Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:37
Graag willen we in ons nieuwe huis een warmtepomp en het verbruik daarvan opvangen met zonnepanelen.
We zijn met 2 personen, en aagezien dit ons eerste huis wordt geen idee van het verbruik. Maar laten we zeggen 2700 kWh. Voor de warmtepomp reken ik voor 't gemak even met 2600 kWh. Dus als de panelen 5300 kWh kunnen opbrengen zou dat mooi zijn ;)

We hebben een dakpan kunnen meten. Deze zijn 22,25 cm bij 37 cm hoog. Om het een uniform geheel te maken willen we de huidige 5 panelen (aangesloten op micro omvormers) laten verplaatsen naar de zuid/west hoek (2 zuid 3 west?). Daarnaast zorgen de 5 verplaatste panelen dan voor wat extra opwek als de dag tot z’n einde komt als straks het salderen wordt afgebouwd. Dakpannen 43*13 stuks, dus dak is volgens mij 9567 bij 4810. Vraag is nog wel hoeveel marge je moet houden tot de nok/dakgoot.

Ik heb 3 opties gecheckt (samengesteld bij solarbouwmarkt.nl – incl installatie en omvormer van SMA). Maar misschien zie ik een optie over het hoofd 😉

Layout 1:
23 * 345WP QCell maakt 8228,- incl BTW (0,86 eu/wp)
Hierbij leggen we 2 rijen van 9 portrait en 1 rij van 5 liggend.

Layout 2:
27 * Panasonic 335WP maakt 11948,- incl BTW (1,11 eu/wp)
Jammer genoeg past het niet om 3 rijen boven elkaar te plaatsen de enige optie die wel past (?) is Panasonic panelen. Maar die maken het een dure grap. Hoeveel marge is er nodig? Want deze optie komt op 1590 hoog * 3 = 4770 van de beschikbare 4810. Wellicht zijn er andere merken welke wat kleinere panelen aanbieden? Daarnaast omdat het zo duur is loopt de tvt op naar 7,2 jaar (salderen niet meegenomen).

Layout 3:
18 * Denim 390WP maakt 7090,- incl BTW (0,83 eu/wp)
Afwijkende maat nummer 2, maar dan met 2mtr panelen van Denim. Dit is de goedkoopste optie qua totaalprijs. Met het geld wat we in de zak houden kunnen we later indien nodig panelen bijplaatsen op een nog te bouwen terrasoverkapping en het platte dak van de garage. Als het dak dan in de schaduw komt te liggen later op de dag hebben we nog opbrengst van die panelen.

De eerste layout ook even door sunny design web gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zzk8uoulblmaq.png

Dak in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lbvshjol.33.36.jpeg
Omgeving:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/keuto9h.jpg

Tips qua layout, aanbevelingen qua aparte maat panelen welkom!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Layout 3 en dan kiezen voor uitbreiding op dezelfde omvormer.
Je hebt ook phono solar panelen
https://www.solar-bouwmarkt.nl/390-wp-full-black.html @Snoekieboe

Spreiding is belangrijker in de toekomst dan hoge opwek in de ochtend.
En tetris is ook niet mooi. Bovendien kunnen de 18 in 1 string.
Sma is bij winkelman goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjAXkeh5s-nDbg-HXCRzWlqNBwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICDhrDtM8KQfGAEjprMwXFvG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD86F5dMTEDQEVLUs8kUgetcOms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddNFW4Pe376aWaHsDSkgcs7Q.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2020 10:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• j4y
@AUijtdehaag Dank!
Uiterlijk speelt geen rol, maar zoals ik begrijp uit de screenshot is layout 3 met de 18 2mtr panelen alsnog handiger dan de tetris layout ivm nu ze precies alle 18 op 1 ingang kunnen. Dat zou in de eerste layout met 23 panelen net onhandig uitkomen.

