Metalen stroken in muur, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbisvrin
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 10:29
Hoi allemaal,

Gezien de sportscholen al een tijdje gesloten zijn, vond ik dat het tijd was om thuis een optrekstang op te hangen. De plek waar deze komt te hangen is op de bovenste verdieping en zonde stopcontacten in de buurt, dus weinig kans op leidingen.

Echter toen ik het tweede gat probeerde te boren kwam ik al snel niet verder (SDS boorhamer, heeft meestal geen probleem met beton). Dus eerste gedachte was: metaal. Ik pakte de leidingzoeker (ja had ik moeten doen voordat ik uberhaupt ging boren :X), en ja hoor, op de plek van dat gat ging die piepen.

Vervolgens heb ik gekeken of ik misschien alles wat naar links of naar rechts kon schuiven. Maar ik kwam het volgende patrooon tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQ28r8d23Yysh8zaUv0BTki5two=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkxY6Q5UCIecrBZoYB3Fp6m6.jpg?f=fotoalbum_large

Dus stroken van 6-7cm waar de leidingzoeker afgaat, op alle hoogtes. Is dit gewoon gewapend beton waar ik in probeer te boren? Ik dacht dat dat uit dunnere stukken metaal bestond.

Helaas kan ik geen positie vinden waar alle gaten in een 'leeg' stuk terecht zouden komen. Dus mijn volgende vraag is: kan ik hier veilig doorheen boren en zo ja hoe kan ik dat het beste doen?

Beste antwoord (via Orbisvrin op 26-04-2020 19:25)

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
Overgevoelige leidingzoeker? In dat geval gaat het misschien wel goed als je zo ver mogelijk naar de zijkant van die 6/7cm probeert.

Wat voor optrekstang overigens, misschien kom je prima weg met 1 gat minder gebruiken?

@ hierboven, wat heeft een metal stud te zoeken in een betonnen muur (aanname vanwege SDS boorhamer)?

@mr_evil08 linkje naar een klopboor met SDS opname? Die heb ik nog nooit gezien namelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Twijfels op 26-04-2020 17:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10
Metal stud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-06 11:39
Is het een binnenmuur of een buitenmuur (woningscheidende muur)? wand toevallig? Met een binnenmuur zou het eventueel metalstud kunnen zijn, al lijken de afstanden wat kort bij elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:05
Het makkelijkst is om even met een kleiner boortje te gaan boren en daarna de grote boor erop, met een grote boor loopt het gat snel vol waardoor je niet ziet waar je tegen aan boort.

Maar is het niet gewoon betonijzer waar je in zit te boren?

[ Voor 153% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2020 17:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Overgevoelige leidingzoeker? In dat geval gaat het misschien wel goed als je zo ver mogelijk naar de zijkant van die 6/7cm probeert.

Wat voor optrekstang overigens, misschien kom je prima weg met 1 gat minder gebruiken?

@ hierboven, wat heeft een metal stud te zoeken in een betonnen muur (aanname vanwege SDS boorhamer)?

@mr_evil08 linkje naar een klopboor met SDS opname? Die heb ik nog nooit gezien namelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Twijfels op 26-04-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Spouwankers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbisvrin
Het is een betonnen woningscheidende muur (andere kant van de muur is het dakterras van mijn buurman).

@mr_evil08 mr_evil08 Het is inderdaad een SDS-plus systeem (Bosch PBH 2100 RE).

Metal stud zou kunnen inderdaad, van wat ik online kan vinden past dat wel met dit patroon

@Twijfels Goeie, het gat viel wel precies in het midden van de strook, dus wellicht is 2-3 centimeter opzij al voldoende ook al gaat de leidinzoeker daar ook nog af.

Dit is de optrekstang: https://www.decathlon.nl/...119673?mc=8385106&c=ZWART

Dus 4 bevestigingspunten maar ook horizontaal wat spreiding wat het lastig maakt om alles in een leeg stuk te krijgen. De linker of rechter twee gaten samen zijn ~1cm breder dan de lege strook.

[ Voor 27% gewijzigd door Orbisvrin op 26-04-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
@Orbisvrin bewapening oid zou het wel kunnen zijn dan, maar dat is toch nooit 7cm breed. Loopt dan wel horizontaal en verticaal, maar aangezien je zegt dat het complete stroken zijn.. Kan mij zo niks verzinnen van metaal wat 7cm breed is in een betonnen muur. Denk toch echt een overgevoelige leidingzoeker, ik blijf het maar rot dingen vinden :9

Long shot, en waarschijnlijk word je er niks wijzer van, maar je zou het gat even uit kunnen zuigen / schoonblazen en dan met een inspectiecamera erin om te kijken wat je ziet? Moet je natuurlijk wel net tot je beschikking hebben.

