Aankoopadvies: occasion 15-18k max

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18
Hoi,

Wij (vriendin en ik) zijn op zoek naar een nieuwe/2de hands occasion.

Nu is onze dochter in januari geboren, en loopt de zwangerschapsverlof binnenkort af. Vriendin is gastouder, en moet de auto op de dagen waarop ze werkt gebruiken om naar de ouders te kunnen rijden. Normaliter ging dit prima verdeeld, maar nu onze dochter ook straks naar de opvang dient te gaan, en waarschijnlijk de opvang niet in ons dorp mogelijk is, moeten we kijken naar een 2de auto.

We zijn nu aan het wikken & wegen wat voor ons het verstandigste is, maar een aantal dingen weten we wel:
- We willen sowieso een grotere auto, ook zodat we in de vakanties -zonder problemen- alle spullen kunnen meenemen (gemakkelijkheid, grotere kofferbak etc).
- Kinderwagen en -stoeltje moeten in de nieuwe auto kunnen. (in onze Corsa past het frame net aan in de kofferbak zonder grote wielen (middels een drukknop te verwijderen). Wieg wordt op de achterbank naast het stoeltje gezet. Past allemaal net!).
- Stoeltje heeft ISOFIX nodig. We hebben een Base die met Isofix vastgezet kan worden.
- Budget: 15-18k, er is hierboven wat ruimte (maar liever niet).
- Auto, gezien budget, zal dit een jonge occasion of demo worden, mogelijk hybrid? We hebben behoorlijk wat geld moeten steken in onderhoud voor onze corsa, en willen proberen dit hiermee te verminderen. Aflossing etc wordt uiteindelijk meegenomen.
- KM's per jaar zal 10-15k zijn max. Auto wordt vooral door mij gebruikt voor boodschappen, stukken rijden naar familie/opa&oma/oerpake, woon/werk (P&R).
- Auto zal voor langere tijd in bezit zijn (verwachting 5-10 jaar)
- Liever geen import. Ik krijg altijd de bibbers als ik dit zie; ik wil zekerheid m.b.t. de auto, en dat kan een importauto wel bieden maar minder.
- Ik heb geen grote auto kennis. Sleutelen vind ik niets, ik laat dit liever aan de pro's (lees: garage!) over.
- Benzine auto. Diesel is gezien het aantal kms per jaar niet handig/te duur/noemmaarop

Shortlist auto's welke wij tot de mogelijkheden zien:
- ford focus wagon (st line?),
- toyota corolla/auris touring (sports) (hybrid?)
- kia ceed,
- opel astra sports touring,
- renault megane estate.
CarWow heeft goede reviews, duidelijk met de pro's en con's van de auto's. Plus natuurlijk Autoweek en andere nederlandse Autobloggers zijn we af aan het gaan.

Tijdens mij zoektocht heb ik al wel een aantal auto's gevonden die wellicht in ons rijtje passen:
- Kia Ceed -> https://www.autotrack.nl/tweedehands/kia/ceed/48932033
- Ford focus wagon -> https://www.viabovag.nl/a...k-active-business-gb37e1b of https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/49440445
- Toyota Auris Hybrid -> https://www.viabovag.nl/a...136pk-cvt-dynamic-7s4ov9i
- Renault Megane Estate -> https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-47988286 https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/megane/49484910
- Opel Astra Sports Tourer -> https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/47735343

Private lease of Nieuw met afbetaling heb ik overwogen, maar deze zaken zijn niet geheel interessant vanwege:
  • Jaarlijkse kosten
  • Hoge afschrijving in eerste jaren
  • toekomstig bezit van auto (>5 jaar)
Indien jullie ons kunnen adviseren/helpen in de zoektocht naar wat de juiste keuze is voor deze ouders, zou dat erg fijn zijn.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Skoda Octavia station, 1.4 benzine met DSG in een van de businessline uitvoeringen. Meeste bang for buck, shiltload aan opties en makkelijkste te krijgen. Bovendien verreweg de grootste ruimte achterin. Als je nu een kleintje hebt volgt er ongetwijfeld over een jaar of twee ng eentje en dan geldt hoe meer ruimte hoe beter al helemaal.
En eenmaal automaat gewend wil je niet meer terug ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Probeer een ex demo te kopen Max 1 jaar oud en zo min mogelijk kilometers dan heb je denk ik de best deal.

Ik denken Toyota of Kia, vooral Kia geeft lang garantie.

Wat denk je dan de Niro PHEV (dus benzine en accu) ? Kan je thuis laden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Sjowhan schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:56:

- Kinderwagen en -stoeltje moeten in de nieuwe auto kunnen. (in onze Corsa past het frame net aan in de kofferbak zonder grote wielen (middels een drukknop te verwijderen). Wieg wordt op de achterbank naast het stoeltje gezet. Past allemaal net!).
In de praktijk komt het niet vaak voor dat je een hele kinderwagen in de auto laadt. De eerste maanden ga je waarschijnlijk niet zo vaak op grote wandelingen. Vanaf een maand of 6 is de grote kinderwagen nog prima te gebruiken maar past de kleine ook in een opvouwbare buggy die in elke kofferbak past als je eens met de auto op stap gaat.. Bovendien vindt menige vrouw een draagzak juist superknus en soms fijner dan een wagen.

