Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste gaming desktop build voor ongeveer 800 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-11 11:53
Ik was al een tijdje van plan binnenkort een desktop te kopen, maar aangezien mijn laptop (die ik overal voor gebruikte) het een paar dagen geleden begeven heeft, wil ik dit nu zo snel mogelijk.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming (voorlopig 1080p) en studiegerelateerde zaken. Denk bij games vooral aan GTA 5, Assassin's Creed, Cities Skylines, Total War serie. Qua studie geen al te heftige 3d programma's of iets dergelijks, maar wel Matlab, Modelsim, Labview en dergelijke.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 800 euro, dat is geen harde bovengrens maar vooral dat ik niet te veel ga fantaseren over 4k gaming/VR O-)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis + toetsenbord heb ik al. Nog geen monitor maar zat te denken om er eentje van marktplaats op de kop te tikken of anders misschien deze AOC 24B1XH?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet te veel bijzonders, maar aangezien ik ook wel wat cpu intensive games speel (Total War, Cities Skylines) wil ik daar niet te hard op bezuinigen. En ik wil wel de mogelijkheid hebben later het RAM geheugen te kunnen upgraden en eventueel ook de videokaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig altijd wel een beetje naar nvidia videokaarten boven AMD, vooral nu ook omdat ik in het bbg topic wat las over het updaten van een bios waar ik op het moment niet veel zin in heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst wil ik wel een vrij stil idle systeem of tijdens youtube/netflix en dergelijke. Maar belangrijker dan dat wil ik een systeem dat ik nu (snel) kan gebruiken zonder onderdelen die slecht leverbaar zijn of met bepaalde kinderziektes.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf al een lijstje gemaakt wat ik grotendeels heb gebaseerd op het volgende bbg topic. Maar dit is wel mijn eerste pc build dus ik weet vooral niet echt de afwegingen tussen bepaalde compenenten. Bijvoorbeeld het geheugen zoals hieronder of de corsair vengeance. Of bijvoorbeeld de Fractal Design Focus G Grijs behuizing ipv onderstaande.

Daarnaast vraag ik me ook af wat ik nog extra zou moeten kopen (koelpasta, kabels die niet meegeleverd worden, extra fans?). En ik zit nu tijdelijk bij mijn ouders maar het wordt lastig om hier een ethernet kabel te slepen (zou ik sws eerst nog moeten kopen) dus Wifi zou wel handig zijn, maar in de pricewatch is eenzelfde soort moederbord met wifi ruim 2x zo duur, dus wat raden jullie hier aan als tijdelijke oplossing?

En als laatste heb ik nu nog een mSATA SSD en 2.5" HDD in mijn huidige laptop die ik zou kunnen overnemen of op zijn minst eenmalig willen lezen om bestanden te kunnen overzetten (mits de SSD het nog doet...). De echt belangrijke dingen stonden gelukkig wel allemaal in de cloud, maar moet ik bijvoorbeeld nog externe converters of iets dergelijks aanschaffen om deze in te bouwen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 260,05€ 260,05
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB311L€ 44,99€ 44,99
2VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 10,95€ 21,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 72,96€ 72,96
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 45,04€ 45,04
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 115,91€ 115,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,75

Het is een heel verhaal, maar alvast bedankt voor degenen die de moeite genomen hebben dit te lezen ;)

