overstap op slack nog niet helemaal succesvol

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hallo ik heb nu een halfjaar een linux servertje staan die mijn internetverkeer masquerade voor mij. daar draaide voorheen redhat 7 op maar ik wilde wel eens slckware proberen. Het probleem is dat ik voor m'n netwerk instellingen altijd tooltjes heb gebruikt en nu dus in de problemen kom. netconfig werkt wel maar ik kan toch geen dhcp lease krijgen voor eth0. en als ik een statishe ip instel dan kan ik ook geen ipadressen van "buiten"pingen. In welke config-files staan de standaart ip instellingen in slackware??? het iemand eerder een probleem gehad met slackware8+@home??

ohwja ifup en ifdown werkt ook nie zyn hier ook andere commandos voor? ik zit nu bij elke verandering te rebooten

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

ifconfig is de basistool. netconfig van Slackware kan standaard maar 1 netwerkkaart configureren. De instellingen worden opgeslagen in /etc/rc.d/rc.inet1. Dat je van @Home geen IP krijgt is logisch, omdat je de DHCP client zo moet instellen dat ie je hostname van @Home verstuurd. In Slackware 7.1 kan dat via /etc/dhclient.conf. Of dat in 8.0 ook kan weet ik niet.
Verder kan masquerading gewoon hetzelfde denk ik. Dus gewoon hetzelde script nemen...

[deze advertentieruimte is te koop]

• THIJZEL
  • Niet online
ja maaruhh weet iemand hoek me macadres kan zien, ik kon het eerst wel maar ik weet nie meer hoek het dee

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dmesg |:(

edit:

of beter nog:
[code]dmesg | grep eth0[/code]

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
ifconfig alleen zou ook al voldoende moeten zijn...

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
blender: anders blijf aan het editen ;)

• blender
  • Niet online
Dat dacht ik me ook te herinneren... maar ik heb al een poosje geen linux systeem meer gezien. Werk zelf met OpenBSD en daar geeft ifconfig geen MAC adressen weer. Alleen maar de inet instellingen. Vandaar dus dmesg, daar moet het in elk geval instaan.

• blender
  • Niet online
Jaja, grapjurk :) zie vorige post :)

• THIJZEL
  • Niet online
ik heb nu in me dhcient.conf staan:

send host-name cp25**-a;
send dhcp-client-identifier 1:macadres;

toch krijg ik nog NO DHCP OFFERS RECEIVED

wat ik ook gek vind is dat in/etc/rc.d/rc.inet1 dhcpd word aangeroepen als dhcp voor eth0 op yes staat, moet dit geen dhcient zijn?

Verwijderd

Hoi,

<dhclient.conf> :

interface "eth1" {
send host-name "CCjouwnr-a";
send dhcp-client-identifier 1:MACADRES;
}

</dhclient.conf>
Je interne kaart via netconfig configgen, je @home kaart via rc.local aanroepen met /sbin/dhclient eth1

werkt hier goed op 2 servers op slackware 8

succes.
>:)

<edit> typo

• THIJZEL
  • Niet online
ne dat had ik al in m'n dhclient.conf, ik heb al een nieuwe dhcp client geprobeerd, die werkte ook niet en met een statish ip wil het ook maar niet werken allemaal heel vaag want tot ik hem afzette kon ik met een statish en een dinamish ip gewoon internetten het maakte niet uit.

Verwijderd

Ik heb sinds kort ook slack 8.0 draaien met @home.

Ik weet niet of jouw ip vaak veranderd maar ik heb de mijne gewoon statisch geconfiged.

Dat werkte bij mij meteen. terwijl ik DHCP niet aan de gang kreeg.

(mijn ip is al in 2,5 jaar niet veranderd btw)

edit : of misschien ben je een 0 vergeten in je hostname :? >:)

• THIJZEL
  • Niet online
zucht een hele dag aan het expirimenteren geweest , kom ik er achter dat ik de heletijd een 0 vergat in me hostname ahhhrrg

maar thanx anyway iedereen

Verwijderd

Op maandag 06 augustus 2001 18:55 schreef THIJZEL het volgende:
zucht een hele dag aan het expirimenteren geweest , kom ik er achter dat ik de heletijd een 0 vergat in me hostname ahhhrrg

maar thanx anyway iedereen
Ik wou het net zeggen ben je geen 0 vergeten >:) ;) :)
Pagina: 1