Je kan je dus afvragen of je er echt een auto op de grote kinderwagen moet uitzoeken.
Wij hadden een BMW 5-serie en dat is prima ruim natuurlijk maar je haalt je er wel een parkeerprobleem in de stad en de parkeergarages mee op de hals.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bombadil schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:27:
[...]

In de praktijk komt het niet vaak voor dat je een hele kinderwagen in de auto laadt. De eerste maanden ga je waarschijnlijk niet zo vaak op grote wandelingen. Vanaf een maand of 6 is de grote kinderwagen nog prima te gebruiken maar past de kleine ook in een opvouwbare buggy die in elke kofferbak past als je eens met de auto op stap gaat.. Bovendien vindt menige vrouw een draagzak juist superknus en soms fijner dan een wagen.

Je kan je dus afvragen of je er echt een auto op de grote kinderwagen moet uitzoeken.
Wij hadden een BMW 5-serie en dat is prima ruim natuurlijk maar je haalt je er wel een parkeerprobleem in de stad en de parkeergarages mee op de hals.
Dat is voor iedereen anders maar zelfs toen wij nog maar een kind hadden vonden wij groter beter. In een Mercedes B klasse hadden we toch regelmatig een dakkoffer nodig. Ja, we konden op reis met minder spullen. Alles kan maar meer ruimte is vaak handig met kinderen. Ook voor dagdagelijkse activiteiten is het fijn dat de kinderwagen erin kan met nog een boodschappenkrat ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
wd200 schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:20:
Probeer een ex demo te kopen Max 1 jaar oud en zo min mogelijk kilometers dan heb je denk ik de best deal.

Ik denken Toyota of Kia, vooral Kia geeft lang garantie.

Wat denk je dan de Niro PHEV (dus benzine en accu) ? Kan je thuis laden ?
Helaas niet; openbare palen zijn wel in de buurt, en aanvraag voor een paal zou waarschijnlijk wel mogelijk zijn.
Ik zie overigens even zo gauw geen demo Niro, zeker geen PHEV die in de prijsrange verkrijgbaar is.
Admiral Freebee schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:32:
[...]

Dat is voor iedereen anders maar zelfs toen wij nog maar een kind hadden vonden wij groter beter. In een Mercedes B klasse hadden we toch regelmatig een dakkoffer nodig. Ja, we konden op reis met minder spullen. Alles kan maar meer ruimte is vaak handig met kinderen. Ook voor dagdagelijkse activiteiten is het fijn dat de kinderwagen erin kan met nog een boodschappenkrat ernaast.
Je slaat ongeveer de spijker op zijn kop. Ik mis de ruimte nu (al) in de corsa (vandaar op zoek naar groter). Kofferbakruimte is wel handig (eigenlijk een must), het past allemaal nu wel maar zoals aangegeven is de corsa waarschijnlijk (ik weet eigenlijk wel zeker) te klein om 2 weken op vakantie te kunnen.

Mocht iemand linkjes hebben naar occasions/demo's etc die voldoen aan de eisen, zie ik die graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb een Passat station en wij hebben twee buggy's en een kinderwagen (Joolz). Als het even kan gaat die joolz mee, want rijdt gewoon veel en veel fijner dan een buggy. Maar zoals gezegd: is persoonlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:27
Peugeot 308 (T9) SW. Ruime kofferbak, achterbank wat minder ruim, maar met jonge kinderen geen probleem. Ook relatief licht in zijn klasse, dus dat is gunstig voor de wegenbelasting. En de 1.2 PureTechs zijn erg vlot en behoorlijk zuinig. Vooral de 130 pk versie is een heerlijk blok.

https://autopalace.nl/aan...ie-zwolle/benzine/666119/

[ Voor 19% gewijzigd door Naafkap op 26-04-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 21:29

Beurlap

Kak!

Wij zijn met onze tweeling nog steeds erg blij met de auris touring hybride. Het is geen sexy rijdersauto, maar voldoet helemaal aan onze eisen.
Extra bonus is heerlijk relaxt file rijden met de automaat. Ook naar de wintersport was het op de lange afstanden verrassend comfortabel. Komt ook goed mee op de autobahn, met dakkoffer.

Daarnaast volgens experts een zeer betrouwbare auto, geen 1.0 of 1.2 turbo torretje onder de motorkap, maar gewoon een duurzame 1.8. Dus weinig gedoe ook op lange termijn. Zelf na 2 jaar behalve het reguliere onderhoud nog niets aan de hand gehad. Auto is nu 5 jaar oud. Kofferbak is heerlijk groot, past met gemak een tweeling buggaboo kinderwagen in.

Ohja en het power knopje is gewoon leuk bij stoplichtsprintjes :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:54
een jaar geleden stelde ik mij precies dezelfde vraag.

