Parkeren woonwijk

Pagina: 1
Acties:

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:28
Al enige tijd is er een groot parkeerprobleem bij ons in de wijk. Door het te kort aan plekken (wijk is destijds in +- 1970 aangelegd op basis van 0,8 auto per huishouden en daarbij zijn de garage meegeteld.

Door de jaren heen zetten buurtbewoners hun auto voor eigen garage of zelfs op de stoep voor de eigen garage.
Enerzijds logisch want zo zijn er meer plekken. Maar je krijgt wel commentaar als iemand anders zijn auto daar neerzet.
Momenteel zijn er straat en rioleringswerkzaamheden in de wijk en komen er minder parkeerplekken ivm plaatsing van ondergrondse vuilcontainers. En maakt het eigenlijk nog drukker.
Doordat ik van de week zelf werd aangesproken door een buurman omdat mijn auto voor zijn garage stond. Die overigens niet als garage wordt gebruikt, heeft me doen twijfelen over het gehele vraagstuk in de wijk.

Er is een hele hoge parkeerdruk in de wijk. Dit wordt zelfs omschreven in statuten van de gemeente. Deze parkeerdruk wordt deels opgelost doordat buurtbewoners hun auto voor de eigen garage zetten. Dit is gewoon geworden. Maar daar mag vervolgens een ander niet parkeren.
Ook wordt er buiten de reguliere plekken geparkeerd wat mag omdat het een 30zone is en geen woonerf. Maar hierdoor kan je bijna niet keren als blijkt dat (in dit een pleintje) volstaat. Vorige week heeft PostNL er 5 minuten staan steken met een verlengde bus, om van dit doodlopende pleintje af te komen. Uiteindelijk heeft ie zelfs achteruit moeten rijden.

Mijn gevoel is om eigenlijk de bom te laten barsten. De gemeente bellen en verzoeken dat ze gaan controleren en waarschuwen, gele stoepen laten aanleggen voor de garage s zodat regels zichtbaar zijn. Zodoende hoop ik dat er meer bewoners gaan klagen en dat de gemeente overgaat tot de aanleg van extra parkeerplaatsen. Dit zal ten koste gaan van openbaar groen, dus weer een lastige keuze.
Het nadeel van de wijk is dat als jouw straat vol is. Dat je om de wijk heen moet rijden om in de dezelfde wijk in een andere straat kan parkeren.

Aan de andere kant denk ik. Laat maar!

Totdat ik weer aan het rondrijden ben op zoek naar een plekje al slingerend langs de op onmogelijke plekken geparkeerde auto's.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zijn dit alleen auto's van bewoners of ook auto's van mensen, die gratis willen parkeren terwijl ze boodschappen doen?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• p.d.akkerman
Betreft woonwijk in Zeeland. Geen winkels in de buurt. Dus alleen bewoners

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:18
Een topic start zonder vraagteken. Wat wil je precies met het topic?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-12 07:06
Zou je willen adviseren om eerst te proberen om op een constructieve wijze met de gemeente en buurtbewoners in plaats van een verzoek tot handhaving in in te dienen.

-

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:30
Wat wil je met dit topic? De door jou beschreven situatie is de norm in heel veel nieuwbouw wijken. Het uitgangspunt 0,8 auto per woning wordt overal toegepast en kan in recente nieuwbouw wijken nog wel veel lager zijn. De overheid dacht met die maatregel het aantal auto's terug te dringen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je bent dus eigenlijk jaloers op de buren die een gedoogd plekje voor hun eigen garage gebruiken, terwijl jij rondjes moet rijden, en ziet het als oplossing om dan iedereen maar op te zadelen met een groter probleem door het gedoogbeleid op losse schroeven te zetten? :S

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 16:06
Mijn ouders hebben zelf een garage bij hun hoekwoning. In de loop van de jaren altijd auto in de garage geparkeerd, maar altijd problemen gehad. Mijn vader draaide altijd ploegendienst en moest om 5:00 am van huis. Helaas was er altijd weer een idioot die zijn auto moest parkeren voor de garage van mijn ouders. Waardoor de auto dus niet meer uit de garage gehaald kon worden.

Vervolgens een ware zoektocht om de eigenaar van de auto te vinden. Bel je aan, dan heb je weer een buurtbewoner die zich niet van gediend is dat je verzoekt hem zijn auto voor een garage uitrit te verwijderen. Met vaak een discussie als gevolg. Een keer begon een kerel tegen mijn vader te beweren dat hij het wel eruit kon halen. Vader gaf sleutels aan hem en gast stond vervolgens mooi voor lul, want lukte niet.
Gemeente verzocht om plek als uitrit te markeren. Verzoek geweigerd, want geen geld (gemeente zat op randje afgrond).

