Vraag

• Noclaim71
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 14:44
Mijn vraag
Als gebruiker van een ChromeBook stoor ik me aan de inlogprocedure.
Iedere keer als ik opstart moet ik het wachtwoord invoeren.
Nu ben ik een gebruiker van LastPass en gebruik complexe en lange wachtwoorden dus het is niet prettig om iedere keer dit te moeten invoeren.

Nu weet ik het bestaan van de pincode, maar dat ontslaat mij niet van het dagelijks moeten invoeren van het wachtwoord.

Waarom kan ik die pincode niet altijd gebruiken (zoals met Windows) of gebruik maken van FaceUnlock zoals gebruik bij Windows of andere smart devices (van Apple en Google)

Nu las ik dat er gebruik gemaakt kan worden van SmartLock icm een Android telefoon en laat ik nu een iPhone hebben.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik het inloggen op ChromeOS vereenvoudigen eventueel icm met een iPhone (overigens gebruik ik voor Google het complexe wachtwoord icm 2way authenticatie)

Thx voor de oplossing een virtual beer _/-\o_

Alle reacties

• Nodgic
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 26-11 22:09
Ja, je logt toch in via je Gmail adres? Daarom moet je steeds het wachtwoord invoeren van je Gmail adres. Maar krijg je dan ook een code via SMS die je eerst moet invoeren voordat je kan inloggen in Chrome OS? Dat heb ik wel bij mijn email, maar niet bij het inloggen in Chrome OS.

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Nee, @Noclaim71, dit lijkt echt Android-only:
https://support.google.com/chromebook/answer/9617782

Zit er geen biometrie op je ChromeBook, zoals een vingerscanner?

[Voor 25% gewijzigd door u34186 op 27-04-2020 01:10]

• Noclaim71
Evanescent schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:09:
Nee, @Noclaim71, dit lijkt echt Android-only:
https://support.google.com/chromebook/answer/9617782

Zit er geen biometrie op je ChromeBook, zoals een vingerscanner?
Helaas was dit maar zo.... daarom zo facescan wel handig zijn... staat/stond op de roadmap van ChromeOS maar is nog niet aanwezig en de vraag is natuurlijk aanwezig of Google dit enkel voor de eigen hw bewaard.

• Noclaim71
Nodgic schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:00:
Ja, je logt toch in via je Gmail adres? Daarom moet je steeds het wachtwoord invoeren van je Gmail adres. Maar krijg je dan ook een code via SMS die je eerst moet invoeren voordat je kan inloggen in Chrome OS? Dat heb ik wel bij mijn email, maar niet bij het inloggen in Chrome OS.
Nee geen sms of dual authenticatie code inkloppen, maar ik had dit gemeld omdat ik anders een opmerking had verwacht van een slimmerik.... ‘waarom geen eenvoudig wachtwoord....Je kan toch gebruik maken van 2 way authenticatie?’
|:( |:( :z

• Nodgic
Tja dan is het niet mogelijk met een iPhone. Wat je nog zou kunnen doen is een apart Gmail adres aanmaken om in te loggen met een eenvoudig wachtwoord. En dan met Incognitomode inloggen op je hoofd Gmail adres.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:52
Nodgic schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:11:
Tja dan is het niet mogelijk met een iPhone. Wat je nog zou kunnen doen is een apart Gmail adres aanmaken om in te loggen met een eenvoudig wachtwoord. En dan met Incognitomode inloggen op je hoofd Gmail adres.
Dat is geen porem op een chromebook want hij verbindt automatisch je drive & alle andere services aan dat verkeerde adres dan.

Je chromebook updaten naar een moderne variant met biometrie lijkt me dan de oplossing.

Woont in Helsinki

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Noclaim71 Wat heb je zelf al gevonden of geprobeerd, werkt LLC app niet icm ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Noclaim71
Hackus schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:15:
@Noclaim71 Wat heb je zelf al gevonden of geprobeerd, werkt LLC app niet icm ?
Tja, wat valt er te proberen....