Mijn afwegingen:

Peugeot 308 (T9) SW
--> Inderdaad ruime kofferbak. Achterbank valt tegen. Kleine stuur vond ik irritant en je moet alles bedienen met een sloom touchscreen. (ben ook niet echt een Peugeot fan)

Kia Ceed
--> Lijkt me een prima auto. Zelf niet mee gereden

Toyota Auris Hybrid
--> Viel erg tegen, ik ben vrij lang en kon niet echt lekker zitten. Achterin beperkt ruimte. Terwijl dit mijn eerste keus was.

Opel Astra Sports Tourer
--> Prima auto! Lekker ruim en een recent model. Hier past je kindje prima achterin en er kan ook nog iemand prima naast zitten. Die kinderwagen kan ook mee. Waarom dan niet.. tsja.. Ik heb niets met Opel ;-)

Ford Focus
--> Ik heb dan het vorige model en die was al wat langer op de markt. Dit merk je aan de binnenruimte. Dat is tegenwoordig slimmer en efficiënter. Maar hij rijdt het lekkerst van allemaal! Verder betrouwbaar en rijk aan opties:
Voor en achter parkeersensoren, verwarmde voorruit, cruise control, climate, aut. dimmende binnenspiegel, privacy glas en automatisch inparkeren (voor die paar keer best grappig). 3 jaar oud 30km... voor 16k bij de ford dealer. Dat vond ik wel een goede deal. Hij ziet er ook nog gaaf uit, zeker die St-Line :-)

Nu een jaar later:
Zeer tevreden. Inmiddels maxi cosi eruit en op naar een andere stoel (tip: Britax Dualfix M i-Size). Wanneer stoeltje vooruit/achteruit staat kan er nog steeds iemand voorin zitten.
Passagiersruimte en achterbak zouden inderdaad groter mogen. Dus ik ben aan het sparen voor het nieuwste model ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Kijk ook nog eens even op gaspedaal.nl daar kan je een filtering maken en zoeken op alle websites.
Scheelt een hoop zoekwerk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:23
wd200 schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:20:
Ze gaan 10-15kkm/jaar rijden en willen de auto lang houden. Ik zou dan juist precies het tegenovergestelde adviseren: koop een relatief jonge auto met hoge kilometerstand (ex lease bijvoorbeeld).

Bij dit segment en zo weinig kilometers gaat afschrijving je grootste kostenpost zijn. Afschrijving is een combinatie van leeftijd en kilometers maar relatief ben je het best af met een "normale" balans.

Over 10 jaar maakt 50kkm meer of minder weinig uit voor de restwaarde, nu wel voor de aanschafprijs.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
assje schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:56:
[...]

Ze gaan 10-15kkm/jaar rijden en willen de auto lang houden. Ik zou dan juist precies het tegenovergestelde adviseren: koop een relatief jonge auto met hoge kilometerstand (ex lease bijvoorbeeld).

Bij dit segment en zo weinig kilometers gaat afschrijving je grootste kostenpost zijn. Afschrijving is een combinatie van leeftijd en kilometers maar relatief ben je het best af met een "normale" balans.

Over 10 jaar maakt 50kkm meer of minder weinig uit voor de restwaarde, nu wel voor de aanschafprijs.
Eerlijk gezegd ben ik het hier niet met je eens. Naar mijn mening heeft het alleen zin als je respectabele automerken kiest zoals een Lexus of Toyota Hybrids die hoge kilometerstanden kunnen vreten zonder bijzondere slijtage of onderhoud omdat ze deels elektrisch zijn.

Met Audi’s of BMWs op benzine kun je de gok nemen maar ik zou dit niet willen. Je weet dat je bij een hoge kilometerstand bij deze merken ook gewoon voor verassingen kan komen te staan. Puur alleen al op slijtage onderdelen. Vergeet ook niet de onderhoudskosten bij een hoge kilometerstand duurder uitvallen dan een met een lagere kilometerstand.

Als ik een keuze zou maken dan zou ik een auto kiezen di vrij recent is en net ingereden is (10.000-20.000 km). Dan kom je de komende jaren niet voor verassingen te staan en weet je wat je aan onderhoudsbeurten kwijt bent. Garantie en misschien zelfs mobiliteit service. Uiteraard moet je als je auto op het oog hebt proefrijden om zeker te weten of de auto netjes is ingereden.

Voor de TS: Ik had naar een Ford Focus stationwagen gekeken. Betaalbaar, ruim in de opties en het heeft goede rij eigenschappen. Vooral de ST lijn is magisch.

[ Voor 3% gewijzigd door MoldyInko op 27-04-2020 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:31
Mazda 6 sportbreak, vanaf 2014 / 2015 (dat is uiteindelijk onze keuze geworden toen de kleine geboren was ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 09:11
Wij hebben destijds met tweeling eerst een citroen C5 tourer gehad en nu al een aantal jaar een opel Zafira. Veel ruimte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
MoldyInko schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:38:
Eerlijk gezegd ben ik het hier niet met je eens. Naar mijn mening heeft het alleen zin als je respectabele automerken kiest zoals een Lexus of Toyota Hybrids die hoge kilometerstanden kunnen vreten zonder bijzondere slijtage of onderhoud omdat ze deels elektrisch zijn.

