Hallo allemaal,
Hopelijk dat iemand mij hier kan helpen, ik kom er met mijn elektricien niet uit...
Sinds enige tijd hebben wij zonnepanelen laten installeren, als volgt:
- Q cells 320 duo mono full black
- omvormer Solar Edge SE 5000 HD Wave (3 fasen)
- optimizers
- 10 panelen op schuin dak richting het oosten
- 8 panelen op dakkapel richting zuiden (dakkapel zit op westelijke dak)
Zodra de zon opkomt gaat het systeem aan (rond 6.30u momenteel) en klimt naar ca 4,0 kW rond 12.00u. Vanaf dan verdwijnen de zonnepanelen op het oostelijke dak langzaam uit de zon en zie je de opbrengst naar beneden kelderen waarbij er rond 16.00u nog maar 0,5 kW opbrengst is. Dit terwijl dan de zuidelijk georiënteerde panelen (8 st) nog volop in de zon liggen.
Volgens mijn elektricien (die het systeem heeft aangelegd) komt dit doordat de 8 panelen te weinig spanning opleveren om de omvormer aan te houden. Weet iemand of dit kan kloppen en wat dan de oplossing kan zijn? Een enkel fase omvormer is volgens mij gezien het einde van saldering niet echt een goede oplossing?
Ik ga proberen een foto toe te voegen ....
Hopelijk dat iemand mij hier kan helpen, ik kom er met mijn elektricien niet uit...
Sinds enige tijd hebben wij zonnepanelen laten installeren, als volgt:
- Q cells 320 duo mono full black
- omvormer Solar Edge SE 5000 HD Wave (3 fasen)
- optimizers
- 10 panelen op schuin dak richting het oosten
- 8 panelen op dakkapel richting zuiden (dakkapel zit op westelijke dak)
Zodra de zon opkomt gaat het systeem aan (rond 6.30u momenteel) en klimt naar ca 4,0 kW rond 12.00u. Vanaf dan verdwijnen de zonnepanelen op het oostelijke dak langzaam uit de zon en zie je de opbrengst naar beneden kelderen waarbij er rond 16.00u nog maar 0,5 kW opbrengst is. Dit terwijl dan de zuidelijk georiënteerde panelen (8 st) nog volop in de zon liggen.
Volgens mijn elektricien (die het systeem heeft aangelegd) komt dit doordat de 8 panelen te weinig spanning opleveren om de omvormer aan te houden. Weet iemand of dit kan kloppen en wat dan de oplossing kan zijn? Een enkel fase omvormer is volgens mij gezien het einde van saldering niet echt een goede oplossing?
Ik ga proberen een foto toe te voegen ....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QTWX49jcSU0dikzplkGUZW0v.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Koenna op 26-04-2020 21:44 ]