- Simpel wachtwoord instellen voor het gezin bestaande uit 3 gebruikers, met hun eigen account. Je zou bijna zeggen: helaas allen met een iPhone. Maar dit druist tegen het hele beeld van een sterk security verhaal in.
- Smart Lock, helaas werkt dit enkel met Android telefoon, dus downloaden op iPhone werk niet.
- Chromebook met biometrie.... nah... dacht het niet.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegenaan loopt..... enkel Google search bood mij niet zo snel een oplossing.

[Voor 7% gewijzigd door Noclaim71 op 27-04-2020 16:05. Reden: typo]

• Nodgic
Intelligo schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:13:
[...]

Dat is geen porem op een chromebook want hij verbindt automatisch je drive & alle andere services aan dat verkeerde adres dan.

Je chromebook updaten naar een moderne variant met biometrie lijkt me dan de oplossing.
Ja, als je veel Google services gebruikt is dat niet echt een handige oplossing. Als het alleen gaat om internet browsen en e-mail is het denk ik de enige oplossing. Of de Gast mode gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21:48
Noclaim71 schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:05:

Waarom kan ik die pincode niet altijd gebruiken (zoals met Windows) of gebruik maken van FaceUnlock zoals gebruik bij Windows of andere smart devices (van Apple en Google)
Je kunt die pincode wel altijd gebruiken. Werkt perfect. Een keer instellen en je kunt er gewoon op je CB mee inloggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:31
Blommie01 schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:31:
[...]

Je kunt die pincode wel altijd gebruiken. Werkt perfect. Een keer instellen en je kunt er gewoon op je CB mee inloggen.
zo dus:

https://support.google.com/chromebook/answer/2587994?hl=nl

• Nodgic
Maar dat kan dan alleen als je nog ingelogd bent op dat account. Als je van account verandert, moet je uiteraard alsnog het wachtwoord invoeren.

• d1ng
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 12:04
Noclaim71 schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:05:
Nu ben ik een gebruiker van LastPass en gebruik complexe en lange wachtwoorden dus het is niet prettig om iedere keer dit te moeten invoeren.

Nu weet ik het bestaan van de pincode, maar dat ontslaat mij niet van het dagelijks moeten invoeren van het wachtwoord.
Je kan dat complexe wachtwoord op een yubikey opslaan, met de static password functie.
Bij het inloggen of unlocken van je chromebook, yubikey erin, vinger erop, en hop je bent ingelogd.

Heb je dat al eens overwogen?

• Noclaim71
Blommie01 schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:31:
[...]

Dit had ik al bekeken, maar elke 24uur moeten wij toch wachtwoord invoeren en zoals hierboven ook vermeld, werkt dit niet wanneer je uitlogt en inlogt onder een andere user :-(

• Noclaim71
d1ng schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:23:
[...]

Je kan dat complexe wachtwoord op een yubikey opslaan, met de static password functie.
Bij het inloggen of unlocken van je chromebook, yubikey erin, vinger erop, en hop je bent ingelogd.

Heb je dat al eens overwogen?
Deze kende ik nog niet. Ik ga me hier eens in verdiepen... betekent wel waarschijnlijk dat je ieder gebruiker een yubikey zou moeten aanschaffen, maar is voordeliger dan een nieuwe CB met fingerprint reader oid.

• d1ng
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 12:04
Noclaim71 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:28:
[...]

Deze kende ik nog niet. Ik ga me hier eens in verdiepen... betekent wel waarschijnlijk dat je ieder gebruiker een yubikey zou moeten aanschaffen, maar is voordeliger dan een nieuwe CB met fingerprint reader oid.
Ik dacht dat je er 2 per key op kan zetten. Maar ik heb ook een hele oude versie, best kans dat het bij de nieuwere modellen anders is.