Met Audi’s of BMWs op benzine kun je de gok nemen maar ik zou dit niet willen. Je weet dat je bij een hoge kilometerstand bij deze merken ook gewoon voor verassingen kan komen te staan. Puur alleen al op slijtage onderdelen. Vergeet ook niet de onderhoudskosten bij een hoge kilometerstand duurder uitvallen dan een met een lagere kilometerstand.
Maar wat versta je onder hoge kilometerstanden?

De case is 10-15kkm/jaar en 5-10 jaar eigendom, oftewel 50-150kkm.

Als je voorzichtig wilt zijn zou je dezelfde grens aan kunnen houden als de meeste leasemaatschappijen, zo rond de 180kkm voor benzineauto's. Alleen in het uiterste geval van deze case kom je daarbij in de buurt.

Als particulier kan je naar mijn mening echt wel wat langer doorrijden maar dat is een persoonlijke keuze.

Ik denk dat gemiddeld gezien de impact van onderhoud op TCO altijd erg overschat wordt. Waarschijnlijk omdat het onverwacht en ineens is. Die maandelijkse afschrijving en brandstofkosten merk je minder van maar doet veel meer.

Voor €16k koop je een 4 jaar oude Kia Niro hybrid met 100kkm op de klok. Vind ik een mooie ruime zuinige auto.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 27-04-2020 10:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjowhan
Dank voor alle reacties so far!
Met mijn huidige corsa (die we dus behouden) heb ik geen kosten meer betreffende de afschrijving; alleen het onderhoud, verzekering/mrb en natuurlijk de benzine kosten zijn enkel degene die we nog behouden.

De Niro Hybrid is inderdaad interessant, PHEV is waarschijnlijk nog een bridge too far (ook vanwege het stekker gedeelte, paal kan ik aanvragen maar duurt even), maar het zou wel interessant worden als de range bv 30-40km is. Kofferbak ruimte weet ik niet zo, dat zal ik nog checken ik wel op AW (b.v.)
Ik heb ook totaal geen ervaring met de Niro, de Kia Cee'd heeft mijn broertje nu als leasebak (die heeft echt een ruime achterbak!), net zoals mijn andere broertje die een astra wagon rijdt (vandaar ook mijn shortlist, ik weet wat er in.

Qua KMstand ben ik eigenlijk het meest huiverig. Iedereen zegt wel dat een recent model/bouwjaar met 100k+ op de klok prima is, maar mijn ervaring leert dat na de 100-150k kosten wat betreft onderhoud omhoog schieten, en als ik dan een hoop geld (want zeg nou zelf, 15-20k neerleggen is gewoon veel geld) neer leg wil ik ook er vanuit kunnen gaan dat ik naast het reguliere onderhoud niet tot verrassingen kom te staan.
Mocht iemand advertenties vinden/tegenkomen die gezien het verhaal kloppen, hoor ik dit natuurlijk graag. De zoektocht kan ik namelijk niet in mijn eentje af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-07-2024
Ik weet niet of je bewust nu al Opel rijdt of 'zomaar' een Corsa maar net wat Aalekss zegt: een Opel Astra sports tourer is echt een prima auto. Heerlijk ruim en stille auto. Je gaat er geen bekijks mee hebben en geen record op de Nurburgring mee vestigen maar zo in dagelijks gebruik bevalt hij prima.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:46
Ik zou ook naar de Prius + kijken. Behalve dat de Auris een stuk mooier is vond ik de Prius in alle andere opzichten prettiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
De Prius+ is nog flink aan de prijs. De Auris TS hybrid lukt voor 15-20k wel. In 2015 zijn er hier heel veel van verkocht in verband met lage bijtelling. Vooral de hybrid lease pro, en daar zit heel veel op. Die komen gedurende dit jaar allemaal terug uit de lease.

Ander lieveling uit dat jaar is de 308, maar dat is een diesel. Rondom die jaren is ook de Outlander PHEV populair geweest. Voor de particulier nu heel interessant ivm korting op de mrb, lage brandstofkosten als je veel korte ritten rijdt en betrouwbare techniek.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:18
Zou eerst kijken hoeveel ruimte je nu echt nodig hebt? Heb zelf een Skoda Octavia station, daar past de Joolz Geo kinderwagen ( niet de kleinste) met gemak twee keer in. Ook erg fijn dat je met een kinderstoel op de achterbank niet gelijk met je knieën tegen het dashboard zit voorin. Als het qua ruimte iets minder kan, zijn idd de Auris Hybrid station en 308 station relatief voordelig.

Belangrijkste tip van mij is, neem een modern autostoeltje ( die waar je kind achterwaarts zit tot een jaar of twee) en ga dan een paar autodealers langs. Zie je vanzelf hoeveel ruimte je nog overhoud op de voorstoelen 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
amp9 schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:55:
Zou eerst kijken hoeveel ruimte je nu echt nodig hebt? Heb zelf een Skoda Octavia station, daar past de Joolz Geo kinderwagen ( niet de kleinste) met gemak twee keer in.
Wij hadden een Kia Picanto, daar paste onze Joolz day in de kofferbak en onze twee kinderen achterin (en twee volwassenen voorin).