Alle reacties

• JustinTech
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-12-2023
Hoi, ookal zei u dat u liever Nvidia wilt raad ik toch aan om een AMD gpu en CPU te nemen, met het goede moederbord is er namelijk geen bios update nodig, en ik weet uit ervaring dat bij AMD cpu's een cooler komt met een laag koelpasta erop. En voor een videokaart is geen bios update nodig, dat heeft alleen te maken met de processor.
Nou raad ik deze producten aan:
CPU: Ryzen 5 1600 AF (€110 +-)
GPU: AMD RX 580 (€190+-)
Moederbord: Asus A320M-K (€45+-)
Ram: 2x corsair valueselect 8gb (€80+-)
Opslag: Crucial p1 1tb m.2 (€110 +-)
en een 1tb hdd rond de 30/40 euro
Voeding: Seasonic focus GX-650 (€100+-)
Qua behuizing heeft u veel optie met deze setup, het is namelijk een mini-atx moederbord wat in bijna elke case past. Dit zal ongeveer 30 tot 50 euro kosten.
Bij deze setup is nog genoeg geld over voor een mooi monitor, hierbij raad ik ook aan om een freesync monitor te kopen, omdat hierbij een amd videokaart word gebruikt zorgt dat ervoor dat je geen last meer hebt van tearing. Hierdoor bespaar je ook nog eens geld, want als je hetzelfde zou willen bij een Nvidia videokaart zou je een Gsync monitor moeten halen, die veel meer kosten dan een freesync monitor. Bij deze setup is ook veel ruimte voor uitbreiding, als je met deze processor de bios doet updaten kan je altijd upgraden naar een ryzen 5 2600 of 3600, of een ryzen 7 2700x. Deze processoren zijn ook erg goed en werken met elke videokaart goed samen.
Het leuke aan deze set-up is, is dat het vr zelfs aankan als u dat ooit wilt poberen, ook kan het bijna elke game op high+ settings met goede stable fps runnen.

[ Voor 8% gewijzigd door JustinTech op 27-04-2020 01:09 ]

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 16:57
JustinTech schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:06:
Hoi, ookal zei u dat u liever Nvidia wilt raad ik toch aan om een AMD gpu en CPU te nemen, met het goede moederbord is er namelijk geen bios update nodig, en ik weet uit ervaring dat bij AMD cpu's een cooler komt met een laag koelpasta erop. En voor een videokaart is geen bios update nodig, dat heeft alleen te maken met de processor.
Qua behuizing heeft u veel optie met deze setup, het is namelijk een mini-atx moederbord wat in bijna elke case past. Dit zal ongeveer 30 tot 50 euro kosten.
Bij deze setup is nog genoeg geld over voor een mooi monitor, hierbij raad ik ook aan om een freesync monitor te kopen, omdat hierbij een amd videokaart word gebruikt zorgt dat ervoor dat je geen last meer hebt van tearing. Hierdoor bespaar je ook nog eens geld, want als je hetzelfde zou willen bij een Nvidia videokaart zou je een Gsync monitor moeten halen, die veel meer kosten dan een freesync monitor. Bij deze setup is ook veel ruimte voor uitbreiding, als je met deze processor de bios doet updaten kan je altijd upgraden naar een ryzen 5 2600 of 3600, of een ryzen 7 2700x. Deze processoren zijn ook erg goed en werken met elke videokaart goed samen.
Het leuke aan deze set-up is, is dat het vr zelfs aankan als u dat ooit wilt poberen, ook kan het bijna elke game op high+ settings met goede stable fps runnen.
Ben je nou aan het trollen?
Je geeft de TS slecht advies, verder geef je aan dat amd CPU & GPU goed samenwerken, of het nou intel & amd of amd & nvidia is, beide keren werkt het beide gewoon. Het is niet dat AMD met AMD beter werkt....

Ook zou ik zeker geen geld uitgeven aan een 1600af.

TS heeft een betere lijst dan jij hebt samengesteld..

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

JustinTech schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:06:
En deze spullen zijn ook toevallig via jou te koop @JustinTech ?
Naast je matige reactie is je registratie datum ook wel erg toevallig of niet?

ICE ICE Baby

• JustinTech
djmuggs schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:18:
[...]

En deze spullen zijn ook toevallig via jou te koop @JustinTech ?
Naast je matige reactie is je registratie datum ook wel erg toevallig of niet?
Mijn website verkoopt heen spullen en is nog in aanbouw.

• JustinTech
Dracoz schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:15:
[...]

Ben je nou aan het trollen?
Je geeft de TS slecht advies, verder geef je aan dat amd CPU & GPU goed samenwerken, of het nou intel & amd of amd & nvidia is, beide keren werkt het beide gewoon. Het is niet dat AMD met AMD beter werkt....