Op een gegeven moment heeft mijn vader het opgegeven. Parkeert voortaan EIGEN AUTO, voor EIGEN GARAGE wat EIGEN bezit is. Want, werd toch elke keer weer geblokkeerd. Als ik jou verhaal lees, dan heb ik het vermoeden dat je nog niet genoeg in verdiept hebt in het garage en uitrit verhaal. Toon er alstublieft meer begrip voor.

Het liefst als het kon, werd de garage weer gebruikt als echte garage, vanwege vogelpoep en de vele wasbeurten (mercedes a klasse). Maarja, niks aan te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Monkeydancer op 26-04-2020 16:14 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41
Als foutparkeerders je probleem zijn: handhaving inschakelen

Als het gebrek aan parkeergelegenheid je probleem is: verhuizen

Dat laatste heb ik eens gedaan toen panden werden gesplitst en oosteuropeaanse bakken de straten begonnen te vullen. Toen ik laatst na 10+ jaar eens door die wijk reed werd mijn verwachting bevestigd dat het nooit meer goed zou komen. De wijk enigszins (gentrificatie) maar het parkeerprobleem niet.

Overigens had topicstarter met de ondergrondse vuilcontainers een kans gehad om e.e.a. te verbeteren. Dat zal vantevoren zijn aangekondigd met onder andere een verkeersmaatregel waarbij blijkbaar de mogelijkheid tot inspraak niet is gebruikt.

Verhuizen schept ook de kans om ergens naartoe te verhuizen zonder de hel van ondergrondse vuilcontainers.

• Freee!!

Freee!!

Monkeydancer schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:11:
Mijn ouders hebben zelf een garage bij hun hoekwoning. In de loop van de jaren altijd auto in de garage geparkeerd, maar altijd problemen gehad. Mijn vader draaide altijd ploegendienst en moest om 5:00 am van huis. Helaas was er altijd weer een idioot die zijn auto moest parkeren voor de garage van mijn ouders. Waardoor de auto dus niet meer uit de garage gehaald kon worden.

Vervolgens een ware zoektocht om de eigenaar van de auto te vinden. Bel je aan, dan heb je weer een buurtbewoner die zich niet van gediend is dat je verzoekt hem zijn auto voor een garage uitrit te verwijderen. Met vaak een discussie als gevolg. Een keer begon een kerel tegen mijn vader te beweren dat hij het wel eruit kon halen. Vader gaf sleutels aan hem en gast stond vervolgens mooi voor lul, want lukte niet.
Gemeente verzocht om plek als uitrit te markeren. Verzoek geweigerd, want geen geld (gemeente zat op randje afgrond).

Op een gegeven moment heeft mijn vader het opgegeven. Parkeert voortaan EIGEN AUTO, voor EIGEN GARAGE wat EIGEN bezit is. Want, werd toch elke keer weer geblokkeerd. Als ik jou verhaal lees, dan heb ik het vermoeden dat je nog niet genoeg in verdiept hebt in het garage en uitrit verhaal. Toon er alstublieft meer begrip voor.
Bordje (duidelijk zichtbaar) op de garagedeur met "Uitrit vrijlaten, overtreders worden weggesleept". En vervolgens inderdaad een paar keer weg laten slepen en af laten voeren. Politie lacht klagers gewoon vierkant uit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:34
Parkeren voor de garage van iemand anders is gewoonweg asociaal.

Niet van andere jouw probleem maken datjezelf geen huis met garage hebt gekocht.
Ja te kort door bocht dat snap ik ook.

Maar achter je toetsenbord ga je het niet oplossen, dus formulier een constructieve vraag want als je alleen weer klagen kan je beter naar Viva forum

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-12 07:31

Oekol

waka waka hey hey

Maar waarom kan je niet voor je eigen garage parkeren en wel bij die van de buurman? Heb je zelf 3 auto's? Want dan ligt 't probleem eerder bij jezelf..

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 15:44

MazeWing

The plot thickens...

Ik denk dat hier weinig aan te doen valt. Dit probleem speelt in steeds meer wijken; oud en nieuw. Waar er vroeger 1 auto per gezin was, is er nu met een beetje geluk (of pech?) 1 voor vaders, 1 voor moeder, 1 voor kind 1 en 1 voor kind 2. Dat zijn dus 4 auto's per gezin, die allemaal ergens geparkeerd moeten worden.

