Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:00
Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen heb ik mijn eerste surround set thuis bestaande uit een Marantz NR1710 receiver and de Wharfdale DX-2 5.1 speakerset.

Het valt me op dat het geluid onanhankelijk van de bron (Internet Radio, USB, digitale TV ontvanger) m.i. altijd te helder klinkt (teveel 'hoog' in het frequentiebereik) en stemmen daarentegen te hol. Het lijkt ook alsof er een soort van echo in het geluid zit, maar dat kan ook gewoon aan mijn gevoel liggen.
(Opmerking terzijde: Het doet me denken aan het effect dat ik ooit een keer had toen ik een stereo set op een TV aangesloten had en het geluid van de TV niet perfect synchroon liep met de stereo. Het klonk toen ook hol/echo-achtig, maar ik weet niet of dit iets met mijn huidige probleem te maken heeft).

Alleen wanneer ik de geluidsinstelling op Stereo zet en daardoor de surround speakers uit zijn klinkt de muziek 'normaal' en goed in balans, zoals bijv. bij gebruikr van een stereo koptelefoon.

Ik heb via de set-up assistent van Marantz de speakers ingesteld en ben ook alle geluidsinstellingen al meerdere keren doorgelopen en gewijzigd, maar kan niets vinden wat het oplost.

Weet iemand waaraan dit kan liggen en wat ik ertegen kan doen? Of is dit verschil in klankbeeld tussen stereo en surround sound normaal?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij muziek geen surround gebruiken, maar multi channel stereo :)
Die Instelling (en nog een hele zut anderen) wordt per geluidsbron bewaard, dus pas rustig aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:19

JvS

Ik heb hem zelf ook

"Hol geluid" is vaag. Ik heb een NR1509 en er zijn maar twee standen die hol klinken Virtual (movie) en Virtual (music). De rest klinkt met muziek normaal, waarbij prologic zelfs een beetje vlak klinkt (omdat het meeste uit de center komt). Ik herken dat holle niet.

Echt veel qua settings kan er niet mis zijn, maar hier mijn vragen. Als je de receiver op een geluidsstand zet die hol klinkt:
- Klopt het aantal speakers met het aantal dat is ingesteld?
- Komt uit alle speakers geluid?
- Staat je subwoofer misschien op "yes" terwijl je geen actieve sub hebt?
- Kloppen de afstanden van je speakers die je systeem heeft ingesteld wel?
- Staat er een hele heftige equalizerinstelling aan?

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 26-04-2020 15:15 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247398

Ik neem aan dat de setup met Audyssey en microfoon hebt gedaan.

Dan zijn de twee opties nog: plus en min van (een) speaker(s) omgedraaid of een surround-trucje dat stereomuziek vernaggeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:00
Ten eerste iedereen super bedankt voor de reacties en de hulp!

De eerste reactie van The Eagle was meteen goed. Na goed zoeken heb ik in de handleiding gevonden dat je ook multi-channel stereo kunt instellen en dat klinkt meteen geweldig!
Die instelling is naar het lijkt alleen beschikbaar via de knop 'sound mode' direct op het apparaat en staat -niet- in de lijst met instellingen als je via de afstandsbediening een 'sound mode' kiest ?!?! Daarom kon ik hem dus ook niet vinden. Erg vreemd, maar hoe dat precies zit ga ik nog even verder uitpluizen in de handleiding.

@ @JvS: Al je genoemde instellingen stonden gelukkig al goed ingesteld.
@ @Anoniem: 247398: De speakerkabels zijn ook allemaal goed aangesloten.

Nogmaals iedereen bedankt voor de supersnelle en goede hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leer mij Denon / Marantz kennen ;)
En dikke kans dat het via de ab wel kan. Bij mij heet die knop "simulation" en die kun je vaker achter elkaar indrukken voor de juiste selectie. Ik vermoed dat je met de gekleurde knoppen op jouw AB het zelfde kunt, maar dat kun je testen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1