CSM nodig voor beeldsignaal in BIOS en safe mode?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 11:22
Een maand geleden heb ik een nieuwe PC gebouwd. Deze gaf toen ik hem voor het eerst startte geen signaal terwijl de hex display op het moederbord aangaf dat alles oké was (first boot en later bios). De monitor gaf "no signal" aan en bleef wisselen tussen aan met no signal en slaapstand. Ik had pas beeld nadat ik erg vaak opnieuw had geboot. CMOS reset haalt niks uit. Vermoedelijk schakelt hij op een gegeven moment over naar een soort veilige modus o.i.d. Eenmaal in de bios alles naar wens ingesteld (ram, ventilatoren, etc.) en Windows geïnstalleerd zonder problemen. Eenmaal in Windows aangekomen is er niks aan de hand. Geen foutmeldingen, stress tests leveren geen problemen op, temperatuur van cpu en gpu blijft binnen de perken en ook gamen kan zonder problemen. Echter geeft hij pas signaal op het moment dat je bij het Windows inlogscherm aankomt. Daarvoor niets. Ook niet als je in safe mode Windows probeert te starten. De BIOS bereik je dus alleen daar herhaaldelijk opnieuw op te starten en maar te hopen dat je een keer beeld hebt. Ook een andere videokaart (2080 super i.p.v. 2080) lost het probleem niet op.

Uiteindelijk heb ik na wat Googlen het kunnen oplossen door CSM (compatibility support module) aan te zetten in de bios. Dan krijg ik wel gewoon altijd signaal. In mijn ogen zou dit met een systeem met enkel moderne componenten niet nodig moeten zijn en is dit niet wenselijk qua boottijden e.d..

Zie ik dit fout of zie ik iets over het hoofd? Welk onderdeel zou dit kunnen veroorzaken?

Dingen die ik al heb geprobeerd:

- Kabels controleren
- Andere videokaart
- Moederbord BIOS update
- GPU BIOS Update
- CMOS Reset

Specs zijn als volgt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 295,-€ 295,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming Trio€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 166,-€ 166,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 28,95€ 28,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 168,04€ 168,04
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,90€ 95,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 181,-€ 181,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.233,89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:52
Ben je eruit gekomen? Jammer dat niemand gereageerd heeft. Ik moest CSM uitzetten om SAM te gebruiken (aldus guides) en had niet door hoe belangrijk dit kon zijn. Nu heb ik dus geen beeld meer (icm 6900XT). Ik lees dat het kan komen door een verkeerde (legacy) install van windows?

https://www.reddit.com/r/...enable_sam_goes_straight/

Ik heb hetzelfde moederbord en cpu trouwens.

Edit: Ik denk dat ik weet wat je probleem was, je hebt mogelijk je bootschijf als MBR geconfigureerd. Dat is ouderwets en daar werkt UEFI niet op:
YouTube: Shifting from BIOS to UEFI with Windows 10 - MBR2GPT disk conversion...

[ Voor 35% gewijzigd door Santee op 07-04-2021 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Ik heb zojuist even gekeken en mijn boot SSD is geconfigureerd als GPT drive. Dat zou het probleem dus niet moeten zijn. Verder heb ik 'gewoon' CSM aan laten staan. Heeft dit het voor jou wel opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
ArjenIsM3 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:47:
Ik heb zojuist even gekeken en mijn boot SSD is geconfigureerd als GPT drive. Dat zou het probleem dus niet moeten zijn. Verder heb ik 'gewoon' CSM aan laten staan. Heeft dit het voor jou wel opgelost?
Ik ben er nog niet helemaal uit. Het is niet mogelijk om CSM en resizable bar support beiden aan te zetten, die systemen kunnen niet samen booten. Je moet dus CSM uitzetten om resizable bar support (of SAM) aan te zetten. Mijn bootdrive(s) is ook GPT, dus dat zou het probleem toch ook niet moeten zijn.

Ik probeer vanavond nog een keer te booten met resizable bar support uit alsmede CSM. Als ik dan niet kan booten snap ik niet waar het probleem ligt. Wellicht is windows opnieuw installeren mijn volgende optie :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Succes, mocht je het kunnen verhelpen ben ik heel benieuwd naar de oplossing :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
ArjenIsM3 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:15:
Als toevoeging, ik gebruik ook een 6900XT icm een PCI-e 3.0 riser cable. Dit werkt ook met mijn 3060ti als ik PCI-e op 3.0 zette. Echter leek ik nu problemen te krijgen. Ik heb hem nu op 'Auto' gezet en volgens gpu-z runt mijn kaart nu alsnog op PCI-e 3.0. Dit zou verklaren waarom ik gisteren helemaal geen beeld meer kreeg en de bios niet meer in kwam. Erg verwarrend, ik had juist verwacht dat hij bij Auto PCI-e 4.0 zou pakken en ik niet kon booten.

Kan dus zijn dat CSM helemaal niet mijn probleem was. Ik laat het je weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
ArjenIsM3 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:15:
Update. Ik ben nu heel erg in de war. Bios hoort het te ondersteunen, ik heb mijn pci-e verticale mount eruit gehaald, run nu dus pci-e 4.0 met een 3700x en een 6900XT, met CSM disabled.

Zodra ik above 4G met resizable bar support enable boot mijn pc niet meer. Een Asus 60 error code: DXE core started.

Ik ben helemaal de weg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drububuz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 20:44
Hoe frustrerend, ik heb exact hetzelfde probleem.

Een gloednieuwe pc die minder snel opstart dan mijn 12 jaar oude i7. Ik krijg ongeveer 45sec tot 1minuut lang een zwart scherm en dan ineens het inlogscherm van windows te zien. Soms inderdaad wel de mogelijkheid om in de bios te komen. Na het installeren van windows had ik dit probleem niet, pas nadat ik gisteren een 2e SSD (die ik nog had) aanbracht en mijn GPU een slot hoger plaatste.

CMOS reset uitgevoerd zonder resultaat.

Verder functioneert de pc zonder problemen, het opstarten is simpelweg een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
drububuz schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:05:

Een gloednieuwe pc die minder snel opstart dan mijn 12 jaar oude i7. Ik krijg ongeveer 45sec tot 1minuut lang een zwart scherm en dan ineens het inlogscherm van windows te zien. Soms inderdaad wel de mogelijkheid om in de bios te komen. Na het installeren van windows had ik dit probleem niet, pas nadat ik gisteren een 2e SSD (die ik nog had) aanbracht en mijn GPU een slot hoger plaatste.

Verder functioneert de pc zonder problemen, het opstarten is simpelweg een drama.
Dat ervaar ik ook nog altijd. Heb je hetzelfde moederbord?

Edit: https://forums.tomshardwa...n-3700x-and-x570.3541352/

Wellicht dat de "best solution" die hier beschreven wordt uitkomst biedt? Ik heb in ieder geval windows geinstalleerd met secure boot in bios op Windows UEFI en met mijn overige schijven gewoon verbonden. Poging waard, maar momenteel geen tijd voor en ook geen zin in ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ArjenIsM3 op 12-04-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
drububuz schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:05:

Heb je gekeken of je bootschijf GPT is? En je PC boot dus helemaal niet behalve als je CSM aan hebt staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Gebruik je Displayport? Zo ja, HDMI gebruiken. Anders, mocht je gpu het ondersteunen, deze tool eens draaien: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Ik had ook geen beeld tot aan de Windows login, en kon alleen in de bios komen met een HDMI kabel. Die firmware updater hierboven heeft het voor mij, en mensen met dezelfde klacht, opgelost.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Negakinu schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:42:
Gebruik je Displayport? Zo ja, HDMI gebruiken. Anders, mocht je gpu het ondersteunen, deze tool eens draaien: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Ik had ook geen beeld tot aan de Windows login, en kon alleen in de bios komen met een HDMI kabel. Die firmware updater hierboven heeft het voor mij, en mensen met dezelfde klacht, opgelost.
Die ben ik al eens eerder tegengekomen maar bij mij geeft hij aan dat er geen update beschikbaar is voor mijn kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
ArjenIsM3 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:56:
[...]