De enige oplossing is dat men uit eigen beweging de auto in andere straten parkeert en op die manier het probleem "spreidt". Als dit echter in een hele buurt speelt gaat dit natuurlijk niet op en dien je je auto enorm ver van je huis te zetten.
Door als gemeente hier weinig aan te doen, wordt eigenlijk passief ontmoedigd dat men veel auto's per gezin heeft...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• p.d.akkerman
Ik wilde graag een mening over wat doen. De situatie laten zoals het is en niet zeuren.
Of een situatie creëren waardoor wellicht de gemeente kijkt naar een oplossing.

Maar gezien de reacties moet ik niet zeuren.
Dus iedereen z'n gang laten gaan. Ook de autos die op de stoep staan voor hun garage. Dat vind ik lastig.
Want ik wil het echt van 2 kanten zien. Die auto's voor eigen garage zijn mi echt logisch en een deel van de oplossing van het parkeertekort.
Maar een auto op de stoep voor een garage? Die staat fout op de stoep.
Spreek je die dan ook niet aan?

Verwijderd

Rukapul schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:14:
Als foutparkeerders je probleem zijn: handhaving inschakelen

Als het gebrek aan parkeergelegenheid je probleem is: verhuizen

Dat laatste heb ik eens gedaan toen panden werden gesplitst en oosteuropeaanse bakken de straten begonnen te vullen. Toen ik laatst na 10+ jaar eens door die wijk reed werd mijn verwachting bevestigd dat het nooit meer goed zou komen. De wijk enigszins (gentrificatie) maar het parkeerprobleem niet.

Overigens had topicstarter met de ondergrondse vuilcontainers een kans gehad om e.e.a. te verbeteren. Dat zal vantevoren zijn aangekondigd met onder andere een verkeersmaatregel waarbij blijkbaar de mogelijkheid tot inspraak niet is gebruikt.

Verhuizen schept ook de kans om ergens naartoe te verhuizen zonder de hel van ondergrondse vuilcontainers.
Die mogelijkheid tot inspraak is 100% geen garantie dat er ook maar iets verandert aan de plannen van een gemeente weet ik uit ervaring.

• p.d.akkerman
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:10:
[...]

Die mogelijkheid tot inspraak is 100% geen garantie dat er ook maar iets verandert aan de plannen van een gemeente weet ik uit ervaring.
Klopt containers kwamen er. Ten koste van de parkeerplaatsen.

Daar was de gemeente heel simpel in

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:43
0,8 auto kennen wij hier ook, hier zetten wij de auto maar in eigen voortuin, of wat als je bezoek krijgt die kunnen dus niet komen.

blijft een belachelijke maatregel, makkelijkste is gewoon je eigen auto voor de garage zetten hoe krom het ook is, dan doe je er een auto housje over ivm vogelpoep.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Freee!!

Freee!!

p.d.akkerman schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:13:
[...]
Klopt containers kwamen er. Ten koste van de parkeerplaatsen.

Daar was de gemeente heel simpel in
Pendeldienst opzetten, buurtbewoners parkeren bij burgemeester, wethouders en hogere beleidsambtenaren voor de deur en gebruiken de pendeldienst tussen de buurt en hun auto.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 15:44

MazeWing

The plot thickens...

Freee!! schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:18:
[...]

Pendeldienst opzetten, buurtbewoners parkeren bij burgemeester, wethouders en hogere beleidsambtenaren voor de deur en gebruiken de pendeldienst tussen de buurt en hun auto.
Dan komt er binnen de kortste keren op die locatie alleen voor vergunninghouders met wegsleepregeling.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst dit is een moeilij iets om op te lossen, maar een paar zaken vallen mij op:

1. Hoezo parkeren auto's voor de in- uitrit van een garage? Uitritten dien je sowieos vrij te laten, ik zo er snel mee klaar zijn. Paar maal waarschuwen en, zoals iemand al aangaf, gewoon laten wegslepen (toevoellig heb ik daar zelf korte lijntje voor).

2. Mensen met een eigen garage en ruimte voor de garage voor tenminste één auto, dienen zij niet ten alle tijden de auto(s) op eigen terrein te zetten, dat is namelijk hier in de wijk wel het geval.

De wijk waar ik woon, nu zo'n 12 jaar oud, is gebouwd met het oog op 2 auto's per woning. De vrijstaande en hoekwoningen hebben ruimte op de kavel voor tenminste twee auto's, deze ruimte dienen zij daar ook voor te gebruiken als er daadwerkelijk twee auto's aanwezig zijn. Zij mogen in de basis geen gebruik maken van de openbare parkeerplekken. De openbare parkeerplekken zijn bedoeld voor de woningen zonder eigen ruimte, zoals de tussenwoningen en eventueel bezoekers.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 27-04-2020 13:47 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1