Ruim is het allemaal niet en voor vakantie natuurlijk niets. Desalniettemin is ruimte in een auto mijn inziens net als thuis/schuur; hoe meer je hebt hoe meer je denkt nodig te hebben (en dan kan je je niet voorstellen hoe je met minder zou moeten doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

The Eagle schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:11:
Skoda Octavia station, 1.4 benzine met DSG in een van de businessline uitvoeringen. Meeste bang for buck, shiltload aan opties en makkelijkste te krijgen. Bovendien verreweg de grootste ruimte achterin. Als je nu een kleintje hebt volgt er ongetwijfeld over een jaar of twee ng eentje en dan geldt hoe meer ruimte hoe beter al helemaal.
Helemaal eens, kheb hem zelf ook :)
Niet te duur en wel een grote auto, zit tussen een ford focus en ford mondeo qua formaat in, dus kinderstoeltjes passen makkelijk, lekker grote kofferbak....en best wel zuinig (ik rijd ook benzine 1:16 met 2018 model station). Best wel luxe met gescheiden klimaat, adaptieve cruise, auto verlichting/ruitenwissers/dimmende spiegels, android auto / carplay, stoelverwarming etc etc.
En vrij comfortabel geveerd, het is geen sportieve auto te noemen...ik vind dat fijn en comfi, anderen willen actief sturen en zullen het niet waarderen qua wegliggen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:53
Auris Hybrid +1

Vraag je af of je wel een station nodig hebt. Hier 2 'kleintjes' (3 en 6) en redden 't prima met een V40. Enige moment dat ik de bagageruimte mis is met de jaarlijkse vakantie. Dan gaat er een dakkoffer op :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53

Yucon

*broem*

Ik heb ook zo'n hybrid station. Dat is een flink bakbeest als je nu in een corsa rijdt, ik zou wel even goed kijken of dat wel echt is wat je wil want bij een krappe supermarktparkeerplaats wordt je daar niet heel blij van. De keerzijde is echter dat de hatchback (niet-station) direct weer een relatief kleine bagageruimte heeft.

Nu zou ik toch ook weer niet heel snel tegen de 20k zoals die uit de link aan zo'n auto uitgeven. Gevoelsmatig zit die prijsklasse te dicht tegen een corolla aan terwijl dat naar verluidt toch echt veel betere auto's zijn. En eentje van rond 2013 heb je voor de helft daarvan.

[ Voor 29% gewijzigd door Yucon op 27-04-2020 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 19:24
Tja, met zo’n budget past ongeveer elke C-segmenter uit circa 2014-2016 met Max 100k km wel...

Dus ik zou even gaan rijden met een paar om een idee te krijgen.

Vrienden gingen voor een Octavia en hebben toen ook nog een LeonST gereden, om te proberen. De Octavia viel daarna gelijk af, het werd de Leon.
Dit terwijl op papier de Octavia de logischere keuze is.

Het rijtje is al wel genoemd denk ik zo ongeveer:
Renault Megane (Sloom infotainment)
Peugeot 307 (Klein stuur moet je leuk vinden)
KIA Ceed (Prima, maar simpel)
Toyota Auris (misschien hybride? Moet je mooi vinden)
Ford Focus (rijd schijnbaar het lekkerst?)
Skoda Octavia (groot!)
Seat Leon (gek genoeg 2e hands net iets goedkoper dan de Octavia)
Volkswagen Golf (iets fijnere knopjes en iets duurder dan de andere VAG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
Dank voor alle reacties, meningen! Zeer gewaardeerd.
Quark2 schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:05:
Ik weet niet of je bewust nu al Opel rijdt of 'zomaar' een Corsa maar net wat Aalekss zegt: een Opel Astra sports tourer is echt een prima auto. Heerlijk ruim en stille auto. Je gaat er geen bekijks mee hebben en geen record op de Nurburgring mee vestigen maar zo in dagelijks gebruik bevalt hij prima.
Ik hoef geen snelheidsmonster, dat is de corsa totaal ook niet :).
Corsa hebben we 7 jaar geleden aangeschaft ter vervanging van de nubira; toendertijd was de nubira een benzine slurper, werd steeds duurder in onderhoud en de helft van de zaken werkten niet meer.
assje schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:47:
Wij hadden een Kia Picanto, daar paste onze Joolz day in de kofferbak en onze twee kinderen achterin (en twee volwassenen voorin).

Ruim is het allemaal niet en voor vakantie natuurlijk niets. Desalniettemin is ruimte in een auto mijn inziens net als thuis/schuur; hoe meer je hebt hoe meer je denkt nodig te hebben (en dan kan je je niet voorstellen hoe je met minder zou moeten doen).
Je hebt inderdaad gelijk. In onze corsa past het frame van de kinderwagen (mutsy icon) ook net in de kofferbak (de achterwielen verwijderd), maar ik zie mijzelf niet op vakantie meer gaan met de corsa (was wel mogelijk toen we met zijn tweetjes nog waren; achterbank & kofferbak volgestouwd met koffers etc), zeker nu niet onze kleine er is.
Hatchbak heb ik overwogen, maar de kofferbakruimte van die wagens zijn net wat groter (tenminste, vaak) dan de corsa. Vandaar de overweging (of eigenlijk meer besluit) om in plaats van een hatchback, een station te gaan kopen.