Die stang zou ik wel op alle 4 punten vast willen maken ja, sommige zijn zo overkill gebouwd met 8+ gaten dat je evt. met 7 toe zou kunnen maar dat is hier niet het geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbisvrin
Ik heb het gat inderdaad even uitgezogen en ik zie wel wat glimmen. Ook even een schroevendraaien met magneetkop er in gestoken en er blijven allemaal metaaldeeltjes aan plakken. Het lijkt dus vrij zeker metaal te zijn.

Een overgevoelige leidingzoeker klinkt dan best aannemelijk.. Ik ga proberen op de rand van de strook te boren, kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Met een viersnijder kun je er soms nog wel doorkomen. Maar dat is niet altijd verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je dan toch op metaal zit zou ik een accuboormachine pakken en met een metaalboor verder gaan. Daarna kun je alsnog met pluggen etc. werken om je sportschool op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sypie schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:04:
Als je dan toch op metaal zit zou ik een accuboormachine pakken en met een metaalboor verder gaan. Daarna kun je alsnog met pluggen etc. werken om je sportschool op te hangen.
Is die metaalboor ook meteen vernaggeld. Kun je beter een 4-snijder kopen, bijv. uit de reeks Bosch 7X SDS-Plus boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:44
Als je weet / kan meten waar dat metaal zit. Kan je het dan niet gewoon zo uittekenen dat je er precies naast zit? Dan weet je weliswaar nog niet niet wat het is, maar kan je wel gewoon je pull-ups doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Wat een discussie allemaal. Natuurlijk is dit gewoon wapening. Van het scherm af gemeten zitten die stroken h.o.h. 15 cm, een heel gebruikelijke maat voor wapeningnetten in de woningbouw.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:32

Felyrion

goodgoan!

JukeboxBill schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:10:
Wat een discussie allemaal. Natuurlijk is dit gewoon wapening. Van het scherm af gemeten zitten die stroken h.o.h. 15 cm, een heel gebruikelijke maat voor wapeningnetten in de woningbouw.
Lijkt me ook het meest logisch, maar dan zou ik horizontaal ook detectie verwachten. @Orbisvrin Heb je dat geprobeerd? of detecteer je alleen vertikale stroken?

Metalstud lijkt me niet logisch, en sowieso boor je daar bijjna zonder moeite doorheen zou ik denken.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:52
Dat is gewoon gewapend idd.. meestal ga je er langs omdat je steenboor het niet stuk krijgt. Ik zou er proberen langs te boren maar er is wel een grote kans op het verkloten van je boor..

Anders 1 gat minder, zo te zien zitten er zat gaten in dus dat is geen probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Metalstud is prima spul maar je pist er nog net niet doorheen. Boorhamer heeft daar 0 moeite mee.

Wat @JukeboxBill dus zegt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orbisvrin
Het is gelukt! Alles 3 cm naar rechts gedaan en toen kwam ik overal doorheen.

Ik kom nu inderdaad ook wat horizontale stroken tegen, maar veel verder uit elkaar. Maar het is dus inderdaad gewoon wapening en had ik de eerste keer net pech met de plaatsing. Les weer geleerd, volgende keer eerst de leidingzoeker pakken voordat ik begin.

Het resultaat laat nog een dag op zich wachten want Ik kreeg de plug van het eerste gat er niet meer uit, die heb ik er uit moeten boren. Dus morgen eerst nog even naar de bouwmarkt voor een nieuwe plug en dan kan ik alles ophangen (en mezelf er aan hangen).

Bedankt iedereen voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:37

MLLL

Palm Treo 650

Met wat geduld en en een goede steenboor kom je prima door wapening heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Een woningscheidende metalstud muur zou wel wat zijn. Ik zou gokken op gewoon gewapend beton en het 4 cm. verderop nog eens proberen.

Ook even opletten dat je niet te recht boven wandcontactdozen en schakelaars aan het boren slaat, of van dergelijke punten in de richting van de dichtstbijzijnde centraaldoos.

Maar als je die raakt was je boor in een keer verdwenen in een gat, dus dat was het hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:44
Wilke schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:35:
Een woningscheidende metalstud muur zou wel wat zijn. Ik zou gokken op gewoon gewapend beton en het 4 cm. verderop nog eens proberen.
Goed idee. Kennelijk was het TS al gelukt met 3cm verschil :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Freeaqingme schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:08:
Goed idee. Kennelijk was het TS al gelukt met 3cm verschil :)
LOL. Bijna het hele topic gelezen. Bijna...
Pagina: 1