Een maand geleden heb ik een nieuwe PC gebouwd. Deze gaf toen ik hem voor het eerst startte geen signaal terwijl de hex display op het moederbord aangaf dat alles oké was (first boot en later bios). De monitor gaf "no signal" aan en bleef wisselen tussen aan met no signal en slaapstand. Ik had pas beeld nadat ik erg vaak opnieuw had geboot. CMOS reset haalt niks uit. Vermoedelijk schakelt hij op een gegeven moment over naar een soort veilige modus o.i.d. Eenmaal in de bios alles naar wens ingesteld (ram, ventilatoren, etc.) en Windows geïnstalleerd zonder problemen. Eenmaal in Windows aangekomen is er niks aan de hand. Geen foutmeldingen, stress tests leveren geen problemen op, temperatuur van cpu en gpu blijft binnen de perken en ook gamen kan zonder problemen. Echter geeft hij pas signaal op het moment dat je bij het Windows inlogscherm aankomt. Daarvoor niets. Ook niet als je in safe mode Windows probeert te starten. De BIOS bereik je dus alleen daar herhaaldelijk opnieuw op te starten en maar te hopen dat je een keer beeld hebt. Ook een andere videokaart (2080 super i.p.v. 2080) lost het probleem niet op.
Uiteindelijk heb ik na wat Googlen het kunnen oplossen door CSM (compatibility support module) aan te zetten in de bios. Dan krijg ik wel gewoon altijd signaal. In mijn ogen zou dit met een systeem met enkel moderne componenten niet nodig moeten zijn en is dit niet wenselijk qua boottijden e.d..
Zie ik dit fout of zie ik iets over het hoofd? Welk onderdeel zou dit kunnen veroorzaken?
Dingen die ik al heb geprobeerd:
- Kabels controleren
- Andere videokaart
- Moederbord BIOS update
- GPU BIOS Update
- CMOS Reset
Specs zijn als volgt:
Uiteindelijk heb ik na wat Googlen het kunnen oplossen door CSM (compatibility support module) aan te zetten in de bios. Dan krijg ik wel gewoon altijd signaal. In mijn ogen zou dit met een systeem met enkel moderne componenten niet nodig moeten zijn en is dit niet wenselijk qua boottijden e.d..
Zie ik dit fout of zie ik iets over het hoofd? Welk onderdeel zou dit kunnen veroorzaken?
Dingen die ik al heb geprobeerd:
- Kabels controleren
- Andere videokaart
- Moederbord BIOS update
- GPU BIOS Update
- CMOS Reset
Specs zijn als volgt:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 299,- | € 299,- |
1 | Moederborden | Asus ROG Strix X570-E Gaming | € 295,- | € 295,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming Trio | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 166,- | € 166,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Phantom Black | € 28,95 | € 28,95 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 168,04 | € 168,04 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-650 | € 95,90 | € 95,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 181,- | € 181,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.233,89 |