Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyluck69
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-09-2021
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe camera, de Canon EOS 750d lijkt mij wel een goede dslr, maar hij is al een paar jaar oud. Is er een andere camera die even goed of beter is maar niet veel duurder, of is de canon 750d goed genoeg? Ik wil de camera voornamelijk gebruiken voor autofotografie. Mijn budget is 400/500 euro, maar dan wel inclusief lens.

[ Voor 20% gewijzigd door luckyluck69 op 26-04-2020 19:59 ]

Beste antwoord (via luckyluck69 op 28-04-2020 16:45)

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bedankt voor je reactie @luckyluck69 ! Weten dat je een beginner bent is al hele handige informatie.

Gezien je zelf begon over de 750D denk ik dat zo'n camera uitstekend gaat zijn voor je! Canon camera's zijn over het algemeen erg gebruiksvriendelijk, liggen lekker in de hand en hebben voldoende knoppen voor fijne bediening.

Probeer een 18-55mm STM (<- belangrijk) kitlens erbij te pakken of een 18-135mm STM/USM (<- twee versies, wederom belangrijk zo'n type te hebben). De 18-135mm zal de beste beginnerslens zijn omdat je een groot zoombereik hebt. Dan kan je later altijd nog uitbreiden als je het gevoel hebt bepaalde opties te missen. De 18-135mm is wel wat duurder, dus het is even afhankelijk of die binnen je budget valt.

En net wat @Wintervacht zegt, goede foto's maakt de fotograaf, niet de camera. Maar met zo'n Canon kan je eigenlijk niet mis gaan :)

Hopelijk heb je hier wat aan! Oh en trouwens, op Youtube staat me-ga veel content over fotografie. Daar kan je je voorlopig wel mee vermaken als je je camera binnen hebt :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-07 13:59

DirtyBird

Praktiserend denker

Nou laten we eens beginnen met wat je ermee wilt. Vul even het template in dat je krijgt bij het openen van een topic hier. Dan kun je gerichter en beter advies krijgen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyluck69
@DirtyBird ik heb het even aangepast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:07
@luckyluck69 Of je aanpassingen zijn niet doorgekomen, of je hebt de vraag van DirtyBird niet hoed begrepen.

Wat wil je ermee gaan fotograveren? Dieren, landschappen, portretten, 's avonds, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 21:43
TS noemt al autofotografie. Al is dat natuurlijk een breed begrip. Dat kan stilstaande auto's bij een beurs of fotoshoot zijn, maar ook rondrijdend op een circuit.
Wat voor camera gebruik je nu en wat zijn je beperkingen daarmee? Heb je nog wensen wat de camera moet kunnen? Heb je ook budget voor lenzen, want enkel en 18-55 kitlens is behoorlijk beperkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 27-04-2020 02:26 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Oeps, daar heb ik overheen gelezen. Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyluck69
@Universal Creations vooral stilstaande auto's, het moet gewoon een goede camera zijn die ik nog een paar jaartjes kan gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Een 750D is een prima all-round camera hoor. Heb je ook mirrorless camera’s overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:47

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

FeareX schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:27:
Een 750D is een prima all-round camera hoor. Heb je ook mirrorless camera’s overwogen?
De 750D is niet bepaald licht, idd. Een systeemcamera á la EOS M50 kan dan interessanter zijn.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyluck69
@FeareX nee nog niet, is er eentje die je aanraadt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Voor stilstaande auto’s is alles eigenlijk wel geschikt ;)

Kan je eens bedenken wat je belangrijk vindt in een camera? Denk aan dingen als:
- Goed in weinig licht
- Foto’s moeten groot geprint worden of worden alleen op internet gedeeld
- Formaat van de camera, klein (licht en mindere accuduur) of groot (vaak handigere bediening)
- Veel of weinig instel opties