Ik heb gisteren berichten gestuurd naar dealers voor de beschikbaarheid die ik op Autotrack/Viabovag gevonden heb.
Het gaat om een Ford Focus, Renault Megane en een Opel Astra. Deze modellen stonden natuurlijk al in mijn lijstje.. Ik hoop dat ik met deze keuzes een beter beeld heb van of ik de modellen fijn vind rijden, en of de motor die erin zit ook voldoet. Mocht het inderdaad een fijne auto zijn maar een ondermaatse motor, weet ik dat ik verder moet zoeken (dat is eigenlijk ook wat @Smobbo al verwoordde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou zelf wel 1 auto uit de volkswagen groep meenemen in je testrit / orientatie.
Dat kan dus een Seat Leon station, VW golf station, Skoda Octavia zijn, of toch een A3 hatchback (redelijk ok kofferbak in de A3).

Ik vind dat bovenstaande auto's best iets anders rijden/voelen dan een focus/astra....en ik prefereer een VW groep auto dan ook. Dat heeft te maken met hoe stil de auto is, hoe soepel de motor is, hoe fijn de automaat/handbak, maar ook windlawaai op 130 etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
Nomad schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:22:
Ik zou zelf wel 1 auto uit de volkswagen groep meenemen in je testrit / orientatie.
Dat kan dus een Seat Leon station, VW golf station, Skoda Octavia zijn, of toch een A3 hatchback (redelijk ok kofferbak in de A3).

Ik vind dat bovenstaande auto's best iets anders rijden/voelen dan een focus/astra....en ik prefereer een VW groep auto dan ook. Dat heeft te maken met hoe stil de auto is, hoe soepel de motor is, hoe fijn de automaat/handbak, maar ook windlawaai op 130 etc etc.
Zoiets bv? https://www.autotrack.nl/a/seat-leon-benzine-2018-49490117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik zou zeggen: Mocht je een proefrit in de Corolla maken, neem dan je isofix set mee. Wij hebben de 3-way fix of hoe dat ding mag heten van Maxi Cosi, als je die in de Auris TS tegen de rijrichting in zet op de achterbank zit je bijrijder met de schenen tegen het dashboard (het past eigenlijk niet...)

Wij hebben de Auris met dezelfde gedachtengang gekocht maar nu is bij nader inzien dat een beetje een miskoop geweest voor de eerste maanden van de baby.

(verder niet meer heel relevant aangezien we nu toch nergens heen kunnen ;) )

Bovenstaande geldt eigenlijk voor alle C-segmenters. Er zijn er best veel die op de achterbank weinig ruimte over laten. Dat is met een wat ouder kind wat in de rijrichting zit prima, maar met je Maxi Cosi achterstevoren is het een ander verhaal.

[ Voor 46% gewijzigd door pagani op 28-04-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
pagani schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:23:
Ik zou zeggen: Mocht je een proefrit in de Corolla maken, neem dan je isofix set mee. Wij hebben de 3-way fix of hoe dat ding mag heten van Maxi Cosi, als je die in de Auris TS tegen de rijrichting in zet op de achterbank zit je bijrijder met de schenen tegen het dashboard (het past eigenlijk niet...)

Wij hebben de Auris met dezelfde gedachtengang gekocht maar nu is bij nader inzien dat een beetje een miskoop geweest voor de eerste maanden van de baby.

Bovenstaande geldt eigenlijk voor alle C-segmenters. Er zijn er best veel die op de achterbank weinig ruimte over laten. Dat is met een wat ouder kind wat in de rijrichting zit prima, maar met je Maxi Cosi achterstevoren is het een ander verhaal.
Da's een tip waar ik zelf nog niet aan gedacht had, dank! d:)b
We hebben een base&stoeltje van Joie welke nu in de corsa prima past, maar wel betekend dat de passagiersstoel helemaal naar voren moet om het stoeltje erin en eruit te krijgen..
Tijdens het rijden is dit geen issue natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 19:24
pagani schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:23:

Oeh, helemaal waar!
Zeker nu het groep 1(?) stoeltje tot 4 jaar ook achterste voren moet / geadviseerd wordt. Je hebt er daardoor langer last van.

Wij hadden een 2016 Leon ST en daar ging het goed in, de bijrijder zat oké (niet mega ruim uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Smobbo schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:33:
[...]

Oeh, helemaal waar!
Zeker nu het groep 1(?) stoeltje tot 4 jaar ook achterste voren moet / geadviseerd wordt. Je hebt er daardoor langer last van.

Wij hadden een 2016 Leon ST en daar ging het goed in, de bijrijder zat oké (niet mega ruim uiteraard).
Tot 4 jaar lukt echt niet met een gemiddeld kind hoor. Hun benen worden simpelweg te lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zeker, prima uitvoering en weinig km's....en 2 jaartjes oud.

Ik noem als bonus info nog even dat de variant van Skoda, de Octavia net wat technische voordeeltjes heeft:
https://www.autoweek.nl/c...a.php?id1=89767&id2=90490
Namelijk 50mm langere wielbasis, waardoor de achterbank nog net wat meer ruimte krijgt t.o.v. Leon/Golf/A3 en hij mag 1300 kilo trekken ipv 1000 kilo.