Ik denk dat dit 'm dan wordt en zo snel mogelijk die overkapping plaatsen (cq aanbouw) en dan zelf wat panelen daarop zetten. 2x3 in landscape en op de garage 2x2. We willen een soort raam in de overkapping (aan de gevel kant), omdat het anders misschien donker wordt binnen. Met die opzet zou 2 rijen niet passen, maar misschien wel 1 rij portrait van 4 á 5. Ik denk dat voor de zekerheid een 10kW omvormer nemen wel handig is dan kunnen we beide kanten op later.

Ik zie ook in de laatste screenshot de verwachte opbrengst van 9463 kWh. We hebben ook nog de 5 panelen die verplaatst worden naar de west hoek. Ik meen me te herinneren dat ik in het topic gelezen had dat er niet meer dan 10000kWh teruggeleverd mag worden. Als die meegerekend worden komen we daar wel overheen. Mag dat / is dat verstandig? edit: daar gaat verbruik nog af dus nevermind ;)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
Plaatje doet al pijn aan mijn ogen vanaf die website.
Hij bedoeld tetris denk ik...

Hou voor de uitbreiding wel rekening met de Vmpp.
Een 3-fase omvormer wil nou eenmaal meer Vmpp.

(vandaar dat ik de "dure" panasonic had ingevuld, die levert al 59 Vmpp, 96 cell)
Anyway: Sunnydesignweb Kies nieuw project

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2020 12:05 ]

• j4y
We hebben wel gekozen voor all black panelen. Maar mijn partner heeft geen probleem met 'tetris' layout
AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:03:
Hou voor de uitbreiding wel rekening met de Vmpp.
Een 3-fase omvormer wil nou eenmaal meer Vmpp.

(vandaar dat ik de "dure" panasonic had ingevuld, die levert al 59 Vmpp, 96 cell)
Anyway: Sunnydesignweb Kies nieuw project
Ik heb even twee versies gemaakt;
Met QCell
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rktbo33.png
Met Panasonic
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uvya2egs3hqf.png

Welke parameter moet ik in de gaten houden voor die Vmpp? Bij de een is de "Min DC spanning" 243 V tegen 431 V. Maar beide wel hoger dan 125 V. Dus de QCell panelen beginnen later en stoppen eerder met leveren als de spanning te laag wordt?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@j4y De spanning is lager, dus het rendement omvormer zal lager zijn.
Sunnydesignweb houdt geen rekening met de richting van de panelen daarin zo te zien.
Ik "verwacht" in de middag een lager rendement, maar het zijn hooguit enkele procenten.

Aan jou de keuze of je dat de meerprijs van panasonic waard vind.

• j4y
AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:07:
@j4y De spanning is lager, dus het rendement omvormer zal lager zijn.
Sunnydesignweb houdt geen rekening met de richting van de panelen daarin zo te zien.
Ik "verwacht" in de middag een lager rendement, maar het zijn hooguit enkele procenten.

Aan jou de keuze of je dat de meerprijs van panasonic waard vind.
Ik heb nog even de datasheet opgezocht en daarin staat het bereik van 260 tot 800 V. Met 8x QCell kom ik dan op 243 V volgens sunny design, dus ik zal dan wel moeten gaan voor de Panasonics (431 V).

Maakt het eigenlijk nog uit qua verliezen over de kabels hoe lang de afstand is tussen omvormer en panelen? Voor 't geval de overkapping tegen het schuurtje wordt aangebouwd...

• AUijtdehaag
  • Niet online
260 - 800 Volt is het MPP-spanningsbereik inderdaad.
Dan is het "veiliger" een hogere spanning te nemen. (of meer panelen)
En veiliger in de trend van, niet vroegtijdig uit schakelen van de omvormer.

DC verliezen in de kabel zijn klein.
Dus 4 mm2 is meestal goed genoeg. Maar prijsverschillen met 6 mm zijn ook nog wel te overzien.
Je zit meestal met de "veiligheid". Het zijn wel grotere afstanden met hogere spanningen.
Dat "de kleine" met zijn schopje er door heen steekt is niet de bedoeling.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2020 15:43 ]

• j4y
Goooooed ben eindelijk eens begonnen met verder gaan.