Hoe het werkt is dat de yubikey zich op je pc aanmeldt als keyboard, bij een aanraking met je vinger "typt" hij het bijbehorende wachtwoord voor je in. Korte aanraking voor het wachtwoord in slot 1, lange aanraking voor slot 2. Dit houdt dus wel in dat iedereen die je key in bezit heeft of heeft gehad, zich toegang weet te verschaffen tot je wachtwoord. Uiteindelijk is het beste dat iedereen zijn eigen key heeft, die privé houdt en die verdedigd met zijn leven ;)

Voordeel is dat de yubikeys lang meegaan en ze zijn ook robuust, weet ik uit eigen ervaring. Dus je hebt er voor lange tijd wat aan, ook als je over een paar jaar je chromebook vervangt door iets anders. Je kan er overigens veel meer mee dan static pw op zetten.

• u34186
  • Niet online
Let wel op dat iemand met de key dan dus in kan loggen op het account, als er geen 3e factor vereist is! Je slaat eigenlijk gewoon je wachtwoord unencrypted op op een USB-stick.

• Noclaim71
d1ng schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:52:
[...]

Ik dacht dat je er 2 per key op kan zetten. Maar ik heb ook een hele oude versie, best kans dat het bij de nieuwere modellen anders is.

Hoe het werkt is dat de yubikey zich op je pc aanmeldt als keyboard, bij een aanraking met je vinger "typt" hij het bijbehorende wachtwoord voor je in. Korte aanraking voor het wachtwoord in slot 1, lange aanraking voor slot 2. Dit houdt dus wel in dat iedereen die je key in bezit heeft of heeft gehad, zich toegang weet te verschaffen tot je wachtwoord. Uiteindelijk is het beste dat iedereen zijn eigen key heeft, die privé houdt en die verdedigd met zijn leven ;)

Voordeel is dat de yubikeys lang meegaan en ze zijn ook robuust, weet ik uit eigen ervaring. Dus je hebt er voor lange tijd wat aan, ook als je over een paar jaar je chromebook vervangt door iets anders. Je kan er overigens veel meer mee dan static pw op zetten.
Het is voor thuis gebruik en voor zover ik weet doen we geen hele spannende dingen met het Chromebook. Kind moet het gebruiken voor school, mijn vrouw voor werk en ik voor 'technical support' en fun/speel machientje.
De angst dat een wachtwoord thuis unencrypted op een USB staat heb ik dan niet echt. Maar mocht je een CB zakelijk gebruiken en ook nog eens van hot naar her sleept, dan snap ik alle concerns die genoemd worden

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:08
Noclaim71 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:50:
[...]

Het is voor thuis gebruik en voor zover ik weet doen we geen hele spannende dingen met het Chromebook. Kind moet het gebruiken voor school, mijn vrouw voor werk en ik voor 'technical support' en fun/speel machientje.
De angst dat een wachtwoord thuis unencrypted op een USB staat heb ik dan niet echt. Maar mocht je een CB zakelijk gebruiken en ook nog eens van hot naar her sleept, dan snap ik alle concerns die genoemd worden
Waarom dan een zeer complex wachtwoord? Als er niks spannends me de chromebook gedaan wordt? Of mis ik iets? 8)7

• Noclaim71
Dracula schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:53:
[...]

Waarom dan een zeer complex wachtwoord? Als er niks spannends me de chromebook gedaan wordt? Of mis ik iets? 8)7
Omdat je op een CB inlogt met je Gmail account. En voor zover ik kan zien, is dat account ook op andere devices die het huis wel verlaten aktief. Daarnaast wil je juist voorkomen dat men brute force je wachtwoord raadt, wat bij een eenvoudig wachtwoord ook niet al te lang zal duren.
Ook het inloggen vanaf andere locaties op Gmail is wel eens wat gebeurt..... dus niet geheel onlogisch dat je een complex(er) ww gebruikt

[Voor 11% gewijzigd door Noclaim71 op 29-04-2020 08:57]

• u34186
  • Niet online
Dracula schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:53:
[...]

Er hangt wel wat meer aan een Google-account dan alleen de Chromebook, hè. Dat mis je, ja. 8)7 :P
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee