Toon posts:

Slecht wifi op specifiek netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
sinds een tijdje heeft mijn laptop problemen met het WiFi netwerk bij mijn ouders. De wifi is slecht en valt iedere 1-10 minuten weg (naar geen ontvangst / geel driehoekje). Geen een ander apparaat heeft dit een probleem op dat netwerk. Maar mijn laptop heeft dit probleem ook nergens anders.

Een vriendin heeft het zelfde probleem ergens anders en wij zouden heel blij zijn met suggesties!

Ik gebruik een Lenovo Yoga 530-14IKB en mijn vriendin een Acer laptop dus het is niet specefiek aan het merk laptop.

De router hebben we al eens gerecet en de windows probleemoplosser werkt tijdelijk. Deze geeft aan de WiFi ontvanger opnieuw te hebben ingesteld.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat kan meerdere oorzaken hebben, maar dan hebben we wat meer info nodig. Belangrijkste is exact welk WiFi-adapter in de laptops zit, en tegen welke router/AP ze moeten praten. Van de Lenovo Yoga 530-14IKB heb ik het kunnen achterhalen, een Intel ac-3165.

Goed:
- WiFi-ac (en dus 5GHz ondersteuning)
- Intel heeft in de regel goede drivers en weinig compatibility issues
Slecht:
- slechts 1x1 (1 antenne + radio), dus geen MIMO en geen diversity gain - wat vooral slopend is in 2.4GHz-only netwerken.

Mijn vermoeden op basis van 1/4 van nodige informatie: je ouders hebben een WiFi router/AP die alleen maar 2.4GHz aankan, en het is er ook nog vrij druk in de lucht. Zou dat kunnen kloppen?

Om verder te komen moet ik dus weten exact welke router/AP het is (en ja, ook als het van een provider is heeft dat ding een merk+modelnr, meestal op een sticker onderop). Ter vergelijking is het handig om te weten wat voor router/AP ergens anders waar het probleem niet speelt aanwezig is. Idem voor laptop van je vriendin, exacte modelnr, of beter, merk+model van de WiFi-adapter dat erin zit zou verhelderend kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moest_Kloppen
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-06-2024
Je kan het spectrum eens bekijken met inSSIDer, hier is een gratis versie van.
Hiermee kan je al bepaalde problemen opsporen in het wifi spectrum.

Zoals dion_b al zei, kan het inderdaad een probleem zijn van airtime (utalization).
2.4 Ghz band zit behoorlijk vol. en de traagste client op het netwerk bepaald mee de snelheid voor de andere gebruikers.

Wat ook vaak vergeten wordt is dat je moet kijken dat u WLAN kaart de laatste driver aan boord heeft.

Mvg,