Zo werkt dat dus niet, want dat je huis meer waard is op dat moment neemt niet weg dat je die 100K nog steeds moet afbetalen. Wanneer je je huis verkoopt heb je die (er vanuit gaande dat huizen nog steeds duurder worden) die inderdaad zo afbetaald. De schuld van wat dan nog overblijft (100k) voelt misschien minder zwaar, daar heb je gelijk in en is wellicht gemakkelijker af te betalen.
Zelf hebben mijn vrouw en ik de keuze gemaakt (zitten hier nu al een tijdje) om alles af te betalen in 30 jaar en (toen wij kochten) 20 jaar de rente vast te zetten, was toen tegen de 5 procent (toen al super laag in vergelijking met eerder). We hebben daarvoor gekozen omdat we:
- Het konden betalen
- Over de gehele looptijd de laagste kosten hadden
- Tegen de tijd dat we kinderen hebben die het huis uit gaan is het huis van onszelf, we kunnen dan met heel lage kosten leven en lekker (veel) genieten en leuke dingen doen met kinderen en later kleinkinderen.
We hebben wel gekeken naar het overstappen naar een andere hypotheek(vorm) voor lagere rente en lagere maandlasten, maar eigenlijk komt iedere berekening er op uit dat we aan het einde van de hypotheektijd dan meer kwijt zijn dan nu het geval is. Simpel gezegd hebben wij er naar gekeken om voor de lange termijn te kijken wat we aan kosten maken. En zeg nou zelf:
- Totaal 3 ton betalen, of totaal 3,6 ton betalen, betekent wel een besparking van 0,6 ton, geld waar je dan (eerder) al gebruik van kan maken.
We hebben ondertussen 2 kinderen, waarvan de oudste dit jaar naar de basisschool is gegaan. We kunnen nu weer prima rondkomen, maar hebben door onvoorziene omstandigheden wel een tijdje erge financiële krapte gekend. Hoewel het toen erg aanlokkelijk was nu te kiezen voor lagere maandlasten hebben we dit bewust niet gedaan. Door te bezuinigen op een aantal luxe artikelen/ bepaalde dure abonnementen e.d. konden we toch prima rondkomen en een klein beetje sparen. Dit ging niet hard en uiteten enzo deden we nauwelijks nog. (niet dat dat tegenwoordig vaak gebeurt, maar het kan financiëel iig wel).
Ik zou zeggen als je die 150 euro in de maand erg hard nodig hebt, dan kun je er over nadenken of het je de extra kosten over de gehele looptijd waard is. (60k over 30 jaar, is 2k per jaar, dat is ong 165 per maand, wat je gemiddeld genomen meer kwijt bent over de hypotheek, alleen betaal je dat op een ander moment). Heb je het niet nodig maar wil je die ruimte gebruiken om extra leuke dingen te kunnen doen, zou ik zeggen doe het niet en kijk waar je anders op kan besparen, zodat je gaat kiezen voorr de dingen die je echt leuk/ belangrijk vindt. Wij zijn daardoor erg anders tegen bepaalde zaken aan gaan kijken, ook t.a.v. onze levensstijl voordat we het wat krapper hadden.
goldmemberf1 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:37:
[...]
Ja dat klopt idd.. en dan kom je erachter dat je 10 jaar lang 150 euro extra hebt moeten betalen. Voor die 27,500.. en je huis is gestegen met een waarde van +- 100.000 euro zonder iets te doen. Dan baal je dat je altijd hoge lasten hebt gehad, terwijl je na die 10 jaar dit toch al ruimschoots hebt terugverdiend.
En dan nog even een kinderlijke gedachte: 99 vd 100 van de mensen lost hun hypotheek nu af. Dan komt er dus na 30 jaar 99/100 geld vrij. En iedereen wil doorgroeien of andere huizen kopen. Echter, nu er zoveel geld is zeggen alle 100: je mag mijn huis wel kopen, maar de waarde vd woning is dan ook 99/100e omhooggegaan. Dus de persoon die niet aflost, profiteert van het geld dat anderen hebben gespaard (zijn huis stijg nl. ook net zoveel in waarde).
Wil je tot je dood in dit huis bijlven wonen dan? (Sorry voor de harde vraagstelling) Want als je denkt dat je over 30 jaar wel wit verhuizen, dan zijn de andere huizen net zo hard in waarde gestegen als jouw huis, dus je schiet er onder aan de streep niets mee op, alleen kan je bij verkoop van je huis je hypotheek wel verder aflossen.
Voorbeeld:
- Huis nu: 300.000
- Huis straks:360.000
- Rest schuld 100.000
- Afbetaald: 200.000
Dan houd je 'in je hand' (aan eigen bezit) het afgeloste deel (200.000 en de overwaarde 60.000 over
Als je wel had afgelost heb je 360.000 aan eigen bezit, want er is geen partij meer die nog geld mee krijgt van je huis/ hypotheek. Simpel gezegd heb je dan over 30 jaar 100.000 meer gespaard dan nu.
Het risico is niet groot, als je daarop doelt heb je daar wel gelijk in, maar je rijik rekenen, dan reken je de verkeerde kant op, want eigenlijjk heb je over 30 jaar nog steeds die 100.000. schuld, dus je bezit verminderd met 100.000.
Stel nu dat je wilt verhuizen, dan heb je dus ipv 360.000 om een huis mee te kopen, 260.000 om een huis mee te kopen. Aangezien 'alle huizen' (Voor het gemak alles over 1 kam geschoren) ook eenzelfde stijging hebben doorgemaakt (in bepaalde segmenten, omdat mensen duurrder gaan wonen, en schaarste ontstaatt bij het duurdere segment zal dit procentueel harder zijn gegaan) zal je opnieuw een hypotheek aan moeten gaan voor 100.000 (als je een huis van dezelfde prijs koopt), of 100.000 + de hoeveelheid dat het nieuwe huis duurder is, waardoor je weer gedurende de looptijd van een hypotheek hogere lasten hebt.
Zoals gezegd, gaat het erom dat je nu die 150 euro in de maand nodig hebt, zou ik gaan twijfelen of ik niet teveel wil en te hoog inzet. Gaat het erom dat je nu wat vrijer wilt kunnen leveren zou ik nagaan of ik het dat waard vindt om nu wat vrijer te leven, maar daar na 30 jaar, minimaal (afhankelijk van hoe je er dan mee om gaat) daar vele duizenden euro voor in te leveren en nog steeds met een schuld van een ton te zitten, die je dan wellicht niet 'zwaar op de maag drukt', maar je had door nu wat zuiniger te leven, ook zonder schuld kunnen zitten.
[
Voor 33% gewijzigd door
jbdeiman op 28-04-2020 11:19
]