Solar-bouwmarkt heeft het druk en wil geen 'moeilijke' opdracht met het verwijderen van bestaande panelen.

Dus op zoek naar lokale installateurs. Los van de Solaredge aanbiedingen, nu eentje gesproken die wil ipv 18 390 panelen liever 20 335 panelen van Qcell leggen (ivm formaat zijn de grote panelen moeilijker te plaatsen).

Dus mijn vraag voor nu is:
Is 20x 335wp in landscape goed voor dit dak? Ik meen ergens hier een topic te hebben gelezen van een user waar de panelen ook landscape bevestigd waren terwijl ze portrait hadden moeten zijn (ivm. opstaand randje van het dak dat zorgde voor schaduw en uitschakelen panelen). Klopt het dat ik hinder ga krijgen van het opstaande randje (zie foto in startpost)? Edit: topic gevonden... https://gathering.tweaker...ist_messages/1989290/last

Daarnaast adviseerde de installateur om toch voor 2 omvormers te gaan. Want de 20 panelen op 1 string zou teveel zijn. Op zich spreekt het me wel aan, dan kan de uitbreidingsset gewoon op een eigen omvormer en hoef ik ook niet persee te kiezen voor de dure Panasonics.

Vervolg/edit:
Heb even beide sets in Sunny Design gezet. Verschil is 250 kWh. Bij Solar-bouwmarkt samenstellen zorgt ervoor dat de landscape 335 set van 20 panelen 6350,- kost en de portrait set van 390wp 18 panelen 6315,-. Al met al is het dus iets duurder voor iets minder opbrengst (even los van of landscape voor problemen gaat zorgen, net als in bovenstaande topic

[ Voor 18% gewijzigd door j4y op 13-05-2020 14:35 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Is jouw opstaande rand (bijna) net zo hoog dan die andere post dan?
Ik heb even mijn dakraam open gedaan en gemeten hoeveel mijn Q cells boven de pannen uitsteken. 13.5 cm van de top van de pan tot bovenkant paneel en 17 cm van onderkant golf pan tot bovenkant paneel.
Het verhaal dat schaduw aan de lange kant minder erg is klopt op zich, maar ik meen dat dat in minder mate opgaat voor half cell panelen zoals de Qcells en tegenwoordig bijna alle panelen.

Het worden wel twee 1 fase omvormers of een enkele 3 fase omvormer voor alleen die 20 panelen.
Sunny design komt op een 6 kW 3 fase omvormer (Energy usability factor: 99.9 %), zal enkele dagen per jaar een uurtje aftoppen.

3 fase omvormer:
Het kan in een lange string van 20 panelen op een 6 kW 3 fase omvormer, als het max toegestante voltage van die omvormer tenminste geen 850 V is zoals bij sommige kleine SMA 3 fase omvormers, maar 1000 V zoals bij de meeste andere merken.

2 x enkelfase omvormer
2 enkelfase omvormers kan overigens ook prima, en daarmee kun je nog veel gemakkelijker rekening houden met je toekomstige uitbreiding(en) op een ander dak.
Doe 10 tot 12 panelen op een 3 of 3.6 kW enkelfase omvormer, en de andere 8-10 op bijvoorbeeld een 4 of 5 kW enkelfase omvormer. Daar kun je dan later je uitbreiding bij in prikken. Dan hoeft die uitbreiding ook geen Panasonic te zijn, want het startvoltage van die 4 of 5 kW enkelfase omvormer zal veel lager zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_seRWDuytFLzYwh4rJKKLCCF_nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/az1HqbF3eVgcCpjeMlH0KJjC.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als je redelijk gemakkelijk met je DC kabels van je andere dak naar je omvormer kunt komen zou ik gaan voor 2x enkelfase.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• j4y
busscherski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:09:
Is jouw opstaande rand (bijna) net zo hoog dan die andere post dan?
Ik heb even mijn dakraam open gedaan en gemeten hoeveel mijn Q cells boven de pannen uitsteken. 13.5 cm van de top van de pan tot bovenkant paneel en 17 cm van onderkant golf pan tot bovenkant paneel.
Het verhaal dat schaduw aan de lange kant minder erg is klopt op zich, maar ik meen dat dat in minder mate opgaat voor half cell panelen zoals de Qcells en tegenwoordig bijna alle panelen.
Thanks voor 't meten! Ik zat gewoon te twijfelen omdat hij met een ander plan kwam dan ik in m'n hoofd had en aan die post moest denken :|
Het worden wel twee 1 fase omvormers of een enkele 3 fase omvormer voor alleen die 20 panelen.
Sunny design komt op een 6 kW 3 fase omvormer (Energy usability factor: 99.9 %), zal enkele dagen per jaar een uurtje aftoppen.