Ik maak uit je tekst tot zover ook niet op hoever je bent in fotografie. Wat gebruik je nu om te fotograferen, en bedien je die camera dan handmatig, of juist alles automatisch?
Dat soort informatie helpt een stuk meer om je daadwerkelijk iets aan te kunnen raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckyluck69
@FeareX ik ben nog een beginner, ik wil wel alles handmatig aanpassen, ik heb dit al geoefend op de camera van mijn ouders
Ik heb zelf nog nooit een camera gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Als je auto's in een mooie omgeving wilt fotograveren met bijvoorbeeld een ondergaande zon raad ik aan om ook aan een statief te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyluck69
@MRIdev Ik heb al een gekeken voor een statief, maar wil daar ook geen 100 euro aan uitgeven, is er een goed statief onder de 100 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
luckyluck69 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:33:
@MRIdev Ik heb al een gekeken voor een statief, maar wil daar ook geen 100 euro aan uitgeven, is er een goed statief onder de 100 euro?
Ik ben niet genoeg een gear head om dat even op te lepelen ;). Misschien kan @Universal Creations je helpen of anders kun je jouw vraag in het statieventopic stellen. Even zoeken, vind je zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ah de bekende beginnersfout.

Goede fotos maak je niet met een camera maar met je ogen. Het maakt niet uit of je een compactcamera of een full frame dslr met duur glas hebt, als je het oog er niet voor hebt gooi je alleen maar geld weg met een dure camera.

Mijn advies is dan ook: koop tweedehands een instap dslr die alle functies heeft die je wil: handmatige instellingen en een beetje degelijke sensor. Die heb je tegenwoordig al voor een prikkie, dan kun je restbudget stoppen in lenzen : een groothoek, een telezoom en een lichtsterke prime lens. Dan heb je alleen nog een statief over en ook daarbij geldt het advies: begin met een goedkope. Niet tè goedkoop van plastic ofzo, maar voor 50 euro moet je tweedehands nog best een stevig statief kunnen vinden.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Bedankt voor je reactie @luckyluck69 ! Weten dat je een beginner bent is al hele handige informatie.

Gezien je zelf begon over de 750D denk ik dat zo'n camera uitstekend gaat zijn voor je! Canon camera's zijn over het algemeen erg gebruiksvriendelijk, liggen lekker in de hand en hebben voldoende knoppen voor fijne bediening.

Probeer een 18-55mm STM (<- belangrijk) kitlens erbij te pakken of een 18-135mm STM/USM (<- twee versies, wederom belangrijk zo'n type te hebben). De 18-135mm zal de beste beginnerslens zijn omdat je een groot zoombereik hebt. Dan kan je later altijd nog uitbreiden als je het gevoel hebt bepaalde opties te missen. De 18-135mm is wel wat duurder, dus het is even afhankelijk of die binnen je budget valt.

En net wat @Wintervacht zegt, goede foto's maakt de fotograaf, niet de camera. Maar met zo'n Canon kan je eigenlijk niet mis gaan :)

Hopelijk heb je hier wat aan! Oh en trouwens, op Youtube staat me-ga veel content over fotografie. Daar kan je je voorlopig wel mee vermaken als je je camera binnen hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckyluck69
Bedankt allemaalvoor de handige informatie.
@Wintervacht dat had ik al veel gezien op youtube, maar ik wil natuurlijk ook niet een camera die na een jaar al kapot is ofzo.
@FeareX bedankt voor de info, zal hem binnenkort bestellen met een van die lenzen die je hebt aangeraden, maar eerst nog wat sparen, ik ben ook nog maar 14 jaar he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Graag gedaan! Ik wist niet dat je nog zo jong was, dan is dit wel echt een mooie camera om mee te beginnen waar je nog lang plezier van zult hebben :)

Edit: nog 1 dingetje. Je kan ook nog kijken naar de Canon EOS M50 die hier eerder is genoemd. Dat is een mirrorless camera. Die is wat compacter en ook erg goed. Die heb je met een 15-45mm lens of een 18-150mm lens. Ik vermoed dat de prijs hier de hoogste prio zal hebben. Maar wel de moeite om nog even naar te kijken :)

[ Voor 52% gewijzigd door FeareX op 28-04-2020 16:59 ]

Pagina: 1