Ook zou ik zeker geen geld uitgeven aan een 1600af.

TS heeft een betere lijst dan jij hebt samengesteld..
Ik heb niet gezegd dat een amd cpu en gpu samen beter werken dan normaal, en nee ik ben niet aan het trollen. Ik heb de prijzen van de producten iets lager gehouden, oa met de 1600 af, zodat de gene die het heeft gepost een monitor kan halen, wat in de post beschreven was. Ik had vernomen dat het bij het budget zat. Als dat niet zo is, dan raad ik zeker aan dat de lijst in de post aangehouden word.

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
Prima lijst lijkt me, de 2,5 inch hdd (indien sata) kan gewoon door middel van sata kabels aangesloten worden. Voor de msata schijf ben je wel een converter of behuizing nodig.

Qua wifi kun je het wel overbruggen met een wifi usb stick, bijvoorbeeld de tplink archer t2u

[ Voor 21% gewijzigd door skipe op 27-04-2020 02:32 ]

• RichardQG
JustinTech schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:37:
[...]

Ik heb niet gezegd dat een amd cpu en gpu samen beter werken dan normaal, en nee ik ben niet aan het trollen. Ik heb de prijzen van de producten iets lager gehouden, oa met de 1600 af, zodat de gene die het heeft gepost een monitor kan halen, wat in de post beschreven was. Ik had vernomen dat het bij het budget zat. Als dat niet zo is, dan raad ik zeker aan dat de lijst in de post aangehouden word.
Dat had ik iets duidelijker moeten aangeven, maar het budget was zonder monitor. Verder ben ik een redelijk casual gamer (geen competitive fps ofzo) dus 120 Hz en freesync/g-sync vind ik zelf niet nodig (wel bedankt voor de tip dat freesync in combinatie met een amd kaart waarschijnlijk een stuk goedkoper zou zijn).
skipe schreef op maandag 27 april 2020 @ 02:30:
Prima lijst lijkt me, de 2,5 inch hdd (indien sata) kan gewoon door middel van sata kabels aangesloten worden. Voor de msata schijf ben je wel een converter of behuizing nodig.

Qua wifi kun je het wel overbruggen met een wifi usb stick, bijvoorbeeld de tplink archer t2u
Bedankt voor de reactie! Zo'n wifi usb stick klinkt inderdaad goedkoper/handiger dan een veel duurder moederbord kopen.

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Ik haal dit van de website van het moederbord:
- AMD Ryzen series CPUs (Matisse) support DDR4 3200 / 2933 / 2667 / 2400 / 2133 ECC & non-ECC, un-buffered memory*
Ik weet dus niet of het door jou gekozen geheugen wordt ondersteund door het moederbord.

Je zou naar deze kit kunnen kijken, is ook wat sneller: https://tweakers.net/pric...v-f4-3200c16d-16gvkb.html

Ik ben niet bekend met de door jou gekozen voeding, dus ik weet niet of het een goede keuze is of niet. Maar een voeding is niet iets waar ik snel op zou bezuinigen in een systeem.

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Dit moederbord pricewatch: MSI B450-A Pro Max in combinatie met dit geheugen pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 gaat wel werken

• RichardQG
Kereltje88 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 03:14:
Ik haal dit van de website van het moederbord:

[...]

Ik weet dus niet of het door jou gekozen geheugen wordt ondersteund door het moederbord.

Je zou naar deze kit kunnen kijken, is ook wat sneller: https://tweakers.net/pric...v-f4-3200c16d-16gvkb.html

Ik ben niet bekend met de door jou gekozen voeding, dus ik weet niet of het een goede keuze is of niet. Maar een voeding is niet iets waar ik snel op zou bezuinigen in een systeem.
Aangezien er een beetje haast achter zat heb ik het systeem (met corsair vengeance memory) al besteld :9

Volgens deze website zou die compatible moeten zijn dus ik verwacht geen problemen.
Pagina: 1