3 fase omvormer:
Het kan in een lange string van 20 panelen op een 6 kW 3 fase omvormer, als het max toegestante voltage van die omvormer tenminste geen 850 V is zoals bij sommige kleine SMA 3 fase omvormers, maar 1000 V zoals bij de meeste andere merken.
Ik kwam zelf op een 8kW 3 fase omvormer ivm uitbreiding. Het plan is 10 panelen op zuid, overkapping achter in de tuin.
2 x enkelfase omvormer
2 enkelfase omvormers kan overigens ook prima, en daarmee kun je nog veel gemakkelijker rekening houden met je toekomstige uitbreiding(en) op een ander dak.
Doe 10 tot 12 panelen op een 3 of 3.6 kW enkelfase omvormer, en de andere 8-10 op bijvoorbeeld een 4 of 5 kW enkelfase omvormer. Daar kun je dan later je uitbreiding bij in prikken. Dan hoeft die uitbreiding ook geen Panasonic te zijn, want het startvoltage van die 4 of 5 kW enkelfase omvormer zal veel lager zijn.

[Afbeelding]

Dus als je redelijk gemakkelijk met je DC kabels van je andere dak naar je omvormer kunt komen zou ik gaan voor 2x enkelfase.
Kost 250 euro meer om 2 omvormers op te hangen qua materiaal maar geeft wel toegang tot goedkopere panelen. Alhoewel het volgens Sunny Design gewoon kan 20 panelen + 10 op 1 8kW omvormer., maar het is wel spannend :D

Die kabels zal ik wel voor moeten graven van de ene kant naar de andere kant van de tuin (heb daar nog niet al te veel over ingelezen)

Zoiets wordt 't dan met 2 omvormers;
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3c44u5wr.png
Scheelt 128 kWh met 1 8kW omvormer

• busscherski
Ook met die 8 kW 3 fase omvormer kunnen uitbreidingsplannen prima zonder Panasonic ja.
Sunny Design staat zelfs een string van 5 Qcells toe (kortere string dan ik dacht). 8 of 10 moet ook lukken dan.

Mocht je toch voor enkelfase kiezen dan zou ik het denk ik verdelen als 12 panelen op de ene omvormer en 8+10 op de andere, die laatste wordt dan een 5 kW omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• j4y
busscherski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:13:
Ook met die 8 kW 3 fase omvormer kunnen uitbreidingsplannen prima zonder Panasonic ja.
Sunny Design staat zelfs een string van 5 Qcells toe (kortere string dan ik dacht). 8 of 10 moet ook lukken dan.

Mocht je toch voor enkelfase kiezen dan zou ik het denk ik verdelen als 12 panelen op de ene omvormer en 8+10 op de andere, die laatste wordt dan een 5 kW omvormer.
Thx! De eerste keuze is meegaan met het voorstel van de installateur en 20 panelen landscape leggen (5390 kWh) of vasthouden aan het plan 18 panelen portrait (5472 kWh bij 390WP of 5692 kWh bij 405 WP).

Wat betreft de omvormers ben ik nog niet overtuigt van zijn advies. Naast dat het waarschijnlijk duurder is levert het ook nog wat minder op. En het kan dus ook gewoon op 1.

• busscherski
Vraag de installateur eens wat er fout is aan die SunnyDesign simulatie zou ik zeggen. Ik ben benieuwd.

Pagina: 1