kan ik hier iets mee?
Die ruimte is dan in ieder geval niet in gebruik door de vault waarvan jij dacht dat het de ruimte innam - dit is een Windows 10 upgrade map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb alles aangevinkt en zie alle bestanden, maar niet wat ik zoek.
Toch vreemd: is een schijf van 1TB en er is slechts 68 GB vrij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Geen verborgen of systeembestanden. Is de partitie 1GB, of de schijf? Als de schijf, zal er een tweede partitie zijn die je in de partitie manager zou moeten zien. Let op: advies is een backup te maken van de hele disk, voor je iets zou wijzigen aan partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:11
Wat zegt Recuva er van?

Zoals anderen ook zeggen, eerst een backup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Recuva blijkt wel wat te vinden! Kan je met de gratis versie alles restoren of is dit beperkt in aantal?
Maar eerst een backup maken, dus eerst een nieuwe harde schijf gaan kopen / bestellen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:04:
Recuva blijkt wel wat te vinden! Kan je met de gratis versie alles restoren of is dit beperkt in aantal?
Maar eerst een backup maken, dus eerst een nieuwe harde schijf gaan kopen / bestellen :-(
Het voordeel daarvan is dat je iig in de toekomst die HD kan gebruiken om altijd een deftige backup te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:11
Als het goed is kan je er gewoon alles mee overzetten. (tenzij het bestand beschadigd is oid natuurlijk)
Er zit geen limiet aan.

Je kan natuurlijk ook gewoon de bestanden er proberen af te halen, je loopt alleen wel het risico dat je dingen gaat overschrijven oid, daarom word er eigenlijk altijd aangeraden om eerst een 1 op 1 kopie te maken.

Maar, die adviezen zijn meestal ook voor als de schijf kapot is, of kapot aan het gaan is. Als er gewoon even iets fout gegaan is in die vault, kan je natuurlijk ook overwegen het gewoon te proberen.

Maar, eigen risico natuurlijk, en denk er goed over na hoe belangrijk die data echt is.

Ik zou ook heel erg mijn twijfels bij die software hebben. Als jij die bestanden terug kan krijgen, is die software dus eigenlijk ook gewoon compleet nutteloos.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 27-04-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een goed alternatief om een externe harde schijf te beveiligen?
En dan bedoel ik een alternatief dat even makkelijk is in gebruik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 18:36
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:32:
Wat is een goed alternatief om een externe harde schijf te beveiligen?
En dan bedoel ik een alternatief dat even makkelijk is in gebruik. :P
Iets wat werkelijk encryptie bied, kijk bijvoorbeeld naar Bitlocker of VeraCrypt. Iets wat geen werkelijke encryptie bied is gewoon niet veilig.
Pagina: 1