Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:09
Ik was op zoek naar nieuwe rookmelders en aangezien ik al een aantal zaken "slim" heb (Hue, Google Assistant en Logitech Harmony), dacht ik, why not, ga ook eens kijken naar slimme rookmelders.

Uitgekomen bij de Alecto Smart Home en de Trust Smart Home by KaKu.

Nu wordt bij die 1e een Zigbee bridge meegeleverd. En bij de 2e wordt een Z1 Zigbee bridge of ICS-2000 geadviseerd.

Nu mijn vraag. Wat is het verschil tussen die 3 bridges.
Het is allemaal Zigbee, toch? Zouden ze dan niet op allebei de types moeten werken?

Of zitten er nog bepaalde andere functionaliteiten in die je voor andere zaken kunt gebruiken.

If so, ik heb ook een Zigbee rolluik schakelaar gevonden die ik wel zou willen toepassen.

Iemand die mij hier het een en ander kan toelichten?

(voor de laatste 2 is het wel duidelijk, https://www.smarthomeweb.nl/z1-zigbee-vs-ics-2000-2/, maar iemand die het voor de Alecto weet, of een allround tip/info heeft)

[ Voor 9% gewijzigd door NeutraleTeun op 26-04-2020 16:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sleutel"woord" is vendor lock-in. Ofwel, bijna alle bridges ondersteunen alleen een vaste lijst met devices, veelal alleen die van de fabrikant zelf. Heeft natuurlijk ook wel te maken met gegarandeerde comptabiliteit en dat de software snapt wat het apparaat doet en kan. Maar dat weet je zelf ook eigenlijk al, de Hue is ook gewoon Zigbee :+

Mijn wedervraag, wat verwacht je van de bridge? Moet daar een app bij? Cloud/lokaal? Wil je het aan iets koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Om de rookmelders slim te krijgen, hebben ze een bridge nodig.

Daarmee kan ik dus via een app oa de batterijstatus zien (mwah) en krijg ik een notificatie bij een alarm op mijn mobiel (yes).

Dus ja een app, lokaal als extern, en als er dan toch een bridge is en ik kan het geheel slimmer maken. Dan zou ik het ook wel koppelen aan mijn Hue verlichting.

En zo kom ik dus uit bij de Z1 Bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tegen vendor lock-in zou je naar dit kunnen kijken: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge
NeutraleTeun schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:40:
Dan zou ik het ook wel koppelen aan mijn Hue verlichting.
Misschien een open deur hoor, maar als je veel Hue verlichting in huis hebt, dan heb je waarschijnlijk al Zigbee hub :) Heb je al gekeken of die compatible is met de spullen die je nog wilt aanschaffen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:17
Je zou ook eens in dit topic kunnen rondneuzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:08

Freakie1NL

Grote Baas

Betreft de Z1; die heb ik zelf. Geen vendor lock. Gebruik hem voor OSRAM Zigbee lampen en lamp van een naamloos huismerk van een bouwmarkt. Beide werken er prima op.

Verschil met de ICS -2000 is dat die naast bovenstaande ook nog KAKU signaal kan versturen (3 honderd nog wat MHz geloof ik). Dr Z1 kan dit niet. Dus ICS is Zigbee plus KAKU. Z1 alleen Zigbee.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@Gizz @eggda ik zoek iets user friendly, en wat ik zo kan lezen zijn de genoemde opties dat niet echt.
En de Hue bridge doet enkel Hue producten.

@Freakie1NL klopt, moet ik voor mezelf beslissen of ik (ooit) iets van de Start Line nodig zal hebben.
Pagina: 1