We zitten nu enkele maanden in de ellende door het virus SARS-CoV-2. Het is nog niet definitief (en misschien ook niet definitief te achterhalen) waar het virus vandaan komt. Wat zich in de afgelopen weken heeft afgetekend is echter wel dat de Chinese regering (of preciezer: de Communistische Partij van China (hierna CCP)) een twijfelachtige rol heeft gehad. Arjen Lubach heeft dit laatst mooi samengevat. Ik maak hierbij even dankbaar gebruik van het betreffende item:
Een samenvatting van de punten die hierin naar voren komen:
Uit interesse volg ik al een tijdje wat er in China gebeurt via enkele YouTubers (1, 2, 3). Ik heb daarbij onderwerpen voorbij zien komen als soft power, het oogsten van organen bij politieke gevangenen, de Zuid-Chinese zee, de nieuwe zijderoute en het in debt traps helpen van derdewereldlanden.
Een andere persoon die uit ervaring spreekt over hoe deze dingen er in China aan toe gaan is Ruben Terlou, bekend van zijn VPRO-series over China. Hij vertelt in het gelinkte stuk over ervaringen met de mate waarin het je moeilijk gemaakt wordt om te zien hoe het in het land gaat als het regime niet wilt dat je dat ziet. Dit gaat zelfs zo ver dat een uitzending van Tegenlicht over het virus omwille van de veiligheid van de betrokkenen niet uitgezonden kan worden.
Die dingen op zichzelf zijn eigenlijk al reden om na te denken over het Nu het erop lijkt dat de CCP keuzes heeft gemaakt die erop gericht waren om geen gezichtsverlies te lijden in plaats van een pandemie te voorkomen vraag ik me af of dit geen kantelpunt is om de relatie met China ernstig te heroverwegen. Het effect is nu immers zichtbaar en voor iedereen voelbaar. En de CCP heeft m.i. duidelijk laten zien onbetrouwbaar te zijn.
Zaken waar ik over zit na te denken:
Wat niet mijn bedoeling van dit topic is:
Ik hoop dat we hier een goede discussie over kunnen hebben. Ik ben het maken van uitgebreide topicstarts niet zo gewend (en had een functie om drafts op te slaan op het forum hiervoor erg handig gevonden
), maar ik heb mijn best gedaan. Als je als coauteur dingen wilt bijdragen mag je me een DM sturen
.
Een samenvatting van de punten die hierin naar voren komen:
- Het initieel proberen te verzwijgen van het virus door het regime.
- Invloed op de WHO waardoor vroege signalen door Taiwan over overdracht tussen mensen werden genegeerd.
- Het spinnen van propaganda: suggereren dat het virus elders vandaan kwam, doen alsof China voorop loopt in de strijd tegen het virus.
Uit interesse volg ik al een tijdje wat er in China gebeurt via enkele YouTubers (1, 2, 3). Ik heb daarbij onderwerpen voorbij zien komen als soft power, het oogsten van organen bij politieke gevangenen, de Zuid-Chinese zee, de nieuwe zijderoute en het in debt traps helpen van derdewereldlanden.
Een andere persoon die uit ervaring spreekt over hoe deze dingen er in China aan toe gaan is Ruben Terlou, bekend van zijn VPRO-series over China. Hij vertelt in het gelinkte stuk over ervaringen met de mate waarin het je moeilijk gemaakt wordt om te zien hoe het in het land gaat als het regime niet wilt dat je dat ziet. Dit gaat zelfs zo ver dat een uitzending van Tegenlicht over het virus omwille van de veiligheid van de betrokkenen niet uitgezonden kan worden.
Die dingen op zichzelf zijn eigenlijk al reden om na te denken over het Nu het erop lijkt dat de CCP keuzes heeft gemaakt die erop gericht waren om geen gezichtsverlies te lijden in plaats van een pandemie te voorkomen vraag ik me af of dit geen kantelpunt is om de relatie met China ernstig te heroverwegen. Het effect is nu immers zichtbaar en voor iedereen voelbaar. En de CCP heeft m.i. duidelijk laten zien onbetrouwbaar te zijn.
Zaken waar ik over zit na te denken:
- Diplomatiek: hoe zou de houding van onze regering moeten zijn tegenover China? Roepen we ze ter verantwoording? Weerspreken we China als ze proberen zichzelf in de spotlight te zetten?
- Hoe voorkomen we dat we opnieuw in de leugens van de CCP over cijfers over de ziekte vallen?
- Hebben we voldoende begrip over het Chinese denken en de Chinese cultuur? Ik denk dan bijvoorbeeld aan miànzi, waarmee het voorkomen van gezichtsverlies een enorm sterke drijfveer is.
- Hoe maken we ons los van China inzake afhankelijkheid? Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de productie van medicijnen.
- Hoe wapenen we ons tegen inmenging van China in ons denken? Denk aan het kopen van advertentieruimte in Amerikaanse kranten om een katern China Watch te publiceren (het lijkt net een stuk van de krant zelf).
- Waar investeren we met ons bedrijfsleven ons geld? Hoe wapenen we ons tegen het opkopen van failliete bedrijven door Chinezen als de crisis vordert?
- Waar besteden we als consumenten ons geld?
- Wat is de rol van de EU als het gaat om de competitie zoeken met China op het vlak van invloed in de derde wereld en het veiligstellen van grondstoffen?
Wat niet mijn bedoeling van dit topic is:
- Speculatie over de herkomst van het virus.
- Racisme.
- Ranten om onvermogen elders te verdoezelen.
- Ongenuanceerde generalisaties over alle Chinezen. De Chinese overheid is niet hetzelfde als de gemiddelde Chinees.
- Wumao (hebben we die hier überhaupt
?)
Ik hoop dat we hier een goede discussie over kunnen hebben. Ik ben het maken van uitgebreide topicstarts niet zo gewend (en had een functie om drafts op te slaan op het forum hiervoor erg handig gevonden
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️