Maar ik kan mij ook voorstellen dat je de Leon mooier vind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Toyota Prius of Prius+, het nieuwe model Prius+ gaat net niet helemaal in je budget:
https://www.autoweek.nl/o...leer-navi-btw-aftrekbaar/

Wel heb je dan echt een dijk van een auto waar je vele onbezorgde vakanties mee op pad kan gaan. Een hybride heeft ook minder last van slijtage van korte stukjes rijden omdat het optrekken elektrisch kan mits je een beetje beheerst doet. Op de snelweg is het heerlijk stil omdat de moter maar iets boven stationair hoeft te draaien.

Het huidige model Prius is vergelijkbaar met deze en is in de praktijk een zeer zuinige auto waarmee je met gemak onder de 5L op 100km kan rijden, ook nog best wel een ruime auto en in de juiste uitvoering vol leuke gadgets zoals goed geluid en een radar cruise control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
Nomad schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:50:
[...]

Ik noem als bonus info nog even dat de variant van Skoda, de Octavia net wat technische voordeeltjes heeft:
Namelijk 50mm langere wielbasis, waardoor de achterbank nog net wat meer ruimte krijgt t.o.v. Leon/Golf/A3 en hij mag 1300 kilo trekken ipv 1000 kilo.

Ik vond vooral de Golf (variant) totaal niet interessant. Ik hoef niet de blits te zijn met mijn bakkie maar deze viel gelijk al (snel) af van de lijst...
Wel goede tip. Zal later bekijken of ik skoda's (zal vast wel!) kan vinden met mijn budget.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:51:
Toyota Prius of Prius+, het nieuwe model Prius+ gaat net niet helemaal in je budget:
https://www.autoweek.nl/o...leer-navi-btw-aftrekbaar/

Wel heb je dan echt een dijk van een auto waar je vele onbezorgde vakanties mee op pad kan gaan. Een hybride heeft ook minder last van slijtage van korte stukjes rijden omdat het optrekken elektrisch kan mits je een beetje beheerst doet. Op de snelweg is het heerlijk stil omdat de moter maar iets boven stationair hoeft te draaien.

Het huidige model Prius is vergelijkbaar met deze en is in de praktijk een zeer zuinige auto waarmee je met gemak onder de 5L op 100km kan rijden, ook nog best wel een ruime auto en in de juiste uitvoering vol leuke gadgets zoals goed geluid en een radar cruise control
Dank voor je toevoeging en voorbeeld. Dit model kan net qua budget, maar zal 'm meenemen in mijn zoektocht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Als ruimte op de achterbank belangrijk is, dan is de Prius je beste vriend. Dat onderstel komt uit het D segment. Ik heb m ook gehad in de jaren dan er een kinderwagen mee moest en achterwaarts gerichte stoeltjes. Zelfs met mijn 1,90 m hoefde de stoel niet naar voren.

Op mijn website staan heel wat voorbeelden van wat er qua bagage achterin past: https://energiepionier.nl/toyota-prius-als-gezinsauto/

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miljanair
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:58
Kijk eens naar een Mazda 3 vanaf bouwjaar 2014. Echt een topauto met veel rijplezier, na een proefrit ben je 100% verkocht. Ruimte achterin is vrij fors, evenals de kofferbakruimte.

Als je een GTM neemt heb je een parkeercamera, leer, navi, bose, geblindeerde ramen, 18 inch velgen, etc. Ik heb er zelf destijds eentje geïmporteerd voor ongeveer 15k, deze waren in Nederland toen nog rond de 19k euro voor een vergelijkbaar model. Nu koop je echt een leuke volle Mazda 3 met 60/70k km voor 16/17k.

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Of voor een paar duizend meer een hele recente: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

[ Voor 81% gewijzigd door Miljanair op 28-04-2020 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:37
Nog niet genoemd, en misschien vind je de kofferbak te klein: De Nissan Note
Een verrassend ruime gezinsauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:31

Crazy D

I think we should take a look.

Yucon schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:09:
Ik heb ook zo'n hybrid station. Dat is een flink bakbeest als je nu in een corsa rijdt, ik zou wel even goed kijken of dat wel echt is wat je wil want bij een krappe supermarktparkeerplaats wordt je daar niet heel blij van. De keerzijde is echter dat de hatchback (niet-station) direct weer een relatief kleine bagageruimte heeft.
Ik weet niet wat je verbruik is met de Corsa maar de Auris TS die ik 4 jaar heb gereden kwam ik op 1:18 uit (winterbanden hebben flink slechte impact op je verbruik) en ik trok bij het stoplicht wel altijd "lekker snel" (voor zover dat kan met de Auris...) op gewoon omdat dat leuk is. 1:19 of 1:20 moet echt prima haalbaar zijn als je dat niet doet. En ik vond de Auris TS niet moeilijker dan de Auris hatchback. Nu issue wel groter dan de Corsa maar ben echt uitermate zelden in de knoop gekomen met het formaat van de auto, dan heb je het echt over parkings waar je sowieso niet wilt parkeren als het zo superkrap is.

