Na winnen van online veiling kan de verkoper niet leveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Topicstarter
Ik heb online een veiling 'gewonnen', bij een Nederlandse webshop. Deze webshop heeft doorlopend, dagelijks tientallen veilingen. Na afloop van de veiling en het betalen van de factuur hoor ik gedurende 8 dagen niets, ook de verzendstatus in mijn account veranderd niet.
Hierop heb ik contact gehad via de online chat met een medewerker van betreffende webshop. Zij zou eea uitzoeken en 10 dagen na afloop van de veiling en het betalen van de factuur hoor ik dat het product niet meer op voorraad is. Er werd mij verteld dat ik mijn geld terug zou krijgen en dat er niet binnen 30 dagen kan worden geleverd.
Ik wil echter mijn product wel graag ontvangen, of een gelijkend product waarvan ze zelf voldoende aanbieden op hun webshop. Het is ook niet zo dat het product niet meer leverbaar zal zijn in de toekomst, het product is gewoon leverbaar, bij andere webshops en ook bij een bouwmarkt in de regio.

In de veilingvoorwaarden staan alleen de verplichtingen van de koper, niet van de verkopende webshop. Er staat bij de informatie mbt de veilingen “Een bieding, evenals een aankoop, op [webshop] wordt gezien als een bindend contract en u bent dan ook verplicht om het product te kopen."

Er staat wel in de algemene voorwaarden dat "Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 (welke in dit geval niet van toepassing is) van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding." (het zijn sowieso erg rommelige A.V.'s, er wordt ook gesproken over de levering van water, gas en stadsverwarming :?

Wat kan ik ondernemen en wat zijn mijn rechten? Ik heb al gekeken naar BW artikel 6:74, maar denk niet dat dit het juiste is....

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Beste antwoord (via sjolmers op 28-04-2020 15:33)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sjolmers Je hebt gewoon een geldende overeenkomst, en de shop/winkel moet die nakomen. dus gekochte goed leveren. Als je kunt wachten tot het weer leverbaar is, kan men gewoon leveren. Dit soort trucjes worden vaker uitgehaald bij zgn acties. Vaak probeert de winkel te ontbinden omdat men - zoals het er nu uitziet - niet binnen 30dagen kan leveren. of dat waar is, is een 2e. je kunt ook kijken naar dekkingsaankoop. succes (y)

edit: aanvulling op @Illusion

Denkt u als consument koper dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld het bij ons. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich mogelijk niet aan de regels houden, En waar wij mogelijk iets aan moeten doen.
Doe uw melding bij ACM ConsuWijzer

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 26-04-2020 17:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:07
Even tot 10 tellen, en dan roepen jamerrrrrr, en dan wegklikken naar de volgende veiling :)

Je kan hier een hele hoop moeite insteken, maar als de webshop zegt, sorry kan niet meer geleverd worden, dan moet je het maar voor lief nemen...netjes...nee, moeite doen hiervoor...nee.
Wees blij dat je je geld gewoon terug krijgt :)

En welkom op het Interwebs.

[ Voor 4% gewijzigd door absrnd op 26-04-2020 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij heb je gewoon een overeenkomst en zijn zij in eerste instantie eraan gehouden de overeenkomst na te komen. Maar er zijn al veel topics over te vinden, zoek maar eens naar 'winkel kan niet leveren'. Dus ik zal niet teveel ruis maken, nu.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:21
absrnd schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:13:
Even tot 10 tellen, en dan roepen jamerrrrrr, en dan wegklikken naar de volgende veiling :)

Je kan hier een hele hoop moeite insteken, maar als de webshop zegt, sorry kan niet meer geleverd worden, dan moet je het maar voor lief nemen...netjes...nee, moeite doen hiervoor...nee.
Wees blij dat je je geld gewoon terug krijgt :)

En welkom op het Interwebs.
Kon ik ook maar zo makkelijk bij een veiling zeggen. Sorry aankomende 30 dagen heb ik te weinig euro's is wel prima toch?

Juist door geen tegengas geven komen ondernemers er wel erg makkelijk vanaf.

Ik zie geen reden waarom een veiling anders is voor een ondernemer als bij een normale overeenkomst. En zullen ze dus gewoon moeten leveren. Dit kan en mag ook over 1 a 2 maanden zijn.

En is het iets wat "uniek" is. Of echt niet meer leverbaar was omdat het eigenlijk als enkele jaren end of life is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sjolmers Je hebt gewoon een geldende overeenkomst, en de shop/winkel moet die nakomen. dus gekochte goed leveren. Als je kunt wachten tot het weer leverbaar is, kan men gewoon leveren. Dit soort trucjes worden vaker uitgehaald bij zgn acties. Vaak probeert de winkel te ontbinden omdat men - zoals het er nu uitziet - niet binnen 30dagen kan leveren. of dat waar is, is een 2e. je kunt ook kijken naar dekkingsaankoop. succes (y)

edit: aanvulling op @Illusion

Denkt u als consument koper dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld het bij ons. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich mogelijk niet aan de regels houden, En waar wij mogelijk iets aan moeten doen.
Doe uw melding bij ACM ConsuWijzer

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 26-04-2020 17:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:30

Illusion

(the art of)

Je kan natuurlijk altijd aangifte doen bij de ACM. Zo’n veiling houden en dan ineens niet kunnen leveren klinkt mij als een “lokkertje”, en dat mag niet:
https://www.acm.nl/nl/ond...rmelden/prijzen-vermelden

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

*knip* Om eigen ervaringen te delen (met mogelijk ongerelateerde veilingsites) hebben we de Shopreviews. Gezien ze hier TS niet verder helpen, zijn ze verder offtopic.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 26-04-2020 20:20 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laborat
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-10-2024
Het antwoord staat toch al in de AV die je aanhaalt? Ze zeggen dat je recht hebt op schadevergoeding, dus gewoon ergens anders kopen en het prijsverschil vorderen als geleden schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:02
laborat schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:27:
Het antwoord staat toch al in de AV die je aanhaalt? Ze zeggen dat je recht hebt op schadevergoeding, dus gewoon ergens anders kopen en het prijsverschil vorderen als geleden schade.
Ik zou dan eerst even vragen aan de website/winkel of zij hier mee akkoord gaan.

Maar ik zou er niet al teveel van verwachten, meestal komen ze met een tegoedbon waar allemaal voorwaarden aan kleven ( waar je dus vaak niets aan hebt ) als " schadevergoeding ".
Of wie weet is de schadevergoeding gewoon dat je je geld terug krijgt :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Het gaat mij niet eens zo zeer om het artikel als wel het gemak waarmee de verkoper zegt, "jammer joh, we kunnen niet leveren"; en zoals loki504 zegt, omgekeerd was ik er waarschijnlijk niet zo gemakkelijk vanaf gekomen.
Was het nou iets unieks, een schilderij of een zeldzame klassieker, en was dit of deze beschadigd, was het een ander verhaal, maar het betreft een tuin/speelhuisje wat gewoon bij de Wehkamp en Blokker (voor ruim het dubbele) te bestellen is.
Ik heb mij wederom bij de verkoper gemeld en de bal bij hun neergelegd met een termijn waarbinnen ik een reactie verwacht.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Pagina: 1