Vraag

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-10 08:51
Mijn vraag

Ik heb een monitor gekocht die blijkbaar iets van anti-glare heeft. Daarnaast heb ik een 10 jaar oude TV die enorm reflecteert vanwege een raam die er tegenover staat. Ik merk dat ik het enorm fijn vind om mijn monitor nu als TV te gebruiken omdat ik daar wat prettiger dingen erop kan kijken.

Bestaat er ook zoiets als een anti-glare TV? Heb even gegoogled en die bestaan ook wel maar ik zie niet echt een richtlijn of overzicht die me verder op weg helpt. Zijn TV's tegenwoordig over het algemeen beter wat betreft reflecties of is het kopen van een grote monitor niet anders een oplossing?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Monitor is een AOC Q3279VWFD8
TV is een Sony KDL-40WE5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op Tweakers zie ik topics waarin ervaringen worden gedeeld over specifieke modellen of specifiek OLED waarin reflecties enorm meevallen maar algemeen informatie vind ik wat moeilijker te vinden.

Alle reacties

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-11 16:06
Ik hoop dat er snel een betaalbare grote monitor op de markt komt die dit probleem oplost.

Tenminste.. als je de TV als monitor gebruikt ipv televisie.
(alhoewel een snelkoppelinkje naar de ziggotv website ook snel gemaakt is.)

Misschien compleet offtopic, waar gebruiken mensen tegenwoordig nog een televisie voor?
De meeste mensen hebben al een aparte ontvanger naast de televisie staan dus de 'TV-functie' in een televisie is al lang obsolete?

hmm...

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:33
Ik heb sinds vorige week een Samsung Q85R. De samsung heeft vanaf de 80R een antireflectie filter en ik vind die echt awesome. Heb een groot raam tegenover de TV en de zon schijnt er volop op en kan nog prima alles zien. Echt bizar

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Mijn Sony KDL-w656a heeft een mat scherm. A la computer monitor dus. Is zeker geen spiegel en reflecteert nauwelijks. Ja licht inval is wel te zien maar gelijk aan dat van een computer monitor.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:25
Beta schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:29:
Mijn Sony KDL-w656a heeft een mat scherm. A la computer monitor dus. Is zeker geen spiegel en reflecteert nauwelijks. Ja licht inval is wel te zien maar gelijk aan dat van een computer monitor.
De W600-serie van Sony is uit 2013, dus ik gok dat die tegenwoordig al zeker een jaar of 5-6 niet meer te koop is ;)

The devil is in the details.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 14:00

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb een Philips 46" POS-ding die ook mat is afgewerkt. Mijn 65" LG OLED daarentegen is net een spiegel. Kon je in de PW maar filteren op anti-glare!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Hahn schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:31:
[...]

De W600-serie van Sony is uit 2013, dus ik gok dat die tegenwoordig al zeker een jaar of 5-6 niet meer te koop is ;)
Hehe ja dat hoop ik niet.

Bedoelde ermee dat er (destijds in ieder geval) wel TVs waren met minder spiegel effect.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Over het algemeen gaan IPS-tv's beter om met glare dan hun VA-tegenhangers, omdat ze het licht van achter het paneel minder goed blokkeren. Voor anti-glare geldt dit ook voor goedkope v.s. duurdere modellen. Bij met name VA-tv's zie pas bij de higher-end modellen een beter anti-glare filter. Daarnaast ligt de helderheid van deze tv's ook hoger wat hierbij helpt.

Momenteel zijn de Q80/85/90R het beste. De Sony XG85 doet het ook zeer goed, gevolgd door de XF90/XG90/XG95. En eigenlijk alle IPS LG tv's vanaf de instap UM7 t/m high-end SM9000 doen het zeer goed.

Wil je de beste prestaties dan moet je kijken naar de wat duurdere (en 49+ inch) modellen. Kleinere en ook goedkopere IPS tv's van LG doen het ook zeer goed (50,60,70, 82'' uitgezonderd). Rtings heeft hier nog handige lijst met wat modellen en hun anti-glare prestaties.

[ Voor 6% gewijzigd door benbaba op 26-04-2020 19:47 . Reden: typfout ]

Pagina: 1