Maar, volgens mij heb ik 1 advies niet gezien: ga met je kinderspulletjes naar een paar autoverkopers die lekker veel auto's hebben staan (kijk ook bij de leasen maatschappijen zelf, die hebben ook een verkooppunt waar een hoop staat), en ga diverse auto's even voelen hoe het zit en hoe de spullen erin passen. Er zijn voor elke auto die genoemd is voors en tegens te geven, waardoor je uiteindelijk er geen zak aan hebt :P

(waarom ex-lease? Vrijwel altijd gewoon goed onderhoud gehad op de juiste interval... ik durf eerder een ex-lease met 150k op de teller te pakken dan een ex-particulier met 90k op de teller van dezelfde leeftijd. Plus, ex-lease boven de 100K km betekend dat er best veel mee gereden is, kans dus groot dat het veel snelweg km's zijn geweest en niet enkel stadritjes van een paar km).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eens met @Smobbo, alle auto's uit het c-segment gaan prima passen binnen budget en ruimte. TS let op dat kinderwagen en (in mindere mate) maxi-cosi wel heel tijdelijk zijn. Buggy ben je langer mee aan het slepen, gemakkelijk een jaar of 3. Staat er nog een tweede op de planning? Voor twee buggy's heb je opeens een veel grotere auto nodig; het blijft altijd een beetje passen en meten, of concessies doen aan wat je meeneemt. Kinderen kunnen ook zelf lopen vanaf 2.

Over auto's, hatchback modellen hebben vaak een handige vorm van kofferbak, wat dieper en de hoedenplank komt vanzelf omhoog. Stationwagons zijn vaak minder diep en met hoedenplank(rol) dicht zeker niet ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:31

Crazy D

I think we should take a look.

desmond schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:19:
Over auto's, hatchback modellen hebben vaak een handige vorm van kofferbak, wat dieper en de hoedenplank komt vanzelf omhoog. Stationwagons zijn vaak minder diep en met hoedenplank(rol) dicht zeker niet ruimer.
Maar door de hoedenplank/rol/dinges verdubbel je de ruimte bij een station in 1 klap... En in mijn ervaring is de kofferbak van een station ook met rol dicht juist praktischer, bij een hatchbak zit je dingen tussen een schuine bank en een schuin aflopende klep te proppen, bij een station heb je daar gewoon extra ruimte.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Nomad schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:50:
[...]

Wat grappig dit topic. Wij stonden voor dezelfde keuze als de topicstarter, maar met budget van 10-13k. Bij ons kwam inderdaad de VAG-drieling (golf station, Leon st en Octavia) en de Kia cee'd voor ons als beste opties. Uiteindelijk een rijk uitgeruste Leon geworden. 2015, 67k op de teller. Vonden wij prijs/kwaliteit (icm met wat sportievere uiterlijk :D ) echt de beste deal. En vanaf de 1.2 TSI motor mag hij gelukkig ook 1300kg trekken. (y)

Wel een import uit Duitsland, maar alle papieren en onderhoudsbeurten compleet en netjes verzorgd en heel belangrijk(!) een betrouwbare dealer. Scheelt toch weer iets met een NL-auto in de prijs.

Maar het hadden alle 4 deze auto's kunnen worden. Toeval bepaalde dat de juist uitgeruste auto bij de juiste dealer, voor een nette prijs stond.

https://www.autobedrijf-meeuwisz.nl/

Als je in de buurt van Dodewaard woont zou ik hier even kijken. Zij zijn redelijk gespecialiseerd in middenklasse benzine stations en hebben een mooie voorraad. Adverteren ook op Autotrack. @Sjowhan

[ Voor 13% gewijzigd door Timoth op 30-04-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12
The Eagle schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:11:
Mooie auto en inderdaad zeer ruim. Alleen zou ik het niet aandurven om een dsg te nemen. Schijnen vroegtijdig stuk te gaan (lees: slippende koppeling etc) of is dat inmiddels verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-06 23:48
We zaten 2 jaar geleden ongeveer in dezelfde positie en hebben toen een 6 jaar oude Volkswagen Variant 1.4 benzine dsg gekocht. Zit eigenlijk ook alles op wat je wil en rijdt soepel. Kostte toen 15k bij een dealer met 109k km. Heerlijk veel ruimte, helemaal voor vakanties top maar ook verhuizen en grote inkopen.

Was wel lastig om 1 te vinden trouwens, daar moet je het internet even voor in de gaten houden.

[ Voor 13% gewijzigd door chielsen op 01-05-2020 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Untouchablezz20 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 01:08:
[...]

Mooie auto en inderdaad zeer ruim. Alleen zou ik het niet aandurven om een dsg te nemen. Schijnen vroegtijdig stuk te gaan (lees: slippende koppeling etc) of is dat inmiddels verholpen?
Er zijn meerdere typen DSG's. Als je de 6traps hebt, niks aan de hand. De 7traps (DQ200) heeft idd wat issues. Ik heb hem in de Passat ook. Gelukkig lease, maar ding heeft nu 95k gelopen en bij de volgende beurt ga ik flink klagen ;)

Pagina: 1