Die ben ik al eens eerder tegengekomen maar bij mij geeft hij aan dat er geen update beschikbaar is voor mijn kaart.
HDMI kabel geprobeerd? CMS disabled in UEFI mode?

[ Voor 4% gewijzigd door Negakinu op 12-04-2021 16:59 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drububuz
Bedankt voor de input, ik ga eerst de eenvoudigste opties proberen met de driver en hdmi kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drububuz
Ik heb niet heel veel verstand van die uefi maar ik heb niks aangepast en gewoon windows geïnstalleerd dus geen idee in welke modus CMS stond voor het installeren. Op dit moment is CSM disabled en secure boot op Windows uefi mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drububuz
ArjenIsM3 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:25:
[...]

Dat ervaar ik ook nog altijd. Heb je hetzelfde moederbord?

Edit: https://forums.tomshardwa...n-3700x-and-x570.3541352/

Wellicht dat de "best solution" die hier beschreven wordt uitkomst biedt? Ik heb in ieder geval windows geinstalleerd met secure boot in bios op Windows UEFI en met mijn overige schijven gewoon verbonden. Poging waard, maar momenteel geen tijd voor en ook geen zin in ;)
En stond CMS ook op disabled tijdens Windows installatie?

Ik heb trouwens dit mobo: pricewatch: ASUS ROG Maximus XIII HERO

[ Voor 10% gewijzigd door drububuz op 12-04-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-05 13:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zie allerlei moeilijk en ingewikkelde oplossingen voorbij komen dus misschien heb ik het gemist, maar heb je de monitor zelf al uitgesloten? Het lijkt me dat die ook behoorlijk van invloed kan zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Icephase schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:51:
Ik zie allerlei moeilijk en ingewikkelde oplossingen voorbij komen dus misschien heb ik het gemist, maar heb je de monitor zelf al uitgesloten? Het lijkt me dat die ook behoorlijk van invloed kan zijn namelijk.
Die heb ik zelf niet wel uitgesloten toendestijds. De LG 27GL850 heb ik twee keer teruggestuurd. Waarvan 1x waarschijnlijk onterecht achteraf. Allemaal ditzelfde probleem, soms meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drububuz
Icephase schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:51:
helaas, ik heb ook een andere monitor getest. maar bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drububuz
Negakinu schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:42:

helaas ook dit werkt niet, de firmware stond er overigens nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drububuz
kan ik zonder problemen de CSM op enabled zetten of krijg ik dan gezeik?

Tijdens het opstarten blijft mijn monitor lampje maar knipperen, dit stopt pas als ik windows inlogscherm te zien krijg.

[ Voor 46% gewijzigd door drububuz op 12-04-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
drububuz schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:33:
[...]

helaas ook dit werkt niet, de firmware stond er overigens nog niet op.
Heel gek. Ik ging er van uit dat dat het zou kunnen oplossen. Zou je voor de compleetheid het volgende eens willen proberen:

Pak een geteste HDMI kabel. Een waarvan je 100% zeker weet dat hij het doet. Zet de input van de monitor op "auto". Probeer elke HDMI uitgang van je GPU, er van uit gaand dat je meer dan 1 HDMI output hebt. Als je er maar 1 hebt, dan ga ik er van uit dat je dit al geprobeerd hebt en moet ik iets anders verzinnen. :D

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drububuz
Mijn probleem is opgelost.

Ik heb de computer teruggestuurd naar de partij die m heeft samengesteld. Ik had zelf een 2e ssd voor backup aangebracht die voorheen in mijn oude pc werd gebruikt om windows te draaien. Deze heb ik simpelweg geformateerd en aangesloten in mijn nieuwe pc. Blijkbaar stonden er toch nog restanten van de oude windows op die SSD.

Dit hebben ze verwijderd en nu start de pc < 15 sec op.
Pagina: 1